Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   We nemen de jeugd een jaar af. Wat met de vroegere dienstplicht? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262114)

reservespeler 3 december 2021 08:24

We nemen de jeugd een jaar af. Wat met de vroegere dienstplicht?

Je hoort nu niets anders dan dat de jeugd een jaar afgenomen wordt.

Wat moeten wij dan zeggen? Wij waren in onze jeugdjaren dienstplichtigen.
Wij moesten 8, 10 12, 14 maanden leven op bevel van oversten.

Wij hadden niets gedaan, er waren geen ziektes, er was ...

Toch werden wij maanden aan een stuk uit ons gewone leven weggerukt.

En ..., en het waren alleen kinderen van het mannelijke geslacht die dienstplicht hadden.
Toen hoorde je geen vrouwen klagen dat ze gelijke rechten eisten, dat ook zij de dienstplicht wensten te ondergaan.

Hoofdstraat 3 december 2021 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9831781)

Dat is geen verloren school-jaar maar een verloren werk-jaar.

Je kon nog steeds uitgaan met je lief, sporten, in het leger leerde je zelfs overdreven drinken en feesten. Ik zag het ook als een verloren jaar en het is ondertussen ook afgeschaft, het was echter geen verloren scholing en sociale afzondering zoals nu het geval is.

patrickve 3 december 2021 08:29

Citaat:

We hebben dit jaar de jeugd een jaar afgenomen. Nu gaan we ze een tweede jaar afnemen. En volgend jaar een derde.

De schoofzak 3 december 2021 10:33

De dienstplicht was een ding van in een ander soort pandemie. Een van Koude Oorlog en dito dreigingen.
Met die periode maak ik niet graag vergelijkingen.

Maar het is juist: zonder nu te willen overdrijven van "een jaar verloren", ben ik ook wel van mening dat alle andere sectoren, ook die jankers van kul-tuur, zwaarder mag aangepakt worden, als we daarmee de jeugd meer ademruimte kunnen geven.

patrickve 3 december 2021 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9831878)
Maar het is juist: zonder nu te willen overdrijven van "een jaar verloren", ben ik ook wel van mening dat alle andere sectoren, ook die jankers van kul-tuur, zwaarder mag aangepakt worden, als we daarmee de jeugd meer ademruimte kunnen geven.

Er is maar 1 groep die voor ambras zorgt he: de gepensioneerden.

En let wel: zij zorgen enkel maar voor ambras omdat ze verzorging willen. Mochten zij daar niet op blijven zagen, dan zouden zij ook niet voor ambras zorgen.

Mochten gepensioneerden oftewel:

a) opgesloten en afgezonderd worden

dan wel:

b) braaf en stillekes dood gaan zonder grote mensen lastig te vallen

dan was er geen probleem he.

morte-vivante 3 december 2021 10:51

Citaat:

En ..., en het waren alleen kinderen van het mannelijke geslacht die dienstplicht hadden.
Toen hoorde je geen vrouwen klagen dat ze gelijke rechten eisten, dat ook zij de dienstplicht wensten te ondergaan.

Dergelijke vergelijkingen zijn gewoon van de potgerukte boomerlogica. Kinderen hun motorische, psychische en sociale ontwikkeling wordt volledig ondermijnd door hen onderwijs, en de daarmee gepaard gaande structuur en sociale interactie met leeftijdsgenoten, te ontzeggen.
De achterstand die ze daarmee oplopen, door ze tot solidariteit te dwingen en hen onderwijs te ontzeggen, gaat moeilijk tot onmogelijk goed te maken zijn.

gunter5148 3 december 2021 10:57

Citaat:

Dus als iemand U tegen uwen appel slaat, geeft U dat het recht om iemand anders, die niet betrokken is, ook tegen zijnen appel te slaan?
Dat is compleet infantiele logica.
Komaan, man, gevaccineerden en niet-gevaccineerden zijn geen vijanden.

quercus 3 december 2021 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9831880)
Er is maar 1 groep die voor ambras zorgt he: de gepensioneerden.

En let wel: zij zorgen enkel maar voor ambras omdat ze verzorging willen. Mochten zij daar niet op blijven zagen, dan zouden zij ook niet voor ambras zorgen.

Mochten gepensioneerden oftewel:

a) opgesloten en afgezonderd worden

dan wel:

b) braaf en stillekes dood gaan zonder grote mensen lastig te vallen

dan was er geen probleem he.

Maar jij bent toch ook gepensioneerd ?

patrickve 3 december 2021 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9831922)
Maar jij bent toch ook gepensioneerd ?

:lol:

Nee bijlange nie.

Ik ben 54. Nog 13 jaar te gaan.

Maar mocht ik gepensioneerd zijn, ik zou DOODBESCHAAMD ZIJN mocht omwille van mij de maatschappij een probleempje hebben en ik zou mij inderdaad afzonderen.

Vlad 3 december 2021 11:04

Ten eerste we nemen de jeugd nu al meer dan een jaar af en er ligt nog een lange weg voor ons. Ten tweede nemen we de hele toekomstige samenleving de best mogelijk opgeleide werknemers af. Tijdens de dienstplicht hebben velen hun stiel geleerd (en soms ook wel discipline, kameraadschap en solidariteit). Maar het enige dat echt vergelijkbaar is, is dat elk individu zowel de legerdienst als de pandemie op hun unieke individuele manier ervaren.

quercus 3 december 2021 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9831924)

Nee bijlange nie.

Maar mocht ik gepensioneerd zijn, ik zou DOODBESCHAAMD ZIJN mocht omwille van mij de maatschappij een probleempje hebben en ik zou mij inderdaad afzonderen.

Maar je gaat mij toch niet wijsmaken dat je werkt ???
Ganse dagen zit je in heel veel draden op dit forum postings te lanceren. Dikwijls zeer uitvoerig. Dit is toch niet compatibel met de notie “werk” ?

patrickve 3 december 2021 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9831951)
Ganse dagen zit je in heel veel draden op dit forum postings te lanceren. Dikwijls zeer uitvoerig. Dit is toch niet compatibel met de notie “werk” ?

:-D

stab 3 december 2021 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9831951)

Kijk, er zijn er die heeeeel snel kunnen tijpen, zenne.

Hoofdstraat 3 december 2021 11:38

Citaat:

Zo van, ik zit heel de dag thuis achter het gordijn de straat te bekijken, de jeugd kan dat ook doen. :roll:

Het Verzet 3 december 2021 11:39

Citaat:

Als ik dat zo in mijn omgeving hoor, hebben die nooit zo neig gefeest als tijdens hun legerdienst.

Zucht 3 december 2021 12:10

Met elke donderdag school brossen "voor het klimaat" heeft de jeugd dan weer minder problemen.

morte-vivante 3 december 2021 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9832016)
Met elke donderdag school brossen "voor het klimaat" heeft de jeugd dan weer minder problemen.

ok boomer

Rapture 3 december 2021 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9832016)

Omdat de opwarming van het klimaat hun meer last gaat bezorgen dan corona ooit zal kunnen.

Je haalt zelf de hypocrisie aan:
De jeugd mag niet opkomen voor zijn belangen, die moeten braaf naar school gaan, de ouwe zakken gaan hun comfort toch niet opofferen voor iets waar zij nooit nog last van zullen krijgen, namelijk de klimaatsverandering.

Maar dan passeert er een pandemie waar de jeugd totaal geen last van heeft, enkel de ouwe zakken hebben er last van. En nu moet de jeugd massaal hun dada's opofferen voor de belangen van die ouw zakken veilig te stellen. Straffer nog, die ouw zakken vinden dat, alhoewel zij last hebben van de pandemie, zijzelf zoveel mogelijk moeten worden gespaard van maatregelen en dat die beperkingen vooral aan de jeugd moeten worden opgelegd zoals sluiten van scholen, discotheken, nachtleven stilleggen,...allemaal zaken waar de ouw zakken geen hinder van ondervinden.

Het is toch duidelijk dat de ouw zakken hun eigen het patriarchaat vinden en de jeugd de huisneger van de samenleving, die dienen er enkel voor om hun belangen veilig te stellen, zoals hun pensioen enzo.

Onzijdig 3 december 2021 12:43

Als milicien kreeg je ook spuiten, zonder pardon. Je kreeg simpelweg de keuze niet.
Dat was wat anders dan nu.

Der Wanderer 3 december 2021 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9831924)

Nee bijlange nie.

Dus toch geen psychopaat? :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be