Aandelen van electrische autoconstructeurs blijven maar stijgen
De toekomst is duidelijk electrificatie van het wegverkeer.
Om te beginnen met personenwagens. Startup LUCID gaat amper 600 wagens verkopen dit jaar en staat reeds 11e, ze hebben net een tiental wagens verkocht. Staan net achter BMW, 10e, en voor Ferrari, 12e. NIO 9e, staat al langer bij de top 10 met een productie van amper 50.000 per jaar. En wat Tesla waard is weet nu wel de ganse wereld, maar Tesla is niet alleen een autoconstructeur. Nu gaat Rivian ook naar de beurs en zou al meer waard kunnen zijn als Honda die 14e staat. De eerste wagens rolden pas 2 maand geleden van de band. https://en.wikipedia.org/wiki/Rivian#Facilities Citaat:
https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview --- |
30,4 % van de Duitse nieuwe auto-inschrijvingen in oktober zijn electrisch.
Citaat:
|
Citaat:
En zijn er evenveel inschrijvingen als gemiddeld want dat cijfers zegt op zichzelf dus geen zak natuurlijk ... |
Citaat:
Ik zit ruim in cash en wacht rustig af. Ondertussen studeer ik. D.w.z. ik zoek met behulp van een goed “fundamentele analyse” softwareprogramma aandelen van uitstekend presterende maatschappijen. Wanneer dan de crash komt en, financieel gesproken, “het bloed door de straten loopt” en angst heerst op de beurzen, dan kom ik in actie en start met kopen. |
Citaat:
Velen zijn voor hun pensioen aan het sparen op de beurs ... zeker dat de beurs niet gewoon gaat stieren en beren evenredig met de demografie van diegenen die zelf voor hun pensioen zorgen ? |
Citaat:
1. zorgen dat je de onderneming goed begrijpt. Daarmee bedoel ik niet dat je moet in staat zijn om de technische kant van hun productieproces te kunnen uitleggen. Wel dat je in een paar zinnen trefzeker moet kunnen vertellen hoe die onderneming geld verdient. Verder hoor je de financiële staten van de onderneming uit het jaarverslag (en ev. kwartaalverslagen) te kunnen begrijpen. Je hebt een groot voordeel als je kennis hebt van accountancy en de jaarrekening van de onderneming kunt analyseren, er ratio's kunt uithalen, de cashflow kunt berekenen. Dat is wat wordt bedoeld met "je huiswerk maken". Dit kun je niet doen als je de spreiding van de portfeuille erg ver wil doordrijven. Vijftig en meer aandelen volgen op een ernstige manier is virtueel onmogelijk voor een particulier, zelfs als hij/zij kennis heeft van accountancy. Beter een beperkt aantal grondig analyseren (fundamentele analyse) en blijven volgen. Persoonlijk verkies ik ergens acht tot maximaal twaalf ondernemingen volgen. l 2. de onderneming moet blijk geven van een ernstig en liefst stabiel management. De verloning hoort fatsoenlijk te zijn (in vergelijking met de sector) maar liefst geen excessieve bonussen; 3. de aandelen moeten kunnen gekocht worden tegen een prijs die flink beneden de intrinsieke waarde van de onderneming ligt. Een beurscrash is bijgevolg welkom. Dat impliceert dat je moet bereid zijn om zéér lang te kunnen wachten. De meest succesvolle aandelen-investeerders hebben weinig transacties tijdens een langdurige hausseperiode In de loop van de hausseperiode hoor je een cashvoorraad aan te leggen. Een middel daartoe is tijdens de hausse in verschillende fasen een stuk winst te nemen op de best renderende aandelen in portefeuille. Als het puike ondernemingen zijn verkoop je bvb. in verschillende beurten tot de helft. Nooit helemaal. Verliezers ingevolge ernstige verwikkelingen in de onderneming gaan er wel helemaal uit. Als je het geluk hebt van een flinke wedde te genieten kun je natuurlijk ook je liquiditeitenreserve langs die weg opdrijven. |
Citaat:
Zie je meer dan een zak op 22 maanden evolutie van inschrijvingscijfers? Ik verwacht ergens 2022 ~25 % BEV en maar ~10% aandeel dieselwagens. Oktober is een typische minder goede maand omdat Tesla quasi geen wagens levert de eerste kwartaalmaand. Maar ergens in 2022, ik hoop nog 1e kwartaal, gaat Tesla Berlijn geleidelijk aan steeds meer wagens leveren voor gans Europa, zodat ook dat verleden tijd gaat zijn. Voor UK ziet het aandeel BEV er zo uit: |
Tesla nu ook in Texas officieel energieleverancier.
https://www.teslarati.com/tesla-energy-texas-provider/ |
Gisterenavond op tv 1 in De Afspraak werd verteld dat Melexis uit Ieper dagelijks duizenden chips levert aan Tesla.
De winstmarge voor 2021 eindigt hoogstwaarschijnlijk op 21 % !!! Dat mag ook eens gezegd worden. Bij Melexis maken ze normaal 18.000.000 chips per maand. Die worden verkocht over de ganse wereld. :clapping::clapping::clapping: |
Citaat:
Van Tesla is geweten dat ze zeer flexibel het wereldwijde chiptekort opgevangen hebben. Men ziet dat aan hun verkoopcijfers 2020-2021. Waar bij andere constructeurs de band haperde bolde die bij Tesla nog harder verder. Tesla past desnoods zelf de eigen software aan naargelang de chips die ze wereldwijd kunnen krijgen. Voor elk dingske heb je tegenwoordig chips nodig. En ontbreekt er 1 onontbeerlijke chip bvb voor de airbag of gordel, mag de auto niet de baan op. |
Rivian start veel beter dan verwacht op hun beursgang en blijft maar stijgen, ondertussen nu al 4e in de ranking, dus voor BYD en Daimler.
Enkel VW, Toyota en Tesla gaan vooraf: https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview De Europese media berichtte natuurlijk met koppen zoals: Citaat:
|
Rivian stijgt naar 3 (+15%) en steekt momenteel zelfs VW Gp voorbij.
Lucid stijgt naar 9. (+2,2%) NIO valt terug naar 12 (-4,9 %) Met Tesla 4 pure EV-merken in de top 12. positief nieuws over Lucid: https://www.teslarati.com/lucid-grou...nings-results/ Rivian: https://www.teslarati.com/rivian-riv...cturing-plant/ |
Citaat:
Citaat:
https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview En nu in koor roepen: Zèeepbéellé zoals 3 jaar geleden bij Tesla. :lol: |
Aha, het hoogtepunt is bereikt, de eerste plafond bounce back.
Dat kon niet uitblijven, ik dacht al, daar moeten toch dagen van meer winstnemers zijn. Rivian daalt -15 % voorlopig. (behalve Tesla, Musk heeft wslk nu al voor 8 miljard $ verkocht) Recently Viewed Tickers TSLA 1e in ranking 1,075.00 20.27 1.92% RIVN 4e in ranking, VW -0,6% doet haasje over 145.75 -26.26 -15.27% LCID 52.46 8e in ranking -3.06 -5.52% NIO 39.35 13e in ranking -1.31 -3.23% XPEV 48.28 16e in ranking -1.72 -3.44% Lucid en Rivian zijn verse startups die wel al veel cash binnengehaald hebben, en dit jaar pakweg een paar duizend wagens gaan verkopen. Lucid streeft naar 20k in 2022. Rivian kan dat ook halen, eigenlijk zouden ze 50k moeten halen in 2022. Lucid begint in de allerduurste prijsklasse $ 160k, Rivian eerder bij $70k. Rivian heeft wel de volle steun van tech-reus Amazon. Lucid moet ik nog uitpluizen, maar dit zegt al veel. |
Gaat Sono Motors ook de top 25 binnenduiken?
De Solar EV met hun Sono Sion (zetel in München). vandaag 2e dag op de Nasdaq (ticker SEV) en de koers zit boven $40 (komende van 15$ gisteren) https://www.marketwatch.com/investin...od=over_search Of nog een EV-startup meer die wslk de top 25 gaat binnenduiken vooraleer er 1 wagen van de serieproductieband liep. Van een vertrouwen in hun techniek gesproken... |
Citaat:
De winstnemers hadden alvast een goede dag. de andere... ook alle in het rood, Tesla is anders... Citaat:
1 Tesla 6 Rivian 9 Lucid 14 NIO 16 XPeng -- SEV |
Vandaag voorlopig gemengde resultaten, vooral Lucid herpakt zich.
Recently Viewed Tickers LCID 51.59 4.54 9.64% RIVN 129.12 5.74 4.65% TSLA 1,113.91 17.53 1.60% NIO 38.77 0.36 0.92% XPEV 46.57 -0.70 -1.49% SEV 25.75 -3.54 -12.09% Market Cap 1 Tesla 4 Rivian 8 Lucid 13 NIO 16 XPeng -- SEV |
Citaat:
Verkoop OTM call opties tegen je positie. Stijgt het nog verder dan je anticipeerde, dan heb je en de extra winst op de aandelen, en extra rendement van de opties gepakt. Breekt de dijk, dan heb je dankzij het extra rendement van de opties een kleine marge om tijdig alsnog te verkopen. Citaat:
Ik wacht liever iets langer dan reeds te kopen wanneer er bloed door de straten loopt en middelen een noodzaak wordt. Gemiddeld kunnen we uiteindelijk tegen dezelfde koers aangekocht hebben, maar ik heb tenminste een referentiepunt op het moment van de aankoop (de bodem). |
Na een lang vrij weekend in Wall Street, ziet het ernaar uit dat de week negatief gaat beginnen. Alle auto-aandelen gaan quasi -2% gemiddeld.
Vaststelling marktkapitalisatie, plaats 14.01.2022 /t.o.v. 2 jaar geleden (22.01.20): • er staan nog 5 echte Europese autoconstructeurs in de top-25-marktkapitalisatie / 7 uit Europa, plaatsen toen 3. Volkswagen Gp (D) / 3. Volkswagen Gp 6. Daimler (D) / 4. Daimler 8. BMW (D) / 5. BMW 11. Stellantis (Multinational = PSA+FCA, of vooral Italië-Frankrijk, ook USA-Duitsland) / 11. Fiat-Chrysler, / 17. PSA 15. Ferrari (Italië) / 8. Ferrari 28. Renault / 19. Renault • eveneens 5 USA-autoconstructeurs in de top 25, dankzij 2 startups in BEV! 1. Tesla / 2. Tesla 4. Ford ! / 10. Ford 7. GM / 6. GM 9. Rivian / --- 10. Lucid / --- • er staan 8 Chinese autoconstructeurs in de top 25 (2 in top 15), waarvan enkele de electrificatie zeker niet gemist hebben (BYD, NIO, XPeng, SAIC, Li Auto) /2020 waren er dat vijf (op plaatsen 9.15.21.22.23.) • 4 Japanse autoconstructeurs in de top 25, tov jan 2020 nog 6 binnen top 25 2. Toyota / 1. Toyota 13. Honda / 7. Honda 23. Nissan /13. Nissan 24. Suzuki /14. Suzuki 31. Mitsubishi /24. Mitsubishi 32. Mazda /25. Mazda • 2 Indische autocontructeurs in top 25, 20. Maruti Suzuki / --- (grootste in India, group Suzuki Motor Corporation) 21. Tata / 20. Tata • 1 Zuid-Koreaan 17. Hyundai Gp / 12. Hyundai (Hyundai, Kia, Genesis) |
Citaat:
Zoals ik het nu zie volgen de crypto's gewoon de beurs. Een totale annihilatie van de crypto's (en zeker BTC) voorzie ik wanneer het Ponzi schema genaamd Tether als een kaartenhuis ineenstort. De grootste accelerator van een eventuele crash/correctie is volgens mij de leverage waarme de grote jongens in het spel zitten. Retail heeft op hier en daar een aandeel na weinig in de pap te brokken. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be