![]() |
Meer verkeersdoden hoe zou dat komen?
http://www.hln.be/binnenland/hoogste...cies~a8315c00/
Daar gaan we weer en het zal weer de schuld van de automobilist zijn. Spijtig genoeg zijn de camera's er enkel voor de automobilisten. Moesten die er ook zijn voor voetgangers en fietsers het zou een stuk duidelijker worden waar het grootste gevaar zit. Die laatsten trekken zich niets aan van reglementen, verkeersveiligheid of hoffelijkheid en worden steeds agressiever in het bepalen dat zij voorrang hebben "waar en hoe dan ook". Wat ze vergeten is dat je de tijd moet krijgen om ze te zien aankomen langs alle kanten tegelijk en uit de onmogelijkste hoeken. VB; bij oversteekplaatsen mindert slechts een enkeling, ook niet als ze tegen de richting in rijden. Zonder licht rijden in het donker is schering en inslag en het zebrapad "oplopen" zonder links of rechts te kijken is de normaalste zaak. Ik zou zeggen zoals op het water "varen doe je samen" dat is ook zo in het weg verkeer. |
Citaat:
Mensen die bepaalde verkeersborden niet weten te respecteren een bord zoals het volgende: ![]() Ik verwonderde mij er gisteren over dat ik op de snelweg tegen 120 km/u één van de traagste wagens van het héle circuit was. NL, RO, D, F, en zeker GB kwamen voorbijgevlogen tegen snelheden om u tegen te zeggen. Ondanks al de flitspalen/trajectcontroles die er zouden staan of zijn die er alleen maar om onze eigen mensen met te beboeten? (kassa*kassa?) Ik stel mij dikwijls de vraag of de snelle buitenlanders ook een boete thuis krijgen? (ik denk het niet) Op de baan moeten de ordediensten zijn, zich niet zitten verschuilen achter een paal of klinkt dat weer te Mad Max achtig? Ik dacht dat dit anders één van de regels was van security: laten zien dat u er bent. |
Een auto met extra ogen rondom. (cameras - sonars)
Bij een overmacht aan voetgangers is het wel langer wachten om links af te slaan... geduldig wachten op het gaatje: Citaat:
|
Citaat:
Geen probleem met die overmacht wel met het feit dat ze van alle kanten komen zonder dat je tijd hebt om ze op te merken. Die extra ogen rondom zouden inderdaad zeer nuttig zijn, zelfs tot onder je auto .... |
Citaat:
Citaat:
Vooral dat is belangrijk voor de zwakke weggebruiker die overal voorrang denkt te hebben, laat je op z'n minst zien. |
Citaat:
2/3 gebruikt GSM achter stuur. Helft automobilisten rijdt te snel in bebouwde kom. Helft automobilisten negeert regels in fietsstraat 7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt. … Tot slot; hoeveel mensen zijn er al doodgereden door automobilisten en hoeveel door fietsers? De auto is een moordwapen. Helaas vervaagt dat feit en het besef daarvan door het dagelijkse gebruik en routine door de bestuurder. |
Ik begrijp eigenlijk niet hoe dodehoekongevallen met vrachtwagens nog kunnen gebeuren: als fietser neem je toch geen risico meer als je zo'n mastodont ziet?
|
Citaat:
Maw, zijn die verkeersdoden maatschappelijk een probleem, of niet ? Ik denk dat er zodanig weinig verkeersdoden zijn, dat dit niet de minste invloed heeft op het maatschappelijk functioneren. Er gaan geen grote bedrijven stuk omdat het gros van hun personeel omgekomen is in het verkeer he. Er komen geen winkels in bevoorradingsproblemen omdat teveel vrachtwagenchauffeurs doodgegaan zijn in het verkeer. Ik zie dus de maatschappelijke relevantie niet van verkeersdoden. Er blijft volk genoeg over. |
Met de data die ze nu vrijgegeven hebben, kunnen wij niks besluiten.
Ik zou liever statistieken zien over het wie, hoe, waarom .. van elke veroordeelde schuldige partij in een verkeersongeval. |
Citaat:
|
Citaat:
Tenzij u het natuurlijk OK vindt dat dat een zatte en gedrogeerde bestuurder die te snel rijdt een hoop kinderen van de baan maait? Tevens is het ook een feit dat vele ongevallen vermeden kunnen worden door eenvoudige aanpassingen aan de infrastructuur. |
Citaat:
Na al die jaren heb ik nog niemand aangereden maar het wordt steeds moeilijker ze te ontwijken als ze weer eens uit één of andere niet reglementaire hoek voor je wagen opduiken. En richtingsaanwijzers? "Geen enkele" fietser steekt nog zijn hand uit als hij ergens onverwacht afslaat. |
Citaat:
|
Citaat:
Zo ervaarde ik al meermaals dat fietsers denken dat ook zij voorrang hebben op een oversteekplaats voor fietsers Als fietser… mag je een zebrapad (oversteekplaats voor voetgangers) gebruiken om over te steken, maar in tegenstelling tot voetgangers heb je er geen specifieke rechten. Andere bestuurders zijn dus niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je al fietsend op het zebrapad wil oversteken, hou daar rekening mee |
Citaat:
Dat komt opdat de meeste fietsers in de eerste plaats autobestuurders zijn. Ze nemen wel de fiets maar zitten mentaal nog steeds in een auto. |
Citaat:
Tegenwoordig rijden de fietsers sneller dan de auto's. In mijn ogen vraag ik me dan af waarom een fietser dan nog kan worden bestempeld als een zwakke weggebruiker. En begin nu niet over gewicht en grootte want dan is een bestuurder van een klein stadsautootje ook een zwakke weggebruiker tegenover een vrachtwagen of SUV |
Citaat:
|
Citaat:
Zoals ik reeds opmerkte kent de helt van de automobilisten nog niet eens de voorrangsregels m.b.t. fietsers. Nochtans worden zij geacht een rijbewijs gehaald te hebben en de wegcode te kennen, niet in het minst daar ze met een potentieel moordwapen op pad zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat risico nemen ze juist wel omdat ze in hun recht zijn .... ook meestal dood na een ongeval maar zelfs dat risico nemen ze. Op het water is dat anders, beroepsvaart heeft overwegend voorrang en klein houdt rekening met groot, veel verstandiger. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be