Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Meer verkeersdoden hoe zou dat komen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260433)

lamenielachen 9 augustus 2021 07:49

Meer verkeersdoden hoe zou dat komen?
 
http://www.hln.be/binnenland/hoogste...cies~a8315c00/

Daar gaan we weer en het zal weer de schuld van de automobilist zijn.
Spijtig genoeg zijn de camera's er enkel voor de automobilisten.

Moesten die er ook zijn voor voetgangers en fietsers het zou een stuk duidelijker worden waar het grootste gevaar zit.
Die laatsten trekken zich niets aan van reglementen, verkeersveiligheid of hoffelijkheid en worden steeds agressiever in het bepalen dat zij voorrang hebben "waar en hoe dan ook".

Wat ze vergeten is dat je de tijd moet krijgen om ze te zien aankomen langs alle kanten tegelijk en uit de onmogelijkste hoeken.
VB; bij oversteekplaatsen mindert slechts een enkeling, ook niet als ze tegen de richting in rijden.
Zonder licht rijden in het donker is schering en inslag en het zebrapad "oplopen" zonder links of rechts te kijken is de normaalste zaak.

Ik zou zeggen zoals op het water "varen doe je samen" dat is ook zo in het weg verkeer.

Universalia 9 augustus 2021 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9746795)
http://www.hln.be/binnenland/hoogste...cies~a8315c00/

Daar gaan we weer en het zal weer de schuld van de automobilist zijn.
Spijtig genoeg zijn de camera's er enkel voor de automobilisten.

Moesten die er ook zijn voor voetgangers en fietsers het zou een stuk duidelijker worden waar het grootste gevaar zit.
Die laatsten trekken zich niets aan van reglementen, verkeersveiligheid of hoffelijkheid en worden steeds agressiever in het bepalen dat zij voorrang hebben "waar en hoe dan ook".

Wat ze vergeten is dat je de tijd moet krijgen om ze te zien aankomen langs alle kanten tegelijk en uit de onmogelijkste hoeken.
VB; bij oversteekplaatsen mindert slechts een enkeling, ook niet als ze tegen de richting in rijden.
Zonder licht rijden in het donker is schering en inslag en het zebrapad "oplopen" zonder links of rechts te kijken is de normaalste zaak.

Ik zou zeggen zoals op het water "varen doe je samen" dat is ook zo in het weg verkeer.

Fietsers die van alle kanten komen.

Mensen die bepaalde verkeersborden niet weten te respecteren een bord zoals het volgende:



Ik verwonderde mij er gisteren over dat ik op de snelweg tegen 120 km/u één van de traagste wagens van het héle circuit was.

NL, RO, D, F, en zeker GB kwamen voorbijgevlogen tegen snelheden om u tegen te zeggen.

Ondanks al de flitspalen/trajectcontroles die er zouden staan of zijn die er alleen maar om onze eigen mensen met te beboeten? (kassa*kassa?)

Ik stel mij dikwijls de vraag of de snelle buitenlanders ook een boete thuis krijgen? (ik denk het niet)

Op de baan moeten de ordediensten zijn, zich niet zitten verschuilen achter een paal of klinkt dat weer te Mad Max achtig?

Ik dacht dat dit anders één van de regels was van security: laten zien dat u er bent.

Micele 9 augustus 2021 09:24

Een auto met extra ogen rondom. (cameras - sonars)

Bij een overmacht aan voetgangers is het wel langer wachten om links af te slaan... geduldig wachten op het gaatje:

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=mPn41VUI7gA

FSD Beta 9 vs... a ton of pedestrians

lamenielachen 9 augustus 2021 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9746850)
Een auto met extra ogen rondom. (cameras - sonars)

Bij een overmacht aan voetgangers is het wel langer wachten om links af te slaan... geduldig wachten op het gaatje:


Geen probleem met die overmacht wel met het feit dat ze van alle kanten komen zonder dat je tijd hebt om ze op te merken.

Die extra ogen rondom zouden inderdaad zeer nuttig zijn, zelfs tot onder je auto ....

lamenielachen 9 augustus 2021 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9746814)
Fietsers die van alle kanten komen.

Mensen die bepaalde verkeersborden niet weten te respecteren een bord zoals het volgende:



Ik verwonderde mij er gisteren over dat ik op de snelweg tegen 120 km/u één van de traagste wagens van het héle circuit was.

NL, RO, D, F, en zeker GB kwamen voorbijgevlogen tegen snelheden om u tegen te zeggen.

Ondanks al de flitspalen/trajectcontroles die er zouden staan of zijn die er alleen maar om onze eigen mensen met te beboeten? (kassa*kassa?)

Ik stel mij dikwijls de vraag of de snelle buitenlanders ook een boete thuis krijgen? (ik denk het niet)

Op de baan moeten de ordediensten zijn, zich niet zitten verschuilen achter een paal of klinkt dat weer te Mad Max achtig?

Ik dacht dat dit anders één van de regels was van security: laten zien dat u er bent.




Citaat:

Ik dacht dat dit anders één van de regels was van security: laten zien dat u er bent.
[/quote]

Vooral dat is belangrijk voor de zwakke weggebruiker die overal voorrang denkt te hebben, laat je op z'n minst zien.

Blue Sky 9 augustus 2021 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9746795)
http://www.hln.be/binnenland/hoogste...cies~a8315c00/

Daar gaan we weer en het zal weer de schuld van de automobilist zijn.
Spijtig genoeg zijn de camera's er enkel voor de automobilisten.

Moesten die er ook zijn voor voetgangers en fietsers het zou een stuk duidelijker worden waar het grootste gevaar zit.
Die laatsten trekken zich niets aan van reglementen, verkeersveiligheid of hoffelijkheid en worden steeds agressiever in het bepalen dat zij voorrang hebben "waar en hoe dan ook".

De helft automobilisten kent voorrangsregels m.b.t. fietsers niet.

2/3 gebruikt GSM achter stuur.

Helft automobilisten rijdt te snel in bebouwde kom.

Helft automobilisten negeert regels in fietsstraat

7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt.



Tot slot; hoeveel mensen zijn er al doodgereden door automobilisten en hoeveel door fietsers?

De auto is een moordwapen. Helaas vervaagt dat feit en het besef daarvan door het dagelijkse gebruik en routine door de bestuurder.

Libro 9 augustus 2021 12:28

Ik begrijp eigenlijk niet hoe dodehoekongevallen met vrachtwagens nog kunnen gebeuren: als fietser neem je toch geen risico meer als je zo'n mastodont ziet?

patrickve 9 augustus 2021 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9746951)
Tot slot; hoeveel mensen zijn er al doodgereden door automobilisten en hoeveel door fietsers?

De auto is een moordwapen. Helaas vervaagt dat feit en het besef daarvan door het dagelijkse gebruik en routine door de bestuurder.

De echte vraag is: komt onze maatschappij volk tekort om de plezierbeleving van de meerderheid in het gedrang te brengen door die verkeersdoden, of niet ?

Maw, zijn die verkeersdoden maatschappelijk een probleem, of niet ?

Ik denk dat er zodanig weinig verkeersdoden zijn, dat dit niet de minste invloed heeft op het maatschappelijk functioneren. Er gaan geen grote bedrijven stuk omdat het gros van hun personeel omgekomen is in het verkeer he. Er komen geen winkels in bevoorradingsproblemen omdat teveel vrachtwagenchauffeurs doodgegaan zijn in het verkeer. Ik zie dus de maatschappelijke relevantie niet van verkeersdoden. Er blijft volk genoeg over.

De schoofzak 9 augustus 2021 13:36

Met de data die ze nu vrijgegeven hebben, kunnen wij niks besluiten.

Ik zou liever statistieken zien over het wie, hoe, waarom .. van elke veroordeelde schuldige partij in een verkeersongeval.

araneus 9 augustus 2021 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9747037)
De echte vraag is: komt onze maatschappij volk tekort om de plezierbeleving van de meerderheid in het gedrang te brengen door die verkeersdoden, of niet ?

Maw, zijn die verkeersdoden maatschappelijk een probleem, of niet ?

Ik denk dat er zodanig weinig verkeersdoden zijn, dat dit niet de minste invloed heeft op het maatschappelijk functioneren. Er gaan geen grote bedrijven stuk omdat het gros van hun personeel omgekomen is in het verkeer he. Er komen geen winkels in bevoorradingsproblemen omdat teveel vrachtwagenchauffeurs doodgegaan zijn in het verkeer. Ik zie dus de maatschappelijke relevantie niet van verkeersdoden. Er blijft volk genoeg over.

Men denkt dogmatisch, elke verkeersdode is er één te veel.

Blue Sky 9 augustus 2021 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9747047)
Men denkt dogmatisch, elke verkeersdode is er één te veel.

Dat is het ook min of meer, temeer daar velen ongevallen te vermijden zijn.

Tenzij u het natuurlijk OK vindt dat dat een zatte en gedrogeerde bestuurder die te snel rijdt een hoop kinderen van de baan maait?

Tevens is het ook een feit dat vele ongevallen vermeden kunnen worden door eenvoudige aanpassingen aan de infrastructuur.

lamenielachen 9 augustus 2021 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9746951)
De helft automobilisten kent voorrangsregels m.b.t. fietsers niet.

2/3 gebruikt GSM achter stuur.

Helft automobilisten rijdt te snel in bebouwde kom.

Helft automobilisten negeert regels in fietsstraat

7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt.



Tot slot; hoeveel mensen zijn er al doodgereden door automobilisten en hoeveel door fietsers?

De auto is een moordwapen. Helaas vervaagt dat feit en het besef daarvan door het dagelijkse gebruik en routine door de bestuurder.


Na al die jaren heb ik nog niemand aangereden maar het wordt steeds moeilijker ze te ontwijken als ze weer eens uit één of andere niet reglementaire hoek voor je wagen opduiken.
En richtingsaanwijzers? "Geen enkele" fietser steekt nog zijn hand uit als hij ergens onverwacht afslaat.

lamenielachen 9 augustus 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9747037)
De echte vraag is: komt onze maatschappij volk tekort om de plezierbeleving van de meerderheid in het gedrang te brengen door die verkeersdoden, of niet ?

Maw, zijn die verkeersdoden maatschappelijk een probleem, of niet ?

Ik denk dat er zodanig weinig verkeersdoden zijn, dat dit niet de minste invloed heeft op het maatschappelijk functioneren. Er gaan geen grote bedrijven stuk omdat het gros van hun personeel omgekomen is in het verkeer he. Er komen geen winkels in bevoorradingsproblemen omdat teveel vrachtwagenchauffeurs doodgegaan zijn in het verkeer. Ik zie dus de maatschappelijke relevantie niet van verkeersdoden. Er blijft volk genoeg over.

Een "normaal" mens wil toch niemand omver rijden, zelfs geen zelfmoordenaar.

fred vanhove 9 augustus 2021 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9746951)
De helft automobilisten kent voorrangsregels m.b.t. fietsers niet.

2/3 gebruikt GSM achter stuur.

Helft automobilisten rijdt te snel in bebouwde kom.

Helft automobilisten negeert regels in fietsstraat

7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt.



Tot slot; hoeveel mensen zijn er al doodgereden door automobilisten en hoeveel door fietsers?

De auto is een moordwapen. Helaas vervaagt dat feit en het besef daarvan door het dagelijkse gebruik en routine door de bestuurder.

Veel mensen fietsen sporadisch en zijn in hoofdzaak autobestuurders. Wat me al opviel is dat zeer weinig fietsers hun rechten maar al zeker hun plichten niet kennen.

Zo ervaarde ik al meermaals dat fietsers denken dat ook zij voorrang hebben op een oversteekplaats voor fietsers


Als fietser…
mag je een zebrapad (oversteekplaats voor voetgangers) gebruiken om over te steken, maar in tegenstelling tot voetgangers heb je er geen specifieke rechten. Andere bestuurders zijn dus niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je al fietsend op het zebrapad wil oversteken, hou daar rekening mee

fred vanhove 9 augustus 2021 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9746989)
Ik begrijp eigenlijk niet hoe dodehoekongevallen met vrachtwagens nog kunnen gebeuren: als fietser neem je toch geen risico meer als je zo'n mastodont ziet?


Dat komt opdat de meeste fietsers in de eerste plaats autobestuurders zijn. Ze nemen wel de fiets maar zitten mentaal nog steeds in een auto.

fred vanhove 9 augustus 2021 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9746951)
De helft automobilisten kent voorrangsregels m.b.t. fietsers niet.

2/3 gebruikt GSM achter stuur.

Helft automobilisten rijdt te snel in bebouwde kom.

Helft automobilisten negeert regels in fietsstraat

7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt.



Tot slot; hoeveel mensen zijn er al doodgereden door automobilisten en hoeveel door fietsers?

De auto is een moordwapen. Helaas vervaagt dat feit en het besef daarvan door het dagelijkse gebruik en routine door de bestuurder.

En de fietsers al helemaal niet. Of heb jij weet over het bestaan van een rijbewijs voor fietsers ???

Tegenwoordig rijden de fietsers sneller dan de auto's. In mijn ogen vraag ik me dan af waarom een fietser dan nog kan worden bestempeld als een zwakke weggebruiker. En begin nu niet over gewicht en grootte want dan is een bestuurder van een klein stadsautootje ook een zwakke weggebruiker tegenover een vrachtwagen of SUV

fred vanhove 9 augustus 2021 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9747115)
Na al die jaren heb ik nog niemand aangereden maar het wordt steeds moeilijker ze te ontwijken als ze weer eens uit één of andere niet reglementaire hoek voor je wagen opduiken.
En richtingsaanwijzers? "Geen enkele" fietser steekt nog zijn hand uit als hij ergens onverwacht afslaat.

Dat valt me ook steeds meer op. Eenmaal op een fiets denken ze alleen nog rechten te hebben. Ik hou mijn adem in telkens er weer ene of een groep komt aangevlamd. Je maakt wat taferelen mee tegenwoordig met die fietsgekken.

Blue Sky 9 augustus 2021 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9747124)
Veel mensen fietsen sporadisch en zijn in hoofdzaak autobestuurders. Wat me al opviel is dat zeer weinig fietsers hun rechten maar al zeker hun plichten niet kennen.

Zo ervaarde ik al meermaals dat fietsers denken dat ook zij voorrang hebben op een oversteekplaats voor fietsers

Als fietser…
mag je een zebrapad (oversteekplaats voor voetgangers) gebruiken om over te steken, maar in tegenstelling tot voetgangers heb je er geen specifieke rechten. Andere bestuurders zijn dus niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je al fietsend op het zebrapad wil oversteken, hou daar rekening mee

Probleem zit hem vooral bij de auto ayatollahs die voor iedere verplaatsing de auto induiken en niet of zelden fietsen. Die mensen hebben een bijzonder enggeestig verkeersinzicht en bekijken alles vanuit hun enge invalshoek en houden niet of nauwelijks rekening met andere weggebruikers.

Zoals ik reeds opmerkte kent de helt van de automobilisten nog niet eens de voorrangsregels m.b.t. fietsers. Nochtans worden zij geacht een rijbewijs gehaald te hebben en de wegcode te kennen, niet in het minst daar ze met een potentieel moordwapen op pad zijn.

Blue Sky 9 augustus 2021 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9747132)
En de fietsers al helemaal niet. Of heb jij weet over het bestaan van een rijbewijs voor fietsers ???

Tegenwoordig rijden de fietsers sneller dan de auto's. In mijn ogen vraag ik me dan af waarom een fietser dan nog kan worden bestempeld als een zwakke weggebruiker. En begin nu niet over gewicht en grootte want dan is een bestuurder van een klein stadsautootje ook een zwakke weggebruiker tegenover een vrachtwagen of SUV

Auto's rijden sneller dan fietsers en voetgangers en fietsers zijn zwakke weggebruikers, dat spreekt voor zich. Bij het minste ongeval zijn ze de pineut.

lamenielachen 9 augustus 2021 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9746989)
Ik begrijp eigenlijk niet hoe dodehoekongevallen met vrachtwagens nog kunnen gebeuren: als fietser neem je toch geen risico meer als je zo'n mastodont ziet?


Dat risico nemen ze juist wel omdat ze in hun recht zijn .... ook meestal dood na een ongeval maar zelfs dat risico nemen ze.
Op het water is dat anders, beroepsvaart heeft overwegend voorrang en klein houdt rekening met groot, veel verstandiger.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be