Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Omicron even ziekmakend? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262479)

Der Wanderer 22 december 2021 06:49

Omicron even ziekmakend?

https://www.hln.be/binnenland/omikro...elta~ad09598d/

Ik kan helaas niet het hele artikel lezen, maar zoals het daar staat, lijkt het alsof Molenberghs de bewust gekozen 'dramatische' aannames in Engeland een 'inzicht' noemt dat 'steeds meer opgang maakt'.

Is daar nu al enig bewijs voor?

worried.civilian 22 december 2021 07:42

Nee, in tegenstelling. Kijk naar cijfers van Denemarken die heel granulair zijn.

Ilse 22 december 2021 08:44

Over het algemeen milder in de realiteit (cijfers van zuid-Afrika, Denemarken, van de EU in het geheel tot nu toe: zie ECDC omikron rapport).

Waar zien we bewijs dat het mogelijk erger zou zijn:
ofwel bij lab-testen waar bij enkel wordt gekeken naar hoezeer antistoffen worden ontweken (dit is maar 1 aspect, houdt geen rekening met de T-cellen of ziekmakend effect),
ofwel bij random worst-case ‘scenario’s’ (zonder probabiliteit!), zoals die fameuze studie van Neil Ferguson in de UK.

Alle echte cases tot nu toe (ook die van meer dan twee weken geleden) tonen heel lage hospitalisatie tov delta.

Dus: overduidelijk heel besmettelijk en veel milder.

Ilse 22 december 2021 08:57

Kan er iemand het hele artikel zien?
Ik ben benieuwd naar welk scenario ze hebben gekeken.

Hoofdstraat 22 december 2021 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ilse (Bericht 9848955)
Kan er iemand het hele artikel zien?
Ik ben benieuwd naar welk scenario ze hebben gekeken.

Ze gaan ervan uit dat het half zo ziek maakt. Veel zever allemaal, het zijn scenario’s niet gebaseerd op echte cijfers, ze gokken er een beetje naar.

zelfs bij de meest optimistische inschatting van besmettelijkheid én als je ervan uitgaat dat omikron half zo ziek maakt als delta. Dan komen we uit bij 500 tot 600 bezette bedden op intensieve, terwijl ziekenhuizen andere zorg al moeten uitstellen van zodra de IC-bezetting over de 500 bedden gaat.

Bij de meest pessimistische inschatting belandt Barbé op het niveau van de tweede golf. “Inschattingen op basis van gegevens uit andere landen houden altijd veel onzekerheden in. Persoonlijk verwacht ik niet dat het zal gebeuren, maar met de hoogste besmettelijkheid en een virus dat even pathogeen is als delta, kunnen er opnieuw tot 1.500 patiënten op intensieve belanden. Als we maximaal boosteren, zouden we dat kunnen inperken tot 1.200 bezette IZ-bedden”.

Skobelev 22 december 2021 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9848984)
Ze gaan ervan uit dat het half zo ziek maakt. Veel zever allemaal, het zijn scenario’s niet gebaseerd op echte cijfers, ze gokken er een beetje naar.

zelfs bij de meest optimistische inschatting van besmettelijkheid én als je ervan uitgaat dat omikron half zo ziek maakt als delta. Dan komen we uit bij 500 tot 600 bezette bedden op intensieve, terwijl ziekenhuizen andere zorg al moeten uitstellen van zodra de IC-bezetting over de 500 bedden gaat.

Bij de meest pessimistische inschatting belandt Barbé op het niveau van de tweede golf. “Inschattingen op basis van gegevens uit andere landen houden altijd veel onzekerheden in. Persoonlijk verwacht ik niet dat het zal gebeuren, maar met de hoogste besmettelijkheid en een virus dat even pathogeen is als delta, kunnen er opnieuw tot 1.500 patiënten op intensieve belanden. Als we maximaal boosteren, zouden we dat kunnen inperken tot 1.200 bezette IZ-bedden”.

Zoals hier dus. :?

stab 22 december 2021 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9848984)

Kurt Barbé, terug van weggeweest.

alpina 22 december 2021 10:17

Ze zouden die journalist per direct zijn C4 moeten geven voor de kop van dat artikel:
Citaat:

Omikrontsunami komt snel en fel: “Nieuwe variant maakt even ziek als delta”
Dat is dus op niks gebaseerd. Het enige dat een feit is dat de doemscenario's gebaseerd zijn op de assumptie dat Omikron even ziekmakend is als Delta. Maar de feiten in de echte wereld spreken dat lijnrecht tegen.

We krijgen hier dagelijks een bevestiging dat zowel media als experts een wedstrijdje "om ter hardst paniker" spelen. Ze zijn goed bezig...

IJsboer 22 december 2021 10:37

Ik ken twee mensen (10 jaar en 40 jaar) die omikron hebben gehad. Je komt er niet van in de kliniek, maar ik was verbaasd dat een kind van 10 zonder onderliggende aandoeningen er zo miserabel van wordt.

Hoge koorts (tot 39 graden met ijlen) in vlagen voor zeker 6 to 7 dagen lang. Soms is de koorts plots weg, denk je dat je beter bent en komt dat plots terug. Ook op de momenten dat de koorts weg is zo moe dat je gemakkelijk 14 tot 16 uur per dag slaapt (niet rust, slaapt). Voor de rest ook typische verkoudheidsklachten er bovenop.

Dus: iets dat ik liever zelf niet krijg, maar de maatschappij op slot draaien zoals in Nederland en andere landen vind ik nogal extreem. (Ze belastten immers de druk op de zorg niet, ze moesten voor zichzelf zorgen en thuis uitzieken)

Hoofdstraat 22 december 2021 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9849018)
Ik ken twee mensen (10 jaar en 40 jaar) die omikron hebben gehad. Je komt er niet van in de kliniek, maar ik was verbaasd dat een kind van 10 zonder onderliggende aandoeningen er zo miserabel van wordt.

Hoge koorts (tot 39 graden met ijlen) in vlagen voor zeker 6 to 7 dagen lang. Soms is de koorts plots weg, denk je dat je beter bent en komt dat plots terug. Ook op de momenten dat de koorts weg is zo moe dat je gemakkelijk 14 tot 16 uur per dag slaapt (niet rust, slaapt). Voor de rest ook typische verkoudheidsklachten er bovenop.

Dus: iets dat ik liever zelf niet krijg, maar de maatschappij op slot draaien zoals in Nederland en andere landen vind ik nogal extreem. (Ze belastten immers de druk op de zorg niet, ze moesten voor zichzelf zorgen en thuis uitzieken)

Was die kleine gevaccineerd? Ik neem aan van niet.

Ik moet eerlijk zijn dat dit wel heftig is voor ene van 10.

fox 22 december 2021 15:43

Hoeveel kinderen belanden er jaarlijks in het ziekenhuis met een RSV infectie en hoeveel belanden er in de kliniek met een covid infectie?

Gun 22 december 2021 16:02

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door worried.civilian (Bericht 9848910)
Nee, in tegenstelling. Kijk naar cijfers van Denemarken die heel granulair zijn.

Kijk ook naar South Africa ... sterftecijfers

Boduo 22 december 2021 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9848872)
https://www.hln.be/binnenland/omikro...elta~ad09598d/

Ik kan helaas niet het hele artikel lezen, maar zoals het daar staat, lijkt het alsof Molenberghs de bewust gekozen 'dramatische' aannames in Engeland een 'inzicht' noemt dat 'steeds meer opgang maakt'.

Is daar nu al enig bewijs voor?

In Z Afrika is het nu volop zomer.
In Europa is het nu volop winter: de omikron-variant heeft hier vrij spel, dus...
blijf in uw kot.

alpina 22 december 2021 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9849426)
In Europa is het nu volop winter: de omikron-variant heeft hier vrij spel, dus...
blijf in uw kot.

En in Denemarken en de UK waar het nu al lijkt te plaffoneren is het minder winter dan bij ons?

Yolanda 22 december 2021 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9849287)
Hoeveel kinderen belanden er jaarlijks in het ziekenhuis met een RSV infectie en hoeveel belanden er in de kliniek met een covid infectie?

135 voor covid sinds maart 2020

Iemand cijfers van RSV ? Ik gok dat dat gemakkelijk die 135 per maand is.

alpina 22 december 2021 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yolanda (Bericht 9849435)
135 voor covid sinds maart 2020

Iemand cijfers van RSV ? Ik gok dat dat gemakkelijk die 135 per maand is.

Geen idee van de RSV cijfers, het is wel zo dat influenza voor kinderen gevaarlijker is dan COVID.

Yolanda 22 december 2021 18:28

Citaat:

blijf in uw kot.

Hun ergste golf qua sterfgevallen hebben ze in de vorige zomer gehad. Tot ruim 800 doden per dag half januari 2021.

Nu zitten ze aan 45 doden als 7-daags gemiddelde.

Dus wat was je punt precies ?

morte-vivante 22 december 2021 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina (Bericht 9849437)
Geen idee van de RSV cijfers, het is wel zo dat influenza voor kinderen gevaarlijker is dan COVID.

en het griepvaccin wordt afgeraden voor kinderen.

IJsboer 22 december 2021 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9849233)
Was die kleine gevaccineerd? Ik neem aan van niet.

Ik moet eerlijk zijn dat dit wel heftig is voor ene van 10.

Nee, die was niet gevaccineerd. De mama wel, maar prik is > 6 maanden geleden.

Kind heeft bij ouders (nog geen boosterprik) gezeten en grootouders (14 dagen geleden boosterprik). Mama en papa zijn strontziek, de grootouders hebben niks en zelfs negatief getest. Zijn zusje had niks maar heeft 2 maand geleden zelf covid gehad (positief getest). (Ze had toen lichte koorts en een kuchje) dus die immuniteit zal ook nog wel werken denk ik.

Reverberation 22 december 2021 19:05

Citaat:

blijf in uw kot.

Nee Maggie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be