patrickve |
21 augustus 2021 19:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing
(Bericht 9755938)
Is een dure horloge beter dan een goedkope ?
|
Wat is "beter" ?
Heel lang geleden was er een echt verschil: de nauwkeurigheid, ttz de tijdsvastheid. Hoeveel seconden het uurwerk afweek na een week of zo. Toen uurwerken puur mechanisch waren, waren daar grote kwaliteitsverschillen in, en waren dure uurwerken ook vaak betere.
Maar tegenwoordig is dat het geval totaal niet meer. Mechanische uurwerken zijn qua nauwkeurigheid gewoon belachelijk slecht in vergelijking met kwarts uurwerken, die meer dan goed genoeg zijn voor gelijk welk normaal gebruik.
Als dusdanig is een simpele Swatch van enkele tientallen Euro eigenlijk al een perfect goed uurwerk, dat niet te verbeteren valt in zijn basis functie. Al de rest is luxe en/of snobisme.
Vandaag de dag is er een ander eventueel kwaliteitsaspect, namelijk "onafhankelijkheid". Het probleem is de batterij in vele gevallen. Ik heb daarvoor een tijd met een automatisch uurwerk rondgelopen, maar daarvan viel de mechanische precisie dan weer tegen. Toen ik dat heb proberen bij te stellen, heb ik ze beschadigd. Ik dacht bij Seiko de perfecte oplossing gevonden te hebben, een automatisch oplaadbaar kwarts uurwerk. Maar dat was ten eerste een vrij duur ding, en toen ik las dat je om de 4 of 5 jaar de oplaadbare batterij moest vervangen, dan was de zin er helemaal af.
Eigenlijk loop ik nu niet meer rond met een uurwerk. Mijn telefoon geeft mij het juiste uur aan.
|