Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De bocht van De Croo (België wil dat Kernenergie groene energie wordt). (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262472)

reservespeler 21 december 2021 20:38

De bocht van De Croo (België wil dat Kernenergie groene energie wordt).

Binnen Europa is volop strijd aan de gang over de vraag of kernenergie straks als ‘groen’ gelabeld wordt, en zo forse Europese steun kan krijgen. Daarbij wil Frankrijk, met president Emmanuel Macron als grote believer van kernenergie, absoluut dat dat gebeurt.

Opvallend alvast: België heeft zich ook bij de landen geschaard die kernenergie op de lijst van de groene energie willen zien, net als Frankrijk. “Wij bekijken met een open geest elke technologie die een brug biedt naar duurzame elektriciteitsproductie”, zo stelde premier De Croo aan De Tijd.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/pol...edgdhp&pc=U531

Niet toevallig is De Croo Europees een forse bondgenoot van Macron: beiden maken deel uit van de liberale ALDE-groep op Europees niveau. Maar dat België dus nu een ‘believer’ is van kernenergie in Europa in de Green Deal, moet voor de groenen in de coalitie toch een beetje wringen.

Hoe valt dit te rijnen met ne Den dweil van de wetstraat?

CLAESSENS Joris 21 december 2021 21:30

Kernenergie is altijd al groene energie geweest.
En net zoals Autos en houtkachels, hoe moderner, hoe groener.

Universalia 22 december 2021 01:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 9848774)

Of men een houtkachel 'groen' mag noemen dat lijkt mij ver gezocht.

Daarstraks nog even met de wagen op pad en ik moet ergens voorbijgereden zijn waar iemand zijn/haar houtkachel de 'sporen' aan het geven was.

Ik heb mijn luchtinlaatjes van de wagen moeten dichtzetten, stinken daar ...

Travis Bickle 22 december 2021 01:58

We geven het gewoon een ander label. Dan kunnen we zonder ons gezicht te verliezen de kerncentrales alsog openen. Want: 'groen' ...

Ik kan en wil me echt niet voorstellen dat dit de gedachtegang is. Echter, ik vrees ervoor. Idem voor gas. Ook dat wil men men nu een groen label geven. Vergeet echter niet dat binnenkort nieuwbouwwoningen geen aardgasaansluiting meer mogen hebben.

Er wordt zomaar wat beslist; zonder nadenken. Naar de burger wordt niet geluisterd; en wanneer men (wanneer het feitelijk te laat is) heeft begrepen dat die burger eigenlijk gelijk had, verhult men zich achter 'voortschrijdend inzicht'.

Ik word dat stilaan allemaal moe.

Zucht 22 december 2021 02:25

Op de klimaattop in Glasgow zei De Croo dat er geen tijd meer te verliezen is en dat nu vermindering van de CO2 uitstoot prioritair is.
Dit jaar hebben we zelfs in België de desastreuse gevolgen van de opwarming gevoeld met de grote overstromingen. Het is geen ver van mijn bed show meer. Zo orakelde hij daar in Glasgow.
Eenmaal thuis is het van, we gaan nog een paar jaar onze CO2 uitstoot verhogen want kernenergie is des duivels.
En nu gaat hij in Europa dus weer zeggen dat kernenergie goed is.
Ge steekt 50 cent in die zijn gleufke, en die zegt alles wat ge wilt.

CLAESSENS Joris 22 december 2021 05:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9848847)

Daarstraks nog even met de wagen op pad en ik moet ergens voorbijgereden zijn waar iemand zijn/haar houtkachel de 'sporen' aan het geven was.

Herlees de laatste regel eens...
Je doet hier een Tinneke... ; jamaar, die nieuwe kleine kerncentrales... Dat is Tjernobyl hé! 8-)

reservespeler 22 december 2021 07:12

Citaat:

Auto's en houtkachels worden inderdaad steeds beter.

reservespeler 22 december 2021 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9848847)

Hij schrijft dan ook niet dat houtkachels groen zijn.
Hij schrijft wel dat ze steeds beter worden.

Bij één van de eerste crisissen, werd alles gestookt wat er maar gestookt kon worden. Er werden zelfs papierpersen gemaakt.

Dat werkte als volgt:
  • Men verzamelde papier.
  • Dat papier werd geweekt in water, gemengd met behanglijm.
  • Het papier werd in een handpers gedaan, waardoor er blokken papier gevormd werden.
  • Na het drogen werden de blokken opgestookt

Ik moet zeggen dat ze vrij lang warmte afgaven.

reservespeler 22 december 2021 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9848848)
We geven het gewoon een ander label. Dan kunnen we zonder ons gezicht te verliezen de kerncentrales alsog openen. Want: 'groen' ...

Ik kan en wil me echt niet voorstellen dat dit de gedachtegang is. Echter, ik vrees ervoor. Idem voor gas. Ook dat wil men men nu een groen label geven. Vergeet echter niet dat binnenkort nieuwbouwwoningen geen aardgasaansluiting meer mogen hebben.

Er wordt zomaar wat beslist; zonder nadenken. Naar de burger wordt niet geluisterd; en wanneer men (wanneer het feitelijk te laat is) heeft begrepen dat die burger eigenlijk gelijk had, verhult men zich achter 'voortschrijdend inzicht'.

Ik word dat stilaan allemaal moe.

Dat is de bocht die De Croo aan het voorbereiden is.

Micele 22 december 2021 10:08

Anders valt de regering? (MR blijft op zijn standpunt kerncentrales open te houden, Energyville en Ir menen dat het zeker doenbaar is...)

(en nu dat de gasprijs nog maar eens stijgt ...)
1/3 van het gas van Europa zou uit Rusland komen...

Dadeemelee 22 december 2021 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9848741)
Binnen Europa is volop strijd aan de gang over de vraag of kernenergie straks als ‘groen’ gelabeld wordt, en zo forse Europese steun kan krijgen. Daarbij wil Frankrijk, met president Emmanuel Macron als grote believer van kernenergie, absoluut dat dat gebeurt.

Opvallend alvast: België heeft zich ook bij de landen geschaard die kernenergie op de lijst van de groene energie willen zien, net als Frankrijk. “Wij bekijken met een open geest elke technologie die een brug biedt naar duurzame elektriciteitsproductie”, zo stelde premier De Croo aan De Tijd.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/pol...edgdhp&pc=U531

Niet toevallig is De Croo Europees een forse bondgenoot van Macron: beiden maken deel uit van de liberale ALDE-groep op Europees niveau. Maar dat België dus nu een ‘believer’ is van kernenergie in Europa in de Green Deal, moet voor de groenen in de coalitie toch een beetje wringen.

Hoe valt dit te rijnen met ne Den dweil van de wetstraat?

Of je het nu ‘groen’ noemt of niet is één zaak. Feit blijft dat ze niet thuishoren in dichtbevolkte gebieden zoals België.

Deo 22 december 2021 10:39

Nieuwe kerncentrales bouwen met steun van mensen via uitgeven van deelbewijzen net zoals bij windmolen projecten.
Overal duiken nieuwe kerncentrales op, en België?
Straks moeten ze weer achteraan de feiten hollen.
Echt een geitenwollensokken land op gebied van energie

ViveLaBelgique 22 december 2021 11:31

Citaat:

Hoe moderner autos en houtkachels hoe minder toxisch stof maar hoe meer fijn stof en hoe meer onderhoud aan de uitlaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be