Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grap van de dag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261818)

Knuppel 18 november 2021 17:40

Grap van de dag

Citaat:

Grap van de dag: Het Waals agentschap voor Lucht en Klimaat voert actie om houtkachels te promoten.

Soms verzin je het niet. De Waalse regering, met Ecolo-minister voor Klimaat Philippe Henry nog erg voluntaristisch op de COP26 in Glasgow, heeft nog steeds geen concreet klimaatplan. Wel zijn er de grote intenties, om CO2-uitstoot met 47 procent te verminderen tegen 2030. Maar nu komt het Waals Agentschap voor Lucht en Klimaat wel met een heel bizarre actie.
Ze organiseren namelijk webinars om het gebruik van houtkachels aan te prijzen. “De keuze voor houtblokken, een beredeneerde oplossing om ecologisch en economisch te verwarmen. Hoe zit deze groene energie ineen? Welke methodes moet je gebruiken?”, zo kondigde de overheidsorganisatie aan.

Zowat alle wetenschap is het er immers over eens dat houtkachels bijzonder schadelijk zijn voor mens en milieu. Ze stoten immers bijzonder veel fijn stof, roet, kankerverwekkende PAK’s en dioxines uit. Studies wijzen aan dat moderne houtkachels omgerekend vier keer meer fijn stof uitstoten dan steenkoolcentrales.

Cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) wijzen erop dat houtverbranding verantwoordelijk is voor 35 procent van de totale fijnstofuitstoot in Vlaanderen. Daar denkt men overigens dat er, vroeger dan laat, een algemeen verbod op dat soort kachels zal komen, hoe moeilijk dat ook politiek ligt. De Europese Green Deal behelsde geen hard verbod, maar mikt op een vermindering van de houtkachels met 50 procent. Maar ondertussen organiseert het Waals Gewest dus wel webinars.
https://businessam.be/open-vld-met-g...1-18#wetstraat

Te gek om los te lopen, maar deze zotternij staat vandaag op het menu van het landsdeel waarin de grootste Vivaldi-partij de plak zwaait.

Demir werd met scudraketten bestookt omdat ze geen toelating gaf voor een vervuilende gascentrale in Vilvoorde, maar Wallonië gaat dat probleem even aanpakken met houtkachels.

DucDEnghien 18 november 2021 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9817704)

Te gek om los te lopen, maar deze zotternij staat vandaag op het menu van het landsdeel waarin de grootste Vivaldi-partij de plak zwaait.

Demir werd met scudraketten bestookt omdat ze geen toelating gaf voor een vervuilende gascentrale in Vilvoorde, maar Wallonië gaat dat probleem even aanpakken met houtkachels.

Alles hangt af van de bevolkings dichtheid van het gebied en de graad van bebossing in het betreffende gebied. Twee factoren die het onmogelijk maken in Vlaanderen om hout nog als energiebron te gebruiken. In de provincies Luxemburg, grote delen van de provincies Namen en gedeeltelijk de provincie Luik is dat perfect nog mogelijk. In Vlaanderen spreken ze over een bos als je op een stukje wei nog tien bomen ziet staan.

Knuppel 18 november 2021 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9817759)
Alles hangt af van de bevolkings dichtheid van het gebied en de graad van bebossing in het betreffende gebied. Twee factoren die het onmogelijk maken in Vlaanderen om hout nog als energiebron te gebruiken. In de provincies Luxemburg, grote delen van de provincies Namen en gedeeltelijk de provincie Luik is dat perfect nog mogelijk. In Vlaanderen spreken ze over een bos als je op een stukje wei nog tien bomen ziet staan.

Ach ach. De eigenaar van een resem Franse fabrieken heeft niet door dat het niet om brandhout gaat maar om luchtvervuiling.

DucDEnghien 18 november 2021 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9817800)
Ach ach. De eigenaar van een resem Franse fabrieken heeft niet door dat het niet om brandhout gaat maar om luchtvervuiling.

De luchtvervuiling in Vlaanderen is niet alleen meetbaar maar ook ruikbaar. Niet waar ik woon. De bevolkingsdichtheid hier beslaat 21/persoon de vierkante kilometer, het bosgehalte in ons departement 60%. In tegenstelling tot Vlaanderen waar de bevolkingsdichtheid meer dan 20 keer groter is, en waar het bosgehalte om van te huilen is, totaal geëlimineerd door Vlaamse betonboeren voor wie het nooit genoeg is en gesteund door alle Vlaamse politici.

Vlad 18 november 2021 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9817815)
De luchtvervuiling in Vlaanderen is niet alleen meetbaar maar ook ruikbaar. Niet waar ik woon. De bevolkingsdichtheid hier beslaat 21/persoon de vierkante kilometer, het bosgehalte in ons departement 60%. In tegenstelling tot Vlaanderen waar de bevolkingsdichtheid meer dan 20 keer groter is, en waar het bosgehalte om van te huilen is, totaal geëlimineerd door Vlaamse betonboeren voor wie het nooit genoeg is en gesteund door alle Vlaamse politici.

En de lucht blijft altijd netjes overal op dezelfde plaats hangen. :rofl:

Dadeemelee 18 november 2021 21:12

Citaat:

Het zal je verbazen Knuppel, maar ik geef je gelijk. Houtkachels aanprijzen is waanzin.

MORPHEUS 18 november 2021 21:18

Citaat:

ik begrijp, maar met bedenking

altijd het totaal beeld bekijken

een boom ( economie ) die ( landbouw-bosbouw ) gekweekt wordt voor brandhout heeft jaren vocht en Co2 opgestapeld en uit de lucht genomen.

hel lijkt stom, maar houtkachels vragen nieuwe bomen die jaren moeten groeien

verder bestaat er al technologie om de fijnstofuitstoot te beperken

verder bestaan er al houtkachels die pellets en brandhout aankunnen

ik weet dat pelletkachels in Wallonië een premie krijgen

ik ga hier geen standpunt innemen. Maar als ik moet kiezen uit een huis verwarmen met hout-pellets of gas.

zo onschuldig is gas nu ook niet bij het oppompen en transporteren

en een huis verwarmen op stroom die afkomstig is van gas.....

ik zou kiezen voor NVA en PS
stroom verwekken met atoom ipv gas
hernieuwbare verbranding van hout-pellets bestuderen
ooit eens nagedacht wat we jaarlijks naar het containerpark brengen aan snoeiafval en ander houtsoorten ?

maar, de fijnstof moet aangepakt worden in de schoorsteen met de nieuwe technologie

en deze kennis is er al

BWarrior 18 november 2021 22:45

Een belachelijke beslissing van een overbodige regering.

Herr Flick 19 november 2021 07:27

Citaat:

Dat is dan ook de enige industrie die ze nog hebben, hout uit de bossen halen. en met die letterzetter kever moeten ze en mass naaldbomen rooien, dus de prijs van dat hout is ingeklapt. (in Duitsland zijn er al gigantisch veel gerooid)

Dus stook het maar op, het is goedkoop en aanwezig in de walonie en ze hebben daar allemaal nog een stoof. Dus kiezers gelukkig en tegen de rest van de goegemeente maken we wijs dat dat klimaat neutraal is.

Ik zou zeggen smijt nog een blok uranium op het vuur.

Herr Flick 19 november 2021 07:31

Citaat:

We spreken hier over een globaal probleem, ...

Dus het is gewoon bespottelijk om in een land waar kernenergie beschikbaar is, het als millieu minister nog te presteren om het in brand steken van hout nog te verkopen als goed voor het millieu.

Dat neemt niet weg dat ik mijn eigen stoof laat staan, dat is eerder een tactische overweging zodat ik niet afhankelijk ben van die beroepsmongolen van leiders. Desnoods ga ik lege plastiek flessen en autobanden verbranden als het -10 vriest en er geen AC meer uit de prieze komt.

Vlad 19 november 2021 07:45

Nog een grap van de dag.

reservespeler 19 november 2021 07:51

Citaat:

Hout kan beter gebruikt worden als bouwstof voor bouw- en meubelindustrie. De prijzen van hout zijn ondertussen onbetaalbaar geworden.

Eén van de oorzaken is het gebruik van pellets om te verwarmen / elektriciteit op te wekken. Dit zijn dezelfde grondstoffen die nodig zijn voor het maken van OBS en EBS platen.

reservespeler 19 november 2021 07:52

Citaat:

En de luchtvervuiling en extra CO² uitstoot nemen we er maar bij. Want fijn stof stopt aan de grens!

reservespeler 19 november 2021 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9817815)

Moeten we niet solidair zijn?
Vlaanderen is dichtbevolkt en genereert zeer veel inkomsten voor gans België. Dat we hierdoor meer uitstoten is een vaststaand feit. Omdat we ook regio's hebben die minder bevolkt zijn, is de gemiddelde uitstoot per inwoner ietske lager.

Allee, ik moet hier toch geen lessen wiskunde geven zeker?

reservespeler 19 november 2021 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9818069)
Dat is dan ook de enige industrie die ze nog hebben, hout uit de bossen halen. en met die letterzetter kever moeten ze en mass naaldbomen rooien, dus de prijs van dat hout is ingeklapt. (in Duitsland zijn er al gigantisch veel gerooid)

Dus stook het maar op, het is goedkoop en aanwezig in de walonie en ze hebben daar allemaal nog een stoof. Dus kiezers gelukkig en tegen de rest van de goegemeente maken we wijs dat dat klimaat neutraal is.

Ondertussen zijn de OSB en ESB platen verdriedubbeld in prijs wegens gebrek aan grondstoffen.

Boduo 19 november 2021 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 9817931)
ik begrijp, maar met bedenking

altijd het totaal beeld bekijken

een boom ( economie ) die ( landbouw-bosbouw ) gekweekt wordt voor brandhout heeft jaren vocht en Co2 opgestapeld en uit de lucht genomen.

hel lijkt stom, maar houtkachels vragen nieuwe bomen die jaren moeten groeien

verder bestaat er al technologie om de fijnstofuitstoot te beperken

verder bestaan er al houtkachels die pellets en brandhout aankunnen

ik weet dat pelletkachels in Wallonië een premie krijgen

ik ga hier geen standpunt innemen. Maar als ik moet kiezen uit een huis verwarmen met hout-pellets of gas.

zo onschuldig is gas nu ook niet bij het oppompen en transporteren

en een huis verwarmen op stroom die afkomstig is van gas.....

ik zou kiezen voor NVA en PS
stroom verwekken met atoom ipv gas
hernieuwbare verbranding van hout-pellets bestuderen
ooit eens nagedacht wat we jaarlijks naar het containerpark brengen aan snoeiafval en ander houtsoorten ?

maar, de fijnstof moet aangepakt worden in de schoorsteen met de nieuwe technologie

en deze kennis is er al

Dat is NU de eenvoudigste oplossing.

:-P:lol::-P

Herr Flick 19 november 2021 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9818081)
Ondertussen zijn de OSB en ESB platen verdriedubbeld in prijs wegens gebrek aan grondstoffen.

ja da zal de colle zijn he die ge moet betalen ;-)

serieus wat ik op de hellingen zie liggen heb in Duitsland deze zomer, daar kunt ge veel cabannekes van zetten.

Boduo 19 november 2021 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9818069)

Uranium is momenteel de beste energiebron.
Zuhal maakt de juiste keuze.

Boduo 19 november 2021 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9818081)

Grondstoffen: ook voor de produktie van CO 2 meters zijn er grondstoffen en onderdelen te kort: bijna alles wordt opgekocht door de Chinezen.
Zij willen ook (overal) die meters.

Herr Flick 19 november 2021 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9818185)
Uranium is momenteel de beste energiebron.
Zuhal maakt de juiste keuze.

vandaar dat ze nog een blok uranium in den oven mogen gooien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be