Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Waarom eisen foto-gekken voorrang op? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260388)

Der Wanderer 5 augustus 2021 17:50

Waarom eisen foto-gekken voorrang op?

Dat valt mij op in musea, historische gebouwen etc.

Vaak als iemand een foto wil nemen, eist die voorrang op. Niet eens enkel in de zin van 'even wachten tot de foto genomen is' (wat vaak al absurd kan zijn als je daar altijd mee rekening zou houden), maar zelfs in de zin van een poging doen om mensen te 'verjagen'. Terwijl de beste 'kijkpunten' zich natuurlijk doorgaans tussen de lens en het object bevinden. Als je antwoordt, 'dadelijk, ik ben nog even aan het kijken', dan zijn ze oprecht verbaasd...

Der Wanderer 5 augustus 2021 17:54

Of een variant: vragen om een foto te nemen. Dat tot daar nog, maar ooit wilde men er dan een 'romantisch moment' van maken, alsof ik de tijd zou moeten nemen om daarop te zitten zien. Ik nam snel de foto (wellicht niet al te best want hun houding was me al duidelijk :-)) en gaf het toestel terug en alweer oprechte verbazing...

koe de poing 5 augustus 2021 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9744168)

Vaak als iemand een foto wil nemen, eist die voorrang op. Niet eens enkel in de zin van 'even wachten tot de foto genomen is' (wat vaak al absurd kan zijn als je daar altijd mee rekening zou houden), maar zelfs in de zin van een poging doen om mensen te 'verjagen'. Terwijl de beste 'kijkpunten' zich natuurlijk doorgaans tussen de lens en het object bevinden. Als je antwoordt, 'dadelijk, ik ben nog even aan het kijken', dan zijn ze oprecht verbaasd...

letterlijk nog nooit meegemaakt.

ik blijf het raar vinden, mensen die in musea foto's nemen van schilderijen, koop dan een boek in de shop.

De mensen die met tablets trekken zijn al helemaal weird. Vergis ik me, of is de selfiestick ondertussen wel passé ?

Svennies 5 augustus 2021 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 9744322)

ik blijf het raar vinden, mensen die in musea foto's nemen van schilderijen, koop dan een boek in de shop.

De mensen die met tablets trekken zijn al helemaal weird. Vergis ik me, of is de selfiestick ondertussen wel passé ?

Nee,maar die wordt momenteel wel véél gebruikt door asielzoekers die zichzelf tijdens hun eerste wandeling in het land van honing willen filmen...

bembem 5 augustus 2021 23:40

What about #selfie-sticks? :-o

kojak 6 augustus 2021 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 9744322)

Mag dat zelfs ?
Ik heb er al geweten waar het niet mocht, maar dat is wel al een tijdje geleden.
Ik denk zelfs dat het in Spanje was.
Gewoon ff een vraag tussen de rest door.

koe de poing 6 augustus 2021 01:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9744369)
Mag dat zelfs ?
Ik heb er al geweten waar het niet mocht, maar dat is wel al een tijdje geleden.

Dat mag meestal wel, maar zonder flash.
Met alle smartphones lukt verbieden toch niet meer

De schoofzak 6 augustus 2021 05:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9744168)

Ja zeg, dat irriteert nogal hoor.
Vooral in deze tijden dat je je moet haasten om een museumbezoek te kunnen eindigen vooraleer er een nieuwe lockdown in afgekondigd wordt.

patrickve 6 augustus 2021 06:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9744401)
Ja zeg, dat irriteert nogal hoor.
Vooral in deze tijden dat je je moet haasten om een museumbezoek te kunnen eindigen vooraleer er een nieuwe lockdown in afgekondigd wordt.

Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn. Denk aan al die dode bejaarden die je daarmee redt.

Skobelev 6 augustus 2021 08:19

Omdat het gros van de mensheid ongelikte boeren zijn.

Jay-P. 6 augustus 2021 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9744506)

Waarom doet dat me nu denken aan die wulpse boerendochter, man? :-(

Universalia 6 augustus 2021 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9744369)
Mag dat zelfs ?

Zocht ik het even op:

Citaat:

Vraag toestemming!
De conclusie is dat je op zich wel een foto van een kunstwerk mag maken in een museum, maar dat je vervolgens auteursrechtelijk gezien niet veel met die foto kunt doen (tenzij de maker van het werk al langer dan zeventig jaar dood is). Voor docenten is het goed om te weten dat je je foto’s tot op zekere hoogte kunt gebruiken tijdens het lesgeven als niet-commerciële activiteit, maar houdt er rekening mee dat er een hoop regels en uitzonderingen zijn. De oplossing: zorg dat je (schriftelijk!) toestemming hebt van de maker als je de foto wilt gebruiken, dat geeft het meeste zekerheid. En anders kan het betreffende museum je vaak verder helpen; zij weten, als het goed is, precies hoe het zit met de rechten op door hun tentoongestelde werken.
Ik dacht zelfs dat wat men aanhaalde in de tekst dat de maker van één of ander werk al een tijd naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is zelfs géén reden is om van het werk zomaar lukraak zonder toestemming wat plaatjes te schieten.

p.s.

Ik stelde de vraag al eerder in deze wilde iederéén neemt foto's wereld.

Wat doe je als je op straat ziet dat er iemand van u en uw naasten een foto neemt?

Klacht tegen onbekenden of gaat die zijn gsm/fototoestel onder uw combat-boot? :rofl:

Universalia 6 augustus 2021 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9744506)

"En de ploeg, die boerde voort?"

Skobelev 6 augustus 2021 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9744509)
Waarom doet dat me nu denken aan die wulpse boerendochter, man? :-(

dat is uw perverse geest. ;-)

Eigenlijk moet het "ongelikte beer" zijn maar ik vond "boer" meer van toepassing.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be