![]() |
Conner Rousseau over Overlegcomité: “Waarom maken we altijd dezelfde fout?”
Conner Rousseau over Overlegcomité: “Waarom maken we altijd dezelfde fout?”
Het was een bijzonder opvallend beeld na de persconferentie van het Overlegcomité vrijdag: premier Alexander De Croo (Open Vld) die minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) duidelijk maakte dat hij het getroffen akkoord loyaler had moeten verdedigen. Vooruit-Voorzitter Conner Rousseau is het echter niet eens met de kritiek op Vandenbroucke, hij begrijpt niet dat de andere partijen zich hebben verzet tegen meer ingrijpende maatregelen. “Maar waarom heb je dan een adviesgroep, als je het advies niet volgt?”, aldus Rousseau in ‘De Zevende Dag’. Ik stel een tegenvraag: "Waarom heb je een overlegcomité of bij uitbreiding een regering nodig als je toch uitvoert wat een adviesgroep zegt?". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Bon, een advies. Ik adviseer aan de ministers om alle antivaxxers te fusilleren.
Natuurlijk gaan die dat niet doen, het is immers een absurd advies. Maw, niet alle adviezen zijn juist of correct. Dat is mijn advies voor Connor. |
En je kan ook (te) eenzijdig advies hebben.
Waar is het advies van de ontwikkelingspsychologen, pedagogen, kinderartsen en zelfs kinderpsychiaters over het dragen van maskers door schoolkinderen? En je kan ook helderder communiceren. Niet zo drammen als de Geldverbrander, maar heel precies uitleggen waarom deze maatregel bedoeld is, en waarom die andere dan iets soepeler mag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Typische politieker. Zelf zijn voeten overal aan vegen maar voor de bevolking kan het niet streng genoeg.
|
Citaat:
Er werd nadien door Peter De Roover en Barbara Pas ook duidelijk gezegd dat die van de GEMS één zijde van de Covidcrisis bekeken. Een politieker moet het hele beeld bekijken. Met andere woorden, wat zijn de gevolgen van een beslissing, economisch maar ook mentaal. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is net de taak van politici om niet enkel het advies in aanmerking te nemen, maar ook andere overwegingen (economische, sociale,...) De "experts" van de adviesgroep vergeten soms dat ze slechts expert zijn in een zeer beperkt gebied. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar politici zouden nooit 'technische' beslissingen mogen nemen zonder advies van pro's |
Citaat:
De adviseurs dragen ook geen enkele verantwoordelijkheid rond hun gegeven advies. En vooral daar ligt het probleem, want die adviseurs denken dat hun aanbevelingen directe bevelen zijn en kijken niet naar de maatschappelijke impact van hun aanbevelingen. |
Citaat:
De adviseurs hebben zich te onthouden van commentaar op die beslissingen. De burger, die kan meningen ventileren over de genomen beslissingen. |
Citaat:
Zo'n beslissing is een afweging van verschillende factoren. Het zijn politiekers die de eindbeslissing moeten nemen. |
Citaat:
Ik begrijp dan ook niet dat een partijvoorzitter pleit om het GEMS blindelings te volgen, volgens mij kwam z'n betoog daar op neer. |
Citaat:
Ge kunt er gewoon niet naast kijken, met alle wetenschappelijke kennis die er voor handen is, dat de GEMS gewoon verkeerd is. Maar de trein is vertrokken, en die krijgt ge niet gestopt, laat staan gekeerd |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be