Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wat is er hier allemaal gebeurd ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260773)

Henri1 4 september 2021 10:52

Wat is er hier allemaal gebeurd ?

Ben een paar dagen naar de Belgische kust geweest en heb dit forum daar niet gevolgd.
Ik heb er genoten van goed weer, lekker eten en een bediening in de Franse taal.

Ik vroeg me nu af :
- Hoeveel keer is de vlaamse onafhankelijkheid uitgeroepen ?
- Hoeveel is de vlaamse onafhankelijkheid dichterbij gekomen ?
- Wanneer gaat het zover zijn ?

Eduard Khil 4 september 2021 11:18

amai dat ziet er daar marginaal uit.

Xenophon 4 september 2021 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9765883)
...

...

- in 1917 ene keer geloof ik.
- Alle dagen een beetje.
- Wanneer de mensen stoppen met geld te lenen aan Belgie - wanneer de rente stijgt.

Xenophon 4 september 2021 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9765911)

Voor Walen is de Vlaamse kust aantrekkelijk, de zelfstandigen praten daar Frans zolang de Waal centen bijheeft.

Verder blijft er hen enkel Frankrijk over om op verlof te gaan, gezien hun 'talenkennis' alleszins.

Eduard Khil 4 september 2021 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9765931)
Voor Walen is de Vlaamse kust aantrekkelijk, de zelfstandigen praten daar Frans zolang de Waal centen bijheeft.

Verder blijft er hen enkel Frankrijk over om op verlof te gaan, gezien hun 'talenkennis' alleszins.

spreken franstaligen alleen Frans omdat ze te dom zijn om een andere taal te spreken, of omdat ze te lui zijn die taal te leren?

Henri1 4 september 2021 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9765911)

Volledig Coronaproof en niet trololo !

Zipper 4 september 2021 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9765942)
spreken franstaligen alleen Frans omdat ze te dom zijn om een andere taal te spreken, of omdat ze te lui zijn die taal te leren?

een mix van de twee

Xenophon 4 september 2021 12:06

Citaat:

Ja.

Rudy 4 september 2021 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9765883)
Ben een paar dagen naar de Belgische kust geweest en heb dit forum daar niet gevolgd.
Ik heb er genoten van goed weer, lekker eten en een bediening in de Franse taal.

Ik vroeg me nu af :

Nooit. Hoogstens onafhankelijkheid van de Vlaamse kust.

kelt 4 september 2021 14:29

Hoe,wat is hier allemaal gebeurd?

U bent toch overleden? :oops:

Marie van de koster 4 september 2021 15:00

Citaat:

Ze zijn te lui.
Ik ken een Waalse familie (heel lieve mensen, trouwens) waar de moeder van papa een Duitse was. Dat vinden ze fantastisch, ze supporteren voor de Duitse voetbal en schermen met het woordje Mannschaft bij elke match. De oudste zoon verzamelt allerlei memorabilia die met Duitsland te maken hebben, zijn kamer hangt vol. Papa en mama gaan regelmatig op citytrip naar Aken, Keulen, Monschau ...
En allemaal zeggen ze dat het zo jammer is dat ze geen Duits spreken! Ze zouden zo graag de taal van de grootmoeder kennen. Wat stom dat die in Waalse scholen niet aangeleerd wordt! Maar ze gaan nu echt eens beginnen met een cursus. Enfin, vandaag natuurlijk niet, en volgende maand past ook niet en over een jaar hebben ze geen tijd en ...
Enfin, ik ken die litanie stilaan 8 jaar ...

Eduard Khil 4 september 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 9766121)
Ze zijn te lui.
Ik ken een Waalse familie (heel lieve mensen, trouwens) waar de moeder van papa een Duitse was. Dat vinden ze fantastisch, ze supporteren voor de Duitse voetbal en schermen met het woordje Mannschaft bij elke match. De oudste zoon verzamelt allerlei memorabilia die met Duitsland te maken hebben, zijn kamer hangt vol. Papa en mama gaan regelmatig op citytrip naar Aken, Keulen, Monschau ...
En allemaal zeggen ze dat het zo jammer is dat ze geen Duits spreken! Ze zouden zo graag de taal van de grootmoeder kennen. Wat stom dat die in Waalse scholen niet aangeleerd wordt! Maar ze gaan nu echt eens beginnen met een cursus. Enfin, vandaag natuurlijk niet, en volgende maand past ook niet en over een jaar hebben ze geen tijd en ...

Dus die zoon zijn kamer hangt vol nazivlaggen en foto’s van HITLER?

Marie van de koster 4 september 2021 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9766126)
Dus die zoon zijn kamer hangt vol nazivlaggen en foto’s van HITLER?

Was Hitler de enige Duitser? Bij uitbreiding : zijn nazi's de enige Duitsers?

Zucht 4 september 2021 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 9766131)
Was Hitler de enige Duitser? Bij uitbreiding : zijn nazi's de enige Duitsers?

Ge moet dat begrijpen hé. Eduard heeft nog in Stalingrad gevochten.
Hij moest de niet-ontplofte obussen achter de Duitse linie gaan oprapen en terug naar de tanks brengen om opnieuw af te schieten. ;-)

Rudy 4 september 2021 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 9766121)
Ze zijn te lui.

Zo verrassend is dat niet. Ik heb zo'n paar jonge nichtjes en een neef in Parijs wonen. Moeder is een Vlaamse tante van mij, getrouwd met een Parisien. Die gasjes hebben nog nooit een letter Vlaams geleerd. Ze kijken zelfs neer op les petits Belges, zelfs de walen.

Wat uw anekdote betreft. Op hun Waalse scholen hadden ze beter een woordje Vlaams geleerd. Maar ja, dat is een andere discussie.

Marie van de koster 4 september 2021 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9766142)
Zo verrassend is dat niet. Ik heb zo'n paar jonge nichtjes en een neef in Parijs wonen. Moeder is een Vlaamse tante van mij, getrouwd met een Parisien. Die gasjes hebben nog nooit een letter Vlaams geleerd. Ze kijken zelfs neer op les petits Belges, zelfs de walen.

Wat uw anekdote betreft. Op hun Waalse scholen hadden ze beter een woordje Vlaams geleerd. Maar ja, dat is een andere discussie.

Wat betreft dat Vlaams leren, de mama van dat gezin is van afkomst een Italiaanse (dochter van Italiaanse mijnwerker), zij spreekt Frans en Italiaans en kan zich behelpen in het Nederlands. Zij is de enige in die hele familie die wat Nederlands kent! De dochter van Italiaanse immigranten ...

Marie van de koster 4 september 2021 15:49

Zoals Goethe zei
"Wie geen vreemde talen leert, kent zijn eigen taal niet."

Rudy 4 september 2021 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 9766146)
Wat betreft dat Vlaams leren, de mama van dat gezin is van afkomst een Italiaanse (dochter van Italiaanse mijnwerker), zij spreekt Frans en Italiaans en kan zich behelpen in het Nederlands. Zij is de enige in die hele familie die wat Nederlands kent! De dochter van Italiaanse immigranten ...

Ik kan het mij voorstellen.
Hoe dan ook. Ik beschuldig zelden de mensen zelf. Wie de kans niet heeft gekregen kan je moeilijk iets verwijten.

Rudy 4 september 2021 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 9766154)
Zoals Goethe zei
"Wie geen vreemde talen leert, kent zijn eigen taal niet."

Als je de kans krijgt.
Ik heb trouwens altijd geleerd dat een goede kennis van de moedertaal de basis is voor kennis van andere (vreemde) talen.
Ik vraag mij trouwens af wat Goethe daar juist mee bedoelde.

Skobelev 4 september 2021 16:07

Naar Blankenberge....waarom verschiet ik daar niet van....:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be