Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vlaanderen gaat stoppen met flitsen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261983)

reservespeler 27 november 2021 07:56

Vlaanderen gaat stoppen met flitsen.
 
Nooit meer bruut in de remmen na een lichtflits: nieuwe slimme camera’s flitsen ‘onzichtbaar’
Een lichtflits ’s avonds, waarna alle bestuurders vol op de rem gaan staan, behoort straks in Vlaanderen tot de verleden tijd. De Vlaamse overheid koopt voortaan digitale snelheidscamera’s op basis van infrarood, die ’s nachts “onzichtbaar flitsen”.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211126_97321810


Het moest er eens van komen hé.
Eigenlijk is het hemeltergend dat ze dat nu pas doen, terwijl de techniek al jaren bestaat.

chris k 27 november 2021 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826298)
Nooit meer bruut in de remmen na een lichtflits: nieuwe slimme camera’s flitsen ‘onzichtbaar’
Een lichtflits ’s avonds, waarna alle bestuurders vol op de rem gaan staan, behoort straks in Vlaanderen tot de verleden tijd. De Vlaamse overheid koopt voortaan digitale snelheidscamera’s op basis van infrarood, die ’s nachts “onzichtbaar flitsen”.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211126_97321810


Het moest er eens van komen hé.
Eigenlijk is het hemeltergend dat ze dat nu pas doen, terwijl de techniek al jaren bestaat.

Misschien eens dringend controle doen op vrachtwagens die in de gietende regen voorbijsteken zelfs tripleren ......gisteren van Tielt richting Antwerpen op autostrade en afstand houden 2 m is blijkbaar genoeg :evil::evil::evil:

reservespeler 27 november 2021 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9826389)
Misschien eens dringend controle doen op vrachtwagens die in de gietende regen voorbijsteken zelfs tripleren ......gisteren van Tielt richting Antwerpen op autostrade en afstand houden 2 m is blijkbaar genoeg :evil::evil::evil:

Kijk eens naar de nummerplaat van het trekkend voertuig.
Meer uitleg is niet nodig.

chris k 27 november 2021 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826522)
Kijk eens naar de nummerplaat van het trekkend voertuig.
Meer uitleg is niet nodig.

Beter is "wie zit er achter het stuur" ....hebben die een geldig rijbewijs ?

Garry 28 november 2021 02:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9826389)
Misschien eens dringend controle doen op vrachtwagens die in de gietende regen voorbijsteken zelfs tripleren ......gisteren van Tielt richting Antwerpen op autostrade en afstand houden 2 m is blijkbaar genoeg :evil::evil::evil:

Ik geloof dat dat verbod afgeschaft is omdat het niet overal in Europa geldt. Ik heb toch zoiets gehoord.

Garry 28 november 2021 03:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9826570)
Beter is "wie zit er achter het stuur" ....hebben die een geldig rijbewijs ?

Een geldig rijbewijs,... PFFF, dat krijg je hier bij aankoop van een half pond koffie van Rombouts. Geldig rijbewijs of niet zal niet veel verschil uit maken.

Ik ben er zeker van dat er aardig wat zestien jarige zullen zijn die een pak beter rijden dan veel van die chauffeurs die achter 5 pogingen nog geen rijbewijs hedden en die dan door de een of andere rijschool die propaganda houd zo van, " wij HELPEN u aan een rijbewijs", uiteindelijk dan toch aan een rijbewijs gesukkeld zijn.

Als ge die instructeurs vraagt, wanneer hun leerling EINDELIJK geslaagd is, van achterin het voertuig plaats te nemen, waar ze geen pedalen hebben staan, en zo als passagier met hun leerling door Brussel of Antwerpen te rijden vragen ze u gegarandeerd of dat ge zot bent.

Garry 28 november 2021 03:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826522)
Kijk eens naar de nummerplaat van het trekkend voertuig.
Meer uitleg is niet nodig.

Er zijn er zelfs bij die er een kwartier over doen om 5 meter achteruit te rijden. Maar dat heeft allemaal een rijbewijs hoor.

Garry 28 november 2021 03:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826522)
Kijk eens naar de nummerplaat van het trekkend voertuig.
Meer uitleg is niet nodig.

Kijken naar de nummerplaat zegt ook al niets meer. Er rijden er hier ook al genoeg rond in vrachtwagens van Belgische bedrijven die geen twee woorden Vlaams noch Frans of Engels kunnen.

reservespeler 28 november 2021 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9827097)
Kijken naar de nummerplaat zegt ook al niets meer. Er rijden er hier ook al genoeg rond in vrachtwagens van Belgische bedrijven die geen twee woorden Vlaams noch Frans of Engels kunnen.

Meestal zijn die nummerplaten uit het buitenland, anders heeft een Belgische werkgever er weinig zaan.

chris k 28 november 2021 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9827094)
Ik geloof dat dat verbod afgeschaft is omdat het niet overal in Europa geldt. Ik heb toch zoiets gehoord.

http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1546419

Is nog steeds van toepassing voor meer dan 7,5 ton

Deo 28 november 2021 13:29

Zelf rijden met zware infrarood lamp, dan verblind je de cameras bij flitsen.
Daar hebben ze niet over nagedacht.

reservespeler 28 november 2021 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9827387)
Zelf rijden met zware infrarood lamp, dan verblind je de cameras bij flitsen.
Daar hebben ze niet over nagedacht.

Is dat zo?

Deo 28 november 2021 14:39

Jeb

Deo 28 november 2021 15:19

Wel enkel s'nachts.

reservespeler 28 november 2021 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9827500)
Wel enkel s'nachts.

Dat had ik al begrepen.

Micele 29 december 2021 18:13

Wegpiraten voor likes te winnen op YT, zelfs in bebouwde kom.

Citaat:

https://www.hln.be/mol/levensgevaarl...-mol~a95b672c/

Levensgevaarlijk: wegpiraat filmt eigen roekeloos rijgedrag door straten van Mol

Op YouTube is dinsdag een filmpje opgedoken van een wegpiraat die roekeloos door de straten van Mol scheurt. De jongeman begint daarin meerdere malen gevaarlijk te driften in zijn rode BMW M4, iets wat hij wel vaker doet om likes te winnen op sociale media.

Liese Demeulenaere 29-12-21
YT staat er vol van. Af en toe loopt het slecht af, zeer slecht...

reservespeler 29 december 2021 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9854831)
Wegpiraten voor likes te winnen op YT, zelfs in bebouwde kom.


YT staat er vol van. Af en toe loopt het slecht af, zeer slecht...

Tja, hoe dom kan je zijn?

Libro 29 december 2021 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826522)
Kijk eens naar de nummerplaat van het trekkend voertuig.
Meer uitleg is niet nodig.

En vergelijk die nummerplaat dan met de gegevens op de cabine ;-)

Libro 29 december 2021 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9854905)
Tja, hoe dom kan je zijn?

En zo geef je de zn. liberalen Lydia en Vincent een excuus voor nog draconischer maatregelen.

Micele 30 december 2021 20:15

snelheidsregelaar verplicht vanaf juli 2022 voor nieuwe wagens
 
Intelligente snelheidsassistent - die wat meer doet als verwittigen als je de snelheidslimiet overschrijdt - verplicht op nieuwe wagens vanaf juli 2022.

Het is zoiets als een compromis tussen de open variant en de halfopen variant denk ik, afwachten zeker?
Citaat:

De ISA-systemen kunnen als volgt worden ingedeeld:

De open variant: Dit is een variant waarbij de bestuurder alleen wordt geattendeerd op het overschrijden van de geldende snelheidslimiet

De half-open variant: Dit is een variant waarbij het de bestuurder lastig wordt gemaakt de geldende snelheidslimiet te overschrijden, bijvoorbeeld door middel van een tegenwerkend gaspedaal

De gesloten variant: Bij deze variant is het voor de bestuurder onmogelijk de geldende snelheidslimiet te overschrijden.

Een ISA-systeem zou kunnen bijdragen aan een verhoging van de verkeersveiligheid, toename van het reiscomfort en een verlaging van de kans op boetes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidsbegrenzer
Update november 2021 via Autogids:

Citaat:

https://www.autogids.be/autonieuws/o...t-het-wel.html
Ontcijferd / Update 2021 - Verplichte snelheidsbegrenzer in 2022: werkt het wel?

Het Europees Parlement heeft besloten om een intelligente snelheidsbegrenzer (ISA) in te voeren op alle nieuwe auto’s in 2022. Hoe zal het werken? En kunnen we de controle houden?

Update november 2021:

De Europese Commissie heeft ondertussen gestemd en het project bekrachtigd. Vanaf juli 2022 moeten alle nieuwe modellen uitgerust zijn met het ISA-systeem (Intelligent Speed Assistance), dat de geldende snelheidsbeperking op een bepaalde rijstrook kan detecteren en de auto indien nodig kan afremmen om de toegestane snelheid te respecteren.

Om de bestuurder de vrijheid te geven bij het gebruik van zijn voertuig, zal het systeem uitgeschakeld kunnen worden en zal het nog altijd mogelijk blijven om sneller te rijden. De wettelijke verplichting van het systeem houdt echter in dat het automatisch wordt geactiveerd telkens wanneer het voertuig wordt gestart.

Update mei 2021:

de geplande procedure heeft vertraging opgelopen door de Covid-crisis. Eind april is de laatste hand gelegd aan de ontwerp-regelgevingsbesluiten, al moeten die nog door het Europees Parlement worden goedgekeurd. Het is de bedoeling dat de verplichting in mei 2022 ingaat. Volgens de voorgestelde tekst zal het voor de bestuurder altijd mogelijk blijven dit systeem uit te schakelen. Dit "ontwerp" zegt in essentie:

De bestuurder moet het ISA-systeem handmatig geheel of gedeeltelijk kunnen deactiveren. De constructeur kan de bestuurder de mogelijkheid bieden [het systeem] manueel en gedeeltelijk uit te schakelen om een van de volgende dingen te doen: a) een actieve visuele waarschuwingsfunctie bieden, maar zonder akoestische of haptische waarschuwing; of b) de akoestische of haptische waarschuwing beëindigen.

De besprekingen in de Europese Commissie hebben zich ook toegespitst op de betrouwbaarheid van navigatiegegevens en de herkenning van verkeerstekens om ISA echt operationeel en doeltreffend te maken.

Tekst vòòr de update

Wordt het nog mogelijk om zelf de snelheid van uw auto te kiezen in Europa na 2022? Het Europees Parlement heeft in ieder geval besloten om alle nieuwe auto’s binnen 3 jaar uit te rusten met ISA. Dat staat voor ‘Intelligent Speed Assistance’ en heeft als doel om te voorkomen dat bestuurders de geldende snelheidslimiet overtreden. Het blijft echter mogelijk om het systeem te ‘corrigeren’ en de snelheid te overschrijden die de auto heeft afgelezen.

Uitschakelbaar

Het systeem wordt verbonden met het contact van het voertuig, maar het kan uitgeschakeld worden door de bestuurder om in controle te blijven over de snelheid. Tenminste in het begin. Het lijkt echter zeker dat de politici van plan zijn om auto’s nog verder te beperken, waardoor zaken als de ISA niet langer uit zullen kunnen geschakeld worden. Hoe dan ook blijft het mogelijk om te versnellen met het systeem aan om veiligheidsredenen. Dat kan door het gaspedaal verder in te duwen, ondanks de melding ‘te snel rijden’. Wanneer de automatische begrenzer een lagere snelheid opmerkt, zal de auto niet op de remmen springen. De ISA zal enkel de brandstoftoevoer (of de stroom) afbreken, met een geluidssignaal, om de auto langzaam te laten vertragen.

Onbetrouwbaar

Onze ervaring op (voornamelijk) Belgische wegen toont aan dat, voorlopig, de hulpjes om de snelheid te beperken nog verre van betrouwbaar zijn. Het systeem gebruikt gegevensbanken op basis van GPS-coördinaten en camera’s die de signalisatie aflezen. Het moet worden gezegd dat het vaak niet werkt. Zo mist de ISA vlakbij ons kantoor vaak de Zone 30, waardoor hij aangeeft dat de limiet op 50 km/u ligt. Op andere wegen hebben we al andere snelheden aangegeven gezien dan de geldende limieten (90 terwijl we 120 mogen rijden). Het feit dat ISA niet via de remmen werkt, is goed. Een test met een systeem dat de auto wel afremt, heeft ons al de stuipen op het lijf gejaagd toen de auto ineens van 130 naar 70 km/u afremde (in Frankrijk) na een verkeersbord te hebben gelezen… op een parallelweg aan de andere kant van een vangrail.

Gevaar of niet?

De effectiviteit van deze ‘intelligente’ snelheidshulp rekent niet enkel op de vaardigheden van de programmeurs, maar ook op de kwaliteit van de signalisatie langs de weg. We zijn niet de enigen die verkeersborden zien net om de hoek van een weg, buiten het gezichtsveld. Soms zijn ze zelfs verborgen door plantengroei, of vervaagd met de tijd. Gelukkig kunnen de GPS-gegevens dat corrigeren, op voorwaarde dat ze up-to-date zijn (en dus in real-time geconnecteerd). En vergeet ook niet de signalisatie van wegwerkzaamheden, die soms wel heel simpel is aangepakt. Bovendien verschillen de nationale wegcodes, met landen, zoals België, waar een snelheidslimiet stopt bij het volgende kruispunt, en andere waarbij die blijft gelden. Zo wou een collega eens zien hoe lang een auto met ISA aan 70 km/u wou blijven rijden na de grens over te steken van Vlaanderen naar Wallonië. Wel, na verschillende kruispunten, en zelfs bij het oprijden van de snelweg bleef het systeem koppig 70 km/u aangeven!

95%

De aanpak van de Europarlementariërs is zeker lovenswaardig, omdat het gaat om levens redden. Maar moet het worden gedaan met een hulpsysteem dat mogelijk inefficiënt is? Men belooft ons een betrouwbaarheid van 95% “in de meeste Europese landen”. En voor de andere? En de resterende 5%, waarover gaat het dan? Een auto die denkt nog 100 km/u te mogen rijden in plaats van 30? Of 70 in plaats van 120 km/u? We hopen dat de technologie nog evolueert tegen 2022, anders riskeren we misleide en onzekere automobilisten. Dit kan gevaarlijk zijn voor bestuurders van oudere auto’s en zij die het systeem uitzetten om de fouten ervan te omzeilen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be