![]() |
Slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen
1 Bijlage(n)
Federale regering wil slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen.
Als iemand zijn of haar gsm gebruikt achter het stuur, zullen camera's dat binnenkort dus registreren. De beelden worden dan doorgestuurd naar de politie en die moet dan bepalen of de bestuurder effectief in overtreding was. Het inzetten van de slimme camera's maakt deel uit van een groot verkeersveiligheidsplan van de federale regering, dat streeft naar nul verkeersdoden tegen 2050. Bron: VRT NWS - Slimme camera's Bijlage 115143 Toch straffe kost. Privacy, gebruik van AI .... Of wordt het veiligheid primeert ? |
Citaat:
Die gespecialiseerde camera's kunnen, begrijpelijk, als iets achterbaks aangevoeld worden. Maar we moeten ook eens denken aan de situatie dat je zelf de oorzaak zou zijn van het toebrengen van materiële en/of fysieke schade of zelfs de dood bij iemand anders. |
Citaat:
Het geeft toch een raar gevoel zo permanent gefotografeerd te worden, en dat er bij iedere foto AI te pas komt om in eerste instantie te bepalen of je aan het bellen was. |
De privacy-commissie is tegen.
Natuurlijk: “Institutions will try to preserve the problems to which they are a solution.” Clay Shirky Ik zie al een plaatje voor me: een m/v zwaar levenslang gekluisterd in een rolstoel met de tekst dat hij een ongeval had door te bellen aan het stuur, maar zo gelukkig dat hij is, omdat toch zijn privacy niet geschonden is. |
Citaat:
|
Ik vind het vooral hallucinant dat de boetes voor GSM gebruik achter het stuur zo belachelijk laag blijven en men dit op hetzelfde niveau plaats als middenvak rijden. Door het eerste vallen er letterlijk doden, het tweede ergert vooral andere bestuurders. Van populisme gesproken.
Automobilisten die frontaal op tegenliggers knallen, zwakke weggebruikers van de baan maaien of in het beste geval om "onverklaarbare" reden van hun baanvak afwijken en zich te pletter rijden ... door het gebruik van de GSM. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kijken we naar de wegcode onderscheiden we vier situaties die niet worden gezien als inhalen. Het logische vervolg is dan ook dat deze niet worden bestraft met een verkeersboete: Wanneer men in een file of in druk verkeer rijdt en het verkeer op de ene rijstrook sneller rijdt dan op de andere. https://www.intolaw.be/nl/nieuws/wel...ander-voertuig |
Citaat:
Een even zware overtreding als de middenvakklever. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus even gevaarLIJK als middenvakklevers, want die veroorzaken ook meer fileverkeer met meer kans op ongevallen en dus ook dodeLIJke kopstaartbotsingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nog een jaar of 5 en "ze" rijden op autonome piloot op de snelweg.
Behalve in België, lol https://www.jdpower.com/cars/shoppin...ving-explained |
Citaat:
Nog een jaar of 10 en ze staan constant stil op de snelweg. |
Citaat:
V2V: https://www.nhtsa.gov/technology-inn...-communication Binnen 10 jaar gaat de Belg ook veel minder autorijden. In elk geval gaat het goederenvervoer (vrachtwagens) op de snelweg afnemen. Eigenlijk zou men het al moeten kunnen meten op de snelweg langs het Albertkanaal. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be