Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Mercedes stopt met het ontwikkelen van stekkerhybrides (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260941)

Micele 18 september 2021 20:49

Mercedes stopt met het ontwikkelen van stekkerhybrides
 
Citaat:

https://www.autogids.be/autonieuws/i...s-plug-in.html

Mercedes stopt de ontwikkeling van stekkerhybrides

De ontwikkeling van plug-inhybride aandrijflijnen wordt stilaan stopgezet, nu Mercedes zich volledig op elektrische wagens stort.

De door de Europese autoriteiten aangekondigde dood van de verbrandingsmotor in 2035 zal ook gevolgen hebben voor plug-in hybrides. Mercedes heeft daarom besloten een streep onder deze technologie te zetten. Markus Schäfer, de ontwikkelingsdirecteur van het merk, kondigde op de IAA in München 2021 aan dat er geen nieuwe ontwikkelingen meer zullen zijn voor de PHEV. De investeringen zullen worden geconcentreerd op de elektrische auto.
Zoals ik al altijd geschreven heb, op korte termijn zullen de pure EVs of BEV domineren.

Andere merken zullen volgen, of hebben het ook al aangekondigd.

Ik dacht trouwens dat Mercedes dit al eerder aangekondigd heeft (juli 2021), dan is het nu officieel...

Dadeemelee 18 september 2021 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9775743)
Zoals ik al altijd geschreven heb, op korte termijn zullen de pure EVs of BEV domineren.

Andere merken zullen volgen, of hebben het ook al aangekondigd.

Ik dacht trouwens dat Mercedes dit al eerder aangekondigd heeft (juli 2021), dan is het nu officieel...

Heeft Mercedes ooit échte plug in hybrides gehad? Dat waren gewoon benzinewagens met fiscale voordelen. Beetje zoals de Porsche hybrides. :|

Micele 19 september 2021 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9775806)
Heeft Mercedes ooit échte plug in hybrides gehad?

Ze maken nu 14 modellen. ttz Hatchback Berline Break Coupé SUV , A-klasse , B-klasse enz...

Batterijpack 15,6 kWh daarmee moet je toch 50 km puur electrisch kunnen rijden. ADAC haalde 52 km met een B 250e. En enkel voor de eerste 100 km in de mix: 12,5 kWh + 3,6 liter /100 km.
Citaat:

https://assets.adac.de/image/upload/...50e_uotnu5.pdf

Verbrauch/CO2

Startet man mit vollgeladener Batterie, sind im Elektrozyklus des ADAC Ecotest rund 52 km Reichweite möglich, bevor sich der Verbrenner zuschaltet. ...
Kombiniert man die elektrische Strecke mit der Hybrid-Strecke und startet bei vollgeladener Batterie, verbraucht der B 250 e auf den ersten 100 km 12,5 kWh (Strom) und 3,6 l (Super).
Citaat:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/p...uy.module.html
Overzicht Hybrid modellen

Ontdek de 14 Plug-in Hybrid modellen van Mercedes-Benz.

A-Klasse Hatchback.

Max elektrisch bereik (EAER) 65 -74 km
systeemvermogen 218 pk - systeemkoppel 450 Nm
AC laden 7,4 kW, DC laden 24 kW (optioneel)
Batterijcapaciteit 15,6 kWh
Verbruik 1,0 -1,3 l/100 km (WLTP)
Co2 22-30 g /100 km (WLTP)
Citaat:

Dat waren gewoon benzinewagens met fiscale voordelen. Beetje zoals de Porsche hybrides. :|
Wat zijn echte plug-in-hybrides? Dat hangt toch enkel van de eigenaar af.

Natuurlijk waren (NL) en zijn (andere landen) dat wagens met fiscale voordelen. De autoconstructeurs maken de fiscale wetten niet, en ook de lakse verbruiksnormen niet. Ze profiteren er wel van, zoals de klant ook.

Men heeft wel die fiscale wetten aangepast en ze moesten hun electrisch rijbereik verhogen, ttz hun batterijpack minstens verdubbelen.

Tja het moeten niet enkel de sjoemeldiesels zijn die ooit voor vele honderden miljoenen fiscale voordelen kregen, en ook de particulieren kregen dat.

Dadeemelee 19 september 2021 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9775982)
Ze maken nu 14 modellen. ttz Hatchback Berline Break Coupé SUV , A-klasse , B-klasse enz...

Batterijpack 15,6 kWh daarmee moet je toch 50-60 km puur electrisch kunnen rijden. En voor de rest -of in de mix- ondersteuning via de E-motor.




Wat zijn echte plug-in-hybrides? Dat hangt toch enkel van de eigenaar af.

Natuurlijk waren (NL) en zijn (andere landen) dat wagens met fiscale voordelen. De autoconstructeurs maken de fiscale wetten niet, en ook de lakse verbruiksnormen niet. Ze profiteren er wel van, zoals de klant ook.

Men heeft wel die fiscale wetten aangepast en ze moesten hun electrisch rijbereik verhogen, ttz hun batterijpack minstens verdubbelen.

Tja het moeten niet enkel de sjoemeldiesels zijn die ooit voor vele honderden miljoenen fiscale voordelen kregen, en ook de particulieren kregen dat.

Goedkoopste A klasse hybide: vanaf 45000 €. :-(

En ze hebben die uiteraard ook in hun catalogus om de CO2 uitstoot van hun ‘catalogus’ naar beneden te halen.

Micele 19 september 2021 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9775990)
Goedkoopste A klasse hybide: vanaf 45000 €. :-(

En ze hebben die uiteraard ook in hun catalogus om de CO2 uitstoot van hun ‘catalogus’ naar beneden te halen.

Logisch allemaal compliance bakskes.
En er zijn mensen die dat echt kopen.
Ze rijden dan electrisch en hoeven geen schrik meer te hebben dat ze geen laadpaal vinden. :roll:

chris k 19 september 2021 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9776004)
Logisch allemaal compliance bakskes.
En er zijn mensen die dat echt kopen.
Ze rijden dan electrisch en hoeven geen schrik meer te hebben dat ze geen laadpaal vinden. :roll:

En die maken veel minder lawaai ls ze aan het opladen zijn dan een Tesla ....gisterenavond nog gehoord 6 Tesla's die aan het opladen waren in Beaune ...als je dat thuis onder je slaapkamerraam hebt en het raam staat open dan doe je geen oog dicht tijdens het laadproces....Terloops je ziet Tesla zo goed als niet op de autowegen in Frankrijk -> enkel in de grote steden zie je er af en toe ....in Lyon heb je hier en daar een afzonderlijk rijvak ( witte ruit -> precies Renault invloed )

Micele 20 september 2021 21:47

Skoda stopt ook langzaam met plug-in-hybrides en gaat voor pure EVs.

Er lopen trouwens nog meer dan 70.000 bestellingen voor de Enyaq.

Dan hoef je aan PHEV geen tijd meer te verliezen.

Citaat:

https://electrek.co/2021/09/20/skoda...-electric-car/

Czech auto manufacturer Skoda has shared plans to focus less on its PHEV models in the future, and instead deliver more pure electric cars. In a recent interview, Skoda CEO Thomas Schäfer spoke to the company’s success last year, as well as the bright future around its all-electric Enyaq iV, despite a global semiconductor chip shortage.
(...)

Skoda’s cars will be pure electric moving forward, not PHEVs

Recently, Skoda CEO Thomas Schäfer spoke with autogazette about the company’s strides in e-mobility, the semiconductor shortage, and the future of electric cars.

Skoda was able to sell over 1 million vehicles last year, and its CEO hopes to at least match that figure in 2021, despite clear struggles amid a global semiconductor chip shortage.

Schäfer admits the harsh production reality Skoda is already facing this year, admitting that it will probably lose around 100,000 cars off its assembly line numbers due to the shortage.

Skoda’s CEO remains confident, however, that the company can still have a strong fourth quarter and hit its delivery target on the back of its Enyaq iV electric car.

Despite the semiconductor crisis, Skoda has devoted much of its resources to prioritizing Enyaq production. This is a reasonable approach, considering Skoda’s flagship electric vehicle has over 70,000 orders in place.

Schäfer admitted these numbers exceeded Skoda’s expectations, and it will now focus on an all-electric future, rather than introduce PHEV versions of its other models:

Of course, the PHEV is important for fleets, which is why we are also making such an offer for the Octavia and Superb, but other vehicles will not follow suit. It doesn’t make sense to us. Our future is the pure electric car.

Next, Skoda plans to work through supply chain shortages to deliver as many of the 70,000 Enyaq iVs as possible this year.


The automaker has also shared plans for an Enyaq coupé in 2022 (pending supply chain), and a small Skoda electric car planned for 2025, priced between 20-25k euros ($23,500-$29,300).

De schoofzak 21 september 2021 12:05

Die autoconstructeurs zijn natuurlijk geen idioten.
Ze zullen wel goed weten welke batterijtechniek er nog in de pijplijnen zit.

Of de laadapparatuur overal zal volgen: daar zullen ze wel eens minder zicht op kunnen krijgen.

Mocht ik nu mijn auto moeten vervangen, het zal toch voorlopig nog een stekkerhybride worden.
Hopelijk kan ik nog lang voort, en hoe dan ook, ik kan mijn mening op één seconde herzien.

fox 21 september 2021 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9776004)
Logisch allemaal compliance bakskes.
En er zijn mensen die dat echt kopen.
Ze rijden dan electrisch en hoeven geen schrik meer te hebben dat ze geen laadpaal vinden. :roll:

Natuurlijk zijn er mensen die dat kopen als de regering dit soort wagens fiscaal promoot.

Micele 21 september 2021 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9777633)
Natuurlijk zijn er mensen die dat kopen als de regering dit soort wagens fiscaal promoot.

Zijn die nog de moeite?

12 okt. 2020

Einde van de belastingvrijstelling voor CNG en plug-in hybrides

De Vlaamse fiscus schrapt vanaf 1 januari 2021 de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor CNG-auto’s (aardgas) en plug-in hybrides met een maximum uitstoot van 50 gram/km. Enkel 100% elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof zullen in de toekomst vrijgesteld blijven van BIV en verkeersbelasting. Deze regeling heeft tot gevolg dat wie van plan was een plug-in voertuig aan te kopen of via (financiële) leasing een voertuig in te schrijven op naam van zijn onderneming in Vlaanderen er baat bij heeft dit nog te doen vóór 31 december 2020. Op die manier vermijdt men de BIV en maximaal één jaar verkeersbelasting. Anderzijds blijft de BIV voor plug-in voertuigen vanaf 2021, mede door de lage WLTP-waarden van deze voertuigen, ook in 2021 nog relatief laag. Plug-in voertuigen zijn wel duurder maar voor de berekening van de BIV en de verkeersbelasting speelt de catalogusprijs geen rol.

Simulatie BIV Vlaanderen 2021

Bij de persvoorstelling werden enkele simulaties getoond van de nieuwe BIV formule gebaseerd op de WLTP testmethode. De getoonde voorbeelden zijn een weergave van de tien de populairste modellen op de markt . De Vlaamse administratie preciseert in haar voorbeelden evenwel niet welke motorisaties en CO2 waarden zij in haar voorbeelden heeft gebruikt.

https://www.link2fleet.be/wijziging-...keersbelasting

fox 21 september 2021 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9777699)
Zijn die nog de moeite?

12 okt. 2020

Einde van de belastingvrijstelling voor CNG en plug-in hybrides

De Vlaamse fiscus schrapt vanaf 1 januari 2021 de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor CNG-auto’s (aardgas) en plug-in hybrides met een maximum uitstoot van 50 gram/km. Enkel 100% elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof zullen in de toekomst vrijgesteld blijven van BIV en verkeersbelasting. Deze regeling heeft tot gevolg dat wie van plan was een plug-in voertuig aan te kopen of via (financiële) leasing een voertuig in te schrijven op naam van zijn onderneming in Vlaanderen er baat bij heeft dit nog te doen vóór 31 december 2020. Op die manier vermijdt men de BIV en maximaal één jaar verkeersbelasting. Anderzijds blijft de BIV voor plug-in voertuigen vanaf 2021, mede door de lage WLTP-waarden van deze voertuigen, ook in 2021 nog relatief laag. Plug-in voertuigen zijn wel duurder maar voor de berekening van de BIV en de verkeersbelasting speelt de catalogusprijs geen rol.

Simulatie BIV Vlaanderen 2021

Bij de persvoorstelling werden enkele simulaties getoond van de nieuwe BIV formule gebaseerd op de WLTP testmethode. De getoonde voorbeelden zijn een weergave van de tien de populairste modellen op de markt . De Vlaamse administratie preciseert in haar voorbeelden evenwel niet welke motorisaties en CO2 waarden zij in haar voorbeelden heeft gebruikt.

https://www.link2fleet.be/wijziging-...keersbelasting

Sinds 21 niet meer hé, maar die van voor 21 rijden hier nog steeds rond hoor. Ik heb nooit toegelaten dat ze bij ons begonnen met die zever van plug in hybrides, ik ben van mening dat dit een belachelijke technologie is, maar het is er wel eentje die jaren aan een stuk gepromoot werd door de regeringen in ons land. Dit terwijl het zowel economisch en ecologisch niet te verantwoorden was. Ze werden enkel en alleen verkocht vanwege fiscaliteit.

Micele 21 september 2021 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9777722)
Sinds 21 niet meer hé, maar die van voor 21 rijden hier nog steeds rond hoor. Ik heb nooit toegelaten dat ze bij ons begonnen met die zever van plug in hybrides, ik ben van mening dat dit een belachelijke technologie is, maar het is er wel eentje die jaren aan een stuk gepromoot werd door de regeringen in ons land. Dit terwijl het zowel economisch en ecologisch niet te verantwoorden was. Ze werden enkel en alleen verkocht vanwege fiscaliteit.

Inderdaad.

Universalia 21 september 2021 22:54

Milieuactivisten slepen BMW en Mercedes voor rechter

Uit de tekst:

Citaat:

Zeker als die bedrijven, zoals BMW en Mercedes-Benz ‘meer uitstoten dan hele geïndustrialiseerde landen’, zegt Klinger in een persbericht. Volgens hem was BMW in 2019 verantwoordelijk voor de uitstoot van 93,8 miljoen ton CO2 – meer dan een land als Oostenrijk of Griekenland ?* – en lag de uitstoot van Mercedes-Benz zelfs op 118,5 miljoen ton.
Het ging voornamelijk ook over de lijn wanneer beide constructeurs gaan stoppen met het maken van verbrandingsmotoren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be