Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe kunnen we teruggeven wat nooit van ons is geweest? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261989)

Knuppel 27 november 2021 12:28

Hoe kunnen we teruggeven wat nooit van ons is geweest?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211126_97887789

Wat een vraag!

Wat nooit van ons is geweest is gestolen. Gestolen voorwerpen moeten gewoon worden teruggeven aan de rechtmatige eigenaars. Waarom zou die wet niet gelden voor gestolen goed onder het bewind van een Belgische vorst?

Knuppel 27 november 2021 12:35

Citaat:

‘Het gaat om het herstel van de culturele identiteit van een volk.’ Al ligt niet iedereen in Kinshasa daar wakker van volgens Staatssecretaris Thomas Dermine.
Welke Belgische nationalist ligt HIER wakker van?

Citaat:

Dat onder Leopold II honderdduizenden Congolezen stierven in beestachtige omstandigheden, is een ongemakkelijke waarheid die het koninkrijk België opnieuw hard in het gezicht waait. Maar de man met de baard is niet de enige vorst die zorgde voor een problematische band met de voormalige kolonie. Of wat dacht je van Boudewijn die mee achter de liquidatie van de eerste Congolese premier zat? Dit is hoe de Belgische monarchie al 135 jaar omgaat met het eigen verleden. Of beter: NIET omgaat.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200614_04990801

CUFI 27 november 2021 12:44

Wel ik lig daar wakker van.
Politici die elders mensen de armoede in duwen maar zich hier als redder opstellen, het kan anders; het moet anders.

Westerse grootmachten doen nog steeds aan slavernij, hetzij iets meer taktvol. Maar het resultaat is hetzelfde, kobalt is het nieuwe rubber.

De Rode Willem 27 november 2021 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9826532)
Welke Belgische nationalist ligt HIER wakker van?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200614_04990801

Geen enkele. Blijkbaar alleen een flamingantistaan.

Vlad 27 november 2021 12:49

Ik kan het artikel niet lezen maar er zijn ook veel stukken die door de plaatselijke bevolking werden verkocht en door ambtenaren, reizigers of missionarissen werden gekocht. Misschien gaat het om zulke stukken die in publieke handen zijn terecht gekomen, die rechtmatig verkregen zijn, die als teken van goodwill en reparatie aan musea en universiteiten in Congo kunnen geschonken worden, om de toeristische sector uit te bouwen of om de volkeren er hun geschiedenis beter te leren kennen. Over stukken waarvan men niet kan bewijzen dat ze rechtmatig verkregen zijn is men het namelijk al langer eens dat ze dienen teruggegeven te worden.

reservespeler 27 november 2021 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9826549)
Ik kan het artikel niet lezen maar er zijn ook veel stukken die door de plaatselijke bevolking werden verkocht en door ambtenaren, reizigers of missionarissen werden gekocht. Misschien gaat het om zulke stukken die in publieke handen zijn terecht gekomen, die rechtmatig verkregen zijn, die als teken van goodwill en reparatie aan musea en universiteiten in Congo kunnen geschonken worden, om de toeristische sector uit te bouwen of om de volkeren er hun geschiedenis beter te leren kennen. Over stukken waarvan men niet kan bewijzen dat ze rechtmatig verkregen zijn is men het namelijk al langer eens dat ze dienen teruggegeven te worden.

Wat doen we met de miljarden ontwikkelingshulp die we ondertussen gegeven hebben?
Terugvorderen?

Knuppel 27 november 2021 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9826544)
Geen enkele. Blijkbaar alleen een flamingantistaan.

Proficiat Willem!

Knuppel 27 november 2021 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826555)
Wat doen we met de miljarden ontwikkelingshulp die we ondertussen gegeven hebben?
Terugvorderen?

Je bedoelt de ontwikkelingshulp onder Koning Leopold II?

De Rode Willem 27 november 2021 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9826557)
Proficiat Willem!

dank u ! :cheer::clapping:

Vlad 27 november 2021 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826555)
Terugvorderen?

Die wegen op tegen de chaos die het Belgisch beleid er in de grondstoffensector heeft veroorzaakt (en hangen er dikwijls deels mee samen). Ik ben ook niet voor reparaties in de vorm van grote sommen geld. Leopold II ging bijna failliet door zijn investeringen in Congo en heeft slechts korte tijd winst gehaald uit de kolonie. België als land heeft waarschijnlijk meer geïnvesteerd in de kolonie dan er winst uit gehaald. Pas na de onafhankelijkheid zijn individuen en bedrijven op de grondstoffen beginnen verdienen. Niet België als land, al leidde politieke beslissingen wel mee tot die toestand. Culturele stukken aan Congo schenken dat moet toch zeker kunnen, grote sommen geld ... ik zou niet weten waarom.

Knuppel 27 november 2021 13:08

"Iets teruggeven dat nooit van ons is geweest" betekent dat het over diefstal gaat.
Dat belgicisten minder problemen hebben O.A. met verregaande diefstal dan een flamingantistaan strekt de monarchisten tot eer.

Knuppel 27 november 2021 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9826586)
Die wegen op tegen de chaos die het Belgisch beleid er in de grondstoffensector heeft veroorzaakt (en hangen er dikwijls deels mee samen). Ik ben ook niet voor reparaties in de vorm van grote sommen geld. Leopold II ging bijna failliet door zijn investeringen in Congo en heeft slechts korte tijd winst gehaald uit de kolonie. België als land heeft waarschijnlijk meer geïnvesteerd in de kolonie dan er winst uit gehaald. Pas na de onafhankelijkheid zijn individuen en bedrijven op de grondstoffen beginnen verdienen. Niet België als land, al leidde politieke beslissingen wel mee tot die toestand. Culturele stukken aan Congo schenken dat moet toch zeker kunnen, grote sommen geld ... ik zou niet weten waarom.

Nochtans scheppen de belgicisten op over de rijkdom die hun belziekske te beurt viel dankzij hun geliefde vvorst en zijn kroonkolonie. Het Belgisch vvorstenhuis heeft er ook een aardig centje aan overgehouden. Louis Michel noemde de koning onder wiens beleid Congo werd geplunderd een visionair. Wat zou de papa van de Europese president daarmee bedoelen?

Dat er iets moet gebeuren om de Congolezen te sussen die zich steeds harder laten horen beseft iedereen, zelfs Flipke en Charel Michel. Mooie woorden en leugenachtige beloften volstaan niet meer.
Ik zou zeggen, begin eens met de besmeurde standbeelden van de wrede Belgische troonzitter op te ruimen en de aan de Congolozen ontstolen kunstschatten terug te geven. Niet met woorden maar met daden. De leugenachtige geschiedenis herschrijven die de Belgische kindjes van jongsaf kregen ingelepeld zou ook een stuk helpen.
De eerste democratisch verkozen premier laten leven in plaats van hem te vermoorden, en Congolees crapuul aan de macht te helpen had ook kunnen helpen.

Jan Janssen 27 november 2021 13:32

Hoeveel jaar van de middeleeuwen tot het ontstaan van België zijn wij "niet" onder bezetting geweest? Zouden ze in al die jaren niets geplunderd hebben en hebben wij alles al teruggekregen? En liefst ook nog morele schadevergoeding omdat mijn overovergrootouders daar onder geleden hebben. Met interest aub.

Knuppel 27 november 2021 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9826617)
Hoeveel jaar van de middeleeuwen tot het ontstaan van België zijn wij "niet" onder bezetting geweest? Zouden ze in al die jaren niets geplunderd hebben en hebben wij alles al teruggekregen? En liefst ook nog morele schadevergoeding omdat mijn overovergrootouders daar onder geleden hebben. Met interest aub.

Vlaanderen wordt al decennialang geplunderd door Franstaligen. Daar zitten de Congolezen voor niets tussen.

CUFI 27 november 2021 13:35

Citaat:

Duitsland compenseerde ook veel slachtoffers uit het beleid van haar nazi.
Ik zie hier geen verschil.
De elite wordt altijd rijker door elders een puinhoop te veroorzaken.

De Rode Willem 27 november 2021 14:50

Citaat:

Klopt..de romeinen hebben den ezel van mijn achteroveroverachter….overgrootvader meegenomen. De enige oranje ezel ooit hier rondgelopen…

gertc 27 november 2021 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9826543)
Westerse grootmachten doen nog steeds aan slavernij, hetzij iets meer taktvol. Maar het resultaat is hetzelfde, kobalt is het nieuwe rubber.

Die Westerse grootmacht in dit verhaal is dan China?

Jan van den Berghe 27 november 2021 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9826524)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211126_97887789

Wat een vraag!

Wat nooit van ons is geweest is gestolen. Gestolen voorwerpen moeten gewoon worden teruggeven aan de rechtmatige eigenaars. Waarom zou die wet niet gelden voor gestolen goed onder het bewind van een Belgische vorst?

Laat al die zaken maar in de musea waar ze nu zitten. Waar trekt men anders de grens? De helft van het Louvre en the BM leeghalen en alles weer naar Egypte sturen?

DucDEnghien 27 november 2021 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9826729)
Laat al die zaken maar in de musea waar ze nu zitten. Waar trekt men anders de grens? De helft van het Louvre en the BM leeghalen en alles weer naar Egypte sturen?

Waar trekt men de grens? Simpel, was het een schenking van Egypte aan de Engelsen, Duitsers, Fransen ... of betrof het hier over ordinaire diefstal?

reservespeler 27 november 2021 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9826694)
Klopt..de romeinen hebben den ezel van mijn achteroveroverachter….overgrootvader meegenomen. De enige oranje ezel ooit hier rondgelopen…

Ik hoop dat ik de fiets van m'n grootvader terugkrijg van de Duitsers.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be