Micele |
11 augustus 2021 09:11 |
Het gejank over dure brandstofprijzen kan weer beginnen
Gemiddelde brandstofprijzen staan nu terug bij ca. ~ € 1,60, Superplus ~1,70 €.
Het gejank en gesleur kan weer beginnen.
Soit, gisteren even de oldie volgetankt bij een goedkope pomp (Dats24), een goede 50 liter voor ruim 80 €.
Dan viel me alweer te binnen dat het setje banden nu echt aan een dringende vervanging toe is, zeker op natte baan. Niet wegens de slijtage maar wegens de ouderdom ~10 jaar voor de oudste en nog 5 mm profiel, ook steeds meer stuurtrillingen ondanks al warme banden.
Het enige contact met de weg die je hebt, amper 4 handvlaktes groot.
Setje verse sloffen 225/45 Hankook besteld en afspraak gemaakt, prijs alles incl. 510 €.
Viel heel goed mee als je denkt wat een tank benzine kost.
Als ik daar deze keer 8 jaar mee doe, is dat 64 € per jaar. Daar heb ik amper 40 liter super98 voor, en dan nog een goedkope pomp.
Zuinig gereden haal ik daar 500 km mee.
Uit nieuwsgierigheid nog de oude bandenrekening van 2011 bekeken, hetzelfde setje banden (wel ander merk, Contis) was toen € 740, of 230 € meer dan vandaag.
Eens kijken of het gejank al in de krant staat: (petrolfed zal het weer minimaliseren)
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210810_97915654
Autovakanties en herstellende economie duwen benzineprijzen de hoogte in
Een volle tank aan het benzinestation wordt steeds duurder. Een liter Euro 95 kost maximum 1,5880 euro per liter. Enkel zeven jaar geleden betaalde u meer. “De vele autovakanties, het herstel van de economie en een traditioneel drukke periode in het jaar stuwen de prijzen.”
Bij het uitbreken van de coronacrisis in maart vorig jaar dook de prijs spectaculair richting 1,1420 euro per liter Euro 95. Voor diesel was dat 1,2290 tegenover 1,5750 euro per liter nu. De laatste keer dat de dieselprijs nog zo hoog was, dateert intussen al van november 2018. “Wij staan momenteel weer op het niveau van voor de coronacrisis”, becijfert Jean-Benoît Schrans, woordvoerder van de Belgische Petroleum Federatie (Petrolfed). “Nu gaan we weer richting min of meer een normale situatie.”
Schrans ziet meerdere oorzaken voor de hoge prijzen aan de pomp. “Dat is deels ook seizoensgebonden. In de zomer gaan we massaal met de auto op vakantie en dat jaagt de prijs de hoogte in. Deze zomer al helemaal, nu we minder geneigd zijn om op het vliegtuig te stappen, en er dus met de wagen op uit trekken. Dat is niet alleen voor Europa van toepassing, maar vooral ook voor de Verenigde Staten. Daarnaast herstelt de wereldeconomie zich en is er meer olie nodig.”
Extra olie oppompen
Een kristallen bol heeft Schrans niet ter beschikking, maar hij verwacht niet dat de prijzen nog veel zullen stijgen. “De dieselprijs is afgelopen weekend zelfs al een beetje gezakt. Andere jaren zagen we dat de piek altijd half september voorbij was. Nog in het voordeel speelt dat de OPEC-landen recent zijn overeengekomen om extra olie op te pompen. Op geopolitiek vlak is er nu rust.” Petrolfed wijst erop dat de grote schommelingen in de prijs vooral van de olieproducerende landen moet komen. “Zestig procent van de prijs aan de pomp is immers afkomstig van accijnzen en de btw. Dan heb je onder meer nog een deel dat de transportkosten omvat, waardoor de productprijs slecht 25 % bedraagt. Dat er nu extra wordt opgepompt, zal de prijs dus eerder ten goede moeten komen”, besluit Schrans.
|
De kristallen bol zal eens rekening moeten houden dat de prijzen ooit boven € 2 zullen gaan indien men de klimaatregelingen invoert.
|