Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261741)

Rudy 14 november 2021 09:41

Slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen
 
1 Bijlage(n)
Federale regering wil slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen.

Als iemand zijn of haar gsm gebruikt achter het stuur, zullen camera's dat binnenkort dus registreren. De beelden worden dan doorgestuurd naar de politie en die moet dan bepalen of de bestuurder effectief in overtreding was. Het inzetten van de slimme camera's maakt deel uit van een groot verkeersveiligheidsplan van de federale regering, dat streeft naar nul verkeersdoden tegen 2050.


Bron: VRT NWS - Slimme camera's

Bijlage 115143

Toch straffe kost.
Privacy, gebruik van AI ....
Of wordt het veiligheid primeert ?

quercus 14 november 2021 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9813851)
Federale regering wil slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen.

Als iemand zijn of haar gsm gebruikt achter het stuur, zullen camera's dat binnenkort dus registreren. De beelden worden dan doorgestuurd naar de politie en die moet dan bepalen of de bestuurder effectief in overtreding was. Het inzetten van de slimme camera's maakt deel uit van een groot verkeersveiligheidsplan van de federale regering, dat streeft naar nul verkeersdoden tegen 2050.


Bron: VRT NWS - Slimme camera's

Bijlage 115143
Toch straffe kost.
Privacy, gebruik van AI ....
Of wordt het veiligheid primeert ?

Wanneer je als bestuurder alleen in de auto zit moet je niet aan een GSM zitten prutsen. Dat is dodelijk gevaarlijk. Zelfs wanneer je handenvrij kunt communiceren is het nog steeds gevaarlijk omdat je aandacht kan afgeleid worden door de inhoud van het gesprek.
Die gespecialiseerde camera's kunnen, begrijpelijk, als iets achterbaks aangevoeld worden. Maar we moeten ook eens denken aan de situatie dat je zelf de oorzaak zou zijn van het toebrengen van materiële en/of fysieke schade of zelfs de dood bij iemand anders.

Rudy 14 november 2021 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9813860)
Wanneer je als bestuurder alleen in de auto zit moet je niet aan een GSM zitten prutsen. Dat is dodelijk gevaarlijk. Zelfs wanneer je handenvrij kunt communiceren is het nog steeds gevaarlijk omdat je aandacht kan afgeleid worden door de inhoud van het gesprek.
Die gespecialiseerde camera's kunnen, begrijpelijk, als iets achterbaks aangevoeld worden. Maar we moeten ook eens denken aan de situatie dat je zelf de oorzaak zou zijn van het toebrengen van materiële en/of fysieke schade of zelfs de dood bij iemand anders.

Akkoord.
Het geeft toch een raar gevoel zo permanent gefotografeerd te worden, en dat er bij iedere foto AI te pas komt om in eerste instantie te bepalen of je aan het bellen was.

De schoofzak 14 november 2021 13:27

De privacy-commissie is tegen.
Natuurlijk:
“Institutions will try to preserve the problems to which they are a solution.” Clay Shirky

Ik zie al een plaatje voor me: een m/v zwaar levenslang gekluisterd in een rolstoel met de tekst dat hij een ongeval had door te bellen aan het stuur, maar zo gelukkig dat hij is, omdat toch zijn privacy niet geschonden is.

Vlad 14 november 2021 13:38

Citaat:

Camera’s tegen gsm-gebruik achter stuur getest in Antwerpen: “Bij 8 op de 10 inbreuken had bestuurder gsm in de hand” Bron.
Vrije wapendracht zodat fietsers automobilisten kunnen neerschieten die hen (bijna) aanrijden terwijl ze op hun notsosmartphone aan het tokkelen zijn :twisted:

Blue Sky 14 november 2021 20:48

Ik vind het vooral hallucinant dat de boetes voor GSM gebruik achter het stuur zo belachelijk laag blijven en men dit op hetzelfde niveau plaats als middenvak rijden. Door het eerste vallen er letterlijk doden, het tweede ergert vooral andere bestuurders. Van populisme gesproken.

Automobilisten die frontaal op tegenliggers knallen, zwakke weggebruikers van de baan maaien of in het beste geval om "onverklaarbare" reden van hun baanvak afwijken en zich te pletter rijden ... door het gebruik van de GSM.

Micele 14 november 2021 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9814538)
Ik vind het vooral hallucinant dat de boetes voor GSM gebruik achter het stuur zo belachelijk laag blijven en men dit op hetzelfde niveau plaats als middenvak rijden. Door het eerste vallen er letterlijk doden, het tweede ergert vooral andere bestuurders. Van populisme gesproken.

Middenvakrijders ergeren andere bestuurders nu ook niet altijd, want die halen dan maar rechts in.

Blue Sky 16 november 2021 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9814600)
Middenvakrijders ergeren andere bestuurders nu ook niet altijd, want die halen dan maar rechts in.

Overtreding.

fred vanhove 16 november 2021 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9815702)
Overtreding.

Niet altijd en al zeker niet opeen snelweg.

Kijken we naar de wegcode onderscheiden we vier situaties die niet worden gezien als inhalen. Het logische vervolg is dan ook dat deze niet worden bestraft met een verkeersboete:

Wanneer men in een file of in druk verkeer rijdt en het verkeer op de ene rijstrook sneller rijdt dan op de andere.

https://www.intolaw.be/nl/nieuws/wel...ander-voertuig

Micele 16 november 2021 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9815702)
Overtreding.

En?
Een even zware overtreding als de middenvakklever.

Blue Sky 16 november 2021 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9815846)
En?
Een even zware overtreding als de middenvakklever.

Rechts voorbij steken is gevaarLIJK.

Micele 16 november 2021 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9815854)
Rechts voorbij steken is gevaarLIJK.

Daarom juist. Er is geen rechts voorbijsteken zonder linksklevers.

Dus even gevaarLIJK als middenvakklevers, want die veroorzaken ook meer fileverkeer met meer kans op ongevallen en dus ook dodeLIJke kopstaartbotsingen.

patrickve 16 november 2021 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9813860)
Wanneer je als bestuurder alleen in de auto zit moet je niet aan een GSM zitten prutsen. Dat is dodelijk gevaarlijk. Zelfs wanneer je handenvrij kunt communiceren is het nog steeds gevaarlijk omdat je aandacht kan afgeleid worden door de inhoud van het gesprek.

Daarom dat praten met medepassagiers nu strafbaar zou moeten zijn. Zelfs nadenken over dingen die door je geest gaan tijdens het rijden zou verboden moeten zijn.

fred vanhove 16 november 2021 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9815854)
Rechts voorbij steken is gevaarLIJK.

Waarom ? In sommige landen mag je zowel links als rechts inhalen. Waarom zou dat langs rechts gevaarlijker zijn dan langs links ?

fred vanhove 16 november 2021 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9813860)
Wanneer je als bestuurder alleen in de auto zit moet je niet aan een GSM zitten prutsen. Dat is dodelijk gevaarlijk. Zelfs wanneer je handenvrij kunt communiceren is het nog steeds gevaarlijk omdat je aandacht kan afgeleid worden door de inhoud van het gesprek.
Die gespecialiseerde camera's kunnen, begrijpelijk, als iets achterbaks aangevoeld worden. Maar we moeten ook eens denken aan de situatie dat je zelf de oorzaak zou zijn van het toebrengen van materiële en/of fysieke schade of zelfs de dood bij iemand anders.

Rijden met 3 kinderen en een hond op de achterbank is nog gevaarlijker en al zeker als de bestuurder ondertussen een hotdog aan het eten is.

Micele 16 november 2021 15:37

Nog een jaar of 5 en "ze" rijden op autonome piloot op de snelweg.

Behalve in België, lol

https://www.jdpower.com/cars/shoppin...ving-explained

fred vanhove 16 november 2021 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9815886)
Nog een naar of 5 en "ze" rijden op autonome piloot op de snelweg.

Behalve in België, lol

https://www.jdpower.com/cars/shoppin...ving-explained


Nog een jaar of 10 en ze staan constant stil op de snelweg.

Micele 16 november 2021 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9815889)
Nog een jaar of 10 en ze staan constant stil op de snelweg.

Niet echt als de autonome wagens in treintjes rijden op pakweg 3 meter achter elkaar.

V2V: https://www.nhtsa.gov/technology-inn...-communication

Binnen 10 jaar gaat de Belg ook veel minder autorijden.

In elk geval gaat het goederenvervoer (vrachtwagens) op de snelweg afnemen.
Eigenlijk zou men het al moeten kunnen meten op de snelweg langs het Albertkanaal.

Citaat:

https://www.scheepvaartkrant.nl/nieu...naal-op-schema

“Vanaf 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen. Vlaanderen investeerde 22 miljoen euro in alleen al deze twee nieuwe bruggen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters. De doorvaarthoogte van 62 bruggen wordt daartoe verhoogd naar 9,10 meter.

Het Albertkanaal is een transport-economische slagader, een cruciale hinterlandverbinding tussen de haven van Antwerpen, Limburg, de Antwerpse Kempen en de Luikse regio. Minister Peeters: “De scheepvaart kan een rol spelen in het ontwarren van onze mobiliteitsknoop.” Over het Albertkanaal worden momenteel jaarlijks bijna 40 miljoen ton aan goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder.
Hoop doet (beter) leven. ;-)

Rudy 16 november 2021 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9815882)
Daarom dat praten met medepassagiers nu strafbaar zou moeten zijn. Zelfs nadenken over dingen die door je geest gaan tijdens het rijden zou verboden moeten zijn.

Praten kan je nog steeds met twee handen aan het stuur.

Micele 16 november 2021 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9815929)
Praten kan je nog steeds met twee handen aan het stuur.

Handgeschakelde wagens verboden? ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be