![]() |
Tweede Gedanken experiment.
Omgekeerd Gedanken Experiment.
We spelen weer Zeus die een triest lot gaat toekennen. Er wordt weer een willekeurige gezonde bejaarde uitgekozen, en een willekeurig kind van 5 jaar. Zolang die willekeurige bejaarde afgezonderd in zijn huis blijft, nergens heen mag en niemand mag ontmoeten, blijft dat kind leven. De dag dat die bejaarde zijn familie wil ontmoeten of buiten komen of een reis maken, valt dat kind dood. En dat voor de komende 20 jaar. Na 20 jaar zal die bejaarde dood zijn, en is die kleine 25 jaar, en zal dan ook in elk geval sterven. Mogen we die bejaarde dwingen om in afzondering te leven om die kleine toch te laten leven ? |
Ik vind van niet, ik hou niet zo van dwang.
Wij zijn als westerlingen toch ook niet echt bereid om meer te betalen voor kledij om Aziaten uit de kansarmoede te helpen en wat langer te doen leven? De maatschappij kan dus ook immorele keuzes maken ten aanzien van andere maatschappijen om zichzelf in stand te houden? Waarom zou een individu dat dan niet mogen doen ten aanzien van de maatschappij? Als dat willekeurig kind een Aziaatje is, en die bejaarde een rijke westerling, dan hebben we hier als maatschappij toch ook geen probleem mee? |
Ik wil gewoon weten of Max ook "5 bejaarden als het moet" gaat stemmen :-D
|
Citaat:
|
Het leven van een kind is voor mij niet meer waard dan dat van een bejaarde.
Net zoals ik me te pletter erger als er in een bericht weer melding wordt gemaakt van een "zwangere vrouw". Is die door haar zwangerschap ook belangrijker misschien? |
Citaat:
Maar aangezien er in dit land binnen linkse en liberale kringen zelfs al over postnatale abortus gesproken wordt... wellicht niet in België. 8-) |
Citaat:
Op welke manier kan men U dan niet op den duur verplichten om sommige van uw organen af te staan terwijl gij leeft, omdat daar dan een andere mee kan gered worden. |
Citaat:
De keuze voor de jonge levensjaren is enkel relevant omdat het kind in de realiteit niet gaat doodvallen op 25... Door de grenzen van je experiment zo te beschouwen maak je het antwoord nee eigenlijk een vanzelfsprekendheid. |
Citaat:
De overweging zit hem in de vraag in hoeverre we door dwang iemand zijn bestaan kunnen verknoeien (maar niet doden) opdat een ander daardoor kan leven en genieten. In welke mate mag men uw levensvreugde (maar niet uw leven) verknoeien met dwang, om iemand anders daarvan laten te profiteren ? |
Waarom weer die spatie...
|
Citaat:
|
Ik heb ja gestemd omdat ik vind dat we bejaarden sowieso moeten opsluiten.
Ze zijn een gevaar op de weg, ze gaan hun boodschappen doen op een zaterdag (wanneer de werkenden hun boodschappen willen doen), ze weigeren uit de weg te gaan op straat,... Met bejaarden niks als last. :-D |
Citaat:
|
Citaat:
Hun immuunsysteem is wsl ook zo. |
Moeten "waarde" afwegingen logisch zijn?
|
Een bejaarde met een gevuld en voldaan leven zal zichzelf sneller opofferen dan een zeurpiet. De zeurpiet zal eerder anderen als vee behandelen om de "race" te winnen.
Dus je kan in zo'n experimenten zeer remmend optreden natuurlijk. Waarde- oordelen zijn sluipschutter festijnen. |
Toch maar op de reset knop rammen ?
|
Citaat:
|
Ja gestemd, ik ken genoeg bejaarden die zelfs vrijwillig jarenlang hun kot niet uitkomen.
|
Ik heb eigenlijk geen probleem met bejaarden omdat ik ook bejaard ga worden en in de weg ga lopen en graag heb dat dat ook niet als een probleem wordt ervaren.
Ik wil eigenlijk NIEMAND gedwongen zien. Ik geloof er trouwens geen zak van dat veel bejaarden om hun goesting te kunnen blijven doen zonder teveel risico op virus, ze het leven van (hun) kinderen en kleinkinderen willen verpesten. Enkel 5 man en een peerdekop, die pretenderen, en in de realiteit gewoon dwangadepten zijn, los van virus en pandemie en vaccins en kwakzalvers. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be