quercus |
9 januari 2022 17:40 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
(Bericht 9863746)
Het probleem is dat we nu tegenover onze buurlanden reeds een hogere loonkost hebben en dat die niet die automatische index aanpassing kennen. Om te exporteren vergroot dus die handicap.
Als de buitenlandse klant een prijsverhoging van dienst of goederen weigert is er de destructieve keuze van de samenwerking stop te zetten ofwel de winstmarge in gevaar te brengen of tenslotte extra saneringen en besparingen door te voeren op het personeelsbestand om de marge te behouden.
|
Daar zit de knoop. In andere Europese landen is er geen dergelijke "automaat". In Nederland is er één keer per jaar een algemeen overleg tussen vakbonden, werkgevers en overheid. Daar wordt dan eerst vastgelegd hoeveel aan het loonpeil moet toegevoegd worden om het effect van een eventuele inflatie tijdens het voorbije jaar uit te vlakken. Daarna wordt gepalaverd of er nog ruimte is om bovenop die prijsaanpassing nog een loonsverhoging door te voeren. Het is de Regering die daarin het laatste woord heeft. Wat Nederland dus niet heeft zijn de plotse loonsverhogingen door een "index-automaat" zoals België dat heeft. Waarbij het soms slechts gaat over een tijdelijke seizoensgebonden opstoot van de prijs van bepaalde consumptiegoederen (bv.groente, fruit) die soms na een paar weken weer verdwijnt. Maar ondertussen heeft de index-automaat de werkgevers de das omgedaan en ze opgezadeld met een loonsverhoging.
|