Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Gaat de ECB eindelijk stoppen met geld bij te drukken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262382)

reservespeler 16 december 2021 18:05

Gaat de ECB eindelijk stoppen met geld bij te drukken?

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...?ocid=msedgntp

Iedereen heeft het over de hoge energieprijzen, maar niemand durft benoemen hoe dat eigenlijk komt.

Als we naar de olieprijs kijken in Dollar, dan zien we dat die nu goedkoper is dan in 2008, terwijl wij nu een pak meer betalen voor benzine, diesel en mazout.

Het massaal geld bijdrukken is daar niet vreemd aan, dit zorgt ervoor dat:
  • "Onze" munt minder waard wordt t.o.v. de dollar, met de duurde olieprijzen (in euro) als gevolg.
  • We praktisch gene intrest meer krijgen op ons spaargeld (het geld van de ECB is gratis).
  • De inflatie boost zoals nooit tevoren.

De Europese Centrale Bank (ECB) gaat de noodsteun aan de Europese economie tijdens deze coronapandemie afbouwen. "De vooruitgang richting economisch herstel en de inflatiedoestelling op de middellange termijn laten een stapsgewijze afbouw van de snelheid van de obligatieaankopen in de komende kwartalen toe", zegt voorzitter Christine Lagarde.

De voorbije maanden pompte de ECB telkens in totaal zo'n 90 miljard euro in de economie. Dat bedrag zal vanaf april zakken tot maandelijks 40 miljard. Lagarde verwijst onder meer naar de forse economische groei en de hoge inflatie, het leven dat snel duurder wordt.

De inflatie komt nu uit op 4,9 procent op jaarbasis en dat is veel hoger dan de 2 procent waar de ECB naar streeft. Ze gaat er ook vanuit dat de hoge inflatie, die vooral te wijten is aan de hoge energieprijzen, nog een tijdje zal aanhouden, maar in de loop van volgend jaar wel zal zakken.

Rahowa 16 december 2021 18:27

Het kunstmatig laag houden van de rente leidt op termijn tot een vastgoedbubbel zoals we die kenden in 2008.Blijkbaar heeft de ECB niks geleerd van het verleden.Het komt politiekers die in de waan van de dag leven goed uit dat geld lenen gratis is.

reservespeler 16 december 2021 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9844213)
Het kunstmatig laag houden van de rente leidt op termijn tot een vastgoedbubbel zoals we die kenden in 2008.Blijkbaar heeft de ECB niks geleerd van het verleden.Het komt politiekers die in de waan van de dag leven goed uit dat geld lenen gratis is.

Inderdaad.
Gelukkig is er de autofinancieringsmarge.

Boduo 20 december 2021 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9844185)

Iedereen heeft het over de hoge energieprijzen, maar niemand durft benoemen hoe dat eigenlijk komt.

Als we naar de olieprijs kijken in Dollar, dan zien we dat die nu goedkoper is dan in 2008, terwijl wij nu een pak meer betalen voor benzine, diesel en mazout.

• "Onze" munt minder waard wordt t.o.v. de dollar, met de duurde olieprijzen (in euro) als gevolg.
  • We praktisch gene intrest meer krijgen op ons spaargeld (het geld van de ECB is gratis).

De Europese Centrale Bank (ECB) gaat de noodsteun aan de Europese economie tijdens deze coronapandemie afbouwen. "De vooruitgang richting economisch herstel en de inflatiedoestelling op de middellange termijn laten een stapsgewijze afbouw van de snelheid van de obligatieaankopen in de komende kwartalen toe", zegt voorzitter Christine Lagarde.

De voorbije maanden pompte de ECB telkens in totaal zo'n 90 miljard euro in de economie. Dat bedrag zal vanaf april zakken tot maandelijks 40 miljard. Lagarde verwijst onder meer naar de forse economische groei en de hoge inflatie, het leven dat snel duurder wordt.

De inflatie komt nu uit op 4,9 procent op jaarbasis en dat is veel hoger dan de 2 procent waar de ECB naar streeft. Ze gaat er ook vanuit dat de hoge inflatie, die vooral te wijten is aan de hoge energieprijzen, nog een tijdje zal aanhouden, maar in de loop van volgend jaar wel zal zakken.

Alleen Christine weet wanneer dat drukken verminderd wordt.

reservespeler 20 december 2021 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9847722)
Alleen Christine weet wanneer dat drukken verminderd wordt.

Wie is Christine?

gunter5148 21 december 2021 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9847742)
Wie is Christine?

Lagarde

TheFourHorsemen 21 december 2021 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9844185)

Wat is uw punt? Dat de euro minder waard wordt in vergelijking met de dollar omdat wij geld bijdrukken?

Wat denkt u dat de Amerikaanse Federal Reserve de afgelopen anderhalf jaar constant heeft gedaan?

https://eu.usatoday.com/in-depth/mon...ed/3038117001/

reservespeler 21 december 2021 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9848580)
Wat is uw punt? Dat de euro minder waard wordt in vergelijking met de dollar omdat wij geld bijdrukken?

Wat denkt u dat de Amerikaanse Federal Reserve de afgelopen anderhalf jaar constant heeft gedaan?

https://eu.usatoday.com/in-depth/mon...ed/3038117001/

Blijkbaar minder dan ECB.

reservespeler 21 december 2021 17:15

https://www.ikwiljouwautokopen.nl/ti...nzine-zo-duur/

TheFourHorsemen 21 december 2021 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9848583)
Blijkbaar minder dan ECB.

Bron?

Ik weet zelf niet wie het meeste heeft bijgedrukt.

reservespeler 21 december 2021 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9848632)
Bron?

Ik weet zelf niet wie het meeste heeft bijgedrukt.

Kijk naar de link die ik postte.

Vlad 22 december 2021 07:42

TINE There is no escape. De beurs gaat decennia kwakkelen, de ECB kan niet anders dan de rentes laag houden tot de torenhoge overheidsschulden in relatie tot het nationaal product zijn weggeïnflateerd, ... iedereen die zich niet in de schulden heeft gestoken en iets bezit zal worden ontnomen. Lang leve de schuldslavernij!

Al durf ik toch betwijfelen of de beurs gaat kwakkelen. Zovelen dienen zich privé op hun pensioen voor te bereiden. Zelfs al zal nu meer geld naar obligaties gaan. Ik vermoed toch dat de beurs gewoon los van de werkelijkheid zal komen te staan, een grote Ponzischeme.

reservespeler 22 december 2021 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9848909)
TINE There is no escape. De beurs gaat decennia kwakkelen, de ECB kan niet anders dan de rentes laag houden tot de torenhoge overheidsschulden in relatie tot het nationaal product zijn weggeïnflateerd, ... iedereen die zich niet in de schulden heeft gestoken en iets bezit zal worden ontnomen. Lang leve de schuldslavernij!

Al durf ik toch betwijfelen of de beurs gaat kwakkelen. Zovelen dienen zich privé op hun pensioen voor te bereiden. Zelfs al zal nu meer geld naar obligaties gaan. Ik vermoed toch dat de beurs gewoon los van de werkelijkheid zal komen te staan, een grote Ponzischeme.

Als ik het effe diagonaal lees, zal de korte termijn rente op korte termijn stijgen.

TheFourHorsemen 22 december 2021 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9848688)
Kijk naar de link die ik postte.

In de openingspost? Daar worden toch enkel bedragen voor de ECB genoemd?

Welk getal is hoger, A of B?:

A = 100
B = ?

Zonder vergelijking met wat de Federale Reserve heeft bijgedrukt, kan je dat toch niet weten?

Vlad 22 december 2021 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9848926)
Als ik het effe diagonaal lees, zal de korte termijn rente op korte termijn stijgen.

In de VS. In Europa gaan ze minder 'coronahulpgeld drukken'* maar ze gaan dat elders compenseren. In Europa verandert er dus in feite niets.

*bij wijze van spreken

reservespeler 23 december 2021 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9849516)
In de VS. In Europa gaan ze minder 'coronahulpgeld drukken'* maar ze gaan dat elders compenseren. In Europa verandert er dus in feite niets.

*bij wijze van spreken

Op deze manier betalen de spaarders het gelag.
De Wever had enkele maanden geleden al gelijk.

quercus 23 december 2021 09:40

Christine Lagarde geeft blijk van weinig intellectueel aanpassingsvermogen. Overal in Europa steekt inflatie de kop op en toch verklaart ze doodgemoedereerd dat ze in 2022 het huidige nefaste inflatie verwekkend beleid rustig zal voortzetten. Dat noem ik therapeutische hardnekkigheid. Ettelijke commentatoren verdenken er haar van dat ze eigenlijk er op uit is om met haar inflatoir beleid de met schulden beladen Club-Med landen en België het leven gemakkelijker te maken.
De draadopener heeft het hier over geld “bijdrukken”. Er wordt nog zeer weinig geld bijgedrukt. Als de ECB massaal overheidsobligaties opkoopt komt er geen biljet aan te pas. Het wordt gewoon betaald door het tegoed op een rekening te boeken.

gunter5148 23 december 2021 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9849858)
Christine Lagarde geeft blijk van weinig intellectueel aanpassingsvermogen. Overal in Europa steekt inflatie de kop op en toch verklaart ze doodgemoedereerd dat ze in 2022 het huidige nefaste inflatie verwekkend beleid rustig zal voortzetten. Dat noem ik therapeutische hardnekkigheid. Ettelijke commentatoren verdenken er haar van dat ze eigenlijk er op uit is om met haar inflatoir beleid de met schulden beladen Club-Med landen en België het leven gemakkelijker te maken.
De draadopener heeft het hier over geld “bijdrukken”. Er wordt nog zeer weinig geld bijgedrukt. Als de ECB massaal overheidsobligaties opkoopt komt er geen biljet aan te pas. Het wordt gewoon betaald door het tegoed op een rekening te boeken.

Terecht. Chartaal geld, daar draait het niet om. Maar het geeft mensen zonder inzicht een visuele "clue" over wat er gaande is.
Ik heb ooit les kapitaalmarkten gekregen van een regionaal directeur van de Belgische CB. Toen was het nog bij wet verboden om rechtstreeks in de kapitaalmarkten in te grijpen. Nu doen CB's quasi niets anders meer.

Landen die failliet zijn blijven failliet ook al kunnen ze goedkoop geld lenen. Liquiditeit en solvabiliteit hebben weinig met mekaar te maken.

Pandareus 23 december 2021 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9848909)

Beleggingsfondsen en pensioenfondsen halen hun rendement volledig op de aandelen component van hun asset allocatie. Met obligaties is al jaren niets te verdienen, en dat gaat heus niet veranderen omdat de ECB en de FED om de inflatie wat te temperen de rente gaat verhogen.

Meer nog, stijging van rente is een ramp voor de bestaande obligatiehouders (vooral pensioenfondsen) die daardoor een daling van de waarde van hun bestaande obligatiefondsen gaan zien. En er zit nog steeds een gigantische hoeveelheid geld in obligatiefondsen...

Ik begrijp de logica van de FED om de inflatie te willen temperen, men wil de koopkracht van de burger beschermen tegen het inflatiespook. Maar als belegger staan jubelen voor deze maatregel is wat mij betreft onbegrijpelijk...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be