![]() |
Begin schooljaar, oproep het Nieuwsblad
Vorig schooljaar zetten ruim 2.800 mensen de overstap van de privésector naar het onderwijs. Dat is 15 procent meer dan in het schooljaar ervoor en het hoogste cijfer ooit, blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag vrijgeeft.
Sinds 1 september vorig jaar kunnen zij-instromers tot acht jaar anciënniteit meenemen als ze overstappen naar het onderwijs om een knelpuntvak te geven. “Dit is een van de maatregelen om het lerarentekort aan te pakken”, zegt Weyts. “We gaan door op de ingeslagen weg en gaan nog extra knelpuntvakken toevoegen aan de lijst.” Tot acht jaar anciënniteit meenemen kan nu dus al voor onderwijzers in de lagere school en voor de vakken Nederlands, Nederlands voor nieuwkomers, Frans, wiskunde, bouw, elektriciteit, hout, mechanica, handelscorrespondentie Frans en handelscorrespondentie Nederlands. Kon die anciënniteit-maatregel jou overtuigen om de overstap te maken van de privésector naar het onderwijs? Laat het ons dan weten. Vergeet ook niet te vermelden wanneer je die carrièreswitch maakte, voor welke vakken je koos en welke job je ervoor deed. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...d&utm_term=0-6 |
Citaat:
Ben echter niet zo zot |
Citaat:
|
[quote=N-Vb;9761517]
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
[quote=De Rode Willem;9761535]
Citaat:
|
[quote=De schoofzak;9761607]
Citaat:
|
Pedagogen naar de goelag en terug echte leraars voor de klas. Jammer genoeg staan nu de eerste generaties die van het verknoeide onderwijs mochten genieten nu voor de klas.
|
Eerste opdracht in de klas : leren dat meisjes jongens zijn en omgekeerd.
|
Citaat:
|
Dirk Van Dessel in PAL - nieuws
Begrijpelijk, een “full-time” betaalde “haf-time” baan met les “uren” van 50 minuten en jaarlijks 3 maanden verlof oogt terecht verleidelijk. De Economisch Productieven tot het BNP zullen wel het nodige belastinggeld genereren om dergelijke gezapige loopbaan te financieren. ---------------------------------------------------------------------------------- @ Dirk Van Dessel in PAL Beste Dirk, u lijkt niet veel van het onderwijs te kennen. Waarom zijn er zoveel leerkrachten te weinig? Waarom stappen er zoveel terug uit het onderwijs? Waarom stap jij niet in het onderwijs? Ik was zelf een zij-instromer, technisch leerkracht. Zelden heb ik in de school waar ik in terecht kwam zoveel chaos gezien! Geen leerplannen, geen machines, geen materiaal, geen boeken, desorganisatie op grote schaal, gesjoemel met de leerlingencijfers, leerlingen die van 8, 9 vakken gebuisd waren gaf men er een A-attest, een Kamer van Beroep die vierkant draait, slechte werksfeer, agressie van de leerlingen, onbeschoftheid, … Waarom denk je dat in de Oeso-cijfers (PISA-toetsen) Wallonië op de laatste plaats staat van heel Europa? Waarom daalt de kwaliteit in Vlaanderen ook al decennia? Zelden heb ik zo’n onbekwame directeurs gezien als in het onderwijs. Het zijn allemaal politieke benoemingen. Er zijn geen kwalitatieve opleidingen voor schooldirecteur. Neem een hond, steek de juiste partijkaart in zijn kont en je hebt een schooldirecteur. Naam en adres bekend bij de redactie van Neutr-On |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
[quote=De Rode Willem;9761535]
Citaat:
|
Effe kijken. Ik heb voldoende kennis van een paar "beroepsvakken" om daar les in te kunnen geven.
Maar wil ik dat wel? Ik heb gezien hoe het van "de beste leerlingen in de klas werden beloond" naar "iedereen is gelijk" evolueerde. Dat in combinatie met steeds meer onbeschofte keelschrapertjes in de klassen. (ik zag het van per ongeluk eentje, naar een paar, tot 30% van de klas gaan. Ik was zo'n "per ongeluk eentje", elk jaar opnieuw hetzelfde gezeik. "wie heeft er een andere dan Belgische nationaliteit?") Neen, ik vrees, als ik voor een technische/beroepsklas ga staan, het geen week duurt of ik zit in de cel, omdat een onbeschofte snotaap alle aandacht opeiste, en ik die gaf in onnavolgbare stijl. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be