Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nederlands kennen is niet verplicht om Belg te worden in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260875)

Witte Kaproen 12 september 2021 17:46

Nederlands kennen is niet verplicht om Belg te worden in Vlaanderen

Hendrik Verroken schreef op facebook

"J'HABITE ANTWERPEN ET JE VEUX DEVENIR BELGE."

"Om in Frankrijk de Franse nationaliteit te verkrijgen moet je onder andere de Marseillaise kunnen zingen en aantonen dat je Frans kunt spreken.

En hoe zit dat in Vlaanderen?

Als je in Vlaanderen de Belgische nationaliteit aanvraagt kan je dit al na 3 jaar dat je er hebt gewoond,
de Vlaamse Leeuw moet je niet kunnen zingen en je moet zelfs niet aantonen dat je het Nederlands onder de knie hebt want alleen Frans spreken is voldoende zelfs al woon je in Vlaanderen.

Dit met dank aan de Belgische wetgeving betreffende de nationaliteitsverwerving.

N-VA heeft ooit gepoogd om in Vlaanderen de kennis van het Nederlands als vereiste wettelijk vast te laten leggen maar zou hierbij op een 'njet' van onder andere de MR gebotst zijn. "

Deze wet zou dringend aangepast moeten worden.
Wie in Vlaanderen woont zou Nederlands moeten kennen ,
alvorens hij of zij Belg kan worden."

Henri1 12 september 2021 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9771606)

"Om in Frankrijk de Franse nationaliteit te verkrijgen moet je onder andere de Marseillaise kunnen zingen en aantonen dat je Frans kunt spreken.

Als je in Vlaanderen de Belgische nationaliteit aanvraagt kan je dit al na 3 jaar dat je er hebt gewoond,
de Vlaamse Leeuw moet je niet kunnen zingen en je moet zelfs niet aantonen dat je het Nederlands onder de knie hebt want alleen Frans spreken is voldoende zelfs al woon je in Vlaanderen.

Dit met dank aan de Belgische wetgeving betreffende de nationaliteitsverwerving.

N-VA heeft ooit gepoogd om in Vlaanderen de kennis van het Nederlands als vereiste wettelijk vast te laten leggen maar zou hierbij op een 'njet' van onder andere de MR gebotst zijn. "

Je kan niet verwachten de inwijkelingen de Vlaamse leeuw zingen pure folklore is dat.

Knuppel 12 september 2021 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9771664)
Je kan niet verwachten de inwijkelingen de Vlaamse leeuw zingen pure folklore is dat.

Dat geld evengoed voor de Brabançon.

Dadeemelee 12 september 2021 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9771606)

Je vraagt de Belgische nationaliteit aan in België en niet in Vlaanderen of Wallonië.

En om just te zijn zou men dan Nederlands, Frans én Duits moeten spreken en le Chant des Wallons moeten kunnun zingen. :twisted:

Witte Kaproen 12 september 2021 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9771664)

Maar Nederlands kennen ,zou zeker een eis moeten zijn om Belg te kunnen worden.

Witte Kaproen 12 september 2021 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771684)
Je vraagt de Belgische nationaliteit aan in België en niet in Vlaanderen of Wallonië.

En om just te zijn zou men dan Nederlands, Frans én Duits moeten spreken en le Chant des Wallons moeten kunnun zingen. :twisted:

Wie in Vlaanderen komt wonen zou Nederlands moeten kennen.
Wie in Wallonië komt wonen zou Frans moeten kennen.
Zo simpel is dat.

WYSIWYG 12 september 2021 21:56

Er wordt door Belgisch-nationalisten nog altijd niet begrepen dat 2/3 van de Belgische bevolking Nederlands spreekt en N ederlands bijgevolg de eerste taal zou moeten zijn voor een buitenlander om te leren als hij Belg wil worden. Kwestie van redelijkheid en logica.

Dadeemelee 12 september 2021 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9771694)
Wie in Vlaanderen komt wonen zou Nederlands moeten kennen.
Wie in Wallonië komt wonen zou Frans moeten kennen.
Zo simpel is dat.

Zou Sarie Marijs ook meetellen? 8-)

Rahowa 13 september 2021 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9771681)
Dat geld evengoed voor de Brabançon.

Ik denk dat minder dan 1% van de bevolking daar 2 zinnen van kent.

Het Verzet 13 september 2021 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9771743)
Er wordt door Belgisch-nationalisten nog altijd niet begrepen dat 2/3 van de Belgische bevolking Nederlands spreekt en N ederlands bijgevolg de eerste taal zou moeten zijn voor een buitenlander om te leren als hij Belg wil worden. Kwestie van redelijkheid en logica.

Ik weet zo niet, logischer lijkt me dat je de taal leert van de gemeenschap waar je je gaat vestigen.
Eisen Nederlands te leren als iemand zich gaat wonen in de Ardennen lijkt mij eerder een ideologische factor te zijn.
Voorbeeld voor iemand die vanuit de VS naar Mons gaat wonen om er in het datacenter van Google te gaan werken.
Zelfde voor Frans wanneer iemand in Gent wonen.
Maar dat is praktisch gezien, want nationalisme, Vlaams of Belgisch, interesseert me dan ook geen fluit.

Witte Kaproen 13 september 2021 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771746)

Als je burger van Zuid-Afrika wil worden , dan telt dat inderdaad mee.:roll:

Witte Kaproen 13 september 2021 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9771887)
Ik weet zo niet, logischer lijkt me dat je de taal leert van de gemeenschap waar je je gaat vestigen.
Eisen Nederlands te leren als iemand zich gaat wonen in de Ardennen lijkt mij eerder een ideologische factor te zijn.
Voorbeeld voor iemand die vanuit de VS naar Mons gaat wonen om er in het datacenter van Google te gaan werken.
Maar dat is praktisch gezien, want nationalisme, Vlaams of Belgisch, interesseert me dan ook geen fluit.

Het is inderdaad een win -win situatie voor de nieuwe inburger en voor zijn nieuwe mede-burgers dat hij de taal van zijn nieuwe gemeenschap spreekt.

De taal van een andere gemeenschap spreken ,is niet voldoende want dat zal de inburgering niet bevorderen ,integendeel.

Daarom ook dat Frans niet kan als inburgeringstaal in Vlaanderen.
Die slechte wet zou dringend vervangen moeten worden.

Wie geen Nederlands spreekt ,kan geen Belg worden in Vlaanderen.

WYSIWYG 13 september 2021 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9771887)

Eigenlijk bevestigt u - ongewild - mijn stelling ofschoon u ze verkeerd interpreteert. In België heeft men 2 kansen op 3vom met een Nederlandstalige in contact te komen. Bovendien concentreert het grootste deel van de economische bedrijvigheid zich in het Nederlandstalige gedeelte terwijl in het franstaligedeel er een overaantal is van jobs in de overheidsadministratie. . Dus is de statistische kans om bij Nederlandstalige collega's terecht te komen ongeveer 70% tot 75%.
Het spreekt voor zich dat iemand die in Aarlen terechtkomt meer kans heeft op franstalige collega's bij het zoeken naar een job.
Maar iemand die in Ronse of Herstappe of zelfs in Waremme of Jodoigne of terechtkomt zal statistisch gezien vlugger in het Nederlandstalige bedrijfsleven een job vinden dan in het franstalige.

lancalot 13 september 2021 08:40

Er is iets scheefs aan uw redenering.
Ik vraag aan om Belg te worden als Franstalige en woon op dat moment in Namen.
Na de administratieve rompslomp verhuis ik naar Antwerpen.
Moet ik dan mijn aanvraag opnieuw doen ?

Totaal niet praktsich he.
Al lijkt het mij logisch om de taal te spreken van de plaats waar men zich vestigt. Beheerst men die niet dan lijkt het me zinvol om daar lessen voor te gaan volgen.

WYSIWYG 13 september 2021 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lancalot (Bericht 9771911)
Er is iets scheefs aan uw redenering.
Ik vraag aan om Belg te worden als Franstalige en woon op dat moment in Namen.
Na de administratieve rompslomp verhuis ik naar Antwerpen.
Moet ik dan mijn aanvraag opnieuw doen ?

Totaal niet praktsich he.
Al lijkt het mij logisch om de taal te spreken van de plaats waar men zich vestigt. Beheerst men die niet dan lijkt het me zinvol om daar lessen voor te gaan volgen.

Het is belangrijk dat men weet dat men als Nederlandstalige in het bedrijfsleven veel meer kansen heeft op een job in het bedrijfsleven als men naar België komt. België wordt echter in het buitenland nog steeds als een franstalig land verkocht, ook door de overheid.
Als u als franstalige solliciteert in het Nederlandstalige gedeelte spreekt het voor zich dat u de taal van de werkplek beheerst.

ViveLaBelgique 13 september 2021 08:48

https://www.agii.be/thema/nationalit...-in-aanmerking

De regels om Belgische nationaliteit te verwerven in Vlaanderen zijn ietsje strenger dan gealludeerd in het openingsbericht van deze draad.

WYSIWYG 13 september 2021 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9771918)
https://www.agii.be/thema/nationalit...-in-aanmerking

De regels om Belgische nationaliteit te verwerven in Vlaanderen zijn ietsje strenger dan gealludeerd in het openingsbericht van deze draad.

Maar nergens staat dat u om in Vlaanderen als Belg genaturaliseerd te worden dat,u de Nederlandse taal machtig moet zijn.

Pandareus 13 september 2021 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771684)

...en slagen in de praktijktest : witloof met hesp en kaassaus klaarmaken.

Pandareus 13 september 2021 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771746)

:lol:

Weyland 13 september 2021 08:58

Het is eigenlijk Sarie Marais, maar kom. Erg veelvoorkomende naam onder Afrikaners, van Frans-Hugenootse origine.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be