Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Trams in Gent zijn een gevaar. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260822)

WYSIWYG 8 september 2021 15:12

Trams in Gent zijn een gevaar.
 
https://www.hln.be/binnenland/de-lij...over~a95d286b/

Onlangs was er opschudding over 2 kinderen die de dood vonden op een Antwerps kruispunt. Iedere oppositiepartij wees naar de bevoegde schepen.
Nu zich in Gent ook een dodelijk ongeval heeft voorgedaan, hoort men geen of nauwelijks kritiek op de bevoegde groene Gentse schepen. Die hoort bij het juiste clubje.
Het ergste van de zaak is dat men in Antwerpen iets aan de moeilijke verkeerssituatie in de stad tracht te doen in de mate dat het economisch, ecologisch en buurtgebonden haalbaar is. In Gent slaagt men er zelfs niet in om een autovrije stadskern veilig te maken voor de zwakke weggebruiker. En een oplossing om het probleem op te lossen lijkt niet voor het eerst in zicht...... tenzij Filip Watteeuw de trams ook uit de binnenstad bant. Maar de heilige koe van het openbaar vervoer, kan daar wel aan geraakt worden in groene omgevingen?

Knuppel 8 september 2021 18:57

Citaat:

Gentse tramsporen maken dodelijk slachtoffer

Vandaag

Een val op natte tramsporen in de buurt van het Lippensplein in Gent werd een 35-jarige fietser fataal. Het ongeval gebeurde vorige maand al, maar details raakten nu pas bekend. Gent heeft wereldwijd de slechtste cijfers wat tramspoorongevallen betreft.

Eind augustus gleed een fietsende 35-jarige West-Vlaming in de regen uit op de tramsporen in de buurt van het Lippensplein in Gent. Hij zou met zijn borstkas op een ijzeren verkeerspaaltje zijn gevallen. Ongeveer twee uur nadat de hulpdiensten hem hadden meegenomen, maakten een scheur van de aorta en bloedingen rond de longen een einde aan het leven van de man uit Izegem. Dat berichtte Het Laatste Nieuws.

Zo’n fatale afloop is uitzonderlijk, maar volgens het UZ Gent had in 2018 een kwart van de fietsongevallen te maken met tramsporen. Dat komt neer op 500 ongevallen per jaar. Volgens VRTNWS is dat het slechtste cijfer ter wereld.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210908_92250434

De verantwoordelijke schepen is geen N-VA-er dus piepen de belgicistjes niet.

De schoofzak 8 september 2021 19:17

Enkele jaren terug (5 of langer misschien) was een Gentse nva-politica die zich bekloeg over die tramsporen.
Ze was in zwangere toestand gevallen met haar fiets.

Werd daarmee gelachen zeg !!! Ook op dit forum trouwens.

Libro 8 september 2021 19:34

En nu kunnen ze de fietsers ineens wel wijzen op hun eigen veiligheid :roll:

Knuppel 8 september 2021 20:46

Citaat:

Gent. Dé Fietsstad van Vlaanderen

55 grote en 230 kleinere fietsrealisaties, 15 fietsstraten, 1/3 van de verplaatsingen met de fiets, een nieuwe Fietsambassade... Gent is dé Fietsstad van Vlaanderen. Twee keer op rij, in 2015 en 2018, werd Gent ook officieel gekroond tot Fietsstad door het VSV en de Vlaamse overheid.

In Gent werd in de periode 2013-2018 meer dan 15 miljoen EUR geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. 55 grootschalige fietsprojecten werden gerealiseerd of opgestart en meer dan 200 kleinere ingrepen hebben ervoor gezorgd dat fietsen in Gent een pak veiliger en aangenamer werd.
https://www.filipwatteeuw.be/fietsstad

Citaat:

Gent heeft wereldwijd de slechtste cijfers wat tramspoorongevallen betreft.
volgens het UZ Gent had in 2018 een kwart van de fietsongevallen te maken met tramsporen. Dat komt neer op 500 ongevallen per jaar. Volgens VRTNWS is dat het slechtste cijfer ter wereld.

Blue Sky 9 september 2021 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9768526)
https://www.hln.be/binnenland/de-lij...over~a95d286b/

Onlangs was er opschudding over 2 kinderen die de dood vonden op een Antwerps kruispunt. Iedere oppositiepartij wees naar de bevoegde schepen.
Nu zich in Gent ook een dodelijk ongeval heeft voorgedaan, hoort men geen of nauwelijks kritiek op de bevoegde groene Gentse schepen. Die hoort bij het juiste clubje.
Het ergste van de zaak is dat men in Antwerpen iets aan de moeilijke verkeerssituatie in de stad tracht te doen in de mate dat het economisch, ecologisch en buurtgebonden haalbaar is. In Gent slaagt men er zelfs niet in om een autovrije stadskern veilig te maken voor de zwakke weggebruiker. En een oplossing om het probleem op te lossen lijkt niet voor het eerst in zicht...... tenzij Filip Watteeuw de trams ook uit de binnenstad bant. Maar de heilige koe van het openbaar vervoer, kan daar wel aan geraakt worden in groene omgevingen?

Dat zijn 2 totaal verschillende zaken. In Antwerpen is de oorzaak dat de de bevoegde schepen van mobiliteit het vlot gemotoriseerd verkeer belangrijker vond dat den veiligheid van zwakke weggebruikers, waardoor vervolgens 2 jonge kinderen doodgereden werden. Kortom, het is door zijn beslissing en het beleid dat dit ongeval is kunnen gebeuren. Had hij dit niet terug gedraaid, dan waren de kinderen niet dood geweest.

In Gent is het helemaal iets anders, maar men zal er op termijn toch een oplossing voor moeten vinden. Het is aan de experten om te kijken wat mogelijk is.

De schoofzak 9 september 2021 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9768996)
Dat zijn 2 totaal verschillende zaken. In Antwerpen is de oorzaak dat de de bevoegde schepen van mobiliteit het vlot gemotoriseerd verkeer belangrijker vond dat den veiligheid van zwakke weggebruikers, waardoor vervolgens 2 jonge kinderen doodgereden werden. Kortom, het is door zijn beslissing en het beleid dat dit ongeval is kunnen gebeuren. Had hij dit niet terug gedraaid, dan waren de kinderen niet dood geweest.

In Gent is het helemaal iets anders, maar men zal er op termijn toch een oplossing voor moeten vinden. Het is aan de experten om te kijken wat mogelijk is.

Het ongeval in Antwerpen is veroorzaakt omdat een camionchauffeur links afsloeg en geen voorrang gaf aan die kinderen die daar rechtmatig overstaken.
Het ongeval is niet veroorzaakt door een beslissing van de stad.

Als men ergens in de wereld beslist om een bijkomende tramlijn aan te leggen, en er valt een fietser dood op die nieuwe lijn, dan is .... je weet het wel.

Blue Sky 9 september 2021 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9769328)
Het ongeval in Antwerpen is veroorzaakt omdat een camionchauffeur links afsloeg en geen voorrang gaf aan die kinderen die daar rechtmatig overstaken.
Het ongeval is niet veroorzaakt door een beslissing van de stad.

Was het ongeval gebeurd indien Koen Kennis het conflictvrije kruispunt had gelaten zoals het was? Het antwoord op die vraag is nee.

Kortom, dit ongeval had dan niet plaatsgevonden. Of omgekeerd kan je stellen dat dit ongeval is kunnen gebeuren door de specifieke beslissing om het conflictvrije kruispunt af te schaffen.

Duidelijke zaak lijkt me.

denkimi 9 september 2021 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9769480)
Was het ongeval gebeurd indien Koen Kennis het conflictvrije kruispunt had gelaten zoals het was? Het antwoord op die vraag is nee.

Het antwoord op die vraag is dat jij dat niet kunt weten.

Op een gewoon kruispunt kunnen ook geen ongevallen gebeuren als iedereen zich aan de regels houdt, op een zogezegd conflictvrij is dat net hetzelfde.

Maar mensen houden zich nu eenmaal niet altijd aan de regels, al dan niet opzettelijk.

De schoofzak 9 september 2021 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9769480)
Was het ongeval gebeurd indien Koen Kennis het conflictvrije kruispunt had gelaten zoals het was? Het antwoord op die vraag is nee.

Kortom, dit ongeval had dan niet plaatsgevonden. Of omgekeerd kan je stellen dat dit ongeval is kunnen gebeuren door de specifieke beslissing om het conflictvrije kruispunt af te schaffen.

Duidelijke zaak lijkt me.

Zulke redeneringen aanvaard geen zinnig mens.
Wat niet betekent dat zulke redeneringen niet aangewend worden voor ... een politieke agenda.

Of ga jij de trams afschaffen tot er een oplossing is voor fietsers die over de tramsporen vallen?

Den Ardennees 9 september 2021 20:58

Ondergetekende heeft er ook al eens bijna gelegen met zijn fietsje op de Gentse tramsporen. Ik zou echter niet meteen weten wat de oplossing is. Ik vermoed dat Watteeuw op één of andere manier wel weer er in zal slagen om het toch op de auto af te wentelen - halvering van het aantal parkeerplaatsen om meer fietspaden te leggen, of zo:roll:

denkimi 10 september 2021 10:39

Zijn die tramsporen eigenlijk onzichtbaar in gent?

maddox 10 september 2021 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9770187)
Zijn die tramsporen eigenlijk onzichtbaar in gent?

Neen, maar wel onvermijdbaar indien met de fiets ergens binnen Gent wil geraken op een redelijke termijn.

denkimi 10 september 2021 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9770323)
Neen, maar wel onvermijdbaar indien met de fiets ergens binnen Gent wil geraken op een redelijke termijn.

Maar het lijkt me toch dat je werkelijk perfect parallel en zeer dicht moet rijden voor je er door kunt vallen.
Zolang je minstens 30cm afstand houdt en er enkel dwars over rijdt kan er toch nooit een probleem zijn?

Als een fietser tegen een muur rijdt, is het dan de schuld van die muur of van die fietser? Als een fietser op een duidelijk zichtbaar en onbeweeglijk tramspoor rijdt, is het dan de schuld van dat spoor of van die fietser?

Het wordt dringend tijd dat we mensen terug zelf de schuld en verantwoordelijkheid voor hun daden geven, ipv altijd maar externe oorzaken te zoeken.

Libro 10 september 2021 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9770475)
Maar het lijkt me toch dat je werkelijk perfect parallel en zeer dicht moet rijden voor je er door kunt vallen.
Zolang je minstens 30cm afstand houdt en er enkel dwars over rijdt kan er toch nooit een probleem zijn?

Als een fietser tegen een muur rijdt, is het dan de schuld van die muur of van die fietser? Als een fietser op een duidelijk zichtbaar en onbeweeglijk tramspoor rijdt, is het dan de schuld van dat spoor of van die fietser?

Het wordt dringend tijd dat we mensen terug zelf de schuld en verantwoordelijkheid voor hun daden geven, ipv altijd maar externe oorzaken te zoeken.

Hear hear. Net zoals ik niet begrijp dat er überhaupt nog dodehoekongevallen mogelijk zijn.

dalibor 10 september 2021 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9768687)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210908_92250434

De verantwoordelijke schepen is geen N-VA-er dus piepen de belgicistjes niet.

In Antwerpen liggen er ook tramsporen. Of moeten we nu alleen die in Gent gevaarlijk vinden?

https://www.gva.be/cnt/dmf20210909_92086769

N-VA 10 september 2021 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9770475)
Maar het lijkt me toch dat je werkelijk perfect parallel en zeer dicht moet rijden voor je er door kunt vallen.
Zolang je minstens 30cm afstand houdt en er enkel dwars over rijdt kan er toch nooit een probleem zijn?


Als een fietser tegen een muur rijdt, is het dan de schuld van die muur of van die fietser? Als een fietser op een duidelijk zichtbaar en onbeweeglijk tramspoor rijdt, is het dan de schuld van dat spoor of van die fietser?

Het wordt dringend tijd dat we mensen terug zelf de schuld en verantwoordelijkheid voor hun daden geven, ipv altijd maar externe oorzaken te zoeken.

De tram passeert in mijn straat en ik ben nog nooit gevallen door de tramsporen, ik rij er naast en als het moet zigzag ik snel over de sporen om niet te vallen maar misschien is niet iedereen zo behendig?

denkimi 10 september 2021 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9770493)
Hear hear. Net zoals ik niet begrijp dat er überhaupt nog dodehoekongevallen mogelijk zijn.

Inderdaad. Vreemd hoe fietsers een vrachtwagen van 16m lang en 4m hoog toch niet kunnen gezien hebben.

Misschien moeten we afstappen van het mantra dat het de taak van iemand anders is om voor uw veiligheid te zorgen. Rij je tegen een boom dan is dat niet de schuld van die boom, rij je in een tramspoor dan is dat niet de schuld van dat tramspoor.

denkimi 10 september 2021 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9770524)
De tram passeert in mijn straat en ik ben nog nooit gevallen door de tramsporen, ik rij er naast en als het moet zigzag ik snel over de sporen om niet te vallen maar misschien is niet iedereen zo behendig?

Wat doen mensen die niet meer behendig genoeg zijn om niet te vallen over een tramspoor nog in het verkeer? Wat doen zij met een borduur of een stilstaande wagen? Gewoon er tegen rijden?

PeterCC 10 september 2021 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9769897)
Ondergetekende heeft er ook al eens bijna gelegen met zijn fietsje op de Gentse tramsporen. Ik zou echter niet meteen weten wat de oplossing is. Ik vermoed dat Watteeuw op één of andere manier wel weer er in zal slagen om het toch op de auto af te wentelen - halvering van het aantal parkeerplaatsen om meer fietspaden te leggen, of zo:roll:

Naast de tramsporen is de de tram zelf gevaarlijk. Het ding kan gewoon niet remmen en hoort niet thuis in een stedelijke omgeving waar de tram de weg moet delen met andere weggebruikers zoals auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen of voetgangers.

De oplossing voor Gent is dus simpel: gooi die sporen tezamen met die tram eruit.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be