![]() |
Belgische kunstenaars op hun retour.
Citaat:
De "beeldige" Belgische kunstenaars wacht zo te zien hetzelfde lot als de Belgische politiek: ze gaan onderaf. Jan Fabre die zuilen beplakt met duizenden pakjes Gentse hesp, en die katten mishandelt = Belgische Kunst". Wim Delvoye met de K van grote Kunst en Kaka, of met op kunstzinnige wijze gemartelde varkens vol tattoos die tot in Nice voor ophef zorgen = Belgische kunst. De mosselpot van Marcel Broodthaers = Belgische Kunst. De gekruisigde koe van Tom Heck in een kerkje in Kuttekoven = Belgische Kunst. Jan Hoet is dood. Leve Jan Hoet en het Wansmakelijke S.M.A.K.! Ik vind het allemaal even walgelijk. Maar wie ben ik? Een Vlaams-nationalist! Ik heb wel Kaas gegeten van de Belgische Politiek maar niet van Belgische Kunst. Ik herinner mij levendig de Vlaams-nationalistische minister van Cutluur die in politiek betere tijden het nieuws haalde, staande naast de kakmachine van de Wim, en die niet goed wist of hij traantjes moest plengen of een lach op zijn kalfsachtige ministerstronie toveren. |
Citaat:
Kunst moet beroeren, of dat nu positief of negatief is. |
Kunst zonder boodschap is Kunst.
Kunst met een boodschap is propaganda. Maar ik weet wel dat er goed geld mee te verdienen is, met kunst op bestelling. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ja, het kan kunst zijn. Maar volgens mij is religieuze kunst propaganda. |
Citaat:
Ik ben een dierenliefhebber. Honden, katten, varkens, koeien, wolven, Vlaemsche geldschijtende ezels, noem maar op, daar blijven vulgaire "kunstenaars" die geen graten zien in het pijnigen van dieren die meer liefde, vriendschap en dankbaarheid in hun poot hebben dan zij met tengels vanaf. |
Citaat:
Jij zou heel anders piepen als Picasso een Vlaams-nationalist was geweest. Guernica van Picasso is kunst. Kunst met een boodschap, een aanklacht tegen dictators. Franco heeft de republikeinen klein gekregen en net voor hij de pijp uitging de zoveelste koninklijke hoerenloper op de Spaanse troon gezet. Koeien kruisigen, katten omhoog gooien zodat ze hard op de grond vallen, varkens tatoeëren, mosselpotten en kakmachischijtmachines, zuilen bekleden met Gandaham zijn geen kunst maar debiele aandachtshoerderij. De "kunstenaar" had evengoed de hesp eerst door de kakmolen gedraaid voor hij er de zuilen mee beplakte. |
Citaat:
|
Ik heb geen probleem met kunst.
Ik heb wel een probleem met elke vorm van subsidie voor zogezegde kunst. |
Citaat:
|
Citaat:
Da Vinci, Michelangelo,... werden betaald door staatshoofden voor hun kunst. Denk je nu echt dat die kunstwerken geen (politiek) doel hadden? |
Citaat:
Maar dat was dan om een concreet werk te maken. Het was een vergoeding voor een geleverde prestatie, zoals het kopen van een brood. Groot verschil met subsidies. |
Citaat:
Zijn werk met kevers vind ik wel prachtig. Er hangen er zo een paar in de Sint-Augustinuskerk (nu cultuurcentrum Amuz) in Antwerpen. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Werken met een boodschap, werken die een impact (neg of pos) hebben op het gevoel van de toeschouwer zijn kunst. Kunst zonder boodschap bestaat niet ! En bijgevolg zal de ene kunst als propaganda zien en de andere allicht als bevlogen reflectie. |
Citaat:
Het is een overroepen strekevent die alleen binnen het elkaar onnaneerende ons-kent-ons wereldje van would be kunstenaars en zelf uitgeroepen kenners op handen werd gedragen (omdat hij commercieel succes had). Het wereldje laat hem nu vallen als een baksteen...Sie haben es nicht gewußt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be