Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vl. regering bedrastisch plan: nieuwe wagens alleen nog elektrisch vanaf 2027 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261546)

De schoofzak 2 november 2021 12:24

Vl. regering bedrastisch plan: nieuwe wagens alleen nog elektrisch vanaf 2027
 
Dat is inderdaad drastisch.

titel: Vlaamse regering bespreekt drastisch plan: nieuwe wagens alleen nog elektrisch vanaf 2027

https://www.hln.be/binnenland/vlaams...2027~a3f5bbf4/

Citaat:

Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Althans: dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. “Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs hebben als een wagen op benzine of diesel.”
Astrid Roelandt 02-11-21, 06:36 Laatste update: 07:43


Kostprijs

Het voorstel van Peeters maakt het vanaf 2027 onmogelijk om in Vlaanderen nog nieuwe wagens op diesel, benzine of zelfs hybride wagens in te schrijven. Dat is een pak sneller dan de deadline die Europa vooropstelt, 2035, en ook sneller dan bijna alle landen. Enkel Noorwegen zou ons twee jaar voor zijn.

De redenering? “Uit berekeningen van de sector blijkt dat we vanaf 2025-2026 een switch zullen zien, waarbij een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs zal hebben als een wagen op benzine of diesel”, aldus minister Peeters. “Op dat moment vormt de kostprijs geen enkele hinderpaal meer en tref je mensen dus ook niet met zo’n maatregel.”
ADVERTENTIE
Tweedehandswagens

Verder zou je in haar voorstel vanaf 2030 ook geen tweedehandswagens meer mogen inschrijven, die deels of volledig op fossiele brandstoffen rijden. Wie een hybride of andere wagen heeft, kan die dus ten laatste verkopen in 2029 - op de Vlaamse tweedehandsmarkt althans.

Nadien mag hij of zij er uiteraard nog zelf mee blijven rijden, net als met de diesel-of benzinewagen die u nu al hebt: er komt geen verbod op zo'n wagens. “Met deze regeling heeft wie morgen een hybride koopt, nog altijd de kans om die over 8 jaar te verkopen. Maar vanaf 2025 zullen er ook veel elektrische wagens tweedehands op de markt komen.”
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld)
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) © Photo News
Laadpalen

Het voorstel van Peeters is nog niet afgeklopt binnen de regering: mogelijk wordt er wel wat geschoven met de jaartallen. Om al die elektrische wagens te voeden, ligt ook het voorstel op tafel om tegen 2030 aan 100.000 laadpalen te komen in Vlaanderen. Daar zou al min of meer overeenstemming over zijn aan tafel. De discussie gaat vooral nog over de tweedehandswagens. Bij N-VA vindt men 2030 een te strakke deadline, voor mensen die nu nog een nieuwe wagen kopen.
‘Erg ambitieus’

Volgens autojournalist Tony Verhelle, voormalig hoofdredacteur van AutoGids, zijn de plannen erg ambitieus. Maar of ze ook haalbaar zijn, betwijfelt hij. “Tot nu toe sleepte Vlaanderen met de voeten op vlak van groene mobiliteit. Nu maakt het plots een bocht van 180 graden. We zullen verschillende tandjes moeten bijsteken.”

Skobelev 2 november 2021 12:26

't zal eerder weer paard en kar worden. We hebben nu al niet genoeg elektriciteit....

reservespeler 2 november 2021 12:34

Elektrisch rijden met elentriek van gascentrales.

Mambo 2 november 2021 13:07

Het zal van de elektriciteit prijs afhangen.

Mensen klagen nu al.

Zipper 2 november 2021 13:11

In 2026 mogelijk dan een stormloop om nog eentje te kopen op benzine :-)

Micele 2 november 2021 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9805285)
Elektrisch rijden met elentriek van gascentrales.

Dat is ook electriciteit.

Maar de meeste zullen dat via hun zonnepanelen doen, met of zonder thuisbatterij.

Doen ondertussen ~70% van de Nederlandse EV-eigenaars.

https://www.agendalaadinfrastructuur...x?idnv=2006868

https://www.evservice.eu/het-nationa...onderzoek-2021

dalibor 2 november 2021 13:14

Rare beslissing. Eerst een paar decennia slepen en windowdressing en dan ineens dit.

Micele 2 november 2021 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9805308)
Het zal van de elektriciteit prijs afhangen.

Mensen klagen nu al.

De brandstofprijs is immers spotgoedkoop, die hoeven niet te klagen.

Zucht 2 november 2021 13:18

Of ze gaan allemaal met bestelautootjes rijden.
Daarvan zullen er nog niet veel electrische zijn in 2027.

Micele 2 november 2021 13:24

Eindelijk een modernisering van het stroomnetwerk naar de 21e eeuw.

Ik heb de 3 faze kabels al in mijn nieuwe stroomkast klaar liggen.

Nu nog zonnedakpannen en een 11 kW laadpunt, voor een zware EV toch.

Huisbatterij hoef ik eigenlijk niet echt, want gepensioneerd kan laden waar het me past.

Of een koop een Solar EV dan liggen de zonnepanelen al op de wagen.
Dan heb ik aan een eenvoudig 3,7 kW laadpunt thuis genoeg.

Micele 2 november 2021 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9805319)
Of ze gaan allemaal met bestelautootjes rijden.
Daarvan zullen er nog niet veel electrische zijn in 2027.

Ik denk eerder wel. Een bestelauto is ook maar een EV-platform met een grotere kast erop.

In Nederland worden er al vandaag meer e-bestelwagens gekocht dan dieselbestelwagens bij hetzelfde model.

Mercedes Benz Vito: 45 electrisch versus 37 diesel, aug-sep-okt.

Zucht 2 november 2021 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805324)
Ik denk eerder wel. Een bestelauto is ook maar een EV-platform met een grotere kast erop.

In Nederland worden er al vandaag meer e-bestelwagens gekocht dan dieselbestelwagens bij hetzelfde model.

Mercedes Benz Vito: 45 electrisch versus 37 diesel, aug-sep-okt.

Technisch is er uiteraard geen probleem, maar EV's zijn momenteel niet gewenst als voertuig voor beroepen die dagelijks 300 km of meer moeten afleggen, omwille van de laadtijd. Die kunnen het zich niet permitteren om onderweg te moeten bijladen.

Skobelev 2 november 2021 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805315)
Dat is ook electriciteit.

Maar de meeste zullen dat via hun zonnepanelen doen, met of zonder thuisbatterij.

Doen ondertussen ~70% van de Nederlandse EV-eigenaars.

https://www.agendalaadinfrastructuur...x?idnv=2006868

https://www.evservice.eu/het-nationa...onderzoek-2021

En met de fiets gaan werken omdat uw auto aan de zonnepaneelinfuus moet hangen?

Micele 2 november 2021 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9805339)
En met de fiets gaan werken omdat uw auto aan de zonnepaneelinfuus moet hangen?

Blijkbaar hebben Nederlanders meer hersens?

Thuisladers

- 78% van de respondenten heeft
thuis een eigen laadplek en daar
wordt 75% van de kilometers
geladen.

- Tweederde van de EV-rijders met
een laadpunt thuis laadt op een 3-
faselader.

- 41% kan thuis slim laden en 21% is
aangesloten op een slim energie
management systeem.

- Driekwart van de EV-rijders
(vooral thuisladers) heeft
zonnepanelen en wil die graag
(meer) gebruiken voor laden.

Mambo 2 november 2021 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805318)
De brandstofprijs is immers spotgoedkoop, die hoeven niet te klagen.

Daar heb je geen voorschot factuur.

Micele 2 november 2021 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9805334)
Technisch is er uiteraard geen probleem, maar EV's zijn momenteel niet gewenst als voertuig voor beroepen die dagelijks 300 km of meer moeten afleggen, omwille van de laadtijd. Die kunnen het zich niet permitteren om onderweg te moeten bijladen.

En toch worden ze meer gekocht dan diesels. Die moeten inderdaad tanken. ;-)

Skobelev 2 november 2021 14:00

Als je met uw wagen uit werken bent is het moeilijk hem thuis aan de panelen te hangen, niet? De zon schijnt m.i. niet 's nachts.

Daar moet je niet veel hersenen voor hebben.

w8, ik koop er twee en gebruik die elk om beurt. Dan kunnen ze overdag staan opladen. :cheer:

Micele 2 november 2021 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9805357)
Als je met uw wagen uit werken bent is het moeilijk hem thuis aan de panelen te hangen, niet? De zon schijnt m.i. niet 's nachts.

Daar moet je niet veel hersenen voor hebben.

w8, ik koop er twee en gebruik die elk om beurt. Dan kunnen ze overdag staan opladen. :cheer:

Oh wat moeten al die EV-rijders toch slim zijn.

Blijkbaar hebben Nederlanders meer hersens?

Thuisladers

- 78% van de respondenten heeft
thuis een eigen laadplek en daar
wordt 75% van de kilometers
geladen.

- Tweederde van de EV-rijders met
een laadpunt thuis laadt op een 3-
faselader.

- 41% kan thuis slim laden en 21% is
aangesloten op een slim energie
management systeem.

- Driekwart van de EV-rijders
(vooral thuisladers) heeft
zonnepanelen en wil die graag
(meer) gebruiken voor laden.

Micele 2 november 2021 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9805357)
Als je met uw wagen uit werken bent is het moeilijk hem thuis aan de panelen te hangen, niet? De zon schijnt m.i. niet 's nachts.

Als de wagen de ganse nacht ervoor nog maar pas aan de laadkabel hing is dat ook niet nodig.

Citaat:

Daar moet je niet veel hersenen voor hebben.
Idd. ;-)

Micele 2 november 2021 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805324)
Mercedes Benz Vito: 45 electrisch versus 37 diesel, aug-sep-okt.

Hoe zou dat wel komen?

Waarom zouden er meer zijn die in 2021 een electrische Vito kopen?

Mss omdat die nu een 100 kWh accupack heeft en op 20 minuten pakweg 200 km kan bijladen?

https://e-drivers.com/vernieuwde-mer...e-actieradius/

Leaseplan deed een test en de 300 km zijn alvast haalbaar (27 kWh/100 km in de mix met bruikbare 90 kWh = 333 km)
Citaat:

https://www.leaseplan.com/nl-be/get-...r-2021-review/

355 km

Dankzij de batterij van 100 kWh (waarvan 90 kWh bruikbaar) moet je volgens de WLTP-cyclus zo’n 355 km ver kunnen geraken. Zware belading en hoge snelheden zijn uiteraard nefast voor het rijbereik. Wat dat eerste betreft, hebben we de impact van wat extra kilo’s niet kunnen testen – we zaten alleen aan boord.

Wel hebben we voor een derde van ons testtraject op de snelweg gereden en voor de overige kilometers het gaspedaal tijdens het accelereren niet gespaard. Bij 120 km/h zagen we de verbruiksmeter rond 35 kWh/100 km stabiliseren. Over het totale traject kwamen we uit op 27 kWh/100 km, wat amper hoger is dan het normcijfer van Mercedes-Benz.

+ Rijbereik van 300 km haalbaar

+ Rijdt als een personenwagen

+ Talrijke optiemogelijkheden

- Stevige instapprijs - Hoog gewicht
Ze vergeten altijd dat dit zonder sluikstorten is, naja bij een EV is dat evident.

De verkoopcijfers liegen dus niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be