![]() |
Brandveiligheid in garages.
Elektrische auto’s binnenkort verboden in parkeergarages?
In Nederland gaan steeds meer stemmen op om elektrische auto’s te verbieden in inpandige en ondergrondse parkeergarages omwille van het risico op hardnekkige branden. Terecht of onnodige paniek? En hoe is de situatie bij ons? https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...parkeergarages Appartementencomplexen weigeren elektrische auto’s in garage uit vrees voor brand VIDEOHoe groot is het brandgevaar als een elektrische auto in een parkeergarage wordt opgeladen? Tientallen verenigingen van eigenaren (VVE’s) zijn er als de dood voor en verbieden laadpalen in de gemeenschappelijke parkeergarage. Nog veel meer VVE’s hebben plannen voor laadpalen in de garage voorlopig in de koelkast gezet. https://www.ad.nl/auto/appartementen...rand~a9b88e19/ Grote zorgen over ondergronds laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar https://insurex.be/nieuws/grote-zorg...ge-brandgevaar |
Welke simpele ziel gaat een 15 000W verwarmingselement zonder toezicht aan laten staan? Je zou het kunnen vergelijken met het aan laten staan van een deftige "paëlla brander".
Trouwens, het is een harde "spelregel" in mijn hobby. LiPo accu's moeten geladen worden in een vuurvaste container, en er moet altijd iemand toezicht houden. En dat is met recht en reden. |
Dat wordt grappig. Benzine/Diesels mogen de stad niet meer in, en electrische mogen er niet meer parkeren.
|
Citaat:
En stel dat ze verboden worden in al die garages, waar gaan ze die dan overal parkeren in de steden????Gebouwen met 50 ?* 60 appartementen waarvan sommige meer dan één auto hebben. En een groot deel van die gebouwen hebben meer dan 60 appartementen. Ik wens ze veel succes van overheidswege. Ze zijn nog niet goed wakker bij de overheid in Europa hoor. Misschien kunnen ze dan Greta T engageren om die bakken te komen blussen met emmertjes zand. |
Citaat:
Je weet we, stadsvolk dat van techniek niet de minste notie heeft en zich dan ook zo gedraagt. Wetten maken waarnaar wetenschap en wetten van de natuur zich zouden moeten plooien. Dat producenten met het mes op de keel kunnen verplicht worden om de meest onzinnige beslissingen op te volgen dat weet iedereen. Maar ... wetenschap en natuurwetten vegen hun ballen aan politici en hun fantasie. |
Citaat:
Het is van , " Uitvoeren wat wij willen of we doen de regering vallen", en de schrik voor nieuwe verkiezingen is zo immens groot bij de traditionele partijen dat ze lijdzaam buigen voor groen en ons opzadelen met de grootst idiote maatregelen die ten kosten gaan van onze welvaart. Maatregelen die vooral gesteund worden door een bende snotneuzen die graag spijbelen maar die zelf nog voor geen cent hebben bijgedragen aan de maatschappij. Als de bende maar groot genoeg is. Als er slechts 5 spijbelaars zouden zijn werden ze gestraft door de school. Nu wordt de spijbelbende gesteund door de scholen want, iedere leerling betekend geld voor de school en als ze zich tegen die spijbelaars zou verzetten, die bende zou zo maar eens naar een andere school moeten verhuizen, hoeveel zou dat schelen in de schoolkassa. Eigenlijk zouden die scholen moeten gestraft worden door de overheid maar ja, zelfde verhaal, dan krijgen ze groen weer tegen, dus kop dicht en laten betijen. |
Zeer zeker het weten waard.
![]() |
Maar, de oplossing voor die "elektrische voertuigbranden" is zeer simpel. Er is een Lithium gebaseerde accu die op zichzelf niet kan branden. LiFePo4.
Ze is alleen een tikje zwaarder per opgeslagen vermogen. En natuurlijk, met zelfs een kleine accu is het elektrisch vermogen van zodanige aard er mooie fikjes mee gestookt kunnen worden, zonder dat de accu zelf meedoet. Zelfs GSM's kunnen ontploffen, en da's met een 6 tot 20W accu... |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens, die bakken staan allemaal naast elkaar in de parkeerruimte, als er één van in de fik gaat branden ze een kwartier later allemaal. |
Citaat:
|
Citaat:
In parkeergarages heb je het probleem dat dus de struktuur van het gewapend beton verzwakt kan geraken door die hoge temperatuur. en om een electrische auto in een bluscontainer te zetten in een ondergrondse garage, ... niet simpel. |
Citaat:
Nu roepen ze zelfs al de brandweer en de gascontrole van Fluvius omdat er idioten hun plofwagens lieten warmdraaien in de ondergrondse garage, de stank bereikte het flatgebouw. :roll: Citaat:
|
Citaat:
En dat in UK waar bet bestverkochte automodel van 2021 electrisch is. :-D |
Citaat:
Die dat echt vrezen zou ik aanraden direct te verhuizen, is beter voor hun nachtrust. ;-) Citaat:
Compleet belachelijk, als men bedenkt dat zelfs de zwaarste laadstations ondergronds mogen staan, en dikwijls 24/24 h open zijn . Allemaal krijgen ze een vergunning van Noorwegen tot China. Niet alleen traag laden maar ook DC-snelladen. Typisch hilarische stemmingmakerij dus. Bepaalde petrolheads klikken zulke titels wel graag aan. Het maakt hun alvast minder ongelukkig, ofzo? 2021- Nederland had 19,3 % aandeel nieuw ingeschreven puur electrische wagens 19,3% BEV en 31,6% benzine-hybrides en 0,3% diesel-hybrides. bron: https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2021 Nog altijd in stijgende lijn. 2021 was het eerste jaar dat ze minder puur-fossiele wagens nieuw ingeschreven hebben dan ((P)H)EV. Hey dat is ruim dan de helft aandeel met brandgevaarlijke batterijpacks, en de electrische fietsen en scooters en motos mag men niet vergeten, en eigenlijk alles wat een batterij heeft. hey dat is alles. Laadverbod. :roll: |
Citaat:
Het ging ook niet over het feit dat we niet mogen evolueren of zo, het gaat hem over het feit wat het beste is en meest functionele. Een auto op batterijen heeft nu eenmaal zijn nadelen. Kan in een verre of nabije toekomst misschien opgelost worden maar het feit blijft dat ze zekere nadelen hebben. We gaan terug naar onze garagebrand. Ze gaan misschien minder risico hebben om spontaan in de fik te vliegen, maar als ze het doen zit je met een serieus probleem. A je zit met een electrische stroom in de accu waardoor je moet oppassen met water. B Je zit met een chemische brand (metaal brand) die enorme temperaturen bereikt. Je krijgt die alleen uit en onder controle door het totale verstikken van die brand met zand bvb of door totale onderdompeling in water of schuim. In een kelder van een parkeergarage of flatgebouw kan dat voor een bijzonder onaangename situatie zorgen. Het zal helaas weer gaan duren tot het eens voorvalt en we een trailer moeten bestellen om de lijken in te kunnen stockeren. Nu ga je zeggen, ja waterstof kan ook ontploffen, ... zeker, maar het zit in een speciale tank en het vliegt ontzettend snel in de fik omdat het vluchtig is. Het is dus ook snel uit. Het probleem met uw batterij zit hem in het feit dat die blijft branden en aan zeer hoge temperatuur. |
Citaat:
Citaat:
Die petieterige nadelen van BEV zijn ondertussen al grotendeels opgelost. Ik zou niet weten welke er niet zouden opgelost kunnen worden in enkele jaren. Geef me toch eens een tip wie (welk automerk) schrik heeft electrische wagens te maken. Citaat:
https://ndakotalaw.com/do-electric-c...ered-vehicles/ En dan steken ze die eens in een container met voldoende water. Wat nu? Klaagt de brandweer mss? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niets dan goeds over H2, zeer veilig. :lol: Citaat:
En wat als die bijna helemaal niet kan branden? Citaat:
Ik neem aan dat je echt niets hebt waar een batterij inzit. (eentje zonder temperatuurmagement en vloeistofkoeling en heel veel veiligheden en monitoring zoals een moderne puur electrische wagen ;-)) Wat gaat deze draad worden als ook al de batterijen 99,99999% brandveilig zijn. (de nieuwe soort zonder electrolyt) |
Nog eens die link plaatsen en vertalen:
https://ndakotalaw.com/do-electric-c...ered-vehicles/ Vatten elektrische auto's meer brand dan voertuigen op gas? Vatten elektrische auto's meer in brand dan voertuigen op gas? Miljoenen voertuigen van verschillende fabrikanten worden momenteel teruggeroepen vanwege het risico om in brand te vliegen, wat kan leiden tot materiële schade en tragisch verlies van mensenlevens. De meest nieuwswaardige terugroepacties van de laatste tijd zijn elektrische voertuigen, met name enkele Tesla-, Chevy- en Hyundai-automodellen. Tussen eerdere terugroepacties, doorlopende terugroepacties en toekomstige terugroepacties die zeker zullen komen, kunt u zich zorgen maken dat uw eigen auto elk moment in brand kan vliegen. Een recent onderzoek van verzekeringsexperts AutoinsuranceEZ.com biedt mogelijk enkele antwoorden. Onderzoekers stelden de vraag: "Zijn elektrische voertuigen vatbaarder voor autobranden dan gas- of hybride voertuigen?" Met behulp van gegevens die zijn verzameld en geanalyseerd uit bronnen, waaronder de National Transportation Safety Board (NTSB), Bureau of Transportation Statistics (BTS) en terugroepgegevens van de overheid van Recalls.gov, hebben onderzoekers incidenten van autobranden uitgesplitst naar voertuig- en brandstoftype. Na het analyseren van autobrandstatistieken en verkoopgegevens, ontdekten de auteurs van de studie dat hybriden eigenlijk meer branden per 100.000 verkopen hebben, met: Hybride voertuigen: 3.474 branden per 100.000 verkopen Gasvoertuigen: 1.529 branden per 100.000 verkopen Elektrische voertuigen: 25 branden per 100.000 verkopen Hoewel elektrische voertuigen (EV's) niet zo vaak vlam vatten als andere voertuigen, kunnen ze, als ze toch vlam vatten, uiterst moeilijk te blussen zijn en veel meer schade aanrichten. Dit heeft te maken met de batterij, waar we het zo meteen over hebben. Zoals je hieronder zult zien, zijn batterijproblemen bijna altijd de oorzaak wanneer hybride en EV's worden teruggeroepen vanwege brandrisico's. Met behulp van gegevens uit 2020 vergeleken onderzoekers het terugroepen van brandrisico's voor alle drie de typen voertuigen (gas, hybride en elektrisch). Tien verschillende hybride en elektrische voertuigen die dat jaar werden teruggeroepen, hadden allemaal last van defecte batterijproblemen, waaronder: Hyundai Kona Chevrolet Bolt EV Chrysler Pacifica BMW 530e, xDrive30e, Mini Cooper Countryman All4 SE, i8, 330e, 745Le xDrive, & X5 xDrive45e Bij het terugroepen van brandrisico's voor voertuigen op gas werden daarentegen problemen genoemd zoals kortsluitingen, brandstoflekken of remsystemen, maar geen batterijen. Waarom veroorzaken defecte batterijen autobranden? Elektrische voertuigen gebruiken lithium-ionbatterijen als brandstof. Dit betekent dat, in tegenstelling tot gas, een elektrische auto, als hij eenmaal in brand staat, urenlang kan blijven branden. Axel Hernborg, CEO van Tripplo, vertelde AutoInsuranceEZ: “Elektrische auto's vatten minder vaak vlam dan benzineauto's, maar de duur en intensiteit van de branden kunnen het blussen aanzienlijk moeilijker maken door het gebruik van lithium-ionbatterijpakketten. Lithium-ionbatterijen zijn notoir moeilijk koel te houden. Zelfs nadat het lijkt alsof ze 24 uur uit staan, kunnen de batterijen genoeg warmte genereren om opnieuw te ontbranden.” (....) Terugroepacties wegens risiko op brandproblemen, meestal fout LG Chem Korea ![]() zal februari-maart 2022 opgelost moeten zijn, GM heeft zelfs zijn Chevy Bolt-productie volledig stilgelegd, om de batterijpacks te vervangen (op garantie), batterijen kwamen van LG Chem, S-Korea. Die van de Hyundai Kona zal ook wel LGChem geweest zijn. Al die PHEVs ga ik niet nachecken. Jullie mogen ook de ICEs doen. :-P |
Citaat:
|
Citaat:
Toyota is op de EV-innovatieladder ondertussen bijna laatste volgens CAM? (ook door de tijdsverspilling naar foolcell bij pw... neem ik aan) https://twitter.com/StefanBratzel/st...49943744892929 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be