![]() |
Rijbereik electrische auto valt te relativeren
Wanneer ik nog een rijbereik heb van om en bij de 70 KM vertrek ik niet van Nieuwpoort naar Brugge, dan ga ik eerst gaan tanken voor alle zekerheid. Ik kan dan ook eerst gaan tanken, maar wie elektrisch rijd met een actieradius van 370 Km gaat niet vertrekken naar Brugge na driehonderd Km afgelegd te hebben.
Dus zijn actieradius beperkt zich tot de afstand die hij nog af te leggen heeft die dag. Stel dat ge in Brussel of Antwerpen zit en ge hebt 200 KM afgelegd en ge moet nog naar Oostende wordt het toch stressvol rijden vooral als het juist een extra koude dag is die dag. Ik voel me dan toch meer op mijn gemak met een diesel die ik even snel onderweg kan bijtanken.;-) |
Citaat:
|
Citaat:
En het gaat alsmaar sneller, toch als de wagen het aankan. 100 km erbij in 3 minuten voor de mensen die geen tijd hebben: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een van de kleinste EV, de Fiat 500e (28.600 €) doet er 100 km bij in 9-10 minuten. Die bestuurder of passagier kan desnoods nog net een plasje gaan doen. Een bescheiden 100 kW CCS-laadpunt is al genoeg want op zijn piek laadt die maar aan 85 kW. Hier nog eens overgedaan: (en dezelfde laadgrafiek als in ev-database.nl) Citaat:
) Citaat:
|
Iets wat rond draait kan stroom produceren.
Past dat toe in de elec. wagens. Moet toch te doen zijn. |
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Recuperatief_remmen Meer uitleg van manueel instelbaar tot automatisch-intelligent: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...eratief-remmen |
Citaat:
Je moet een auto kopen die past bij je rijdend leven. Als je alleen maar in de stad of in het dorp max 40 km per dag rijdt, heb je niet direct een extra grote en zware diesel nodig. Voor de ritten die jij beschrijft als dagelijkse gewoonte, moet je nu nog even wachten om het elektrisch te doen. Het kan al, maar dan moet je wel een comfortabel rustig werkleven en levensritme/karakter hebben. Als overgang is in tegengesteld geval een stekkerhybride interessant. |
Mensen die een EV mentaal niet aankunnen blijven best zolang mogelijk bij hun oude gewoontes.
Ik heb gehoord dat de wachttijden bij EVs al naar meer dan 1 jaar oplopen wegens de hoge vraag, en omdat de constructeurs er niet meer van kunnen maken, ook door chiptekort. Skoda Enyaq is alvast +1 jaar wachttijd. Ook deze bron met tips om die wachttijd eventueel in te korten: https://www.hln.be/video/genre/news/...norm-op-272034 |
Citaat:
De rest van de grote beloften (intelligente teller, die dan nog intelligent werkt ook liefst, in mijn kot, en andere zaken zoals voldoende laadpalen aan schappelijke prijs per kwu) dat is ook lekkere koek. Maar dan betonkoek. Voor soldaten in den oorlog. |
Citaat:
Die kWh prijzen zijn alom geweten, als men een EV aankoopt zal men best een abbo moeten nemen als men véél wilt snelladen en dus de dagelijkse km-vreter of lange afstanden(3-5% van de bestuurders) . Wie eerder zelden snellaad (zoals jaarlijks x-maal op 1000 km-vakanties) kan dat met een rekenmachinetje uitrekenen of een snellaadabbo nog kan lonen. of deze Ionity-prijzen nog gelden weet ik niet, kan meer of minder zijn, het gaat om wat de automerken aanbieden: (Ionity zijn in de regel een van de duurste) Citaat:
Ik denk dat men toch ~50% spaart tov een plofmobiel aan huidige plofbrandstofprijzen. Gepensioneerden zonder den oorlog die meestal thuis kunnen laden gaan wslk ook regelmatig bij de horeca en diverse markten gratis laden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
**geen toiletten : Citaat:
Citaat:
(120 € abbo inbegrepen) En dat zonder de gratis laadmogelijkheden. QED. Met een bescheiden en zuinige ICE (en ei onder het gaspedaal) zou men pakweg minstens 1.500 € bij 15.000 km/jaar moeten ophoesten. En dan tankt men aan de goedkoopste pompen, zonder WC uiteraard. :-D |
Citaat:
100kWh vullen is 105/110kWh betalen. Per kWh rekent men doorgaans zo'n 0.6€/kWh. 'Voltanken' komt in dit voorbeeld dus op 63/66€ zonder het tijdverlies mee te rekenen. Daar kom je 350 ?* 400 km ver mee. Elke 100 km kost je dus tussen de 16 en 19€. Een pak duurder dan een benzine en bijna het dubbele van wat je voor een dieselversie uit je zak moet halen. In België rijden de slimsten met LPG, in Frankrijk met E85... 8-) ![]() |
Citaat:
vwala: VW 9,99€ (VW Charge Plus) 0,30€ /kWh Of 930 € per jaar aan 15.000 km/jaar aan 18 kWh/100 km (laadverlies inbegrepen (120 € abbo inbegrepen) Praktijkverbruik 16,6 kWh/100 km, bron: https://ev-database.nl/auto/1531/Volkswagen-ID3-Pro En dat zonder de gratis laadmogelijkheden. QED. Met een bescheiden en zuinige ICE (en ei onder het gaspedaal) zou men pakweg minstens 1.500 € bij 15.000 km/jaar moeten ophoesten. En dan tankt men aan de goedkoopste pompen, zonder WC uiteraard. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
'volgetankt' melde de wagen (2650 kg zwaar ... !?) een rijbereik van 230 km en dit met een batterijpakket van 60kWh. (ja, de 'goedkope' versie dus) Lijkt dus eerder 26 kWh/100 km te zijn. Hij is vertrokken met een geladen trailer van 2000 kg en was niet zeker dat hij zonder bijladen zou thuis geraken. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Heb je het over het effectief gebruikte vermogen of over de niet gebruikte beschikbare maximum vermogens? |
Citaat:
Heb je uw rekenkemel ondertussen verteerd? Toon nog eens aan met bronnen zoals ik doe. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be