![]() |
DT-fouten bijna overal, hier mag het
Het valt mij op dat er tegenwoordig meer en meer dt-fouten voorkomen, vooral in de ondertiteling van films/ series maar ook in krantenartikels.
Ik lees zowat iedere dag : ik wordt, ik werdt, hij bedoeld, zij betaald enz. Zelfs woorden die geen werkwoord zijn worden verbasterd. Bv: ik ben vandaag naar de stadt geweest. Hoezo, de stadt? Tenenkrommend vind ik het! Of moet ik zeggen: tenenkromment vindt ik het?:lol: Enfin, ik stel voor dat we in dit draadje opzettelijk dt- fouten schrijven. "Ik vint dadt leuk" :-D |
Waarom beperkd bleiven tod td vauten? Anarchie verdrie :cheer:
|
Ook vervelend: mensen die denken dt-fouten te kunnen verbeteren, maar zelf de regels niet kennen.
Bijvoorbeeld: 'Word jij morgen kampioen?' 'Gij hadt me verrast' (beide zinnen zijn correct) |
Zelfs in De Standaart mag het al geen verassing meer zijn er een joekel van een faut te vinden.
|
Ik ist nie voor td foutn.
|
De staf : fout, het is 't stad.
Domme toch : fout, het is :toemmetoch. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vindt het niet eerleik! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik hadt vroeger geen probleemen met t-d- fauten maar het loopdt nu de spuigaadten uit!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je er hier iets van zegt ben je een taalnazi.
Terwijl het toch geen rocket science is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er werd vroeger veel zwaarder getild aan schrijffouten, dt of wat ook.
Spelling, en grammatica, wordt uiteraard aangeleerd, maar er wordt toch veel minder op gehamerd. Toen we verhandelingen moesten schrijven en er stond één dt-fout in dan kreeg je maximum 9 op 20. Je was dus sowieso gebuisd. Twee dt-fouten was 0. Hoe andere fouten werden bestraft of gequoteerd weet ik niet meer. In officiële communicatie, vooral als het van de overheid komt worden geen spellingsfouten getolereerd, in principe. Als er al eens een fout instaat dan is het meestal een vertaling. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be