Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wie kan beschouwd worden als psychopaat ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260681)

patrickve 28 augustus 2021 15:58

Wie kan beschouwd worden als psychopaat ?

Het is in de natuur van de mens, als roofdier, om te doden. Maar vanaf wanneer is deze natuurlijke en gezonde neiging als afwijkend te beschouwen ?

Universalia 28 augustus 2021 16:06

Een ouder artikel de dato 30 augustus 2014 leerde ...

Wetenschappers denken aan iets anders: een fascinerend ‘verschijnsel’ dat ze nog altijd niet hebben kunnen doorgronden.

:?

Bach 28 augustus 2021 16:11

De leukere vraag is of u uzelf ook als een psychopaat beschouwd.

Of enkel uw omgeving.

Vette Pois(s)on 28 augustus 2021 16:15

als moorden terug 'straffeloos' wordt, weten we het

Universalia 28 augustus 2021 16:19

Ik ben enorm fan van de serie 'The Blacklist'.

Ben ik dan een psychopaat? :|

TV-verslaafde 28 augustus 2021 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9761012)
Het is in de natuur van de mens, als roofdier, om te doden. Maar vanaf wanneer is deze natuurlijke en gezonde neiging als afwijkend te beschouwen ?

? Die analyses weer...

1 kogel voor de grootste of "lonely at the top."

Wat dachten vele Nero'kes toen ze wat mensen in hun tuin in brand staken voor de show....

TV-verslaafde 28 augustus 2021 16:45

Ze gedijen goed in bepaalde omgevingen denk ik.

Dan zijn hun skills wel bruikbaar. Een goeie kan snel filteren.

Dichte atmosferische zones waar je snel door de rangen kan breken.

Pandareus 28 augustus 2021 16:51

Citaat:

Je vraag is enorm breed, en de opties die je in je enquete geeft laten geen beredeneerde keuze toe...

Als Anders Behring Breivik 77 jongeren op een eiland neerknalt omdat hij een ingebeelde kruisvaarder is en een hoop online mumbojumbo heeft gelezen over Eurabië op Stormfront.org is hij wel degelijk een deviant.

Als een bemanningslid van een jachtbommenwerper van de russische of amerikaanse luchtmacht het bevel uitvoert om een IS of Al Quaeda basis in Syrië op te blazen en daarbij evenveel slachtoffers maakt heeft dat niets te zien met afwijkend gedrag. Ook de afweging of het 'natuurlijk en gezond' is , is niet aan de orde.

Ik denk dat je je enquete wat beter gaat moeten uitwerken. 8-)

Rudy 28 augustus 2021 16:54

Wie kan beschouwd worden als psychopaat ?

Citaat:

"Wie kan beschouwd worden als psychopaat ?"

Daar heb je de DSM V voor nodig.
Herinner je je Ronald Janssen nog ?
Ronald Janssen
Ik herinner mij nog goed een artikel in De Standaard waarin Jef Vermassen uitlegt hoe in de Verenigde Staten aan de hand van DSM V wordt bepaald of iemand psychopaat is of niet. Puur mathematisch in functie van het aantal mogelijke indicaties waaraan de persoon beantwoordt.

Interessant onderwerp, maar ik had het elders geplaatst.

Vlad 28 augustus 2021 16:56

Mensen doden doe je enkel uit zelfverdediging.

Universalia 28 augustus 2021 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9761057)
"Wie kan beschouwd worden als psychopaat ?"

Daar heb je de DSM V voor nodig.
Herinner je je Ronald Janssen nog ?
Ronald Janssen
Ik herinner mij nog goed een artikel in De Standaard waarin Jef Vermassen uitlegt hoe in de Verenigde Staten aan de hand van DSM V wordt bepaald of iemand psychopaat is of niet. Puur mathematisch in functie van het aantal mogelijke indicaties waaraan de persoon beantwoordt.

Interessant onderwerp, maar ik had het elders geplaatst.

Is Dutroux ook geen psychopaat, ik dacht het wel.

Beste optie bij een psychopaat is: nekschot *oops* of laten wij die op de kosten van de brave belastingbetaler zitten?

p.s.

A new study finds that DSM diagnoses are contradictory, subjective, and heterogenous to the point of being unusable.

Misschien is er verandering want het artikel stamde uit 2019.

Rudy 28 augustus 2021 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9761077)
Is Dutroux ook geen psychopaat, ik dacht het wel.

Beste optie bij een psychopaat is: nekschot *oops* of laten wij die op de kosten van de brave belastingbetaler zitten?

p.s.

A new study finds that DSM diagnoses are contradictory, subjective, and heterogenous to the point of being unusable.

Misschien is er verandering want het artikel stamde uit 2019.

Dutroux is een psychopaat.

Gerechtspsychiaters: "Marc Dutroux blijft een psychopaat en een gevaar”

Rudy 28 augustus 2021 17:20

Citaat:

Het is in de natuur van de mens, als roofdier, om te doden.

Wie zegt dat ?

patrickve 28 augustus 2021 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9761017)

Citaat:

De basis van dat vlakke gevoelsleven vinden we terug in het brein. Tijdens experimenten lieten onderzoekers psychopaten beelden zien van mensen met pijn. Terwijl de psychopaten naar de beelden keken, werden hun hersenen gescand. Uit het onderzoek bleek dat er – in vergelijking met de controlegroep – weinig activiteit was in de prefrontale cortex, de laterale orbitofrontale cortex, het periaqueductale grijs en de amygdala.
Als ik beelden zie van mensen met pijn, en dat zijn geen kennissen van mij, dan doet mij dat meestal niks, en ik vind dat normaal. Natuurlijk kan het mij schrik aanjagen als ik mijzelf in die plaats zet. Maar medeleven is er enkel maar voor mijn sociale kring he, niet voor onbekenden.

Zijn er mensen die meeleven met onbekenden ???

patrickve 28 augustus 2021 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9761023)
De leukere vraag is of u uzelf ook als een psychopaat beschouwd.

Of enkel uw omgeving.

:lol:

Als men met psychopaat bedoelt, iemand die niet totaal woke met onbekenden gaat meevoelen, dan ben ik blij een psychopaat te zijn natuurlijk.

Ik heb altijd gedacht dat een psychopaat zichzelf nadeel berokkende in zijn inpulsieve gedrag om willen anderen miserie aan te doen. En dan denk ik niet dat ik een psychopaat ben. Ik wil mijzelf meestal geen nadeel berokkenen, en zeker niet voor het kleine pretje van anderen miserie aan te doen.

Dat is een pretje dat maar laag op de ranglijst staat. Mijn wens tot moorden komt gewoon uit een soort zin in Lebensraum, niet in de wens om die mensen miserie aan te doen. Mochten die blij zijn om dood te gaan, dan zou ik dat beter vinden.

maddox 28 augustus 2021 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9761061)
Mensen doden doe je enkel uit zelfverdediging.

Ik dood geen mensen omdat het teveel gezeik geeft met mijn omgeving.

En regel 2 van maddox geld nog steeds. "Niet betrapt worden".

Der Wanderer 28 augustus 2021 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9761174)
:lol:

Als men met psychopaat bedoelt, iemand die niet totaal woke met onbekenden gaat meevoelen, dan ben ik blij een psychopaat te zijn natuurlijk.

Ik heb altijd gedacht dat een psychopaat zichzelf nadeel berokkende in zijn inpulsieve gedrag om willen anderen miserie aan te doen. En dan denk ik niet dat ik een psychopaat ben. Ik wil mijzelf meestal geen nadeel berokkenen, en zeker niet voor het kleine pretje van anderen miserie aan te doen.

Dat is een pretje dat maar laag op de ranglijst staat. Mijn wens tot moorden komt gewoon uit een soort zin in Lebensraum, niet in de wens om die mensen miserie aan te doen. Mochten die blij zijn om dood te gaan, dan zou ik dat beter vinden.

Bij psychopathie - maar die labels zijn hoogstens beschrijvend en in de praktijk overlappen de 'ziektebeelden' elkaar en zijn ze ook niet categoriaal verschillend van de 'normaliteit' tot op heden - gaat het om de afwezigheid van een gewetensfunctie, niet zozeer om de mate van 'empathie', al worden die twee tegenwoordig wel steeds meer gelijkgesteld, wat ironisch genoeg net 'psychopathisch' genoemd kan worden, met enige liberaliteit in het gebruik van het begrip: alsof je enkel ethisch zou moeten zijn als het u direct 'raakt' (enfin, alles wat je doet, raakt je, maar ik bedoel hier op zo'n directe, emotionele manier die de enige is die de redeloze mens 'verstaat').

Vlad 28 augustus 2021 20:42

Alleen doodbrave mensen die amper iemand gekwetst laat staan iemand gedood hebben, kunnen draden als deze starten of denken dat ze niet doden omdat dat teveel gezeik geeft met de omgeving.

Dadeemelee 28 augustus 2021 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9761183)
Ik dood geen mensen omdat het teveel gezeik geeft met mijn omgeving.

En regel 2 van maddox geld nog steeds. "Niet betrapt worden".

Zoveel rompslomp en dat opruimen achteraf. Naar voetbal kijken is veel leuker. :lol:

Eduard Khil 28 augustus 2021 21:22

Hitler

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be