Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De pijpleiding die Vlaaderen splijt ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260596)

Universalia 21 augustus 2021 23:36

De pijpleiding die Vlaaderen splijt ...
 
De pijpleiding die Vlaanderen splijt, een pijpleiding in de achtertuin?

De petrochemie wil groeien ...

maddox 22 augustus 2021 04:05

De petrochemie zal groeien, en/of verhuizen.
Kunnen ze in een of ander verreweggistan hun ding doen.

Maar wat het artikel niet vermeld is dat die pijpleidingbundel verdomd veel weg, spoor en waterweg transport kan vervangen met een veel kleinere energiehonger.

Vlad 22 augustus 2021 05:10

Er liggen toch al pijpleidingen naar het Ruhrgebied. Kunnen ze de nieuwe er niet gewoon naast leggen ?

maddox 22 augustus 2021 05:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9756480)
Er liggen toch al pijpleidingen naar het Ruhrgebied. Kunnen ze de nieuwe er niet gewoon naast leggen ?

Hey, wie weet welke politicus er geen extraatje mee kan verdienen met de uitgestippelde route?

En anders, als we dan toch milieu en high tech gelijk willen schakelen. Musks "Boring company" kan gerust een tunnel voor al die buizen boren. Zonder boven de grond iets te verstoren.

kelt 22 augustus 2021 06:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9756486)
Hey, wie weet welke politicus er geen extraatje mee kan verdienen met de uitgestippelde route?

En anders, als we dan toch milieu en high tech gelijk willen schakelen. Musks "Boring company" kan gerust een tunnel voor al die buizen boren. Zonder boven de grond iets te verstoren.

Het is de ESSENTIE van het verhaal van die "nieuwe" boorfirma's(zoals The Boring Company")...dat er ,eindelijk,eens GEPLAND wordt en ondergrondse infrastruktuur op hoge snelheid aangelegd,in plaats van het mega-dure ad-hoc infratstruktuur-broddelwerk dat we ook bij ons in Vlaanderen zien.....eigenlijk wereldwijd.

Inderdaad,een "netwerk" van "mega-tunnels" specifiek bedoeld voor dergelijke transporten zou een NUTTIGE infrastruktuur zijn...geholpen door het feit dat we in een zeer aardbevingsarm gedeelte van de wereld leven en dat de technologie sedert de kanaaltunnel alweer 30 jaar geleden echt wel gevorderd is....Niet bij ons echter.....

Vlad 22 augustus 2021 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9756509)
Het is de ESSENTIE van het verhaal van die "nieuwe" boorfirma's(zoals The Boring Company")...dat er ,eindelijk,eens GEPLAND wordt en ondergrondse infrastruktuur op hoge snelheid aangelegd,in plaats van het mega-dure ad-hoc infratstruktuur-broddelwerk dat we ook bij ons in Vlaanderen zien.....eigenlijk wereldwijd.

Inderdaad,een "netwerk" van "mega-tunnels" specifiek bedoeld voor dergelijke transporten zou een NUTTIGE infrastruktuur zijn...geholpen door het feit dat we in een zeer aardbevingsarm gedeelte van de wereld leven en dat de technologie sedert de kanaaltunnel alweer 30 jaar geleden echt wel gevorderd is....Niet bij ons echter.....

Is ondergronds gaan op die manier nog wel aan te raden gezien de toenemende wateroverlast die voorspeld wordt ?

kelt 22 augustus 2021 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9756552)
Is ondergronds gaan op die manier nog wel aan te raden gezien de toenemende wateroverlast die voorspeld wordt ?

Onder het Kanaal;in een gefractureerd en op menige plaats van water gepenetreerd kalkgesteente,met een ZEE erboven ,wordt 24/7,al 30 jaar lang,bewezen dat dit oplosbaar is.....
...met technologie die reeds als wat verouderd mag beschouwd worden....

maddox 22 augustus 2021 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9756552)
Is ondergronds gaan op die manier nog wel aan te raden gezien de toenemende wateroverlast die voorspeld wordt ?

Je kan de infrastructuur zelfs zodanig voorzien dat die tunnels vol met water staan. Alsof we geen buizen kunnen leggen die tegen wat water kunnen. Dat kunnen we al een tijdje.

Kwestie, de buizen die tussen Antwerpen en Mofrikaans industriegebied zouden liggen, is dat niet de bedoeling dat die zelfs gasdicht zouden zijn?

Micele 22 augustus 2021 11:17

Apropos tunnel, de Prufrock 2 tunnelboormachine kwam vandaag in het nieuws.

https://www.teslarati.com/elon-musk-...frock-2-video/

Snelheid tot 7 miles (+11 km) per dag, en dat voor een grote tunnel.

Ook de grootte van een voetganger/fietser-tunnel, zoals er al heel veel liggen in de steden, is al ruim groot genoeg.

Citaat:

https://www.boringcompany.com/prufrock

PRUFROCK

Prufrock is designed to “porpoise,” meaning it launches directly from the surface, mines underground, and re-emerges upon completion. This allows Prufrock to begin tunneling within 48 hours of arrival onsite and eliminates the need to excavate expensive pits to launch and retrieve the machine.

Prufrock is designed to tunnel at a speed greater than 1 mile per week, which is 6 times faster than The Boring Company's previous generation TBM (Godot+). This is still 4-5 times slower than a garden snail...but Prufrock is catching up!

Prufrock’s medium-term goal is to exceed 1/10 of human walking speed, which is 7 miles per day.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Geboorde_tunnel

Jantje 22 augustus 2021 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9756574)
Onder het Kanaal;in een gefractureerd en op menige plaats van water gepenetreerd kalkgesteente,met een ZEE erboven ,wordt 24/7,al 30 jaar lang,bewezen dat dit oplosbaar is.....
...met technologie die reeds als wat verouderd mag beschouwd worden....

Er worden zelfs spoorlijnen onder steden op die manier aangelegd.

Het probleem is de kostprijs.

Met zo'n mol moet men namelijk ook direct een betonnen draagtunnel aanleggen.

Kost prijs met dat systeem 500 000€ per meter in niet versteende bodem.
Voor 130 000 meter komt dat dus op 75 000 000 000€, zonder de pijpleidingen.
En de snelheid is slechts enkele tientalle meters per 24U.

Daarnaast liggen de kosten voor onderhoud en nazicht veel hoger.

Jantje 22 augustus 2021 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9756660)
Apropos tunnel, de Prufrock 2 tunnelboormachine kwam vandaag in het nieuws.

https://www.teslarati.com/elon-musk-...frock-2-video/

Snelheid tot 7 miles (+11 km) per dag, en dat voor een grote tunnel.

Ook de grootte van een voetganger/fietser-tunnel, zoals er al heel veel liggen in de steden, is al ruim groot genoeg.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Geboorde_tunnel

De machine kan tot 11km per 24u graven, doch de betoncentrales en de afvoer van de uitgegraven grond kunnen niet zo snel.

De kleinste mol voor lange afstanden, heeft een diameter van 5 meter, men spreekt dus direct over 215 875m³ grond die moet worden afgevoerd, meer dan 14 500 vrachtwagens per dag.

maddox 22 augustus 2021 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9756677)
Er worden zelfs spoorlijnen onder steden op die manier aangelegd.

Zo zie je maar.

Citaat:

Het probleem is de kostprijs.
Het voordeel is geen media aandacht en onzinnig gezeik over het verstoorde leefgebied van de roze 2 hoornige eenhoornkever.
Citaat:

Met zo'n mol moet men namelijk ook direct een betonnen draagtunnel aanleggen.
Wat op zichzelf geen punt is.
Citaat:

Kost prijs met dat systeem 500 000€ per meter in niet versteende bodem.
Voor 130 000 meter komt dat dus op 75 000 000 000€, zonder de pijpleidingen.
En de snelheid is slechts enkele tientalle meters per 24U.
Alsof het diep uitgraven veel sneller en goedkoper gaat zijn hier in Blegië.
Ik zie hoe lang het duurt om 2 waterbuizen in de grond te steken over 1 km...en die liggen maar op een meter diepte.
Citaat:

Daarnaast liggen de kosten voor onderhoud en nazicht veel hoger.
Dat is nu net waarom dat men een pijpleidings-set wil leggen. Veel minder vrachtvervoer over de spoor-, snel- en waterwegen.

Micele 22 augustus 2021 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9756683)
De machine kan tot 11km per 24u graven, doch de betoncentrales en de afvoer van de uitgegraven grond kunnen niet zo snel.

De kleinste mol voor lange afstanden, heeft een diameter van 5 meter, men spreekt dus direct over 215 875m³ grond die moet worden afgevoerd, meer dan 14 500 vrachtwagens per dag.

Logisch.

Maar er zijn ondertussen alvast kleinere uitvoeringen dan 5 meter.

bvb 12 voet of 3,6 meter.

Citaat:

DECREASE TUNNELING COST

Vertical Integration: producing TBMs, construction vehicles, and precast concrete lining in-house allowing rapid iteration

Tunnel Size Reduction & Standardization: reducing the tunnel diameter to 12 feet (30% - 60% reduction), maintaining the same tunnel diameter for all projects in order to avoid "reinventing the wheel" each time TBC designs a project and construction process

Repurposing Dirt: developing alternative methods of excavated tunnel dirt reuse, including repurposing the muck as bricks and pavers for housing projects and embankment beautification

All-Electric Approach: tunnel construction with all-electric tunneling equipment, liner truck included; results in a cleaner tunnel with simpler ventilation requirements due to the lack of diesel fumes.
Kleiner dan 3 meter diameter, zelfs 2 meter voor waterkrachtcentrales:
Citaat:

https://www.tunnel-online.info/de/ar...r_3471753.html

Die neuartige Anlage mit einem Durchmesser von 2 m (78 Zoll) ist mit Systemen ausgerüstet, die das Bohren bei steilem Anstieg ermöglichen. Dazu gehören elektrischer Antrieb, modifizierte Öl- und Schmiersysteme und eine ausfallsichere Sicherheitsverspannung (Sekundärgripper) sowie eine vom Auftraggeber entwickelte Spülförderung für die Bohrgutabfuhr.
En voor olieleidingen deze van 0,6 meter diameter:

Citaat:

https://dutch.alibaba.com/product-de...3229593cXvsoP1

600Mm Mini Riolering Olie Pijpleidingen Tunnel Boormachine

Micele 22 augustus 2021 13:54

Heeft Vlaanderen interesse? :-D

Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Microtunneling

Microtunneling is een tunnelbouwmethode. Deze methode wordt vaak gebruikt in stedelijke omgeving, waar geen ruimte is voor een grote bouwput of bouwkuip. In 2003 is er alleen al in Nederland zo'n 6000 meter tunnel aangelegd volgens de microtunneling-methode.

Proces

Microtunneling begint met de aanleg van een startschacht, die een voldoende grote diameter heeft om het eerste element, de tunnelboor in haar geheel te kunnen huisvesten. Deze tunnelboor wordt in een 'jacking-frame' geplaatst, een stalen houder voorzien van hydraulische apparatuur om de elementen voort te bewegen. Om dit duwen te bemakkelijken wordt het voorste tunnelelement voorzien van een boorschild. Als het voorste element ver genoeg in de grond is bewogen, wordt er een nieuw tunnelelement in het 'jacking-frame' gehesen en gekoppeld aan het boorschild, en herhaalt het hele proces zich.

Microtunneling is over het algemeen geschikt voor tunnels met een diameter van 0,15 tot 3,50 meter, hoewel er in het verleden ook tunnels tot 6,00 meter diameter mee aangelegd zijn. Omdat de tunnel tijdens het proces steeds langer wordt, neemt de wrijving op de tunnelelementen en het jacking-frame ook steeds meer toe. Na een bepaalde lengte wordt deze wrijvingskracht zo groot dat de maximale spanning in de betonnen tunnelelementen en de maximale duwkracht van de hydrauliek overschreden wordt. Om tunnelconstructie toch nog mogelijk te maken bij grote lengtes, kunnen er tussen-'jackstations' aangelegd worden, zelfstandige hydraulische elementen die extra duwkracht kunnen uitoefenen.
Google kung fu euh :
Citaat:

https://www.sika.com/en/knowledge-hu...tunneling.html

Products for Fast Excavation with Microtunneling




Of Chinezen zullen het wel leveren...

Citaat:

http://m.nl.greatwall-mtbm.com/micro...g-machine.html

PRODUCTDETAILS

TOEPASSING:

De belangrijkste toepassingen voor het opvijzelen van buizen en microtunneling zijn onder meer nieuwe riolering en drainageconstructie, vervanging van riolering en bekleding, gas- en waterleidingen, oliepijpleidingen, elektriciteit en telecommunicatie' kabelinstallatie en duikers.

De techniek kan worden gebruikt om obstakels zoals snelwegen, spoorwegen, rivieren, kanalen, gebouwen en vliegvelden te overwinnen op het pad van pijplegprojecten; om de verstoring van het oppervlak die vaak wordt geassocieerd met opengesneden pijplegmethoden in stedelijke gebieden te minimaliseren, of gewoon om een permanente ondergrondse tunnelconstructie te bieden.

Er zijn constructiemethoden beschikbaar om zowel cohesieve als niet-cohesieve bodems in droge of watervoerende omstandigheden het hoofd te bieden. Opgravingstechnieken zijn ook beschikbaar voor het opvijzelen door gesteente of gemengde grondomstandigheden.



Waarom kiezen we voor microtunnelling?

- Geen grote opgraving & terug vulling.

- Minder verstoring van het oppervlak.

- Geen verkeersbelemmering of wegafsluitingen.

- Minder overlast voor bewoners en winkels.

- Minder graafwerkzaamheden die moeten worden behandeld en verwijderd.

- Geen vereiste om te ontwateren.

- Geen effect op het grondwater.

- Geen vereisten voor omleidingen voor nutsvoorzieningen in stedelijke gebieden.

- Geen lawaai en stofvervuiling.

- Geen dure herstelkosten van asfalt of ander oppervlak.

- Kan altijd de kortere route nemen.

- Zeer nauwkeurige installatie in lijn, niveau, helling.

- Minder hinder voor het milieu in gevoelige gebieden.


MACHINES EN UITRUSTING:

- Micro Tunnel Boring Machine", MTBM"

- Control Cabin.

- Geleidingssysteem.

- Krikframe.

- Drijfmestsysteem.

- Scheidingsinstallatie.

- Smeermiddel mengen GG-versterker; Injectie-installatie.

- Elektrische generator.

- Hijswerktuigen.

- Werkplaats / Containerruimte.

kelt 22 augustus 2021 15:39

Het is wel duidelijk dat in Vlaanderen geen enkel groot project van Logistiek/industrieel belang meer mogelijk is wegens de bevolkingsdichtheid...Tevens is het onteigenen van letterlijk honderduizenden percelen,en het realiseren van alle wettelijke omgevingsgerelateerde studies en toelatingen een feitelijke onmogelijkheid geworden...

Dat impliceert mogelijk dat er geen toekomst meer is.We liggen waar we liggen en we zien dagelijks op onze wegen de gevolgen van een doorgangszone van verkeer te zijn in Westelijke Europa...

De taks die vrachtwagens betalen de laatste jaren heeft zeker al de financiele consequenties ervan weggenomen,maar de logistieke consequenties blijven bestaan.Namelijk dat er in Vlaanderen,ondanks de aanwezigheid van een van de grootste haven- en aanliggende industriecomplexen op de planeet,een groeiend probleem is het "achterland" te bereiken wegens de immense bevolking die "in de weg" woont.....


enter.....de tunnel technologie.....

Duur?
jazeker.

Maar hoe duur zal het blijken te zijn als onze economie niet alleen niet meer KAN groeien (misschien nog aanvaardbaar als het om te verplaatsen volumes gaat) maar riskeert door het transportdilemma te krimpen wegens verplaatsing naar elders? (eerst in volume,dan in geld) onaanvaardbaar!

Jantje 22 augustus 2021 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9756762)
Logisch.

Maar er zijn ondertussen alvast kleinere uitvoeringen dan 5 meter.

bvb 12 voet of 3,6 meter.



Kleiner dan 3 meter diameter, zelfs 2 meter voor waterkrachtcentrales:


En voor olieleidingen deze van 0,6 meter diameter:

Wat is er niet duidelijk aan lange afstanden?

De kleine niet bemande mollen zijn slechts geschikt voor kleine honderd meters.

Die van minder dan 5meter diameter slechts voor slechts een paar km meter.

We spreken over meer dan 130km

Trouwen een tunnel met diameter 3.6m over een lengte van 130km is nog steeds 1 322 568m³ of 88 172 vrachtwagens grond die je kwijt moet geraken.

Vlad 22 augustus 2021 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9756574)
Onder het Kanaal;in een gefractureerd en op menige plaats van water gepenetreerd kalkgesteente,met een ZEE erboven ,wordt 24/7,al 30 jaar lang,bewezen dat dit oplosbaar is.....
...met technologie die reeds als wat verouderd mag beschouwd worden....

Slecht voorbeeld hoor. De kanaaltunnel is net als de Concorde een Frans-Engels prestigeproject dat nog nooit winst heeft gemaakt ... en het zijn ook niet de tunnels die mogelijk waterdichtheidsproblemen kennen maar de tunnelmonden bij overstromingen, extreem weer, ...

maddox 23 augustus 2021 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9756852)
Wat is er niet duidelijk aan lange afstanden?

Een paar 1000 km pijpleiding onder zee, dat ligt al in de Noordzee, alle booreilanden aan elkaar verbindende.
En er liggen zeer lange NAVO pijpleidingen onder heel Europa. Dus ook daar is niks speciaals aan.
Eneuh, de meesten hiervan zijn gelegd met tunnel-technieken uit de jaren 60-80.
Citaat:

De kleine niet bemande mollen zijn slechts geschikt voor kleine honderd meters.
Die van minder dan 5meter diameter slechts voor slechts een paar km meter.
Ik zie niet in waarom die maar beperkt zijn tot een bepaalde afstand.
Maar als dat zo is met de huidige stand van zaken, dan moet je elke paar 100m maar een put graven om de volgende mol te lanceren.
Geen grote, diepe gracht door heel Vlaanderen.
En natuurlijk de TBM makers kunnen ook een lange afstandsvariante bouwen nietwaar.
Citaat:

We spreken over meer dan 130km
En? Het is alvast geen technisch probleem, alleen de vragen:
  • "Wil de industrie dat betalen?"
  • "Wil de Belgische overheid dat die industrie blijft?"
Citaat:

Trouwens een tunnel met diameter 3.6m over een lengte van 130km is nog steeds 1 322 568m³ of 88 172 vrachtwagens grond die je kwijt moet geraken.
Die TBM's gebruiken een transportband om de grond af te voeren, en die kan zo lang gemaakt worden als nodig, al was het in stukken van 100m ofzo.
En aan de in/uitgang, die je aan een kade langs een grotere waterloop voorziet, kan je de afgevoerde grond in een binnenschip laden. Dat is in 1 keer een stuk praktischer. Alternatief is de trein.
Moet je gewoon de uitgang voorzien aan een overslagpunt.
En laat de haven van Antwerpen nu beschikken over zowel waterwegen als treinsporen.

Micele 23 augustus 2021 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9756852)
Wat is er niet duidelijk aan lange afstanden?

Pijpleidingen zijn vele duizenden kilometers, is er iets jou niet duidelijk?

Micele 23 augustus 2021 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9756683)
De machine kan tot 11km per 24u graven, doch de betoncentrales en de afvoer van de uitgegraven grond kunnen niet zo snel.

De kleinste mol voor lange afstanden, heeft een diameter van 5 meter, men spreekt dus direct over 215 875m³ grond die moet worden afgevoerd, meer dan 14 500 vrachtwagens per dag.

Het gaat hier wel over boringen voor pijpleidingen.

Ik had het even over die machine van de Boring Cie omdat maddox daarover wat postte.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9756486)
En anders, als we dan toch milieu en high tech gelijk willen schakelen. Musks "Boring company" kan gerust een tunnel voor al die buizen boren. Zonder boven de grond iets te verstoren.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be