![]() |
Post NL: De moderne slaven
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211122_97826484
Ondanks een lopende rechtszaak blijft koeriersbedrijf PostNL volgens het Mechelse gerecht maar grossieren in inbreuken. Met werknemers die tot vijfhonderd pakjes per dag moeten bezorgen en aan een hongerloon werken. Met Black Friday en Sinterklaas in zicht is de sluiting van het postsorteercentrum in Wommelgem een ramp. “Maar ook een wake-upcall voor ons als verwende consumenten.” Misschien moeten we teruggaan naar de fysieke winkels of ... Of niet meer verlangen dat je pakje de dag nadien afgeleverd wordt. Ze zouden bijvoorbeeld 2 keer per week een straat kunnen bedienen i.p.v. 6 dagen op 7. Wie? |
Komt ervan, als een werkgever 2.6 keer zoveel mag ophoesten voor het loon dat een werknemer netto in handen krijgt (en dan denken we nog niet aan extra-legale voordelen).
Dan zoeken werkgevers methodes om die staatsberoving te omzeilen. Langs de andere kant, Post NL is al even erg aan't het worden als Bpost. Als ik pakjes bestel, betaal ik graag een beetje extra, maar dan wil ik wel zekerheid. Dus leveranciers, maak goeie afspraken met betrouwbare koerierdiensten. Alleen, bestaan die nog? |
Ik probeer het weinige dat ik online koop met Bpost te laten komen als de keuze bestaat. De werknemers daar worden ook niet betaald om over naar huis te schrijven maar het gaat er toch nog iets menselijker aan toe dan bij de andere pakjesdiensten.
|
Ikea België zet de samenwerking met het Nederlandse pakjesbedrijf PostNL tijdelijk stop. Dat is het gevolg van het onderzoek naar het bedrijf. “Er zijn te veel vraagtekens”, klinkt het bij Ikea. “En we vragen duidelijkheid voor we de samenwerking hervatten.”
https://www.gva.be/cnt/dmf20211125_95530778 |
Wat is nu precies het probleem? dat paketbezorgers veel pakketjes moeten wegbrengen?
Nounou... Ik had toen ik studeerde, dit soort werk als bijbaan. Heerlijk. Beetje rijden, pakketjes bezorgen. |
Citaat:
Feit is wel dat de POST NL mensen een bepaalde target moeten halen. Volgens degene die ik gesproken heb, gaat het niet over het aantal pakjes, maar over het gebied dat bedient moet worden. Dankzij het track en trace systeem, dat gekoppeld is aan dat ding waarop normaal getekend moet worden, weten de mensen van dispatching precies hoever de koerier staat met z'n bestellingen. Van enige vrijheid is dus ook geen sprake. Hetzelfde trouwens bij vrachtwagenchauffeurs hé. |
Citaat:
Ik denk dat er geen goede tussen zitten. Mensen willen steeds sneller hun pakje en ..., en het mag niet teveel kosten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Allemaal willen ze een graantje meepikken, een graantje meepikken op kosten van de koeriers. Want de bazen willen hun winsten behouden terwijl ze alsmaar goedkoper moeten bezorgen, onder druk van de grote spelers en ketens. |
Citaat:
|
Citaat:
Blijkbaar worden er veel, heel veel pakjes verstuurd. Mss moeten wij, als consumenten, terug meer lokaal gaan kopen. |
Citaat:
Als je het al vind in Blegië, is het niet te koop als particulier, of het is te bestellen (met wachttijden van weken)en/of aan prijzen waar zelfs een zetelend politicus eens moet bij slikken. |
De vele zwarten die voor PostNL rijden behoren witte vegen op hun gezicht aan te brengen. Dat knechtengedoe is niet meer van deze tijd. :silly:
|
Citaat:
Maar al de rest, van toiletpapier, pampers, tot zelfs voeding, vind ik er toch ver over. Waar is het plezier van shoppen? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het maar niets. Gelukkig dat mijn echtgenote het wel leuk vind. |
Citaat:
voor gereedschap, zie ik het toch liever voor mij, tenzij het alledaags gereedschap is natuurlijk. |
Citaat:
In de niche markt zitten ook belgische winkels aktief, maar het zijn er niet veel en ze hebben niet altijd alles binnen. of onmogelijke openingsuren of ik moet minstens 50 km gaan rijden. Het globaal electronica componenten lever probleem weet u wel. Van zodra er een chip of een stukje koper in zit, heb je het vlaggen. |
Allee den depot van GLS ook dicht, ...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be