Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Nieuwe links-Vlaamse partij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262214)

vlijmscherp 7 december 2021 20:43

Nieuwe links-Vlaamse partij

De nieuwe partij Vista omschrijft zichzelf als links en regionalistisch. Als je hun partijstandpunten bekijkt gaan ze voor meer democratie, slimmer ecologisch beleid en uiteraard voor een heldere staatsstructuur waar de regio's homogene bevoegdheidspaketten hebben.

99% van dit forum kan er echter niet op op stemmen want ze zijn ook voor een humaan migratiebeleid.

Ik veronderstel dat hun kiespubliek ligt bij de ontgoochelde N-VA-kiezers die met lede ogen hebben moeten vaststellen dat de N-VA een rechts-conservatieve partij is geworden die volop meedoet met de oude politieke cultuur.
Daarnaast zullen er ook wel wat linkse kiezers zijn die de Belgicistische keuzes van Vooruit, Groen en PVDA helemaal niet lusten. De kernuitstap zal voor velen ook een breekpunt kunnen zijn.

Hopelijk maken ze een kans, er is nood aan een realistische partij met deze standpunten.

Pandareus 8 december 2021 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9836143)
De nieuwe partij Vista omschrijft zichzelf als links en regionalistisch. Als je hun partijstandpunten bekijkt gaan ze voor meer democratie, slimmer ecologisch beleid en uiteraard voor een heldere staatsstructuur waar de regio's homogene bevoegdheidspaketten hebben.

99% van dit forum kan er echter niet op op stemmen want ze zijn ook voor een humaan migratiebeleid.

Ik veronderstel dat hun kiespubliek ligt bij de ontgoochelde N-VA-kiezers die met lede ogen hebben moeten vaststellen dat de N-VA een rechts-conservatieve partij is geworden die volop meedoet met de oude politieke cultuur.
Daarnaast zullen er ook wel wat linkse kiezers zijn die de Belgicistische keuzes van Vooruit, Groen en PVDA helemaal niet lusten. De kernuitstap zal voor velen ook een breekpunt kunnen zijn.

Hopelijk maken ze een kans, er is nood aan een realistische partij met deze standpunten.

Kan inderdaad interessant zijn om eens via een echte verkiezing te kunnen meten hoeveel linkse Vlaams-nationalisten er nu zijn. Eigenlijk weten we dat totaal niet.

Zipper 8 december 2021 13:54

Bij Vista denk ik vooral aan een zeer slechte Windows-ervaring.

vlijmscherp 8 december 2021 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9836644)
Kan inderdaad interessant zijn om eens via een echte verkiezing te kunnen meten hoeveel linkse Vlaams-nationalisten er nu zijn. Eigenlijk weten we dat totaal niet.

Vlaams-regionalisten ;-)

Heel wat Vlamingen situeren zich gewoon in het midden, Vlinks kan eventueel wat proteststemmen halen in de groep die de traditionele partijen beu is maar toch niet op een extreme partij wil stemmen.

Vrijheideerst 9 december 2021 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9836756)
Bij Vista denk ik vooral aan een zeer slechte Windows-ervaring.

:roll:

Den Duisteren Duikboot 9 december 2021 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9836143)

Had je iemand in het bijzonder in gedachten? :-)

Verwacht er maar niet te veel van. Linkse kiezers staan overwegend onverschillig en soms zelfs argwanend tegenover communautaire kwesties. Het zou me ten zeerste verbazen dat zo'n minipartijtje daar verandering in gaat brengen.

De website heeft vooralsnog weinig om het lijf - via Google kwam ik er niet - maar ik geef ze hier toch maar even mee: http://www.vista.be/

Den Duisteren Duikboot 9 december 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9837155)
Heel wat Vlamingen situeren zich gewoon in het midden, Vlinks kan eventueel wat proteststemmen halen in de groep die de traditionele partijen beu is maar toch niet op een extreme partij wil stemmen.

Ik vraag me eigenlijk af wat 'proteststemmen' zijn. Mensen die voor "extreme" partijen stemmen, stemmen uiteindelijk toch voor beleid A en tegen beleid B-tot-Z. Net als mensen die voor mainstreampartijen stemmen.

TheFourHorsemen 9 december 2021 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9836644)

Tgoh, vroeger had je toch Spirit? Niet veel succes hé...

Waarschijnlijk ook wel grotendeels te wijten aan het kartel met SPA. Maar het dateert wat van voor ik 'politiek bewust' werd, dus ken er de details ook niet van.

Den Duisteren Duikboot 9 december 2021 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9837900)
Tgoh, vroeger had je toch Spirit? Niet veel succes hé...

Waarschijnlijk ook wel grotendeels te wijten aan het kartel met SPA. Maar het dateert wat van voor ik 'politiek bewust' werd, dus ken er de details ook niet van.

Waarom denk je dat die überhaupt met de Sp.a in zee zijn gegaan? Niet omdat ze solo zoveel gewicht in de schaal konden werpen, hé. :-)

Uiteindelijk hebben ze dankzij dat kartel nog even kunnen meesurfen op de populariteit van Steve Stevaert.

Vlad 9 december 2021 19:49

Citaat:

Enkele mensen van Vlinks vinden het tijd om een partij te beginnen. Vista zegt uitdrukkelijk regionalistisch te zijn in plaats van Vlaams-nationalistisch. ‘Jammer dat ze uitdrukkelijk zeggen dat ze opkomen om een Vlaams-nationalistische meerderheid te vermijden,’ zegt Maddens. Zo kunnen de andere V-partijen duidelijk stellen dat een stem op Vista een verloren stem is voor Vlaanderen. Bron.
:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be