Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Steeds meer Britten zonder brandstof bij gebrek aan bevoorrading (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261058)

Micele 26 september 2021 17:27

Steeds meer Britten zonder brandstof bij gebrek aan bevoorrading
 
Citaat:

https://www.knack.be/nieuws/wereld/b...eck=1632673119

Brandstofcrisis in UK bij gebrek aan vrachtwagenchauffeurs

24/09/21 om 18:28 Bijgewerkt om 18:30 Bron : Belga

Steeds meer tankstations in het Verenigd Koninkrijk sluiten de deuren bij gebrek aan bevoorrading. De regering overweegt onder meer het leger in te zetten om het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs op te vangen. Dat tekort hangt ook samen met de brexit.



Het Brits-Nederlandse olie- en gasconcern Shell ziet bij bepaalde tankstations in het Verenigd Koninkrijk lange rijen ontstaan nu branchegenoten BP en ExxonMobil stations hebben moeten sluiten omdat ze niet langer brandstof hebben.

Shell is naar eigen zeggen bezig met een aanpassing van de leveringsplanning om aan die grotere vraag te kunnen voldoen. Het bedrijf heeft ongeveer duizend pompstations in het Verenigd Koninkrijk. Volgens persbureau Reuters zouden sommige stations van Shell inmiddels ook geen brandstof meer hebben. BP zegt dat er bij minstens vijftig van zijn ruim 1.200 Britse pompstations tekorten zijn aan bepaalde brandstoffen. Sommigen zijn helemaal dicht. BP is bezig pompstations met een grote vraag van klanten van extra brandstof te voorzien, net als locaties langs snelwegen of belangrijke verkeersknooppunten.

Leger? Buitenlanders?
Volgens de BBC zijn topministers bijeengekomen om het brandstoftekort te bespreken. Minister van Transport Grant Shapps zei eerder aan de Britse omroep dat niets uitgesloten wordt om te helpen met de bevoorrading van de raffinaderijen naar de tankstations.

Er zijn, meldt de BBC, ongeveer 100.000 vrachtwagenchauffeurs te kort in het Verenigd Koninkrijk. Dat tekort heeft te maken met covid en met de brexit. Media berichten dat de regering overweegt om het leger in te schakelen, maar de minister van Transport verklaarde aan de BBC dat er 'technische problemen' zijn met die aanpak. In principe mogen soldaten geen privévoertuigen besturen.

Vervoersverenigingen riepen de regering op om de visabeperkingen, die sinds de brexit van kracht zijn voor buitenlandse werknemers, te versoepelen, maar daar wil Shapps niet van weten. Hij wil niet, zei hij aan de BBC, dat Britse vrachtwagenchauffeurs afhaken omdat ze 'ondergraven' worden door goedkopere concurrenten uit de EU.
Ook: https://www.bbc.com/news/uk-58687052

De paniek om geen brandstof op tijd meer te krijgen, maken de tankstationfiles nog langer, iedereen wil voltanken en zelfs hamsteren (jerrycans). Probleem zijn natuurlijk alle mogelijke hulpdiensten met ICEs.
Citaat:

https://www.theguardian.com/business...s-aa-head-says
Sat 25 Sep 2021

Panic buying rather than shortages causing queues at UK petrol stations, AA head says

Police urged drivers to be ‘sensible’ about filling up at petrol stations after long queues built up

Panic buying rather than supply chain issues is driving the shortage of fuel at some petrol stations in the UK, the president of a motoring association has said, amid continued reports of queues for fuel on Saturday.

Police urged drivers to be “sensible” about filling up at petrol stations after long queues built up.

Lincolnshire police said: “We have received reports this morning of long queues at some petrol stations in the county. This is a potential hazard for vehicles making other journeys, and may cause difficulties for emergency services trying to reach people in need.

“While we appreciate that some people may be particularly keen to fill up their vehicles this weekend, we would respectfully ask motorists to be sensible when making judgments about joining a queue at a petrol station. If it is too long, consider returning at a different time.”

Bedfordshire police tweeted: “We would ask that you make sure that you are not blocking roads while queuing, it’s important that emergency vehicles are able to pass at all times.”

In Brockley, south London, motorists queued for petrol at an Esso petrol station on Saturday morning, while queues also formed at a Tesco petrol station in Bracknell, Berkshire, among other places.

People have been spotted filling up jerry cans with petrol in pictures being circulated on social media.

[...]

On Friday evening it emerged that the British retailer EG Group had introduced a fuel purchase limit of £30 per customer at its 389 petrol stations, due to “unprecedented” demand and supply challenges.

The limit on all fuel grades is meant to ensure sites keep “running smoothly” but will not apply to heavy goods drivers, or emergency services vehicles.


An EG Group spokesperson said: “This is a company decision to ensure all our customers have a fair chance to refuel and to enable our sites to carry on running smoothly. We kindly ask everyone visiting our sites to treat our colleagues, supply chain partners and customers with respect during these very challenging times. All of EG Group’s UK sites remain open and operational to serve customers.” [...]
Dit zal de verkoop van EVs in UK nog meer aanzwengelen, in september verwacht men sowieso een nieuwe recordmaand.
In augustus was het aandeel BEV daar reeds 10,9% en +32% YoY.

PeterCC 26 september 2021 21:42

Dat tekort aan transportcapaciteit geldt niet enkel voor brandstof maar voor zowat alles. Nogmaals een bewijs hoe dwaas die brexit eigenlijk is.

Mambo 26 september 2021 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9781238)
Dat tekort aan transportcapaciteit geldt niet enkel voor brandstof maar voor zowat alles. Nogmaals een bewijs hoe dwaas die brexit eigenlijk is.

Men heeft een gebrek aan arbeiders.
Wereldwijd zelfs. Vraag je liever af waar ze naartoe zijn.

Micele 26 september 2021 23:43

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09...or-brexit-lan/

"Kijk naar mijn tank, hij is leeg. Hoe raak ik maandag op mijn werk?" Een man staat zoals zovelen aan te schuiven aan een tankstation in Zuid-Engeland. Hij is al bij drie tankstations gepasseerd, zonder succes.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09...nschuiven-bij/

Britse minister van Transport: "Ga niet massaal aanschuiven bij de tankstations"

Na de lange rijen bij de tankstations van de afgelopen dagen, verzekert de Britse minister van Transport de bevolking ervan dat er geen tekort is aan brandstof. Intussen gaat de regering dan toch 5.000 tijdelijke visa uitreiken aan buitenlandse truckchauffeurs.

Veerle De Vos
zo 26 sep 12:43

"Het is belangrijk dat de mensen zich normaal gedragen" zei minister Grant Shapps vanochtend in diverse televisieprogramma's. "Dat wil zeggen je tank pas bijvullen wanneer dat nodig is, en niet onnodig gaan aanschuiven. Als de mensen dat doen dan zijn er geen rijen en raken de pompen niet leeg."

Citaat:

I’m now officially in post-Brexit wild-West. No HGV drivers, no petrol: queued most of the morning for petrol. Got near the front and they said none left. Man behind me was furious and started punching the guard. Became a melee of 8-10 men on the ground, punching and kicking

— Danny Altmann (@Daltmann10) September 25, 2021
Gisteren kwam het in verschillende tankstations tot scheldpartijen en hier en daar gingen zelfs mensen op de vuist, nadat ze uren moesten aanschuiven om hun tank te vullen. Heel wat tankstations zijn leeg en op andere plaatsen mogen mensen voor maximum 30 pond tanken.

In Noord-Londen zaten bestuurders urenlang vast in verkeersopstoppingen, het resultaat van ellenlange files aan de pompstations.

"Kerstmis redden"

De oorzaak van de paniek is het tekort aan truckchauffeurs om de tankstations te bevoorraden. Om dat probleem op te lossen besliste de regering gisteravond om 5000 tijdelijke visa uit te delen aan buitenlandse chauffeurs. Ook in de pluimveesector worden werkvisa uitgereikt "om Kerstmis te redden". Kwekers van kalkoenen vrezen nu al dat hun dieren niet op tijd in de winkelrekken zullen geraken.

Na de Brexit en de coronapandemie zijn veel Oost-Europese chauffeurs en arbeiders vertrokken naar hun thuisland. Om in Groot-Brittannië te werken hebben ze voortaan een visum nodig. Het is niet zeker of er voldoende kandidaten zullen opdagen om het huidige tekort goed te maken. Een andere oplossing waar de regering aan denkt, is het inzetten van het leger.

Vlad 27 september 2021 06:30

In België is vrachtwagenbestuurder ook een knelpuntberoep. En dat met anderhalf miljoen inactieven. Misschien loopt er iets scheef in onze welvaartsmaatschappij ...

Skobelev 27 september 2021 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9781323)
In België is vrachtwagenbestuurder ook een knelpuntberoep. En dat met anderhalf miljoen inactieven. Misschien loopt er iets scheef in onze welvaartsmaatschappij ...

Als je de vrachtwagenbestuurders geen degelijk loon wil betalen en daarenboven verwacht dat ze +12 uur per dag werken, dan zal je inderdaad geen inlandse gekken vinden om dat beroep uit te oefenen.

Vlad 27 september 2021 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9781343)
Als je de vrachtwagenbestuurders geen degelijk loon wil betalen en daarenboven verwacht dat ze +12 uur per dag werken, dan zal je inderdaad geen inlandse gekken vinden om dat beroep uit te oefenen.

Ik heb in mijn jonge jaren bijna tien jaar lang in de textiel 12 uur per dag/nacht gewerkt (na eerst enkele jaren nog veel vuiler werk), zonder een half uur pauze om de vier uur, aan een laag loon. (Het moet gezegd, de vrachtwagenbestuurders die er toen kwamen laden verdienden toen evenveel als ik vandaag - vijfentwintig jaar later! Ze verdienden toentertijd dus bijna drie keer zoveel als ik. Het is met de job duidelijk bergaf gegaan sinds de EU-dienstenrichtlijn. De EU brengt niet voor iedereen voorspoed.)

Als je jong bent zonder de juiste diploma's moet je nu eenmaal nog ervaring opdoen en bewijzen dat je wil en kan werken. Na enkele jaren kan je overschakelen naar iets beters. In België is er een hoge jeugdwerkloosheid, vooral bij ongeschoolden. Schrap de schoolverlatersuitkering, stamp de jonger uit hun gamezetel, betaal hun rijbewijs en je hebt genoeg mensen die na enkele maanden de baan op kunnen. De pot op met het gepamper. Later kunnen ze iets anders gaan doen aan betere arbeidsvoorwaarden, of ze kunnen de boel platleggen voor betere arbeidsvoorwaarden.

dalibor 27 september 2021 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9781323)
In België is vrachtwagenbestuurder ook een knelpuntberoep. En dat met anderhalf miljoen inactieven. Misschien loopt er iets scheef in onze welvaartsmaatschappij ...

Dat is zo. Maar alleen in de UK leidt dat tot een stokkende bevoorrading. En die hadden ze voor de brexit niet. Het is overduidelijk dat ze daarmee een deel van de werkende bevolking hebben weggejaagd, waardoor de boel vierkant draait.

Taking back control noemen ze dat.

Micele 27 september 2021 09:28

Als de vrachtwagenbestuurders zich internationaal kunnen verenigen kunnen ze zelfs het ganse land plat leggen (en niet alleen door de brandstofvrachtwagens)

Overal in Europa en zeker wereldwijd is het al eens gebeurd:
https://www.google.com/search?q=Truc...hrome&ie=UTF-8

Nederland via de vakbonden:
Citaat:

https://www.trouw.nl/economie/staken....google.com%2F

Stakende vrachtwagenchauffeurs willen beter loon en meer erkenning

Loonsverhoging

Vakbonden FNV en CNV houden vast aan een loonsverhoging van 3,5 procent vanaf 1 januari van dit jaar. De werkgevers stellen daar 2 procent vanaf 1 juli 2021 tegenover. Een flink verschil, maar op het eerste oog niet onoverbrugbaar. Toch maakt die ingangsdatum behoorlijk wat uit, benadrukt FNV-bestuurder Eddy Veltink. “Dan komt er dus geen salarisverhoging bovenop het vakantiegeld. En bovendien schuiven ook volgende onderhandelingen een half jaar op: je blijft dus eigenlijk een half jaar achter de feiten aan lopen.”

Dat ligt extra gevoelig omdat de bonden zich vorig jaar, bij het uitbreken van de coronacrisis, juist schappelijk toonden. “Toen hebben we zelf afgezien van loonsverhoging. Maar dat betekent dat we nu al vanaf januari 2019 op hetzelfde niveau zitten. Terwijl we zien dat het bij veel bedrijven in de sector erg goed gaat. Natuurlijk zorgt corona voor problemen: in de bevoorrading van horeca, en bij evenemententransporten vallen klappen. Maar de pakketten en de supermarkten draaien als nooit tevoren. We zien nu ook dat de volumes én het aantal vacatures toenemen. Dan mogen werknemers daar best wat van terugzien. Nu gaan ze er per saldo in koopkracht op achteruit.”

Vlad 27 september 2021 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9781360)
Dat is zo. Maar alleen in de UK leidt dat tot een stokkende bevoorrading. En die hadden ze voor de brexit niet. Het is overduidelijk dat ze daarmee een deel van de werkende bevolking hebben weggejaagd, waardoor de boel vierkant draait.

Taking back control noemen ze dat.

Bijna 5% van de actieven zijn werkloos in het VK, en bijna 7%! 'invalide', en dan zijn er nog tal van andere hulpstatuten ... miljoenen mensen op actieve leeftijd werken niet in het VK .... als je daar geen 10.000 mensen in vindt die je met een vrachtwagen kan leren rijden ...

dalibor 27 september 2021 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9781405)
Bijna 5% van de actieven zijn werkloos in het VK, en bijna 7%! 'invalide', en dan zijn er nog tal van andere hulpstatuten ... miljoenen mensen op actieve leeftijd werken niet in het VK .... als je daar geen 10.000 mensen in vindt die je met een vrachtwagen kan leren rijden ...

We zullen zien he. Ik weet niet of je zo'n half aaneenhangende in de stuurcabine van een truck moet dwingen.

De schoofzak 27 september 2021 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9781323)
In België is vrachtwagenbestuurder ook een knelpuntberoep. En dat met anderhalf miljoen inactieven. Misschien loopt er iets scheef in onze welvaartsmaatschappij ...

De oorzaak is gekend en heeft een andere naam.

De schoofzak 27 september 2021 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9781440)
We zullen zien he. Ik weet niet of je zo'n half aaneenhangende in de stuurcabine van een truck moet dwingen.

Een half aaneenhangende niet, maar een die nog driekwart aaneen hangt kan als hij dat wil, nogal veel.

De schoofzak 27 september 2021 11:54

Wat ik dan hilarisch vind, is die goede raad om niet te hamsteren en niet te gaan aanschuiven.
Lol: laat je tank maar leeg en ga dan niet gaan werken ....

Micele 28 september 2021 18:26

Het is nog erger geworden.

Bronnen spreken ervan dat de helft van de tankstations dicht zijn.

https://www.manchestereveningnews.co...dreds-21689292

Bij diegene die open zijn mag je meestal maar voor 30 pond tanken, dwz pakweg 21-22 liter aan huidige prijs van 137 tot 139 pence/liter

En dan soms nog urenlang aanschuiven omdat de paniek er zeker niet minder op geworden is.

Diegene die nog onlangs hun ICE "ingeruild hebben" voor een EV mogen van geluk spreken.
...

Vlad 29 september 2021 08:14

Nu beginnen ze nog massaal (5 keer meer dan normaal) diesel in hun benzinetanks te pleuren. :-) :-(

De schoofzak 29 september 2021 11:01

Ik las ook dat de Britse pers het niet riskeert om ergens de link te leggen tussen de oorzaak van de huidige crisis, en de Brexit.
Het woord Brexit is taboe geworden.

Wat een flop.

Micele 29 september 2021 11:33

Den Boris van Bagdad is goe bezig, lol. Boris Brexit Johnson

Het brandstoftekort is enkel te wijten aan de boomende wereldeconomie, aldus premier Boris Johnson. :lol:

Maar er is beterschap... ipv van amper 10% hebben ze nu 16% tankstations die net met volle tanks opgevuld zijn, dat zal niet lang duren...

Citaat:

Volgens Boris Johnson is de situatie zich aan het stabiliseren

Boris Johnson spreekt voor het eerst over brandstoftekort: “Ga enkel tanken wanneer het nodig is”

De Britse premier Boris Johnson heeft - eindelijk - publiekelijk gereageerd op de bevoorradingsproblemen in Groot-Brittannië. Volgens hem is de situatie “aan het stabiliseren” en moeten mensen daar vertrouwen in hebben.

Gisteren om 22:42

“Ik wil iedereen vragen om het leven weer zijn gewone gang te laten gaan en enkel te gaan tanken wanneer het nodig is.” “Wat we van de industrie horen, is dat de situatie bij de tankstations zich stabiliseert.” Al gaat dat maar langzaam. Een regeringsbron bevestigde berichten dat zestien procent van alle benzinestations nu volledig van brandstof zijn voorzien, in het weekend was dat maar tien procent.

Verder zei Johnson nog dat de regering de nodige maatregelen treft om ervoor te zorgen dat binnen alle sectoren voldoende leveringen zullen gebeuren voor Kerstmis. Opvallend is wel dat hij het woord ‘Brexit’ geen enkele keer liet vallen. De bevoorradingsproblemen hebben volgens hem daarmee niets te maken en zijn te wijten aan de boomende wereldeconomie.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210928_97468548

Skobelev 29 september 2021 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9783016)
Ik las ook dat de Britse pers het niet riskeert om ergens de link te leggen tussen de oorzaak van de huidige crisis, en de Brexit.
Het woord Brexit is taboe geworden.

Wat een flop.

Flop? Wat groeipijnen, meer niet. Wat hinder is een peulschil om van die verdorven EU vanaf te zijn. Ik wil daar persoonlijk 6 maand zonder mazout voor zitten.

De schoofzak 29 september 2021 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9783083)
Flop? Wat groeipijnen, meer niet. Wat hinder is een peulschil om van die verdorven EU vanaf te zijn. Ik wil daar persoonlijk 6 maand zonder mazout voor zitten.

Zonder mazout, ok, maar zonder je dagelijkse portie Duvel?

Je moet het kind niet met het badwater weggooien. Het economische deel van de EU is dik ok. Het politieke deel is veel te vlug en veel te amateuristisch ingevoerd. Door kloefen als Verafstoot.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be