Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Traject controle privatiseren! Kassa, kassa, kassa. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262246)

reservespeler 9 december 2021 07:31

Traject controle privatiseren! Kassa, kassa, kassa.
 
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211208_97924425


“Als snelheidsboetes een verdienmodel worden, hebben we een probleem”

Timmie van Diepen HBVL 9-12-2021 om 06:00

Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien.

Het was de Vlaamse regering, met name mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld), die daarvoor in februari van dit jaar de weg vrijmaakte. Sindsdien mogen gemeenten zelf GAS-boetes uitdelen voor wie tot 20 km per uur te snel rijdt.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211208_96709023

Trajectcontroles door privébedrijf verdelen Vlaamse meerderheid
Brussel/Bilzen - Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid.



Er zijn gemeentes die trajectcontroles willen privatiseren.

De firma in kwestie wil wel dat alle snelheid remmende inrichtingen, in het traject verdwijnen.


Gaat het hier dan om verkeersveiligheid of gaat het hier om de kassa?

Addertje onder het gras is, dat indien de kassa niet genoeg rinkelt, de gemeente zal moeten betalen.
De privéfirma ligt dus midden in het bed.

Graag een discussie hierover.

Skobelev 9 december 2021 07:48

De firma in kwestie wil wel dat alle snelheid remmende inrichtingen, in het traject verdwijnen.

Dat is er zwaar over.

Misschien de straten zo inrichten dat het heel uitnodigend wordt om nog sneller te rijden?

Sauwens, de man die vervuilde grond op zijn bouwgrond liet storten...in de Elzenlaan te Schoonbeek-Beverst. Na drie jaar groeide er nog geen onkruid op.

reservespeler 9 december 2021 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9837285)
De firma in kwestie wil wel dat alle snelheid remmende inrichtingen, in het traject verdwijnen.

Dat is er zwaar over.

Misschien de straten zo inrichten dat het heel uitnodigend wordt om nog sneller te rijden?

Sauwens, de man die vervuilde grond op zijn bouwgrond liet storten...in de Elzenlaan te Schoonbeek-Beverst. Na drie jaar groeide er nog geen onkruid op.

Het is dus duidelijk dat het niet over verkeersveiligheid gaat.

Skobelev 9 december 2021 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9837296)
Het is dus duidelijk dat het niet over verkeersveiligheid gaat.

Had je dat gedacht? De zone 30's zijn er tijdens de nacht ook niet voor de veiligheid. De kassa moet rinkelen.

maddox 9 december 2021 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9837296)
Het is dus duidelijk dat het niet over verkeersveiligheid gaat.

Daarom dat er geflitst wordt op snelwegen op momenten er bitter weinig verkeer is...

Skobelev 9 december 2021 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9837303)
Daarom dat er geflitst wordt op snelwegen op momenten er bitter weinig verkeer is...

Overdag staan we daar toch om de haverklap op stil.
Nu op dit ogenblik: drie uur file tussen G-Bijgaarden en Vilvoorde....ze zullen niet veel moeten flitsen.

reservespeler 9 december 2021 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9837301)
Had je dat gedacht? De zone 30's zijn er tijdens de nacht ook niet voor de veiligheid. De kassa moet rinkelen.

Dynamische borden zijn daarvoor een goede oplossing.
Alleen moeten ze die tijdens vakanties uitschakelen.

reservespeler 9 december 2021 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9837304)
Overdag staan we daar toch om de haverklap op stil.
Nu op dit ogenblik: drie uur file tussen G-Bijgaarden en Vilvoorde....ze zullen niet veel moeten flitsen.

Kunnen ze de mensen geen boetes geven omdat ze te traag rijden?

Skobelev 9 december 2021 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9837327)
Kunnen ze de mensen geen boetes geven omdat ze te traag rijden?

Op de snelweg is dat zeker mogelijk. Maar ook elders indien je de vlotte doorgang van het verkeer daardoor hindert.

maddox 9 december 2021 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9837336)
Op de snelweg is dat zeker mogelijk. Maar ook elders indien je de vlotte doorgang van het verkeer daardoor hindert.

Breng ze niet op ideeën.

Deo 9 december 2021 09:33

Technische kunnen ze nu ook weten waar je bent, waarom gebruiken ze geen GPS technologie voor boetes van snel rijden, dat werkt 100%.
Dan is het gedaan met hard te rijden.

Micele 9 december 2021 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9837376)
Technische kunnen ze nu ook weten waar je bent, waarom gebruiken ze geen GPS technologie voor boetes van snel rijden, dat werkt 100%.
Dan is het gedaan met hard te rijden.

De recente -halfautonome- wagens kunnen dat zeker aan als de software real-time-up-to-date blijft, geen enkele bestuurder zal dan nog te snel rijden.
Citaat:

https://www.researchgate.net/publica...Control_System

Real-Time Location based Adaptive Cruise Control System
Maar dan moeten ze de level 3-4-5 autonome wagens wel toelaten dit op alle wegen te laten gebruiken. Het verkeersreglement zal aangepast moeten worden... :-D

De CEO van VWGp heeft onlangs gezegd dat autonome wagens nog een grotere sprong gaat zijn dan de overstap van ICE naar EV.

Deo 9 december 2021 11:08

En dan wegentaks weg, met aan gps sigiaal gekoppeld rekening rijden.
Alle onnozel trajectpalen weg.

Micele 9 december 2021 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9837507)
De recente -halfautonome- wagens kunnen dat zeker aan als de software real-time-up-to-date blijft, geen enkele bestuurder zal dan nog te snel rijden.

Maar dan moeten ze de level 3-4-5 autonome wagens wel toelaten dit op alle wegen te laten gebruiken. Het verkeersreglement zal aangepast moeten worden... :-D

De CEO van VWGp heeft onlangs gezegd dat autonome wagens nog een grotere sprong gaat zijn dan de overstap van ICE naar EV.

Citaat:

https://www.hln.be/drive/volkswagen-....google.com%2F

Volkswagen-baas verwacht binnen vijf a tien jaar zelfrijdende wagens

Het zal vijf tot tien jaar duren voordat er volledig autonoom rijdende auto's op de markt komen. Dat verwacht althans Herbert Diess, topman van het Duitse autoconcern Volkswagen. In een interview zegt hij dat de ontwikkeling van chips voor auto's zodanig snel gaat, dat zelfstandig sturende auto's niet langer verre toekomstmuziek zijn.

ANA 06-12-20, 15:02 Bron: BELGA
Citaat:

https://businessam.be/topman-volkswa...rische-wagens/

Topman Volkswagen: “Robocars veranderen autosector veel meer dan elektrische wagens”

06 september 2021

Niet de elektrische auto, maar wel de autonome wagen zal binnen de autosector tot een fundamentele verschuiving leiden. Dat heeft Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, gezegd ter gelegenheid van de opening van de Automobilmesse München. Volgens hem wordt de intrede van de autonome wagen mogelijk de grootste vernieuwing in de geschiedenis van de industrie.

“In vergelijking met de introductie van de autonome wagens was de overstap naar geëlektrificeerde auto’s relatief eenvoudig”, betoogde Diess. “Software en autonoom rijden zullen in de sector voor een echte revolutie zorgen.”
Maar dat gaat dan enkel voor een (zeer) kleine minderheid wagens zijn...
Bij "Jan Modaal - die niet oplet -" blijven ze dan kasseren, ttz die blijven sponsor.

Micele 9 december 2021 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9837357)
Breng ze niet op ideeën.

Naja een idee is dat niet meer als ze geld daarvoor kasseren. Wetsartikel 10 hé, 500 boetes per jaar volgens:

Citaat:

Wist je dat de politie elk jaar zo’n 650 boetes uitschrijft voor te traag rijden?

Dat meldt Open VLD-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die over dit type ‘snelheidsovertreding’ een vraag stelde aan minister Jambon. Lahaye-Battheu is verheugd dat niet enkel snelheidsduivels worden bestraft. Ook te traag rijden kan immers heel gevaarlijk zijn.

De vaste camera’s langs de autosnelweg registreren echter geen traag rijdende voertuigen. Dit is praktisch en technisch niet haalbaar want anders zouden alle voertuigen in een file ‘geflitst’ worden en een boete krijgen. Van de 650 boetes per jaar voor te traag rijden, zijn er 150 uitgeschreven voor te traag rijden op de autosnelweg. De overige 500 exemplaren krijgen bestuurders cadeau die het artikel uit de wegcode niet respecteren dat bepaalt dat ‘geen enkele bestuurder de normale gang van andere bestuurders mag hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is’. Een verkeersboete voor te traag rijden kost je €55.

https://boetecalculator.be/nl/verkee...e-traag-rijden
58 € ondertussen...
Citaat:

https://www.intolaw.be/nl/nieuws/wat...e-traag-rijden

Het is niet zoals bij te snel rijden waarbij het boetebedrag stijgt afhankelijk van hoeveel u te snel rijdt. In principe behoort te traag rijden volgens het verkeersrecht tot de overtredingen van de eerste graad. Het wettelijk vastgelegde boetebedrag is dan ook €58. Uiteraard hangt het ervan af wat de reden is dat u te traag rijdt. Is het een soort overcompensatie omdat u onder invloed bent van alcohol, drugs of medicatie, dan ligt de sanctie hoger.
In het buitenland is het ook niet anders.
In bepaalde landen vindt men soms ook bepaalde blauwe minimumsnelheid-borden.

reservespeler 10 december 2021 07:10

Terug naar de draad.

Vinden jullie het kunnen dat zo' privébedrijf eist dat er geen snelheid remmende infrastructuur meer mag zijn?

Dat het, met andere woorden, gaat over de kassa? Dat er zoveel mogelijk te snel gereden moet worden, en dit liefst in de marge van maximum 20 km/u (gecorrigeerd???).

maddox 10 december 2021 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9838232)
Terug naar de draad.

Vinden jullie het kunnen dat zo' privébedrijf eist dat er geen snelheid remmende infrastructuur meer mag zijn?

Dat het, met andere woorden, gaat over de kassa? Dat er zoveel mogelijk te snel gereden moet worden, en dit liefst in de marge van maximum 20 km/u (gecorrigeerd???).

Snelheidsremmende infrastructuur heeft zo zijn plaats. En betreffende de foutenmarge. 2% lijkt me meer dan voldoende.

Maar dat een privé bedrijf winst wil maken, wie zou dat durven denken?
Onze gemeentebesturen gaan geen VZW in de arm nemen voor zo'n taken hoor. (alhoewel, ik zie ze er best toe in staat als de kruimels maar voldoende groot zijn)

Onzijdig 10 december 2021 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9838232)
Terug naar de draad.

Vinden jullie het kunnen dat zo' privébedrijf eist dat er geen snelheid remmende infrastructuur meer mag zijn?

Dat het, met andere woorden, gaat over de kassa? Dat er zoveel mogelijk te snel gereden moet worden, en dit liefst in de marge van maximum 20 km/u (gecorrigeerd???).

Natuurlijk is dit niet correct. Maar ja, het gaat hier duidelijk om de centen.

reservespeler 10 december 2021 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9838239)
Snelheidsremmende infrastructuur heeft zo zijn plaats. En betreffende de foutenmarge. 2% lijkt me meer dan voldoende.

Maar dat een privé bedrijf winst wil maken, wie zou dat durven denken?
Onze gemeentebesturen gaan geen VZW in de arm nemen voor zo'n taken hoor. (alhoewel, ik zie ze er best toe in staat als de kruimels maar voldoende groot zijn)

Dat is natuurlijk een andere discussie.
Een discussie die gevoerd mag worden, maazr hier niet op de plaats is.


Ik dacht altijd dat die controles er waren voor de verkeersveiligheid, niet om een firma rijk te maken.


Hoog tijd dat de wet in die zin aangepast gaat worden.
Het was nooit de bedoeling van de gasboetewijziging, om zo'n toestanden te creëren.


Wat is het volgende?
Wegen in bebouwde kom aanleggen zoals een autostrade en dan maar flitsen (trajectcontrole). Gaat onze verkeersveiligheid daar naartoe?

reservespeler 10 december 2021 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9838257)
Natuurlijk is dit niet correct. Maar ja, het gaat hier duidelijk om de centen.

Dat is net mijn punt.
Ik denk dat het een brug te ver is als we een privébedrijf inzetten voor zo'n zaken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be