Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Tweede Gedanken experiment. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262344)

patrickve 14 december 2021 05:46

Tweede Gedanken experiment.

Omgekeerd Gedanken Experiment.

We spelen weer Zeus die een triest lot gaat toekennen.

Er wordt weer een willekeurige gezonde bejaarde uitgekozen, en een willekeurig kind van 5 jaar.

Zolang die willekeurige bejaarde afgezonderd in zijn huis blijft, nergens heen mag en niemand mag ontmoeten, blijft dat kind leven. De dag dat die bejaarde zijn familie wil ontmoeten of buiten komen of een reis maken, valt dat kind dood. En dat voor de komende 20 jaar. Na 20 jaar zal die bejaarde dood zijn, en is die kleine 25 jaar, en zal dan ook in elk geval sterven.

Mogen we die bejaarde dwingen om in afzondering te leven om die kleine toch te laten leven ?

HOUZEE ! 14 december 2021 06:41

Ik vind van niet, ik hou niet zo van dwang.

Wij zijn als westerlingen toch ook niet echt bereid om meer te betalen voor kledij om Aziaten uit de kansarmoede te helpen en wat langer te doen leven? De maatschappij kan dus ook immorele keuzes maken ten aanzien van andere maatschappijen om zichzelf in stand te houden? Waarom zou een individu dat dan niet mogen doen ten aanzien van de maatschappij?

Als dat willekeurig kind een Aziaatje is, en die bejaarde een rijke westerling, dan hebben we hier als maatschappij toch ook geen probleem mee?

patrickve 14 december 2021 06:57

Ik wil gewoon weten of Max ook "5 bejaarden als het moet" gaat stemmen :-D

Jan Janssen 14 december 2021 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9841967)
Ik wil gewoon weten of Max ook "5 bejaarden als het moet" gaat stemmen :-D

Ik zou normaal altijd op nee stemmen, maar als we de redenering moeten volgen die anderen kiezen als het in hun voordeel is doet me twijfelen.

Skobelev 14 december 2021 08:46

Het leven van een kind is voor mij niet meer waard dan dat van een bejaarde.

Net zoals ik me te pletter erger als er in een bericht weer melding wordt gemaakt van een "zwangere vrouw". Is die door haar zwangerschap ook belangrijker misschien?

CLAESSENS Joris 14 december 2021 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9841999)
Het leven van een kind is voor mij niet meer waard dan dat van een bejaarde.

Net zoals ik me te pletter erger als er in een bericht weer melding wordt gemaakt van een "zwangere vrouw". Is die door haar zwangerschap ook belangrijker misschien?

Rekenkundig wel, het gaat dan om twee levens... ????
Maar aangezien er in dit land binnen linkse en liberale kringen zelfs al over postnatale abortus gesproken wordt... wellicht niet in België. 8-)

patrickve 14 december 2021 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 9842086)
Rekenkundig wel, het gaat dan om twee levens... ????

De vraag is natuurlijk: kan men aan 1 persoon dwangmatig een snertleven opleggen, om een onbekende andere een langer biologisch leven te kopen ?

Op welke manier kan men U dan niet op den duur verplichten om sommige van uw organen af te staan terwijl gij leeft, omdat daar dan een andere mee kan gered worden.

Sneaky 14 december 2021 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9841947)

Er wordt weer een willekeurige gezonde bejaarde uitgekozen, en een willekeurig kind van 5 jaar.

Zolang die willekeurige bejaarde afgezonderd in zijn huis blijft, nergens heen mag en niemand mag ontmoeten, blijft dat kind leven. De dag dat die bejaarde zijn familie wil ontmoeten of buiten komen of een reis maken, valt dat kind dood. En dat voor de komende 20 jaar. Na 20 jaar zal die bejaarde dood zijn, en is die kleine 25 jaar, en zal dan ook in elk geval sterven.

Mogen we die bejaarde dwingen om in afzondering te leven om die kleine toch te laten leven ?

Persoonlijk ben je de waarde van 20 bejaarde levensjaren aan het afwegen tegen 20 jonge levensjaren. Wat natuurlijk nergens op slaagt.

De keuze voor de jonge levensjaren is enkel relevant omdat het kind in de realiteit niet gaat doodvallen op 25...

Door de grenzen van je experiment zo te beschouwen maak je het antwoord nee eigenlijk een vanzelfsprekendheid.

patrickve 14 december 2021 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9842217)
Persoonlijk ben je de waarde van 20 bejaarde levensjaren aan het afwegen tegen 20 jonge levensjaren. Wat natuurlijk nergens op slaagt.

Nee, die ouwe gaat niet dood, die moet gewoon geïsoleerd leven. Die kleine mag vrolijk en vrij leven zolang de oude maar zijn dagen vergalt.

De overweging zit hem in de vraag in hoeverre we door dwang iemand zijn bestaan kunnen verknoeien (maar niet doden) opdat een ander daardoor kan leven en genieten. In welke mate mag men uw levensvreugde (maar niet uw leven) verknoeien met dwang, om iemand anders daarvan laten te profiteren ?

Der Wanderer 14 december 2021 14:33

Waarom weer die spatie...

patrickve 14 december 2021 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9842234)
Waarom weer die spatie...

:-D

TheFourHorsemen 14 december 2021 14:55

Ik heb ja gestemd omdat ik vind dat we bejaarden sowieso moeten opsluiten.

Ze zijn een gevaar op de weg, ze gaan hun boodschappen doen op een zaterdag (wanneer de werkenden hun boodschappen willen doen), ze weigeren uit de weg te gaan op straat,...

Met bejaarden niks als last. :-D

patrickve 14 december 2021 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9842253)

:lol:

Erw 14 december 2021 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9842253)

Ze zijn een gevaar op de weg, ze gaan hun boodschappen doen op een zaterdag (wanneer de werkenden hun boodschappen willen doen), ze weigeren uit de weg te gaan op straat,...

Met bejaarden niks als last. :-D

Ja op het fietspad is dat soms frappant. Het zijn precies egels, ze zien je van ver af komen en toch, in plaats van gewoon verder door te stappen stoppen ze om dom te blijven staan kijken tot je er bent. En als je dan vlak voor hen tot stilstand komt, doen ze alsof je niet meer bestaat.
Hun immuunsysteem is wsl ook zo.

TV-verslaafde 14 december 2021 21:01

Moeten "waarde" afwegingen logisch zijn?

TV-verslaafde 14 december 2021 21:09

Een bejaarde met een gevuld en voldaan leven zal zichzelf sneller opofferen dan een zeurpiet. De zeurpiet zal eerder anderen als vee behandelen om de "race" te winnen.

Dus je kan in zo'n experimenten zeer remmend optreden natuurlijk.

Waarde- oordelen zijn sluipschutter festijnen.

TV-verslaafde 14 december 2021 21:32

Toch maar op de reset knop rammen ?

ViveLaBelgique 14 december 2021 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9841947)

Vraagje; wat als de bejaarde of het kind wegens andere oorzaken vroegtijdig sterft, zelfmoord pleegt of euthanasie krijgt ?

Dade 14 december 2021 21:50

Ja gestemd, ik ken genoeg bejaarden die zelfs vrijwillig jarenlang hun kot niet uitkomen.

Erw 14 december 2021 23:16

Ik heb eigenlijk geen probleem met bejaarden omdat ik ook bejaard ga worden en in de weg ga lopen en graag heb dat dat ook niet als een probleem wordt ervaren.

Ik wil eigenlijk NIEMAND gedwongen zien.
Ik geloof er trouwens geen zak van dat veel bejaarden om hun goesting te kunnen blijven doen zonder teveel risico op virus, ze het leven van (hun) kinderen en kleinkinderen willen verpesten.
Enkel 5 man en een peerdekop, die pretenderen, en in de realiteit gewoon dwangadepten zijn, los van virus en pandemie en vaccins en kwakzalvers.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be