![]() |
Snelladen in de nabije toekomst, een COO geeft uitleg
In Europa schieten de snellaadstations als paddestoelen uit de grond.
EnBW is een van die opvallende Duitse energiebedrijven die 100 miljoen euro per jaar investeert in snellaadpunten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Met 15 miljoen elektrische auto's zal de benodigde hoeveelheid elektriciteit in Duitsland in 2030 met 6 procent toenemen. Teslamag.de stelde de Chief Operation Officer van EnWB-mobility 7 simpele vragen, die ik door de ggl-vertaler smijt. Onder de Duitse energiegroepen onderscheidt EnBW uit Stuttgart zich als degene met een belangrijke focus op het bouwen van infrastructuur voor elektromobiliteit. Met investeringen van 100 miljoen euro per jaar moeten in eerste instantie 1000 eigen locaties gebouwd zijn tegen eind 2021 en 2500 van de snelste variëteit zijn gepland tegen eind 2025. Daarnaast biedt EnBW het opladen van elektrische auto's aan bij duizenden externe stations in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland met duidelijke, zij het hogere tarieven in 2021 zoals bij Tesla. Deze business is gebundeld in de dochteronderneming EnBW mobility+, waarvoor Chief Sales & Operations Officer Timo Sillober verantwoordelijk is in de Groepsdirectie. Net als zes andere mensen uit de wereld van elektrische auto's beantwoordde hij aan het einde van het jaar zeven vragen op teslamag.de. Rijdt u een elektrische auto? Zo ja, welke en waarom? Zo niet, vermeld dan ook het model en de reden. Tuurlijk - ik rijd al jaren elektrisch. Ik rijd momenteel in een Tesla Model 3 omdat mijn Hyundai Ioniq 5 in de werkplaats staat. Wat is het leukste en meest vervelende aan deze (elektrische) auto? De Model 3 is een zeer succesvol voertuig met fenomenale rijprestaties. Ik woon in Beieren en als Oostenrijker reis ik veel in de bergen. Dit voertuig is geweldig en erg leuk, zelfs in de sneeuw. Wat echter vervelend is, is dat, net als bij andere fabrikanten, de assistentiesystemen zeer snel uitvallen als het sneeuwt - er is nog een lange weg te gaan naar autonoom rijden. In 2021 zouden in Duitsland naar verwachting zo'n 350.000 volledig elektrische auto's worden verkocht. Hoeveel zullen dat er zijn in 2022? We gaan ervan uit dat de opmars snel zal doorgaan. We verwachten in 2022 zo'n 500.000 nieuwe batterij-elektrische auto's - ik kan me zelfs voorstellen dat het richting 600.000 gaat. Gelukkig heeft de nieuwe federale regering mogelijke hindernissen, zoals het dreigende aflopen van de financiering, uit de weg geruimd. Wat zou er moeten gebeuren zodat in 2025 niemand in Duitsland een auto met verbrandingsmotor zou willen kopen, en zou dat positief zijn? Dat zou heel positief zijn om de klimaatverandering te ondersteunen. Vooral openbaar snelladen is essentieel - en daar vertrouwen wij als grootste snellaadnetwerkexploitant in Duitsland op: dankzij snelladen is e-mobility geschikt voor dagelijks gebruik, zelfs als u geen eigen wallbox bij de hand hebt huis. Om de uitbreiding snel te laten verlopen, hebben we eenvoudigere en snellere goedkeuringsprocedures nodig, geen overmatige regelgeving en vooral moeten gemeenten ruimte bieden aan HPC-laadparken in stedelijke gebieden. Kortom, we moeten hier veel pragmatischer worden. In 2021 is het opladen van elektrische auto's bij EnBW en andere aanbieders merkbaar duurder geworden - gaat dit de komende jaren door? Ik kan alleen voor EnBW spreken en we hebben geen prijsaanpassingen gepland. Vanaf het begin is ons prijsbeleid gericht op transparantie en langdurige, betrouwbare prijzen voor onze klanten. Er wordt wel eens gezegd dat aanzienlijk meer elektrische auto's de stroomopwekking en -netten zouden overweldigen. Zijn dergelijke angsten terecht? Nee. Met 15 miljoen elektrische auto's zal de benodigde hoeveelheid elektriciteit in Duitsland in 2030 met 6 procent toenemen. Dat kan absoluut, maar het is ook duidelijk dat we door moeten gaan met de energietransitie. Als het gaat om opladen thuis, bijvoorbeeld in de netwerklaboratoria van onze distributienetwerkdochter Netze BW, analyseren we de effecten van het opladen van e-auto's tegelijkertijd in woonwijken en appartementsgebouwen. Met intelligent laadbeheer werkt dit ook goed bij een groter aantal e-cars. In plaats van een piek laadvermogen, oriënteer je je op echte behoeften. Gaat u ervan uit dat het huidige beschikbare laadvermogen tot 300 kilowatt ook voldoende zal zijn voor de volgende generatie elektrische auto's? Ja. De voertuigen die momenteel het snelst kunnen laden, hebben nog steeds een pieklaadvermogen dat ver onder deze grens ligt. En zelfs als hun maximale laadcapaciteit ooit hoger is, zijn dat niet de gemiddelde laadsnelheden. Hebben dus slechts een beperkt effect op de effectieve laadtijd van deze voertuigen. Maar maak je geen zorgen: we zijn ook al aan het bouwen - onze volgende generatie laadstations zal een nog hoger vermogen hebben. Citaat:
|
De krachtigste laadzuilen in 2022, zoals deze 360 kW van het Zwitserse ABB:
https://www.change.inc/mobiliteit/dr...de-markt-37152 |
Dat voldoende snel laden, daar zal wel niemand aan twijfelen dat ze dat zullen kunnen realiseren.
Het probleem ligt meer bij de andere aanleunende bezorgdheden: - de prijs van de batterijen in het voertuig - het aantal van de laadpalen en hun verspreiding - de leveringszekerheid van de elektriciteit - de beloftes van laden op gunstige momenten, o.a. dank zij intelligente tellers. |
[quote=De schoofzak;9852257]Dat voldoende snel laden, daar zal wel niemand aan twijfelen dat ze dat zullen kunnen realiseren.
Het probleem ligt meer bij de andere aanleunende bezorgdheden: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Electrische wagens kunnen ook direct opgeladen worden met zon en wind. Citaat:
En daar zijn loadbalancing laadpunten ook mee bedoelt, die enkel zoveel stroom voor de wagen nemen die jij dan helemaal niet nodig hebt. En dat is ook in appartementen. Bvb het liftgebruik heeft tijdelijk x-vermogen nodig en is prioritair aan de laadpunten. Bvb en-of er wordt meer gekookt op uur x.xx tot x.xx dat is altijd prioritair, enz... Ik zie daar nergens problemen. En de talrijke EV-eigenaars blijkbaar ook niet. Lees toch wat eens over de mythes en misvattingen die over electrische wagens verpreid worden: https://www.link2fleet.be/bart-massi...trisch-rijden/ |
Een "COO" hier noemen ze dat een "CEO"
|
Citaat:
Citaat:
|
[quote=Micele;9852270]
Citaat:
maar ik heb een sterk vermoeden dat de uitrol van de "beloftes" zoals gewoonlijk wel eens veel langer zou kunnen duren dan verwacht. (terloops maak ik me minder zorgen over de prijs van fossiele brandstoffen, dan over de belastingen op fossiele brandstoffen) |
Citaat:
https://www.eafo.eu/countries/europe...re/electricity Het aantal openbare laadpunten groeit gestaag mee met het aantal electrische wagens. In bepaalde landen zelfs sneller dan verwacht. Zoals dat in het lange verleden ook was bij fossiele wagens. En de meeste huidige EV-bestuurders, pakweg 80 tot 90% hoeft helemaal geen openbare laadpaal, omdat die gewoonweg thuis laadt aan zijn privaat laadpunt. Die zijn niet afhankelijk van "uw denkbeeldige beloftes" Citaat:
En een volgende energiecrisis (gas-olie) is korterbij dan je denkt. Daarom hoe sneller men van fossiel afgeraakt tenminste voor het dagelijks autorijden hoe beter. En hoe minder oliereserves we verplicht moeten aanhouden voor het geval van een oliecrisis. Olie heeft nog veel andere/betere toepassingen om het met een slecht rendement op te stoken voor te rijden. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Aantal snelladers in Nederland hoort bij de top in Europa, met ca. 2500 zware snellaadpunten CCS + Tesla tesamen. Via https://www.eafo.eu/countries/nether...re/electricity
Leuke post en leuke achtergrond te lezen in de reacties: Citaat:
|
Mark Coucke investeert 20 miljoen in EnergyVision. En die gaan geen tankstations zetten. :-D
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be