Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het Stepdebat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261922)

Onzijdig 24 november 2021 14:22

Het Stepdebat
 
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters ( Open Vld) wil het gebruik reglementeren en de risico's beperken.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is gewonnen voor de invoering van een minimumleeftijd van 16 jaar wie met de step op de openbare weg wil.
Het organiseert ook rijopleidingen van twee uur voor beginners en raadt elke stepper aan om een helm te dragen.
De Morgen 20/11/2021

Wat is de plaats op de openbare weg?
Wat is de toegelaten maximale snelheid?
Wat met overtredingen en eventuele bekeuringen?
Hoe zit het met verzekeringen?
Zijn er technische normen waaraan zo een step moet voldoen?

Nog veel werk voor de minister zou ik zo zeggen.

Micele 24 november 2021 15:14

Politie Gent vat het samen:

https://www.politie.be/5415/vragen/v...voor-de-e-step

Onzijdig 24 november 2021 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9823595)

Thanks Micele :thumbsup:

maddox 24 november 2021 21:24

Mijn irritatie kwa steps ligt bij de deelsteps, die tegenwoordig als obstakel gebruikt worden op de Brusselse fiets en voetpaden.

Dadeemelee 24 november 2021 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9823595)

Het onderscheid zadel/geen zadel is volgens mij zinloos.

maddox 24 november 2021 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9823937)
Het onderscheid zadel/geen zadel is volgens mij zinloos.

Het is het wettelijke verschil tussen een step en een brommer. Niets meer, niets minder.

Verbazingwekkend nietwaar, met een enorm elite ambtenarenkorps onder leiding van vele uiterst bekwame politici.

Dadeemelee 24 november 2021 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9823943)
Het is het wettelijke verschil tussen een step en een brommer. Niets meer, niets minder.

Verbazingwekkend nietwaar, met een enorm elite ambtenarenkorps onder leiding van vele uiterst bekwame politici.

Maarja, wat is de logica daarechter? Een elektrische step zonder zadel is minder gevaarlijk? 8O

Micele 24 november 2021 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9823937)
Het onderscheid zadel/geen zadel is volgens mij zinloos.

Simpel met zadel is het geen step. ;-)

maddox 25 november 2021 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9823950)
Maarja, wat is de logica daarechter? Een elektrische step zonder zadel is minder gevaarlijk? 8O

De logica mag u opvragen bij de adviserende ambtenaren en de goedkeurende politici.

Maar ik zie een soortgelijke logica bij het verschil tussen ebikes en brommertjes klasse A alswel speedelecs en bromfietsen klasse B.

Het enige verschil tussen die types is het gashendel. Bij een brommertje is het aan een handvat draaien, bij een ebike/speedelec is het een set trappers. (jaja, vele van deze voertuigen kunnen prima rijden zonder kracht te zetten.)

Onzijdig 29 november 2021 23:28

Enkele maanden geleden kwam een jongetje van 10jaar die met een elektrische step op het voetpad reed plots van tussen twee geparkeerde auto's de openbare weg opgevlamd
Het was in een zone dertig en het kind had me niet gezien of horen aankomen. ( ik rijd hybride)
Gelukkig was het kind niet gewond maar ik had een ferme deuk in de auto.
Toen ik hem vroeg waarom hij zo plots de rijweg wou oversteken was het antwoord m'n vriendjes stonden aan de overkant.
Ben met de ouders gaan praten voor een eventuele regeling maar ze hadden geen familiale verzekering.
Mijn punt is: kinderen met een elektrische step zijn een gevaar op de openbare weg.
Daarom sta ik volledig achter het voorstel om een minimum leeftijd in te voeren.

Dadeemelee 29 november 2021 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9824068)
De logica mag u opvragen bij de adviserende ambtenaren en de goedkeurende politici.

Maar ik zie een soortgelijke logica bij het verschil tussen ebikes en brommertjes klasse A alswel speedelecs en bromfietsen klasse B.

Het enige verschil tussen die types is het gashendel. Bij een brommertje is het aan een handvat draaien, bij een ebike/speedelec is het een set trappers. (jaja, vele van deze voertuigen kunnen prima rijden zonder kracht te zetten.)

Ik heb een ebike. Van een serieus merk en je kan daarmee langs geen kanten rijden zonder trappen.
Zal wel weer gefoefel zijn.

N-Vb 30 november 2021 00:31

er gebeuren nogal wat ongevallen met steps,
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren,

maddox 30 november 2021 05:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9828596)
Ik heb een ebike. Van een serieus merk en je kan daarmee langs geen kanten rijden zonder trappen.
Zal wel weer gefoefel zijn.

Nope, je trapt gewoon krachteloos. Niks foefelen, en dat lukt even goed met een goedkope Decathlon Ebike als met een Strömer. De fiets gaat toch proberen de 25/45km/u te halen.

maddox 30 november 2021 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 9828600)
er gebeuren nogal wat ongevallen met steps,
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren,

Waar ga je die dan zetten? Een metertje voor het voorwiel, zodanig mensen niet met step en al voorover kunnen kukelen?
Want da's het meest voorkomende, klein wieltje in een typisch putje in het fiets/voetpad, en die step stopt onmiddelijk. De mens erop niet...

Micele 30 november 2021 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 9828600)
er gebeuren nogal wat ongevallen met steps,
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren,

En bij de fiets ook? :roll:

Ik citeer wikipedia:
Citaat:

Eigenschappen

Een aantal eigenschappen van de step komt overeen met de fiets, zoals wielgrootte en helling van de stuuras. Maar juist voor de step geldt dat de plankhoogte boven het wegdek belangrijk is. Op een goed ontworpen step kunnen langdurig snelheden van 30 km/u gehaald worden. Vanwege het lage zwaartepunt is een step stabieler dan een fiets.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Step

Blue Sky 30 november 2021 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9828707)
En bij de fiets ook? :roll:

Ik citeer wikipedia:

Dat is een factor, de wieldiameter is een andere. Hoe kleiner de wieltjes, hoe gevaarlijker.

Aurora_Borealis 30 november 2021 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9828638)
Nope, je trapt gewoon krachteloos. Niks foefelen, en dat lukt even goed met een goedkope Decathlon Ebike als met een Strömer. De fiets gaat toch proberen de 25/45km/u te halen.

Dat klopt dus niet. Ik heb zelf een speed-pedelec, maar de maximale ondersteuning van de elektrische motor is 300% van het lichaamseigen vermogen (in hoogste ondersteuningsstand).

Dus als je 400 W nodig hebt om pakweg 45 km/u aan te houden, dan levert de motor 300 W en moet je de resterende 100 W zelf trappen, dat is verre van krachteloos...

Om de batterij te sparen moet je al een lagere ondersteuning gebruiken, dus meestal trap ikzelf 175-200 W om 45 km/u te kunnen rijden.

Micele 30 november 2021 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9828751)
Dat is een factor, de wieldiameter is een andere. Hoe kleiner de wieltjes, hoe gevaarlijker.

Enkel op slechte wegen...

Dan neemt men best steps met grote wielen: https://www.steppenstore.com/type-st...t-grote-wielen

Nog niet stabiel genoeg? OK dan den deze :-D



https://www.expert-in-actie.nl/fatmax-e-step/

Dadeemelee 30 november 2021 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9828638)
Nope, je trapt gewoon krachteloos. Niks foefelen, en dat lukt even goed met een goedkope Decathlon Ebike als met een Strömer. De fiets gaat toch proberen de 25/45km/u te halen.

In ‘turbo’ stand is de verhouding zelf geleverd vermogen tot totaal nog altijd 1/3.

maddox 30 november 2021 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9828760)
Dat klopt dus niet. Ik heb zelf een speed-pedelec, maar de maximale ondersteuning van de elektrische motor is 300% van het lichaamseigen vermogen (in hoogste ondersteuningsstand).

Dus als je 400 W nodig hebt om pakweg 45 km/u aan te houden, dan levert de motor 300 W en moet je de resterende 100 W zelf trappen, dat is verre van krachteloos...

Om de batterij te sparen moet je al een lagere ondersteuning gebruiken, dus meestal trap ikzelf 175-200 W om 45 km/u te kunnen rijden.

Dat is een systeem met koppel sensor, het duurdere dus. Niet alle systemen zijn zo. Integendeel.

Ik kan u gerust een systeem -officieel gekocht en aan alle regels voldoende - onder uw fiets schroeven, waarbij alleen het ronddraaien van de trappers tegen een traptempo van een 90 jarige bomma het volledige vermogen van de motor loslaat.

En ja, dat vreet accuvermogen.
Voor mezelf is dat het verschil tussen 90 km lammekloot rijden en 400km eco ondersteund rijden. (mijn ligtrike heeft een idioot grote accu)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be