Vlad |
29 december 2021 08:13 |
Mannen die Kanko haar gedachtegoed (het liberalisme) en mening over het hoofddoek vergelijken met het gedachtegoed van de Taliban zou men met een bot mes de volledige eikel moeten verwijderen zoals men de clitoris bij veel vrouwen als haar verwijderde en nog verwijdert. Eens zien of ze het Talibangedachtegoed en dat van Kanko nog te vergelijken vinden.
Wie het hoofddoek eigen keuze of onschuldig noemt moet eens de levensverhalen als dat van Lale Gül lezen. In een zeer groot deel van de moslimgemeenschappen is de hoofddoek nog steeds een verplichting en worden de jonge vrouwen onderdrukt. In die mate zelfs dat het bijna niet kan dat de Groen!sters met hun hoofddoeken daar niet bewust van zijn en dat moesten ze een beetje empathie en verstand hebben en echt feministisch zijn ze hun hoofddoek onmiddellijk zouden afleggen. Uit het feit dat ze dat niet doen kan ik alleen opmaken dat het extremistische fundamentalistische moslima's zijn die met een gespleten tong spreken en dat hun westerse aanhangers zich laten verleiden tot collaboratie.
Denken dat het hoofddoek de bevrijding uit de onderdrukking kan betekenen is een serieuze misvatting. Voor elke moslima die aan het maatschappelijke leven zou deelnemen met hoofddoek maar niet zonder zijn er tien die verder onderdrukt zullen worden omdat men heeft toegegeven aan de fundamentalisten. Voor elke 'feministische' moslima die met hoofddoek gaat studeren of werken gaan er tien zijn die niet gaan mogen studeren of werken. Dat zie je genoeg aan de vluchthuizen en aan het geweld tegen de vrouwen zoals Gül die openbaren hoe het er in het grootste deel van de moslimgemeenschap echt aan toe gaat. In de blok waar ik woon leven 5 moslima's. Een zonder en vier met hoofddoek. De eerste gaat uit werken en de andere vier niet. Ik kan natuurlijk niet in hun hoofd kijken maar ik vermoed niet dat mocht het hoofddoek overal op de werkvloer aanvaard worden die vier plots aan het werk zouden gaan.
Dit gezegd zijnde, een verbod werkt meestal averechts. Die 'feministische' moslima's met hoofddoek dienen overtuigd te worden van hun ongelijk. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Ligt de leefwereld van die 'progressieve' vrouwen zo ver weg van de leefwereld van de grote massa die bewust en onbewust gedwongen worden tot het dragen van het hoofddoek en die onderdrukt worden ? Zien die 'feministische' vrouwen niet in dat het hun eigen ressentiment en godsdienstige waanzin de belangrijkste drijfveren voor hun visie zijn en niet de liefde voor al die onderdrukte meisjes en vrouwen ?
Wat goed is voor de een is slecht voor een ander en omgekeerd. Alles heeft positieve en negatieve kanten. Gezien we sinds corona toch in een regelrechte dictatuur leven kan er worden nagedacht over een (al dan niet totaal) verbod. Het komt er dan op aan te bestuderen wat voor de grootste hoop vrouwen een verbetering zou betekenen, een (plaatselijk) verbod op het hoofddoek of (overal) de vrije keuze. Bij een verbod vermoed ik dat enkel de meest fundamentalistische moslims de vrouwen en meisjes gaan binnen houden en dat die vrouwen slechter af gaan zijn. De meerderheid zal beter af zijn en een stap uit de onderdrukking kunnen zetten. Bij overal de vrije keuze is er weinig kans dat de meest fundamentalistische moslims de vrouwen en meisjes plots meer gaan laten deelnemen aan het maatschappelijke leven maar een deel van de andere moslima's zal zich gedwongen voelen het aan te doen en daar de gevolgen van dragen. Er zullen minder progressieve moslima's zijn zonder hoofddoek, minder vrouwen die hun achterlijke godsdienst gaan achterlaten en nog minder gemengde huwelijken en dus meer segregatie.
Men zegt wel eens dat een man geen zaken heeft met het hoofddoek en zich in het debat niet moeten moeien of beschuldigt hen ervan dat het debat hoofdzakelijk door mannen wordt gevoerd. Maar ik vind dat het me als man aanbelangt, het hoofddoek stoot me namelijk tegen de borst. Ik lees geregeld dat men het draagt om de haren te bedekken omdat mannen de schoonheid niet mogen zien of omdat men de man niet begerig wil maken. Het belangt me als man dus wel aan. Ik wens helemaal niet in een wereld te leven waar almaar meer vrouwen zich voor me verbergen of ten teken geven dat ik een monster ben dat hen ten allen tijde wil aanranden of me niet kan inhouden als ik hun haar zou zien. Wat een waanzin is dat toch allemaal. Het hoofddoek dragen op het werk, op school of aan de unief is echt geen stapje dichter bij de emancipatie van de meerderheid van de moslima's en het op straat dragen is gewoon een belediging voor de man.
Alleszins, het hoofddoekendebat verengen tot een discussie over verplichting en verbod en de vergelijking tussen de twee staat voor mij gelijk aan het ontwijken van de echte discussie en lijkt me een intellectueel oneerlijke manier van doen. Niemand verschiet ervan natuurlijk dat een iemand als Van Ranst zich van die bliksemafleidertechniek bedient.
|