Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Zuid-Afrika: de hospitalisatiecijfers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262433)

Ilse 18 december 2021 21:36

Zuid-Afrika: de hospitalisatiecijfers

Slechts 1.7% van de bevestigde besmettingen wordt gehospitaliseerd, tov 19% tijdens de delta variant.

Oversterfte blijft heel laag, slechts 1/8 van de vorige piek.

De omikron piek in gauteng lijkt reeds voorbij.

Maw, een best-case scenario, zeker geen nood aan paniek.

Bron: https://www.standard.co.uk/news/worl...72672.html?amp

Yolanda 18 december 2021 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ilse (Bericht 9846109)
Slechts 1.7% van de bevestigde besmettingen wordt gehospitaliseerd, tov 19% tijdens de delta variant.

Die 19% hebben we hier alvast bij benadering nooit behaald. Dat zou op sommige dagen 4000 hospitalisaties betekend hebben.

In Noorwegen verwachten ze tegen Driekoningen 100.000 tot 400.000 besmettingen per dag. 1700 tot 7000 hospitalisaties per dag dus ?

Naar het schijnt speelt de natuurlijke immuniteit in ZA ook een rol, hebben we die hier met onze hoge vaccinatiegraad ook ?

Just relax, over 10 dagen weten we het in Denemarken en GB ook.

Ilse 18 december 2021 23:23

Inderdaad, andere situatie, veel kleiner deel van de populatie getest, jongere bevolking, etc… maar toch: 10x keer mildere cijfers!

Ilse 18 december 2021 23:27

Mevrouw coetzee heeft dus gelijk hè, bij dezelfde populatie, veel mildere symptomen omikron vs delta, tot 10x milder

Vette Pois(s)on 18 december 2021 23:39

tv heeft gezegd dat het daar zomer is en de gemiddelde leeftijd maar 28

alpina 18 december 2021 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9846166)
tv heeft gezegd dat het daar zomer is en de gemiddelde leeftijd maar 28

Het gaat over de verhouding tussen omnikron en delta in Zuid-Afrika, in hetzelfde land dus.

Ilse 19 december 2021 20:31

Denemarken: https://twitter.com/statsjamie/statu...532278792?s=21

Slechte 30 opnames waarvan 5 op intensieve na 17000 bevestigde omikron besmettingen…

Ilse 19 december 2021 20:32

Er is wel een time lag, dus wie weet verdubbeld die 5 nog naar een stuk of 10…

patrickve 19 december 2021 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ilse (Bericht 9846975)
Denemarken: https://twitter.com/statsjamie/statu...532278792?s=21

Slechte 30 opnames waarvan 5 op intensieve na 17000 bevestigde omikron besmettingen…

Het is nog zwak, maar ik zie een HEEL ONCONFORTABEL SIGNAAL in die data. Dubbel gevaccineerden zijn overgerepresenteerd in omicron cases.

Dit gaat de richting uit die ik vreesde. Maar het effect is voorlopig nog te klein om besluiten uit te trekken. Als dubbel gevaccineerde niet-geboosten nu ook nog oververtegenwoordigd zijn in de zware gevallen, dan begint dit serieus te rieken naar het probleem dat ik sinds het begin al vreesde, dan dacht dat het niet aanwezig was, en nu misschien toch zijn kop opsteekt. Het gaat geboosten natuurlijk niet beter afgaan, maar binnen een maand of 2.

Maar nog eens: klein effect, en nog te weinig data op dit ogenblik.

De hint naar "oude vaccins zijn een nadeel bij nieuwe ziekte" lijkt echter min of meer aanwezig.

Is het misschien opdat dat signaal onzichtbaar zou zijn, dat men nu iedereen als gek wil prikken ?

Of heeft men door dat dubbel gevaccineerden nu extra gevaar lopen ?

Reverberation 19 december 2021 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9846999)
Het is nog zwak, maar ik zie een HEEL ONCONFORTABEL SIGNAAL in die data. Dubbel gevaccineerden zijn overgerepresenteerd in omicron cases.

Dit gaat de richting uit die ik vreesde. Maar het effect is voorlopig nog te klein om besluiten uit te trekken. Als dubbel gevaccineerde niet-geboosten nu ook nog oververtegenwoordigd zijn in de zware gevallen, dan begint dit serieus te rieken naar het probleem dat ik sinds het begin al vreesde, dan dacht dat het niet aanwezig was, en nu misschien toch zijn kop opsteekt. Het gaat geboosten natuurlijk niet beter afgaan, maar binnen een maand of 2.

De hint naar "oude vaccins zijn een nadeel bij nieuwe ziekte" lijkt echter min of meer aanwezig.

Je bedoelt, immuunsysteem niet meer naar behoren functionerend en vatbaarder voor een milder virus?

patrickve 19 december 2021 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation (Bericht 9847001)
Je bedoelt, immuunsysteem niet meer naar behoren functionerend en vatbaarder voor een milder virus?

Inderdaad, en zonder de acute bescherming van het vaccin sta je dan in je onderbroek he. Maar nog eens, het signaal is klein, en de data nog te vers.

Het zou wel een gigantische afgang zijn, en ik vraag mij af of er dan echt geen lantaarnpalen zouden komen, mocht het bevestigd worden dat men door volk te prikken onder dwang dat het niet nodig had, die MEER heeft blootgesteld aan varianten. Voor 50+ die een vaccin genomen hebben blijft het niettemin voordelig (hoewel die nu waarschijnlijk vast zitten in een jarenlang "abonnement"). Maar voor al die 20-ers die onder dwang geprikt werden en dus wat minder goed tegen de volgende omicron kunnen dan had men ze niet geprikt is het toch wel straffe koffie als zich dat bevestigt.

Mambo 19 december 2021 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9846999)

Is het misschien opdat dat signaal onzichtbaar zou zijn, dat men nu iedereen als gek wil prikken ?

Of heeft men door dat dubbel gevaccineerden nu extra gevaar lopen ?

Told you.
Long time ago

En het zal niet bij dit alleen stoppen.

Jan Janssen 19 december 2021 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9847003)
Inderdaad, en zonder de acute bescherming van het vaccin sta je dan in je onderbroek he. Maar nog eens, het signaal is klein, en de data nog te vers.

Het zou wel een gigantische afgang zijn, en ik vraag mij af of er dan echt geen lantaarnpalen zouden komen, mocht het bevestigd worden dat men door volk te prikken onder dwang dat het niet nodig had, die MEER heeft blootgesteld aan varianten. Voor 50+ die een vaccin genomen hebben blijft het niettemin voordelig (hoewel die nu waarschijnlijk vast zitten in een jarenlang "abonnement"). Maar voor al die 20-ers die onder dwang geprikt werden en dus wat minder goed tegen de volgende omicron kunnen dan had men ze niet geprikt is het toch wel straffe koffie als zich dat bevestigt.

De booster zal waarschijnlijk zoals altijd pas 2 weken na toediening geteld worden. Als je 2 weken terug telt dan was er nog maar 15% geboosterd, dus dat helpt dus ook zo goed als niets om besmettingen voor omnicron tegen te houden.

Dus dat Oostenrijk van iedereen die inreist een PCR test vraagt behalve de geboosterden is dus een maat voor niets. Het zijn dus de oude peekes die omicron mogen binnen brengen en verspreiden.

Jantje 19 december 2021 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9847003)

Er is nog geen vergelijking mogelijk in Europa.
In ZA zijn +65% Omikronbesmettingen -35% Deltabesmettingen, terwijl we hier nog aan -20% Omikronbesmettingen +80% Deltabesmettingen zitten.

Ilse 19 december 2021 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9847049)
Er is nog geen vergelijking mogelijk in Europa.
In ZA zijn +65% Omikronbesmettingen -35% Deltabesmettingen, terwijl we hier nog aan -20% Omikronbesmettingen +80% Deltabesmettingen zitten.

In Denemarken voorlopig maar 5 op intensieve op 17.000 bevestigde omikron besmettingen… voorlopig, dus stel dat die 5 nog aandikt tot 17. Maw 1 op de 1.000 bevestigde besmettingen belandt op intensieve. In de praktijk is dat 1 op de 3.000 totale besmettingen. Dan mag de exponentiële curve al serieus doorlopen zonder dat we echt in de problemen komen hè. Van de ‘gevaarlijke’ delta hoeven we ons dan geen zorgen meer te maken want die is dan volledig weggedrukt door omikron… ik zie die omikron alleen maar als goed nieuws…

jad°relen°ir 19 december 2021 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ilse (Bericht 9847085)
In Denemarken voorlopig maar 5 op intensieve op 17.000 bevestigde omikron besmettingen… voorlopig, dus stel dat die 5 nog aandikt tot 17. Maw 1 op de 1.000 bevestigde besmettingen belandt op intensieve. In de praktijk is dat 1 op de 3.000 totale besmettingen. Dan mag de exponentiële curve al serieus doorlopen zonder dat we echt in de problemen komen hè. Van de ‘gevaarlijke’ delta hoeven we ons dan geen zorgen meer te maken want die is dan volledig weggedrukt door omikron… ik zie die omikron alleen maar als goed nieuws…

Maar Ilse, wees toch alsjeblieft voorzichtig.. Omikron is meer besmettelijk en daarom zeer gevaarlijk! Vreselijk gevaarlijk zelfs. Want elke besmette is er 1 teveel hoor.. Een permanente strenge lock-down is aan de orde om te vermijden dat al die mensen, werkzaam in de test-centra, gaan bezwijken onder de massale druk die op hun schouders rust.. :cry:

IJsboer 19 december 2021 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9847032)
Told you.
Long time ago

En het zal niet bij dit alleen stoppen.

Dat covid fake news is verspreid door de mensen die ons willen doen geloven dat de aarde rond is terwijl onze leiders bestuurd worden door de hagedis-aliens van het sterrenstelsel Rigel, en miljarden autisme zullen krijgen en zelfs zullen overlijden aan het vaccin?

Mambo 20 december 2021 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9847108)
Dat covid fake news is verspreid door de mensen die ons willen doen geloven dat de aarde rond is terwijl onze leiders bestuurd worden door de hagedis-aliens van het sterrenstelsel Rigel, en miljarden autisme zullen krijgen en zelfs zullen overlijden aan het vaccin?

Je bent ver heengegaan.

Innige deelneming.

patrickve 20 december 2021 06:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ilse (Bericht 9847085)
ik zie die omikron alleen maar als goed nieuws…

Maar dat is de ramp juist ! :lol:

Stel U even voor dat na 2 jaar "noodzakelijke maatregelen" en gevaccineer in alle mogelijke richtingen met pasjes en wat weet ik allemaal, iedereen ziet dat die niet werken, en een NATUURLIJKE INFECTIE een (voorlopig ?) soelaas zou brengen, natuurlijke infectie die men met alle mogelijke middelen heeft willen tegenhouden ?

En stel nu even voor dat het zou blijken dat de gevaccineerde jongeren er wat slechter aan toe zijn dan de niet gevaccineerde met die natuurlijke infectie ?

reservespeler 20 december 2021 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ilse (Bericht 9846109)

Klopt.
Was ook op het nieuws.
Er werd wel bij gezegd dat de bevolking in Zuid-Afrika lager is dan hier.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be