Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Demir gedraagt zich als een Romeinse keizer. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261718)

Dadeemelee 12 november 2021 21:37

Demir gedraagt zich als een Romeinse keizer.

Zeggen CD&V en VLD. En ze hebben gelijk. Ze stelt eigenhandig emissienormen op, geeft willekeurig vergunningen die tegenstrijdig zijn met haar eigen vroegere verordeningen en tegen het advies van haar eigen administratie.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211112_93866946

Citaat:

Over de manier waarop Demir de beslissing nam, zal op de Vlaamse ministerraad een stevig woordje worden gesproken. De minister hakte naar verluidt al op 29 oktober de knoop door, maar communiceerde die pas anderhalve week later en bracht haar coalitiepartners daarvan ook niet op de hoogte. “Terwijl die beslissing grote gevolgen heeft”, klinkt het. Volgens Bothuyne beseft iedereen dat de beslissing gevolgen heeft voor de rechtszekerheid in Vlaanderen, ook bijvoorbeeld in de Antwerpse haven en grote projecten zoals dat van Ineos. “Het zal moeilijk worden om de facto nog projecten vergund te krijgen. Dat was al zo in de landbouw en dat zal straks ook voor de industrie zo zijn”.
Citaat:

Ook de Vlaamse liberalen hebben daar vooral schrik van. “Indien dezelfde redenering wordt toegepast op andere bedrijven, dan komen alle chemische ondernemingen straks in de problemen. Het gaat niet alleen over het vergunnen van nieuwe projecten, maar ook over bedrijven wiens vergunning moet worden verlengd. Uiteraard gaat Demir daar niet zo streng willen zijn, wat duidelijk maakt dat ze nu een politiek spel speelt,” valt bij een Open VLD-bron te horen. De Vlaamse liberalen zijn off the record dan ook niet te spreken over Demir. “Wij willen niet dat Demir de Vlaamse regering gebruikt als oppositie tegen de federale regering”, luidt het.

Deo 12 november 2021 22:51

Geen nood, de ZONNESTEMMEN spreken met haar af in 2024, staat genoteerd.
Hebben al meer dan 355000 ZONNESTEMMEN die ook NVA zal verliezen.

ViveLaBelgique 12 november 2021 23:27

Ik dacht dat ministeriële vergunningen die niet het advies volgen van de vergunningscommissie collegiaal genomen worden door de voltallige ministerraad. Het lijkt me hier niet te gaan om een discretionaire ministeriële bevoegdheid die zonder akkoord van de regering kan uitgeoefend worden.

Het klopt niet dat de weigering van vergunning na het voldongen feit wordt besproken op een ministerraad. Dit wordt vooraf door met alle regeringsleiders doorgesproken. Het Nieuwsblad heeft geen flauw benul van politieke werking.

Dadeemelee 12 november 2021 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9813034)
Ik dacht dat ministeriële vergunningen die niet het advies volgen van de vergunningscommissie collegiaal genomen worden door de voltallige ministerraad. Het lijkt me hier niet te gaan om een discretionaire ministeriële bevoegdheid die zonder akkoord van de regering kan uitgeoefend worden.

Het klopt niet dat de weigering van vergunning na het voldongen feit wordt besproken op een ministerraad. Dit wordt vooraf door met alle regeringsleiders doorgesproken. Het Nieuwsblad heeft geen flauw benul van politieke werking.

Blijkbaar was het toch geen collegiale beslissing.

kelt 13 november 2021 07:39

Helaas voor de "politiekers" is de huidige Minister iemand die reeds van jongsaf heeft mogen bestuderen hoe politici jaren later nog "aangevallen" kunnen worden op "procedurefoten"...Ze BESEFT wat de gevolgen,ook voor de belastingsbetaler.Ik heb inderdaad niet meer de indruk dat voorgaande bezetters van haar stoel dat wel beseften ,of daar gewoon wat te gemakkelijk overheen gingen.(in casu de feitelijk onvoorstelbare 3M-kwestie)

Kijk....

Ofwel is iets volgens de regels (mede opgesteld door haar dierbare collega-Ministers) of wel verandert men dan maar de regels,met opgestoken middenvinger richting Europa (mij niet gelaten overigens!)....

Zo kan er inderdaad nog iets mogelijk zijn in Vlaanderen.....
Dan kan,ik zeg maar iets,die gascentrale in Vilvoorde tegen eergisteren uiterlijk goedgekeurd worden...Stikstofuitstoot,ook in ammoniakvorm dus,moet daar in komen en gewikt en gewogen.....punt

Dan mogen die anderen "collegiaal" ook mee de onvermijdelijk komende kritiek opeten dat Vlaanderen MEER CO2 zal gaan uitstoten terwijl in Glasgow MINDER beloofd zal worden.Dat ze dat dan maar weer "wegsmokkelen" ergens in een andere CO2 rekening dan?
Dan mogen de anderen "collegiaal" mee in de oven als binnen niet al te lange tijd de EUROPESE stikstof-uitstootnormen in volle hardheid op wat rest van onze boerenstand zal van toepassing zijn.....ze zal ALLEEN staan kan ik nu al zeggen.Geen CD&V-er in beeld zal er zijn.Ik verwijs naar wat er in Nederland aan het gebeuren is.

reservespeler 13 november 2021 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9813152)
Helaas voor de "politiekers" is de huidige Minister iemand die reeds van jongsaf heeft mogen bestuderen hoe politici jaren later nog "aangevallen" kunnen worden op "procedurefoten"...Ze BESEFT wat de gevolgen,ook voor de belastingsbetaler.Ik heb inderdaad niet meer de indruk dat voorgaande bezetters van haar stoel dat wel beseften ,of daar gewoon wat te gemakkelijk overheen gingen.(in casu de feitelijk onvoorstelbare 3M-kwestie)

Kijk....

Ofwel is iets volgens de regels (mede opgesteld door haar dierbare collega-Ministers) of wel verandert men dan maar de regels,met opgestoken middenvinger richting Europa (mij niet gelaten overigens!)....

Zo kan er inderdaad nog iets mogelijk zijn in Vlaanderen.....
Dan kan,ik zeg maar iets,die gascentrale in Vilvoorde tegen eergisteren uiterlijk goedgekeurd worden...Stikstofuitstoot,ook in ammoniakvorm dus,moet daar in komen en gewikt en gewogen.....punt

Dan mogen die anderen "collegiaal" ook mee de onvermijdelijk komende kritiek opeten dat Vlaanderen MEER CO2 zal gaan uitstoten terwijl in Glasgow MINDER beloofd zal worden.Dat ze dat dan maar weer "wegsmokkelen" ergens in een andere CO2 rekening dan?
Dan mogen de anderen "collegiaal" mee in de oven als binnen niet al te lange tijd de EUROPESE stikstof-uitstootnormen in volle hardheid op wat rest van onze boerenstand zal van toepassing zijn.....ze zal ALLEEN staan kan ik nu al zeggen.Geen CD&V-er in beeld zal er zijn.Ik verwijs naar wat er in Nederland aan het gebeuren is.

De uitleg die nu gegeven wordt is de volgende.
De uitstoot van eventuele gascentrales wordt niet opgenomen in de C0² productie van België, dat zal verhandelt worden d.m.v. emissierechten.

Kan wel zijn natuurlijk, de uitstoot is er ondertussen wel degelijk.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...?ocid=msedgntp

Vette Pois(s)on 13 november 2021 09:33

laat vivaldi maar spartelen

Vlad 13 november 2021 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9812877)
Zeggen CD&V en VLD ...

Citaat:

Ook de Vlaamse liberalen hebben daar vooral schrik van. “Indien dezelfde redenering wordt toegepast op andere bedrijven, dan komen alle chemische ondernemingen straks in de problemen. Het gaat niet alleen over het vergunnen van nieuwe projecten, maar ook over bedrijven wiens vergunning moet worden verlengd. Uiteraard gaat Demir daar niet zo streng willen zijn, wat duidelijk maakt dat ze nu een politiek spel speelt,” valt bij een Open VLD-bron te horen. De Vlaamse liberalen zijn off the record dan ook niet te spreken over Demir. “Wij willen niet dat Demir de Vlaamse regering gebruikt als oppositie tegen de federale regering”, luidt het.

Wat een hoop zever. Demir beslist niet hoeveel stikstof er in totaal in Vlaanderen in het milieu mag terecht komen. Zijn die van de CD&V en open VLD gatachterlijk misschien ? Dit is geen en/en verhaal maar een nulsomegame: er mag maar zoveel stikstof worden uitgestoten. Als dat naar de gascentrales gaat dan kan dat niet meer naar landbouw of de voor Vlaanderen ongelooflijk belangrijke chemiesector.

En Demir is nog niets in vergelijking met de Stalin van Wallonië ook wel gekend als Magnette, meneer 'het debat over de kerncentrales is gesloten'.

De Prof 13 november 2021 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9813244)
Wat een hoop zever. Demir beslist niet hoeveel stikstof er in totaal in Vlaanderen in het milieu mag terecht komen. Zijn die van de CD&V en open VLD gatachterlijk misschien ? Dit is geen en/en verhaal maar een nulsomegame: er mag maar zoveel stikstof worden uitgestoten. Als dat naar de gascentrales gaat dan kan dat niet meer naar landbouw of de voor Vlaanderen ongelooflijk belangrijke chemiesector.

Vwalla!

Zo denk ik er ook over.

De media is gewoon bezig met een beetje stokebrand spelen.

Als die gascentrale in Vilvoorde er komt, moet het stikstof en methaan gehalte ergens anders omlaag.

En dan kom je bij de landbouw van Crevits terecht.
Dus wees maar zeker dan CD&V geen probleem heeft met de beslissing van Demir.

Micele 13 november 2021 15:49

Demir moet de emissiewetten opvolgen, en dat doet ze ook.

Gedaan met gesjoemel.

denkimi 13 november 2021 17:13

de vraag is natuurlijk wie er zo idioot geweest is om al die emissiewetten te verzinnen en elke vorm van vooruitgang stop te zetten.

Vlad 13 november 2021 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9813498)
de vraag is natuurlijk wie er zo idioot geweest is om al die emissiewetten te verzinnen en elke vorm van vooruitgang stop te zetten.

Komt van Europa. Maar die worden al enkele decennia vastgelegd en aangescherpt en dat houdt de vooruitgang niet tegen. Maar die gascentrales zijn onnodige achteruitgang. Er moeten nieuwe kerncentrales gebouwd worden terwijl we de oude kerncentrales blijven gebruiken. Zodat we een teveel aan energie hebben, tenminste niet afhankelijk zijn van dictators en we niet zonder energie vallen mocht de golfstroom keren of een zware vulkaanuitbarsting de zon enkele jaren verduisteren. Als het van de groenen afhangt kopen we in de toekomst elektriciteit van Marokko. Marokko neemt nu al geen illegalen terug laat staan als ze ons in de tang hebben. Dan sturen ze nog een miljoen zoontjesoverschot bovenop. De keuze voor 'hernieuwbare energie' is de meest achterlijke keuze ooit gemaakt in de mensheid, ze gaat uit van de ontstaansgeschiedenis van het aards paradijs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be