Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261268)

DeZeeuw 13 oktober 2021 17:39

Brussel

Laatst was ik voor m'n werk een paar dagen in Brussel, een prachtige stad waar ik al zo'n vijfentwintig jaar niet geweest was. En hoewel Brussel nog steeds prachtig is is het met het Nederlands maar slecht gesteld. Van al het winkel- en horecapersoneel waar ik mee in aanraking kwam was er eigenlijk maar één Nederlandstalig, en dit was een medewerkster van een boekenwinkel. Nog even en het zijn alleen nog de straatnamen die ons herinneren aan het Nederlandse verleden van deze prachtige stad. Zonde.

Witte Kaproen 13 oktober 2021 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9792661)
Laatst was ik voor m'n werk een paar dagen in Brussel, een prachtige stad waar ik al zo'n vijfentwintig jaar niet geweest was. En hoewel Brussel nog steeds prachtig is is het met het Nederlands maar slecht gesteld. Van al het winkel- en horecapersoneel waar ik mee in aanraking kwam was er eigenlijk maar één Nederlandstalig, en dit was een medewerkster van een boekenwinkel. Nog even en het zijn alleen nog de straatnamen die ons herinneren aan het Nederlandse verleden van deze prachtige stad. Zonde.

Inderdaad ,dat is de taalkundige realiteit die de Belgicisten keer op keer ontkennen.
De Belgische staats structuur is nefast voor het Nederlands,daarom moet dat gedrocht zo vlug mogelijk vervangen worden door de Vlaamse onafhankelijkheid.

quercus 13 oktober 2021 18:00

Citaat:

Inzake taal is Brussel feitelijk een Waalse stad geworden. Alhoewel ik behoorlijk Frans ken voel ik mij in die stad niet meer thuis. Overigens, het is niet zonder reden dat Brussel en Wallonië een soort (ongrondwettelijke) federatie gevormd hebben: WalloBrux.
Een paar decennia geleden verklaarden enkele politici, uit de ongewervelde diersoort “Vlamingen” genaamd, dat Brussel de Vlaamse “hoofdstad” was. Het pijnlijke daaraan was dat ze het nog meenden ook.

DucDEnghien 13 oktober 2021 18:25

Citaat:

In een stad waar amper nog 6% van de bevolking Nederlandstalig is, lijkt het me niet uitzonderlijk dat het Nederlands op de terugweg is, vooral op plekken, winkels en horeca, waar tweetaligheid (NL/FR) geen wettelijke verplichting is. Ik kan u ook horecazaken aanduiden waar ze zelf geen Frans meer praten, enkel Engels, en nee we hebben het hier niet over Noord-Afrikanen of Turken.

DeZeeuw 13 oktober 2021 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9792680)
Inderdaad ,dat is de taalkundige realiteit die de Belgicisten keer op keer ontkennen.
De Belgische staats structuur is nefast voor het Nederlands,daarom moet dat gedrocht zo vlug mogelijk vervangen worden door de Vlaamse onafhankelijkheid.

En Brussel wordt dan een soort Franstalige enclave in Vlaanderen?

Dadeemelee 13 oktober 2021 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9792689)
In een stad waar amper nog 6% van de bevolking Nederlandstalig is, lijkt het me niet uitzonderlijk dat het Nederlands op de terugweg is, vooral op plekken, winkels en horeca, waar tweetaligheid (NL/FR) geen wettelijke verplichting is. Ik kan u ook horecazaken aanduiden waar ze zelf geen Frans meer praten, enkel Engels, en nee we hebben het hier niet over Noord-Afrikanen of Turken.

Zoiets. Als handelaars praktisch geen Nederlandstalige klanten hebben dan gaan ze de moeite en de kosten niet doen om tweetalig personeel te vinden.
En vroeger gingen er veel mensen in de Brusselse rand naar Brussel shoppen. Dat doet bijna niemand meer, er zijn voldoende shoppingcentra buiten Brussel waar je alles kan vinden (+ online).

fcal 13 oktober 2021 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9792739)
En Brussel wordt dan een soort Franstalige enclave in Vlaanderen?

Beter een toekomstige tweetalige enclave in Vlaanderen dan een eentalige Franstalige exclave van Wallonië of Frankrijk in Vlaanderen.

Witte Kaproen 13 oktober 2021 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9792745)
Zoiets. Als handelaars praktisch geen Nederlandstalige klanten hebben dan gaan ze de moeite en de kosten niet doen om tweetalig personeel te vinden.
En vroeger gingen er veel mensen in de Brusselse rand naar Brussel shoppen. Dat doet bijna niemand meer, er zijn voldoende shoppingcentra buiten Brussel waar je alles kan vinden (+ online).

Brussel is dus duidelijk gebuisd in zijn rol als hoofdstad van een land waar Vlamingen en Walen samen zouden moeten wonen.

Brussel is de facto gedegradeerd tot hoofdstad van Wallo-Brux.

Dadeemelee 13 oktober 2021 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9792748)
Brussel is dus duidelijk gebuisd in zijn rol als hoofdstad van een land waar Vlamingen en Walen samen zouden moeten wonen.

Brussel is het Derde Gewest.

Henri1 13 oktober 2021 20:08

Citaat:

Ik spreek in BXL gewoon Frans. Nooit problemen gehad.

DucDEnghien 13 oktober 2021 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9792748)

Wereldwijd zijn er maar weinig mensen die Brussel in de eerste plaats kennen als de hoofdstad van België. De meesten kennen Brussel als de de facto hoofdstad van de Europese Unie.

Als men op de BBC zegt 'Brussels has decided ...' dan weet elke Engelsman dat het over de EU gaat, niet over België.

Vlad 13 oktober 2021 20:18

Dekoloniseer Brussel! Wees woke!

Witte Kaproen 13 oktober 2021 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9792764)
Wereldwijd zijn er maar weinig mensen die Brussel in de eerste plaats kennen als de hoofdstad van België. De meesten kennen Brussel als de de facto hoofdstad van de Europese Unie.

Als men op de BBC zegt 'Brussels has decided ...' dan weet elke Engelsman dat het over de EU gaat, niet over België.

Dus is er geen enkel probleem meer om de Vlaams onafhankelijkheid uit te roepen.:-)

DeZeeuw 13 oktober 2021 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9792763)

Ik spreek geen woord Frans, en daar gaat het ook helemaal niet om. Waar het om gaat is dat Brussel een van origine Nederlandstalige stad is maar dat je er anno 2021 niet meer met het Nederlands terecht kunt. Ik vind dat spijtig.

DucDEnghien 13 oktober 2021 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9792801)
Ik spreek geen woord Frans, en daar gaat het ook helemaal niet om. Waar het om gaat is dat Brussel een van origine Nederlandstalige stad is maar dat je er anno 2021 niet meer met het Nederlands terecht kunt. Ik vind dat spijtig.

Niet meer overal is een minder subjectievere maar beter oordeel.

fred vanhove 13 oktober 2021 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9792745)

In winkels doet men wat men wil en praat men wat men wil. Maar ik vind het niet kunnen dat men in openbare diensten niet terecht kan in het NL. Vlamingen betalen dezelfde belastingen als Franstaligen en er is ook nog iets als taal wetten. Brussel is en blijft een tweetalig gewest en of daar nu 1 of 100.000 Vlamingen wonen maakt niet uit. Indien men niet dezelfde dienstverlening krijgt als een Franstalige dat men dan de Vlaming zijn gemeentebelasting ook verminderd.
Trouwens volgens mij is zelfs Frans niet meer de meest gesproken taal in Brussel. Het is nog steeds de gebruikelijke omgangstaal maar niet meer meer dan dat

Rudy 13 oktober 2021 23:03

Destijds ging ik graag naar Brussel. Over taalgebruik heb ik nooit een probleem gemaakt. Beroepshalve spreek ik voldoende Frans.
Momenteel interesseert mij Brussel nog bitter weinig, laat staan dat ik er mij zou thuis voelen. Brussel is te veel op bezoekers, zeg maar de toeristen en commerçanten, gericht. Ik zou er niet willen wonen. Dan nog liever ergens in een dorpje in de provincie Luxemburg waar de tijd blijft stilstaan.
Het economisch aspect is uiteraard belangrijk voor het land. Voor de rest, neen dank u. Liever aan zee.

Witte Kaproen 13 oktober 2021 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9792763)

Dus alle Vlamingen moeten maar Frans spreken in hun eigen hoofdstad om geen problemen te hebben.:roll:

Mooie Belgicistische logica.

Witte Kaproen 13 oktober 2021 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9792801)

De Belgicisten vinden dat goed .

Hoe meer verfransing hoe liever die dat hebben.

lamenielachen 14 oktober 2021 01:09

Citaat:

Jaren 60 deek ik er mijn legerdienst, prachtige stad met vooral rond de Nord wat duistere kantjes maar ook rijkswachters die de boel in de gaten hielden.
Toen waren er nog Brusseleirs met hun mooi accent.
Jaren 90 had ik er een groothandel in Molenbeek en 5 overvallen door niet Belgen.
De Brusseliers waren zo goed als verdwenen en wat in de plaats kwam, nu ja dat ga ik niet neerpennen of "ik" vlieg nog de bak in.
In België moet je Belg zijnde zwijgen over dat thema, de politiek heeft ons land verkocht aan schorrymorry voor de stemmekes maar dat mag je niet zeggen ......

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be