patrickve |
9 januari 2022 14:43 |
Ik moet zeggen dat ik de tweede plek, "snottebellenprotocol" meer kan waarderen.
Uiteindelijk is "wappie" helemaal afgedreven, want aanvankelijk was het blijkbaar een adjectief voor gedrogeerden of mensen die "niet wijs" (waanzinnig) zijn. De band met de huidige betekenis, namelijk TV kwakzalver, lijkt me dan toch vergezocht.
Men gebruikt nu eerder "wappie" om mensen aan te duiden die totaal onwetenschappelijke lulkoek vertellen over corona, vaccinatie en zo. Dat is dus de perfecte beschrijving van onze TV kwakzalvers, die een indrukwekkend palmares van onwetenschappelijke lulkoek bijeengelald hebben in vele uitzendingen. Het wordt ook soms smalend "voortschrijdend inzicht" genoemd.
Eigenlijk is dat misschien nog de beste hedendaagse definitie van "wappie": mensen die dachten dat ze het wisten, en constant aan voortschrijdend inzicht moeten doen. Een site die het wappie concept enorm goed vertegenwoordigt, is laatjevaccineren.be bijvoorbeeld.
Citaat:
Ik ben gevaccineerd. Kan ik nog besmet raken met COVID-19?
Het kan inderdaad gebeuren dat je zelfs na vaccinatie toch nog COVID-19-positief wordt. Dat zit zo:
Het duurt 10 tot 14 dagen na de eerste vaccinatie vooraleer je lichaam antistoffen ontwikkelt en de bescherming goed begint te werken. Als je dus in die periode blootgesteld wordt aan het virus, is je afweer nog niet voldoende gestimuleerd door het vaccin en kan je nog besmet raken.
Net zoals andere vaccins biedt het COVID-19-vaccin geen 100% bescherming, ook niet na 2 dosissen. De Pfizer-BioNTech en Moderna vaccins bieden na volledige vaccinatie 94 ?* 95% bescherming tegen een milde vorm van infectie. AstraZeneca biedt iets meer dan 80% bescherming tegen een milde vorm van infectie (bij de tweede dosis op 12 weken).
Omdat we niet nagaan of je op het moment van vaccinatie drager bent van het virus, kan het zijn dat je al besmet was op moment van de vaccinatie en kort na de eerste vaccinatie COVID-19 positief wordt en eventueel ziek wordt. Dat komt dan omdat je op het moment van de vaccinatie nog in incubatietijd was.
Het blijft dus belangrijk om ook na vaccinatie de veiligheidsmaatregelen te blijven volgen.
|
|