Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Dacia... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260701)

kelt 30 augustus 2021 05:39

Dacia...
 
We kunnen vernemen dat dit Roemeense merk,eigendom van Renault-Nissan,ondertussen opduikt in de tabellen van de meest verkochte auto's in Europa....
Wie al wat ouder is weet van waar dit merk moeten komen is...

Of hoe dit merk,van vervaardiger van slechte kopieen van de Renault 12 gegaan is tot het merk dat "eigenhandig" de Chinese autofabrikanten buiten gehouden heeft doordat ze ZELF op de "onderkant" van de markt zijn gaan zitten met autos die direct voldeden aan alle Europese normen dienaangaande.....Ooit met de Logan,tegenwoordig met de Sandero......


We zijn bovendien in een periode dat alle "grote" merken hun "basismodellen" met ICE's wat aan het verwaarlozen zijn (kijk maar eens op hun websites en kijk maar eens wat er nog van over is en tegen welke prijzen ze staan...),allemaal druk bezig met EV's en zo, en we zien dat de Roemenen dus een ganse markt voor zich alleen hebben....

Ik moet niet speculeren,een eenvoudige wandeling in mijn buurt toont hoe "Dacia" nu een normaal verschijnsel geworden is...

En dan is er nog het design.....functioneel eenvoudig slaat blijkbaar aan.....

Ze hebben met hun "Spring" zelfs een electrische wagen klaarstaan voor de zgn "onderkant" van de markt......

:thumbsup:

maddox 30 augustus 2021 08:14

Heb ondertussen al een mooie 2 jaar een Dokker Van.
Als je geen behoefte hebt aan frutsels en prutsels, dik in orde.

Goedkoop in aankoop, onderhoud is ook betaalbaar, en stukken hebben we nog niet gehad.

Johan Daelemans 30 augustus 2021 08:34

Schitterende aanpak van Renault.
Zo veel mogelijk digitale rommel op de vuilbak en wat je overhoudt is een pak bedrijfszekerder dan wat je bij de concurrenten ziet.

Zelf wat boeken aangeschaft over CAN-bus systemen bij voertuigen om via eigen µ-controlers die rotzooi aan te sturen. De enige manier om klassiekers en old-timers, gebouwd vanaf midden jaren '90 op de baan te houden.

Een huidige wagen heeft de betrouwbaarheid van een smartphone ...

Johan Daelemans 30 augustus 2021 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9761870)
Of hoe dit merk,van vervaardiger van slechte kopieen van de Renault 12 gegaan is tot het merk dat "eigenhandig" ......

Het gaat nog vroeger terug hoor ...



Het lijkt me wel wat om de trailer aan te pikken en er zo ééntje naar hier (*) te brengen. Mooie basis om een replica Renault R8 Gordini mee te bouwen.


kelt 30 augustus 2021 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9761951)
Het gaat nog vroeger terug hoor ...



Het lijkt me wel wat om de trailer aan te pikken en er zo ééntje naar hier (*) te brengen. Mooie basis om een replica Renault R8 Gordini mee te bouwen.


Ik kan me die zelfs niet herinneren..(te jong zeker)...:?

Libro 30 augustus 2021 18:01

No nonsense merk en best aardig ogende auto's voor een redelijke prijs. Geen wonder dat Dacia goed verkoopt. Het verwondert me eigenlijk dat de Citroën C-Elysée niet zoveel te zien is.


Dadeemelee 30 augustus 2021 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9762376)
No nonsense merk en best aardig ogende auto's voor een redelijke prijs. Geen wonder dat Dacia goed verkoopt.

Er zijn recent veel merken die het van goedkope ouderwetse auto’s tot goede moderne auto’s geschopt hebben. Skoda, Hyundai, Kia,…

Libro 30 augustus 2021 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9762381)
Er zijn recent veel merken die het van goedkope ouderwetse auto’s tot goede moderne auto’s geschopt hebben. Skoda, Hyundai, Kia,…

Die merken hebben zich wel hoger gepositioneerd, ook op technologisch vlak. Met bijhorende prijzen. Dacia is basic gebleven.

Dadeemelee 30 augustus 2021 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9762385)
Die merken hebben zich wel hoger gepositioneerd, ook op technologisch vlak. Met bijhorende prijzen. Dacia is basic gebleven.

Zal nog wel komen. Tussen de eerste Logan en wat ze nu maken is er al een serieus verschil.
Zal van Renault afhangen.

kelt 30 augustus 2021 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9762389)
Zal nog wel komen. Tussen de eerste Logan en wat ze nu maken is er al een serieus verschil.
Zal van Renault afhangen.

Dat is inderdaad de gang van zaken.....mijn "Spaanse Volkswagen" is ook zo een merk dat nogal naar rechts opgeschoven is op de prijsschaal het laatste kwart eeuw...

Feit is echter dat de Volkswagen groep in "Groot-Europa" nu geen "budget-merk" (meer) heeft terwijl de Renault-Nissan groep (die ook stevig geinvesteerd zit in Avtovaz(Lada)) zelfs ....euhm....wel...twee dus.......

PeterCC 30 augustus 2021 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9762376)
No nonsense merk en best aardig ogende auto's voor een redelijke prijs. Geen wonder dat Dacia goed verkoopt. Het verwondert me eigenlijk dat de Citroën C-Elysée niet zoveel te zien is.


Dacia zou ondertussen bij ons het best verkopende merk zijn bij de particuliere klant, dus niet in de totale markt die voor nieuwe wagens overheerst wordt door leasing wagens, maar bij de privé, particuliere klant.

Kan ik wel begrijpen. Degelijke, uitontwikkelde, probleemloze Renault techniek van een generatie geleden.
Wat nog niet wil zeggen dat ik er zelf één zou kopen.

Johan Daelemans 1 september 2021 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9762509)
... Degelijke, uitontwikkelde, probleemloze Renault techniek van een generatie geleden.
Wat nog niet wil zeggen dat ik er zelf één zou kopen.

Nog beter ... van enkele generaties geleden.
Wagentjes met een levensduur van 30,40,50 jaar.
750 kg, een recente injectie + katalysator en ze doen het beter dan alles wat ze nadien hebben gebouwd.
Goed voor de geldbeugel van de eigenaar, beter voor het milieu en minder goed voor de inkomsten van onze overheid - 3 grote voordelen.

Blue Sky 1 september 2021 14:38

Een wagen zonder al die overbodige gadgets en die op lange termijn nog betaalbaar blijft, in tegenstelling tot alle hedendaagse wagens die propvol elektronica zitten.

Blijkt dan menig burger daar wel voor te vinden is, nochtans blijkt Dacia de enige aanbieder van dit concept op dit moment. Misschien dat anderen ook op de kar springen gezien het verkoop succes.

patrickve 1 september 2021 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9762385)
Die merken hebben zich wel hoger gepositioneerd, ook op technologisch vlak. Met bijhorende prijzen. Dacia is basic gebleven.

Ik ben voor de lol eens gaan kijken, en die prijzen zijn ongelofelijk, voor goeie no-nonsens wagens. Spijtig zit er toch wel wat overdreven electronica in, maar niet te veel, in vergelijking met alle halve computers die rondrijden vol bloatware bij veel andere merken.

Bovendien is dacia blijkbaar bij de meest betrouwbare merken ter wereld, na Tesla en Lexus, had ik gelezen, en zelfs juist voor Toyota.

Ik herinner mij toen men mij de Cessna beschreef: "uiterst eenvoudige motor met zo min mogelijk onderdelen, om panne's te minimaliseren". Het lijkt hier van 't zelfde.

Hoomer 1 september 2021 15:25

Nen Dacia, je stopt ergens met dat wagentje, ze zien u en heel uw jarenlang zorgvuldig opgebouwd imago stort zoals een kaartenhuisje in elkaar. :-D
En geloof me maar dat het zo is.

Skobelev 1 september 2021 15:52

Hoe lang gaan die dingen mee? Een jaar of drie?
Die afstoffers, de Duster, zag je een paar jaar geleden, toen ze op de markt kwamen, met hopen rondhossen, vandaag nog weinig of geen. Betrouwbaarheid niet bijzonder?

patrickve 1 september 2021 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9763810)
Hoe lang gaan die dingen mee? Een jaar of drie?
Die afstoffers, de Duster, zag je een paar jaar geleden, toen ze op de markt kwamen, met hopen rondhossen, vandaag nog weinig of geen. Betrouwbaarheid niet bijzonder?

Ik ben gisteren eens gaan zoeken en was verwonderd:

https://www.motoringnz.com/news/2021...us-on-pedestal

Citaat:

At brand level, Lexus and Dacia models were hailed as the most dependable for new and used buyers, while Fiat and Land Rover achieved the lowest scores.
Citaat:

Top 10 most reliable brands (cars up to five years old): Lexus 98.7 percent; Dacia 97.3; Suzuki 97.1; Hyundai 97.1; Toyota 97; Mini 97; Mitsubishi 96.9; Mazda 95.9; Kia 95.8; MG 95.7.

Bottom 10 most reliable brands (cars up to five years old): Fiat 82 percent; Land Rover 82.5; Ford 86.2; Nissan 86.2; Alfa Romeo 86.5; Porsche; 89.4; Mercedes Benz 89.6; Vauxhall 89.6.

patrickve 1 september 2021 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 9763777)
Nen Dacia, je stopt ergens met dat wagentje, ze zien u en heel uw jarenlang zorgvuldig opgebouwd imago stort zoals een kaartenhuisje in elkaar. :-D
En geloof me maar dat het zo is.

Dan zit ge toch wel in een heel snob omgeving he :-)

Dadeemelee 1 september 2021 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 9763777)
Nen Dacia, je stopt ergens met dat wagentje, ze zien u en heel uw jarenlang zorgvuldig opgebouwd imago stort zoals een kaartenhuisje in elkaar. :-D
En geloof me maar dat het zo is.

Ik weet het niet hoor. Je bent er waarschijnlijk beter mee om op te vallen/exclusief te zijn dan al die Mercedessen, Audi's, BMW's en Volvo's die er nu rondrijden.

Skobelev 1 september 2021 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9763819)
Ik weet het niet hoor. Je bent er waarschijnlijk beter mee om op te vallen/exclusief te zijn dan al die Mercedessen, Audi's, BMW's en Volvo's die er nu rondrijden.

Groot gelijk, qua originaliteit ga je daarmee niet scoren. :-P


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be