![]() |
Het Stepdebat
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters ( Open Vld) wil het gebruik reglementeren en de risico's beperken.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is gewonnen voor de invoering van een minimumleeftijd van 16 jaar wie met de step op de openbare weg wil. Het organiseert ook rijopleidingen van twee uur voor beginners en raadt elke stepper aan om een helm te dragen. De Morgen 20/11/2021 Wat is de plaats op de openbare weg? Wat is de toegelaten maximale snelheid? Wat met overtredingen en eventuele bekeuringen? Hoe zit het met verzekeringen? Zijn er technische normen waaraan zo een step moet voldoen? Nog veel werk voor de minister zou ik zo zeggen. |
|
Citaat:
|
Mijn irritatie kwa steps ligt bij de deelsteps, die tegenwoordig als obstakel gebruikt worden op de Brusselse fiets en voetpaden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Verbazingwekkend nietwaar, met een enorm elite ambtenarenkorps onder leiding van vele uiterst bekwame politici. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zie een soortgelijke logica bij het verschil tussen ebikes en brommertjes klasse A alswel speedelecs en bromfietsen klasse B. Het enige verschil tussen die types is het gashendel. Bij een brommertje is het aan een handvat draaien, bij een ebike/speedelec is het een set trappers. (jaja, vele van deze voertuigen kunnen prima rijden zonder kracht te zetten.) |
Enkele maanden geleden kwam een jongetje van 10jaar die met een elektrische step op het voetpad reed plots van tussen twee geparkeerde auto's de openbare weg opgevlamd
Het was in een zone dertig en het kind had me niet gezien of horen aankomen. ( ik rijd hybride) Gelukkig was het kind niet gewond maar ik had een ferme deuk in de auto. Toen ik hem vroeg waarom hij zo plots de rijweg wou oversteken was het antwoord m'n vriendjes stonden aan de overkant. Ben met de ouders gaan praten voor een eventuele regeling maar ze hadden geen familiale verzekering. Mijn punt is: kinderen met een elektrische step zijn een gevaar op de openbare weg. Daarom sta ik volledig achter het voorstel om een minimum leeftijd in te voeren. |
Citaat:
Zal wel weer gefoefel zijn. |
er gebeuren nogal wat ongevallen met steps,
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren, |
Citaat:
|
Citaat:
Want da's het meest voorkomende, klein wieltje in een typisch putje in het fiets/voetpad, en die step stopt onmiddelijk. De mens erop niet... |
Citaat:
Ik citeer wikipedia: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus als je 400 W nodig hebt om pakweg 45 km/u aan te houden, dan levert de motor 300 W en moet je de resterende 100 W zelf trappen, dat is verre van krachteloos... Om de batterij te sparen moet je al een lagere ondersteuning gebruiken, dus meestal trap ikzelf 175-200 W om 45 km/u te kunnen rijden. |
Citaat:
Dan neemt men best steps met grote wielen: https://www.steppenstore.com/type-st...t-grote-wielen Nog niet stabiel genoeg? OK dan den deze :-D ![]() https://www.expert-in-actie.nl/fatmax-e-step/ |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan u gerust een systeem -officieel gekocht en aan alle regels voldoende - onder uw fiets schroeven, waarbij alleen het ronddraaien van de trappers tegen een traptempo van een 90 jarige bomma het volledige vermogen van de motor loslaat. En ja, dat vreet accuvermogen. Voor mezelf is dat het verschil tussen 90 km lammekloot rijden en 400km eco ondersteund rijden. (mijn ligtrike heeft een idioot grote accu) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be