Knuppel |
27 november 2021 13:26 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
(Bericht 9826586)
Die wegen op tegen de chaos die het Belgisch beleid er in de grondstoffensector heeft veroorzaakt (en hangen er dikwijls deels mee samen). Ik ben ook niet voor reparaties in de vorm van grote sommen geld. Leopold II ging bijna failliet door zijn investeringen in Congo en heeft slechts korte tijd winst gehaald uit de kolonie. België als land heeft waarschijnlijk meer geïnvesteerd in de kolonie dan er winst uit gehaald. Pas na de onafhankelijkheid zijn individuen en bedrijven op de grondstoffen beginnen verdienen. Niet België als land, al leidde politieke beslissingen wel mee tot die toestand. Culturele stukken aan Congo schenken dat moet toch zeker kunnen, grote sommen geld ... ik zou niet weten waarom.
|
Nochtans scheppen de belgicisten op over de rijkdom die hun belziekske te beurt viel dankzij hun geliefde vvorst en zijn kroonkolonie. Het Belgisch vvorstenhuis heeft er ook een aardig centje aan overgehouden. Louis Michel noemde de koning onder wiens beleid Congo werd geplunderd een visionair. Wat zou de papa van de Europese president daarmee bedoelen?
Dat er iets moet gebeuren om de Congolezen te sussen die zich steeds harder laten horen beseft iedereen, zelfs Flipke en Charel Michel. Mooie woorden en leugenachtige beloften volstaan niet meer.
Ik zou zeggen, begin eens met de besmeurde standbeelden van de wrede Belgische troonzitter op te ruimen en de aan de Congolozen ontstolen kunstschatten terug te geven. Niet met woorden maar met daden. De leugenachtige geschiedenis herschrijven die de Belgische kindjes van jongsaf kregen ingelepeld zou ook een stuk helpen.
De eerste democratisch verkozen premier laten leven in plaats van hem te vermoorden, en Congolees crapuul aan de macht te helpen had ook kunnen helpen.
|