Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   600 km over 15 Alpenpassen, of 13 km hoogteverschil met één batterijlading (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261244)

Micele 11 oktober 2021 14:52

600 km over 15 Alpenpassen, of 13.000 hoogtemeters met één batterijlading
 
Recordrit met een VW ID.3 met 77 kWh batterij

Grappig, de begeleidende benzine-auto moest wel bijtanken na 421 km om tot het einde mee te rijden.

Citaat:

https://www.blick.ch/auto/abgefahren...d16895289.html

Rekordfahrt im Elektro-VW ID.3

Mit einer Akkuladung über 15 Schweizer Pässe

Dieser Rekord lässt sich wohl nur in der Schweiz realisieren: Ohne Nachladen schafft der voll elektrische VW ID.3 Pro S nicht weniger als 15 Pässe und 13’000 Höhenmeter.

Reichweitenangst: Das hört man im Zusammenhang mit E-Autos oft. Deshalb demonstriert VW-Importeurin Amag mit einer nicht alltäglichen Rekordfahrt, was heute mit kompakten elektrischen Autos wie dem VW ID.3 Pro S möglich ist.

Mit nur einer Batterieladung soll der VW-Stromer auf einer über 600 Kilometer langen Route gleich 15 Schweizer Strassenpässe – darunter als höchsten Punkt den Nufenen (2480 m.ü.M.) – bezwingen. Der Start erfolgt in Cham ZG.

(...)

Beim Begleitfahrzeug ist der Tank leer

Nach 421 Kilometern und elf Pässen erreicht der ID.3 am Abend Hospental mit einer angezeigten Restkapazität von 14,63 kWh oder 19 Prozent. Doch beim Begleitfahrzeug ist der Benzintank nach den vielen Höhenmetern leer, Tanken ist angesagt. Am nächsten Morgen geht es auf der Autobahn Richtung Schwyz. Das heisst vor allem «segeln» und vom Windschatten der LKWs profitieren – natürlich stets mit genug Sicherheitsabstand. Bis Flüelen wird so keine weitere Energie verbraucht. Dafür hoch zur Ibergeregg. Kurz vor dem Scheitelpunkt wechselt die Batterieanzeige auf rot, Ladestand unter zehn Prozent. Jetzt wird es knapp.

Auf dem letzten Pass, nach 550 Kilometern Fahrt, zeigt das Display noch zwei Prozent Strom. Diese Restenergie reicht dank geschickter Routenwahl für weitere 52 Kilometer. Und mit 0 Prozent Batterie und 0 Kilometer Reichweite erreicht der VW ID.3 den Ausgangspunkt, wo der Notar das unversehrte Tanksiegel prüft. Die Rekord-Sparfahrt war erfolgreich. Die mit nur einer Akkuladung zurückgelegten 602 Kilometer über 15 Pässe und 13’000 Höhenmeter sind jedenfalls starke Argumente, wenn mal wieder jemand bei E-Autos von Reichweitenangst spricht.
De tank van het begeleidingsvoertuig is leeg

Na 421 kilometer en elf passen bereikt de ID.3 's avonds Hospental met een aangegeven resterend vermogen van 14,63 kWh of 19 procent. Maar de benzinetank van het begeleidingsvoertuig is na de vele hoogtemeters leeg, tanken is aan de orde van de dag. De volgende ochtend gaat het over de snelweg richting Schwyz. Dat betekent vooral “zeilen” en profiteren van de slipstream van de vrachtwagens - uiteraard altijd met voldoende veiligheidsmarge. Dit betekent dat er geen energie meer wordt verbruikt tot Flüelen. Maar tot aan de Ibergeregg. Kort voor de apex verandert de batterij-indicator in rood, het laadniveau is lager dan tien procent. Nu wordt het krap.

Op de laatste pas, na een rit van 550 kilometer, toont het display nog twee procent elektriciteit. Dankzij een uitgekiende routekeuze is deze restenergie voldoende voor nog eens 52 kilometer. En met een 0 procent accu en een actieradius van 0 kilometer bereikt de VW ID.3 het startpunt waar de notaris de intacte tankafdichting controleert. De record-economie-drive was succesvol. De 602 kilometer afgelegd over 15 passen en 13.000 hoogtemeters op slechts één batterijlading zijn beslist sterke argumenten wanneer iemand weer spreekt over rijbereikangst als het om e-cars gaat.

Henri1 11 oktober 2021 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9791298)
Recordrit met een VW ID.3 met 77 kWh batterij

Grappig, de begeleidende benzine-auto moest wel bijtanken na 421 km om tot het einde mee te rijden.



De tank van het begeleidingsvoertuig is leeg

Na 421 kilometer en elf passen bereikt de ID.3 's avonds Hospental met een aangegeven resterend vermogen van 14,63 kWh of 19 procent. Maar de benzinetank van het begeleidingsvoertuig is na de vele hoogtemeters leeg, tanken is aan de orde van de dag. De volgende ochtend gaat het over de snelweg richting Schwyz. Dat betekent vooral “zeilen” en profiteren van de slipstream van de vrachtwagens - uiteraard altijd met voldoende veiligheidsmarge. Dit betekent dat er geen energie meer wordt verbruikt tot Flüelen. Maar tot aan de Ibergeregg. Kort voor de apex verandert de batterij-indicator in rood, het laadniveau is lager dan tien procent. Nu wordt het krap.

Op de laatste pas, na een rit van 550 kilometer, toont het display nog twee procent elektriciteit. Dankzij een uitgekiende routekeuze is deze restenergie voldoende voor nog eens 52 kilometer. En met een 0 procent accu en een actieradius van 0 kilometer bereikt de VW ID.3 het startpunt waar de notaris de intacte tankafdichting controleert. De record-economie-drive was succesvol. De 602 kilometer afgelegd over 15 passen en 13.000 hoogtemeters op slechts één batterijlading zijn beslist sterke argumenten wanneer iemand weer spreekt over rijbereikangst als het om e-cars gaat.

Wat was de begeleidende benzine-auto ?

Heeft hij zijn batterij onderaan de pas laten staan of naar boven gezeuld ?

Micele 11 oktober 2021 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9791318)
Wat was de begeleidende benzine-auto ?

Heeft hij zijn batterij onderaan de pas laten staan of naar boven gezeuld ?

Geen idee. Staat er niet in. Maar die heeft alvast zijn batterij ook meegezeuld en ook zijn plofmotor en alles wat er bij moet om die motor aan de praat te houden en bergop alvast wat meer schakelen en koppelen, en bergaf kan die niet 1% "bijtanken" om de 300 hoogtemeter zoals de EV.

Is dat dan al erg als een benzinewagen moet bijtanken? :lol:
Die kan niet bijtanken tot vol in de huisgarage hé zoals een EV dat wel kan.

Klopt er iets niet in de tekst?

In Noorwegen, in de zomer 2021, haalde die ID.3 ook degelijke 563 km "tot lege batterij", snelheidsmix door de stad, gewone weg > 60 kmh, en snelweg tot 110 kmh. 2 bergpassen maar niet zo hoog, airco altijd aan, enzovoort.

Citaat:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmode...gen-id-3-pro-s

Rekkeviddetest sommeren 2021

Vi har testet Volkswagen ID.3 Pro S utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/50-R19. Prislappen på modellen i testen er 404.300 kr. ID.3 Pro S har en WLTP-rekkevidde på inntil 539 kilometer og WLTP-forbruk på 16,2 kWt/100km.

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 13,5 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Volkswagen ID.3 Pro S kjørte 564 kilometer i sommertesten. Det er 25 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 539 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 462 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 19 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Ved 10% batterikapasitet igjen skiftet batterilampen til rød farge, samtidig kom det en varselmelding på skjermen om at bilen måtte lades og foreslåtte ladere i nærheten. Ved 0% kom meldingen "Ingen resterende rekkevidde, lad bilen nå". Rett før bilen stoppet kom meldingen "Bare manøvrering er mulig. Lad bilen. Se instruksjonsboken". Paddemodus fulgte like etter og bilen stoppet etter noen 100 meter. Etter bilen stanset kom meldingen: "Lad bilen nå, ellers kan batteri bli skadet".

VW ID.3 Pro S kom seg over Venabygsfjellet og nesten opp til Dombås igjen. Bilen stanset ved 642 m.o.h.

Zo hebben we de test gedaan

Deze test is in de eerste plaats een indicatie van hoe de auto's presteren ten opzichte van de opgegeven actieradius (WLTP). De test werd uitgevoerd door gewone chauffeurs in het normale verkeer. Het is belangrijk om te onthouden dat dit geen wetenschappelijke test is, maar een praktische test van het bereik onder werkelijke omstandigheden.

Deze test wordt zomer en winter uitgevoerd. Testroutes zijn voor beide seizoenen hetzelfde en bestaan ??uit stadsverkeer, landwegen en snelwegen, met snelheden tussen 60 km/u en 110 km/u.

De auto's reden door Oslo richting Gjøvik. Alle auto's reden over Lygnasæter, met een klim van 620 meter, voordat ze verder noordwaarts gingen richting Dombås. De auto's met de grootste actieradius reden over Hjerkinn en Folldalog naar Ringebu. Deze auto's kregen nog een gemakkelijke klim tot bijna 1000 meter. Dit betekent dat de auto's met het grootste bereik over twee bergpassen gingen.

Chauffeurs worden geïnstrueerd om het verkeer en de snelheid te volgen en normaal te rijden, maar defensief - dwz niet onnodig inhalen. Regeneratie wordt actief gebruikt tijdens het rijden.

Alle auto's worden 's nachts tot 100 procent opgeladen in een garage. Alle auto's startten koud, dwz geen voorverwarming van de passagiersruimte of de accu. Allen liepen in eco-modus of gelijkwaardig.

In de winter staat de airconditioning op 21 graden en de stoelverwarming op het laagste niveau. In de zomer draait de stille airconditioner op 20 graden en ventilator op het laagste niveau.


chris k 13 oktober 2021 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9791298)
Recordrit met een VW ID.3 met 77 kWh batterij

Grappig, de begeleidende benzine-auto moest wel bijtanken na 421 km om tot het einde mee te rijden.



De tank van het begeleidingsvoertuig is leeg

Na 421 kilometer en elf passen bereikt de ID.3 's avonds Hospental met een aangegeven resterend vermogen van 14,63 kWh of 19 procent. Maar de benzinetank van het begeleidingsvoertuig is na de vele hoogtemeters leeg, tanken is aan de orde van de dag. De volgende ochtend gaat het over de snelweg richting Schwyz. Dat betekent vooral “zeilen” en profiteren van de slipstream van de vrachtwagens - uiteraard altijd met voldoende veiligheidsmarge. Dit betekent dat er geen energie meer wordt verbruikt tot Flüelen. Maar tot aan de Ibergeregg. Kort voor de apex verandert de batterij-indicator in rood, het laadniveau is lager dan tien procent. Nu wordt het krap.

Op de laatste pas, na een rit van 550 kilometer, toont het display nog twee procent elektriciteit. Dankzij een uitgekiende routekeuze is deze restenergie voldoende voor nog eens 52 kilometer. En met een 0 procent accu en een actieradius van 0 kilometer bereikt de VW ID.3 het startpunt waar de notaris de intacte tankafdichting controleert. De record-economie-drive was succesvol. De 602 kilometer afgelegd over 15 passen en 13.000 hoogtemeters op slechts één batterijlading zijn beslist sterke argumenten wanneer iemand weer spreekt over rijbereikangst als het om e-cars gaat.

Is een onrealistische test .......batterij 0 % op einde ! ga zo eens op verplaatsing ....batterij bij aankomst 0% ->verzekeringen gaan dat graag hebben telkens depannage nodig.

Micele 13 oktober 2021 23:33

General Motors draait nog wat meer door die willen een EV die bijna 1000 km haalt op een volle batterijlading. Mogen ze. lol.

Ik vraag me wel af waarom? BMW zegt dat ook, ze genoeg hebben aan 600 km max.

Tot ~70% snelladen is dan weer goed voor 420 km, tot ~80% zelfs tot 480 km. Maar als men 110 kmh gemiddeld überhaupt haalt op een redelijk kalme snelweg is men na 3 uur al 330 km verder (te ver voor Belgie). Hoog tijd voor een wat langere pauze, voor andere is dat na 2 uur al nodig.

Citaat:

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...nomie-volstaat

GM bouwt batterij met rijbereik van 1.000 km

De wedloop naar de krachtigste autobatterij gaat onverminderd door. Nu kondigt General Motors de ontwikkeling aan van een batterijpakket met een actieradius van ruim 600 mijl of bijna 1.000 km. Wie doet beter?

Geschreven door Alain De Jong | 10/10/2021

In de ontwikkelingscentra van de automerken ligt de focus tegenwoordig volledig op de elektrische aandrijvingen en de bijbehorende batterijpakketten. Ook bij General Motors dat zeker de elektrificatietrein niet wil missen en daarvoor een paar 100 miljoen dollar gaat investeren in het nieuwe Wallace Battery Cell Innovation Center in Michigan (VS).

De Amerikaanse constructeur wil vooral inzetten op de capaciteit van zijn batterijen die zijn voertuigen een actieradius van 600 mijl of bijna 1.000 km moeten verzekeren. Daarmee behoort de range anxiety (de angst om onderweg zonder stroom te vallen), die nu nog veel mensen weerhoudt om al voor een elektrische auto te kiezen, definitief tot het verleden.

Met dat rijbereik van bijna 1.000 km dat GM aankondigt wordt een grote stap in de technologische ontwikkeling van de autobatterij gezet, omdat de huidige autonomie van de betere modellen op de markt – bijvoorbeeld de Tesla Model S – rond de 500 km schommelt.

Lucid Air biedt al 837 km

De huidige koploper op vlak van rijbereik is de Lucid Air met 837 km, die General Motors dus gewoon koudweg wil voorbijrazen. De aankondiging van het Amerikaanse concern trekt de aandacht, maar natuurlijk zit ook de concurrentie niet stil. Ook de nieuwe Tesla Roadster die in 2023 wordt verwacht zou eveneens de kaap van 1.000 km halen, net als waarschijnlijk nog verschillende andere modellen die tegen die tijd op de markt komen.

BMW zet in op uitbouw laadnetwerk

Toch gaat niet elk automerk blind mee in deze wapenwedloop naar de grootste batterij. BMW verkondigde onlangs nog dat “1.000 kilometer autonomie geen doel op zich is voor zijn volledig elektrische auto’s, maar dat 600 km meestal volstaat”.

Volgens David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider BMW i4,moet men in de eerste plaats nadenken over het marktsegment waarin een voertuig is gepositioneerd en ook inzetten op een degelijk en logisch laadnetwerk. “Daarmee zullen lange ritten altijd mogelijk zijn, zelfs voor voertuigen met een beperkte actieradius”, stelt Ferrufino Camacho.

Lees ook :
Elektrische BMW’s: “600 km autonomie volstaat”
https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...nomie-volstaat

Niet bij BMW

Bij BMW is er echter geen sprake om zich in deze wedloop naar steeds meer autonomie te storten. David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider BMW i4, verkondigde dat “1.000 kilometer autonomie geen doel op zich is voor onze volledig elektrische auto’s”. Voor deze topman bij BMW moet men in de eerste plaats nadenken over het marktsegment waarin een voertuig is gepositioneerd.

Een BMW i3 heeft geen 600 km autonomie nodig omdat hij gericht is op de stad, terwijl de i4 berline zeker meer rijbereik nodig heeft. Voor deze laatste kondigt het merk 590 km aan op de WLTP-cyclus en 483 km gemeten door de Amerikaanse milieuagentschap EPA.
Dus zoals een gemiddelde plofwagen op de snelweg (500-550 km).

En dan staan die snelwegparkings al vol genoeg. (van de snelweg afrijden om te tanken is natuurlijk veel slimmer, met navigatie poepsimpel)

Men heeft immers ondertussen genoeg snellaadpalen onderweg, en men moet sowieso best na 2 tot 3 uur rijden een korte pauze nemen voor de veiligheid.

Citaat:

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...tste-autonomie

Top 10 elektrische auto’s met de grootste autonomie

Het Amerikaanse milieuagentschap EPA voerde onlangs metingen uit om het reële rijbereik van verscheidene elektrische wagens te bepalen. Met 837 km reed de Lucid Air Dream Edition het verst op één batterijlading. Maar elke EV in de top 10 legde toch een rijbereik van meer dan 500 km voor.
De Lucid Air Dream heeft ook een 113 kWh batterij.

Wie weet gaat GM voor 140 kWh.
Is het niet beter 2 GMs met 70 kWh batterij? :-P

chris k 14 oktober 2021 05:27

"Men heeft immers ondertussen genoeg snellaadpalen onderweg?????, en men moet sowieso best na 2 tot 3 uur rijden een korte pauze nemen voor de veiligheid."????? Waarom deden de huidige EV bestuurders dat vroeger niet .....en om de 2 u a 3 uur pauze nemen dat zullen de parkings zeker 10 keer groter moeten worden en de laadcapaciteit ook moeten x 10 worden . Wie gaat dit betalen .....waar hebben ze nog plaats om te vergroten ....en hoe gaan ze de dure elektriciteit vinden ......windmolens gaan verboden worden met de huidige niet recycleerbare wieken . En één auto ( EV of fossiele ) die in de fik gaat wat een paniek gaat er zijn en men zal niet allemaal van de parking geraken ......dus massaal plonsbadje zullen nodig zijn dus nog meer plaats

maddox 14 oktober 2021 05:58

Chris, uw tegenwerpingen zijn op een zekere vorm van realisme gestoeld. Maar ik zie een simpele oplossing die onze politici al een paar jaar aan't invoeren zijn.
Maak autorijden, zelfs persoonlijke gemotoriseerde, verplaatsingen te duur voor het kiesvee. Als u de prijzen ziet van elektrische wagens, zelfs met alle cadeau's van de (r)overheid, dan snapt u het toch wel.

@Micele Wat betreft bereik 1000km op 1 accu, leuk, maar alleen een optie als de bruikbare accu's een stuk goedkoper worden.

Mijn eerste wagen, voor tuning, had een bereik van 300km. Na tuning mocht ik al bij zijn dat ik Brussel-Oostende op 1 tank haalde. Dat was wel een Fiat uit de oudheid. Mijn volgende wagen deed toch al 450km op een tank, en dat vond ik wel heel comfortabel.

De 750km+ met mijn huidige Duitse benzine monovolume zorgt er alleen voor dat ik maar 1 keer moet tanken op een lange reisdag.

Micele 14 oktober 2021 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9792953)
@Micele Wat betreft bereik 1000km op 1 accu, leuk, maar alleen een optie als de bruikbare accu's een stuk goedkoper worden.

Dat lijkt me heel evident, en is sowieso al feit.

Vergelijk de prijzen maar van een automodel met 50% groter batterijpack dan enkele jaren geleden, vbn genoeg.

Nissan Leaf Acenta 30 kWh : 34.385 basisprijs, € 36.612 met wat opties.
Test 2017: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._batterie_.pdf

Nissan Leaf Acenta 40 kWh : 35.600 , € 36.575 met wat opties.
Test 2018:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...kWh_Acenta.pdf

Hier valt het nog niet echt veel op, maar bij andere merken wel.
Als men ziet wat ooit een VW E-Golf kostte vergeleken met een VW ID.3.

Nog beter is het de prijs per rijbereik te vergelijken.
En als men nog beter wil vergelijken is het rijbereik incl. eenmaal snelladen.
Want aan groot rijbereik heb je nog meer als je dubbel zo snel kunt snelladen dan het vorige model niet?

Micele 14 oktober 2021 09:35

En in normaal denkende landen compenseert men die hogere instapprijs van een EV nog altijd met een degelijke nul-emissie-premie.
(ook de gezondheidsschadelijke emissies niet vergeten)

In Belgistan hebben ze dat afgeschaft, giftige ademlucht is hier ook minder erg. :roll: Hier kasseren ze wel graag meer aan BTW omdat een EV meer kost in aanschaf.

In Nederland geven ze sinds juli 2020 voor een particulier € 4000 subsidie voor een nieuwe EV en 2000 € voor een occasie.

In andere buurlanden geven ze nog wat meer.

In Bedrijfswagen-Belgistan lijken de particulieren niet te bestaan, geen wonder dat in NL ca. driemaal zoveel particulieren een EV kopen dan hier:
https://www.evrijders.nl/wp-content/...donderzoek.pdf grafiek page 13.

2021 ( 2020)
Privé koop 32% (19%)
Privé lease 6% (4%)

Zakelijke lease als werknemer:
32% (40%)

Skobelev 14 oktober 2021 09:39

Al draagt de aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Wat een spuuglelijk model alweer. Is dat een vereiste bij elektrische wagens?

Micele 14 oktober 2021 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9793047)
Al draagt de aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Wat een spuuglelijk model alweer. Is dat een vereiste bij elektrische wagens?

De electrische wagens die jij lelijk vindt krijgen nochtans prijzen voor het mooiste design.

Het zal dus aan jouw lelijke smaak liggen.

Skobelev 14 oktober 2021 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9793048)
De electrische wagens die jij lelijk vindt krijgen nochtans prijzen voor het mooiste design.

Het zal dus aan jouw lelijke smaak liggen.

Design? Van dit gedrocht? :rofl:

En in welke mate zijn die keuzes te vertrouwen? De elektrische auto-lobby is machtig.

Micele 14 oktober 2021 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9793058)
Design? Van dit gedrocht? :rofl:

Ik weet niet over welke wagen je het hebt, geef eens ne foto want er zijn zeker redelijk veel EV die ook helemaal mijn smaak niet zijn. (zoals een Nissan Leaf)

Citaat:

En in welke mate zijn die keuzes te vertrouwen? De elektrische auto-lobby is machtig.
Aha sinds wannneer is de fossiele autolobby of beter olielobby minder machtig? :lol:

Skobelev 14 oktober 2021 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9793065)
Ik weet niet over welke wagen je het hebt, geef eens ne foto want er zijn zeker redelijk veel EV die ook helemaal mijn smaak niet zijn. (zoals een Nissan Leaf)


Aha sinds wannneer is de fossiele autolobby of beter olielobby minder machtig? :lol:

De wagen uit uw openingspost natuurlijk.

maddox 14 oktober 2021 10:42

Smaken verschillen , da's normaal.

Micele 14 oktober 2021 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9793070)
De wagen uit uw openingspost natuurlijk.

Is niet mijn smaak.
Maar ik overdrijf niet zoals jij doet.

De schoofzak 14 oktober 2021 14:26

Leuk om die technische vooruitgang te volgen.
Verder herhaal ik bij elk vreugdebericht over elektrische voertuigen: ik kijk de kat wel uit de boom. Die boom staat in elke garage hier in mijn buurt.

Momenteel zie ik de leukste kat in een hyundai-boom: een stekkerhybride santa fe.
Gelukkig is mijn 10 jaar oude actuele dieselauto nog prima in orde.

chris k 14 oktober 2021 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9792953)
Chris, uw tegenwerpingen zijn op een zekere vorm van realisme gestoeld. Maar ik zie een simpele oplossing die onze politici al een paar jaar aan't invoeren zijn.
Maak autorijden, zelfs persoonlijke gemotoriseerde, verplaatsingen te duur voor het kiesvee. Als u de prijzen ziet van elektrische wagens, zelfs met alle cadeau's van de (r)overheid, dan snapt u het toch wel.

@Micele Wat betreft bereik 1000km op 1 accu, leuk, maar alleen een optie als de bruikbare accu's een stuk goedkoper worden.

Mijn eerste wagen, voor tuning, had een bereik van 300km. Na tuning mocht ik al bij zijn dat ik Brussel-Oostende op 1 tank haalde. Dat was wel een Fiat uit de oudheid. Mijn volgende wagen deed toch al 450km op een tank, en dat vond ik wel heel comfortabel.



De 750km+ met mijn huidige Duitse benzine monovolume zorgt er alleen voor dat ik maar 1 keer moet tanken op een lange reisdag.


En nieuwe auto kopen?
Ik niet meer omdat de politiek met de gewone werkmens zijn voeten speelt !
Met de LEZ normen die ze elke minuut aanpassen .
Je koopt geen auto waar je elke keer andere verplichtingen opleggen .....kan zijn dat je er ineens in bepaalde zone niet mee mag rijden .
We hebben de Z4 nog en hebben we een grotere nodig dan zal ik er wel een huren zoals Lynck & Co doet alles inbegrepen voor 500 euro .....uiteindelijk koop je daar geen auto en onderhoud en belastingen verzekering mee kunnen betalen .....is een oplossing -> dan huur ik één de maanden die het nodig is .

En waar we met de Z4 niet mogen rijden ....kopen we niet en gaan er niet op stadsbezoek.

Nog 16d werken en dan hebben we geen 2 de wagen meer nodig.....de Regering zal mij niet meer zo kunnen uitpersen :-P

maddox 14 oktober 2021 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9793385)
En nieuwe auto kopen?
Ik niet meer omdat de politiek met de gewone werkmens zijn voeten speelt !
Met de LEZ normen die ze elke minuut aanpassen .
Je koopt geen auto waar je elke keer andere verplichtingen opleggen .....kan zijn dat je er ineens in bepaalde zone niet mee mag rijden .

Dat schrijf ik toch?
Citaat:

We hebben de Z4 nog en hebben we een grotere nodig dan zal ik er wel een huren zoals Lynck & Co doet alles inbegrepen voor 500 euro .....uiteindelijk koop je daar geen auto en onderhoud en belastingen verzekering meebetalen .....oplossing is -> dan huur ik één de maanden die het nodig is .
Wij hebben die oefening gemaakt in 2003-2007, en toen was dat geen optie. Nu is het een ander verhaal. Maar dan nog, op dit moment hebben we zelf keuzes genoeg.
Citaat:

En waar we met de Z4 niet mogen rijden ....kopen we niet en gaan er niet op stadsbezoek.
LEZ steden , daar komen we alleen met de motorscooter of met onze ligfietsen. Of de mensen die ons daar willen zullen iets mogen organiseren;
Citaat:

Nog 16d werken en dan hebben we geen 2 de wagen meer nodig.....de Regering zal mij kunnen uitpersen :-P
Dat uitpersen, daar kan je zeker van zijn.

chris k 14 oktober 2021 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9793391)
Dat schrijf ik toch?

Wij hebben die oefening gemaakt in 2003-2007, en toen was dat geen optie. Nu is het een ander verhaal. Maar dan nog, op dit moment hebben we zelf keuzes genoeg.

LEZ steden , daar komen we alleen met de motorscooter of met onze ligfietsen. Of de mensen die ons daar willen zullen iets mogen organiseren;

Dat uitpersen, daar kan je zeker van zijn.


Huren is een oplossing hopelijk volgen er nog dan gaat de huurprijs dalen ( hopelijk )


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be