Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Maximumleeftijd voor autochauffeurs? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262907)

IJsboer 13 januari 2022 13:14

Maximumleeftijd voor autochauffeurs?
 
https://www.hln.be/aalst/84-jarige-v...egem~a4dc5df0/


Vierentachtig jaar! 8O
Volgens mij had die niet eens door dat die iemand had aangereden.

Zou er een maximumleeftijd moeten komen voor een rijbewijs?
Of op zijn minst vanaf een bepaalde leeftijd een (her)evaluatie om te zien of iemand nog in staat is om te rijden. Zeker in het verkeer van vandaag ...

Iemand van 84 heeft misschien ooit nog zijn rijbewijs kunnen afhalen op het gemeentehuis zonder ooit 1 les te hebben gevolgd.

Onzijdig 13 januari 2022 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9867964)
https://www.hln.be/aalst/84-jarige-v...egem~a4dc5df0/


Vierentachtig jaar! 8O
Volgens mij had die niet eens door dat die iemand had aangereden.

Zou er een maximumleeftijd moeten komen voor een rijbewijs?
Of op zijn minst vanaf een bepaalde leeftijd een (her)evaluatie om te zien of iemand nog in staat is om te rijden. Zeker in het verkeer van vandaag ...

Iemand van 84 heeft misschien ooit nog zijn rijbewijs kunnen afhalen op het gemeentehuis zonder ooit 1 les te hebben gevolgd.

Een herevaluatie, waarom niet. Vanaf welke ouderdom? Jaarlijks, tweejaarlijks, driejaarlijks, vijfjaarlijks?
Het is een feit dat wat je vandaag kunt je morgen misschien niet meer kunt. (spijtig genoeg).

Skobelev 13 januari 2022 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9867964)
https://www.hln.be/aalst/84-jarige-v...egem~a4dc5df0/


Vierentachtig jaar! 8O
Volgens mij had die niet eens door dat die iemand had aangereden.

Zou er een maximumleeftijd moeten komen voor een rijbewijs?
Of op zijn minst vanaf een bepaalde leeftijd een (her)evaluatie om te zien of iemand nog in staat is om te rijden. Zeker in het verkeer van vandaag ...

Iemand van 84 heeft misschien ooit nog zijn rijbewijs kunnen afhalen op het gemeentehuis zonder ooit 1 les te hebben gevolgd.

Misschien moet je ook eens de gekken met camionetten en vrachtwagens op de snelweg evalueren of ze al dan niet hun rijbewijs mogen houden? Daar zitten ook nogal wat potentiële doodrijders bij.

Garry 18 januari 2022 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9867964)
https://www.hln.be/aalst/84-jarige-v...egem~a4dc5df0/


Vierentachtig jaar! 8O
Volgens mij had die niet eens door dat die iemand had aangereden.

Zou er een maximumleeftijd moeten komen voor een rijbewijs?
Of op zijn minst vanaf een bepaalde leeftijd een (her)evaluatie om te zien of iemand nog in staat is om te rijden. Zeker in het verkeer van vandaag ...

Iemand van 84 heeft misschien ooit nog zijn rijbewijs kunnen afhalen op het gemeentehuis zonder ooit 1 les te hebben gevolgd.

Ik ben er 73. Als ik het voor het zeggen had zou iedereen, elke leeftijd, op regelmatige tijdstippen een behendigheidstest moeten afleggen met de auto, en geloof me, dat er zeker evenveel, zo niet nog meer, jonge mensen hun tufferke zouden aan de kant moeten zetten dan dat er oude zijn hoor. Bij voorbeeld al al die dat zijn zetel helemaal naar voor schuiven om dan knal tegen hun stuur aangedrukt te zitten. Die kunnen nog amper bewegen en kunnen onder geen beding slagen in die behendigheidstest. Rechtsomkeer maken in een smalle straat in een minimum tijd en met een minimum aan handelingen. En zo snel mogelijk parkeren in een nauwe parkeerplaats. Rijden in extreem drukke verkeerssituaties op plaatsen waar geen verkeerslichten staan enz enz. Geloof me, veel van die dat hier nu staan te roepen om de 80'jarige aan een test te Onderwerpen zullen dan zelf met de diarree in hun broekspijpen zitten.

Vroeger was het een vereiste van vlot te kunnen deelnemen aan het verkeer om een rijbewijs te bekomen.

Vandaag nemen ze je rijbewijs af wanneer je vlot deelneemt aan het verkeer ten behoeven van zij die hun rijbewijs hebben gekregen bij aankoop van een pak koffie.

Garry 18 januari 2022 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9868003)
Misschien moet je ook eens de gekken met camionetten en vrachtwagens op de snelweg evalueren of ze al dan niet hun rijbewijs mogen houden? Daar zitten ook nogal wat potentiële doodrijders bij.

Doodrijders zijn chauffeurs die al ongevallen hebben veroorzaakt met doden ten gevolg, Weet gij of die mensen van wie jij zegt dat het doodrijders zijn al ongevallen hebben berokkend met doden ten gevolg?

Misschien, en dat zal het eerder zijn, zijn er veel chauffeurs die in hun broek schijten wanneer ze tussen andere bedrevenere chauffeurs belanden en noemen die dan doodrijders.

Garry 18 januari 2022 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9867999)
Een herevaluatie, waarom niet. Vanaf welke ouderdom? Jaarlijks, tweejaarlijks, driejaarlijks, vijfjaarlijks?
Het is een feit dat wat je vandaag kunt je morgen misschien niet meer kunt. (spijtig genoeg).

En heel wat die het nooit gekund hebben. (spijtig genoeg).

Garry 18 januari 2022 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9867999)
Een herevaluatie, waarom niet. Vanaf welke ouderdom? Jaarlijks, tweejaarlijks, driejaarlijks, vijfjaarlijks?
Het is een feit dat wat je vandaag kunt je morgen misschien niet meer kunt. (spijtig genoeg).

Jongeren meer ongevallen

https://www.europa-nu.nl/id/vkxolw5p...e=vhdubxdwqrzw

Weinig verkeersdoden

Daarbij wijst de ADAC, de Duitse automobilistenclub, op de cijfers in vergelijking met andere landen. Per miljoen inwoners telt Duitsland een stuk minder verkeersdoden (39) dan landen met een maximumsnelheid, zoals België (54) en Frankrijk (51).

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buit...ing-ongelukken

CLAESSENS Joris 19 januari 2022 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9867964)
https://www.hln.be/aalst/84-jarige-v...egem~a4dc5df0/


Vierentachtig jaar! 8O
Volgens mij had die niet eens door dat die iemand had aangereden.

Zou er een maximumleeftijd moeten komen voor een rijbewijs?
Of op zijn minst vanaf een bepaalde leeftijd een (her)evaluatie om te zien of iemand nog in staat is om te rijden. Zeker in het verkeer van vandaag ...

Iemand van 84 heeft misschien ooit nog zijn rijbewijs kunnen afhalen op het gemeentehuis zonder ooit 1 les te hebben gevolgd.

Nee, wel een medische keuring. Zoals die nu al geldt voor andere groepen die meer kans hebben ongevallen te veroorzaken.
Mensen met vallende ziekte en mensen met zware oncontroleerbare diabetes bvb.
Of mensen met een te laag verstandelijk vermogen.
Ik wordt binnenkort 60 (hoop ik) en wat mij betreft zou een driejaarlijkse gratis test vanaf 45 best kunnen. En frequenter op hogere leeftijd.
Ouder worden is geen schande. Je ijdelheid laten prevaleren op andermans veiligheid wel...

Jay-P. 19 januari 2022 01:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9872866)
../... iedereen, elke leeftijd, op regelmatige tijdstippen een behendigheidstest moeten afleggen met de auto, en geloof me, dat er zeker evenveel, zo niet nog meer, jonge mensen hun tufferke zouden aan de kant moeten zetten dan dat er oude zijn hoor.

Akkoord.
Rijvergunning behandelen zoals de vliegvergunning heden. Simpel.

Garry 19 januari 2022 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9872927)
Akkoord.
Rijvergunning behandelen zoals de vliegvergunning heden. Simpel.

Dat gaat nooit gebeuren. Simpel toch? Wie maakt de wetten? De ministers. Er is geen enkele Minister die het rijbewijs van zijn eigen moeder of vader gaat afpakken. ;-)

Garry 19 januari 2022 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 9872923)
Nee, wel een medische keuring. Zoals die nu al geldt voor andere groepen die meer kans hebben ongevallen te veroorzaken.
Mensen met vallende ziekte en mensen met zware oncontroleerbare diabetes bvb.
Of mensen met een te laag verstandelijk vermogen.
Ik wordt binnenkort 60 (hoop ik) en wat mij betreft zou een driejaarlijkse gratis test vanaf 45 best kunnen. En frequenter op hogere leeftijd.
Ouder worden is geen schande. Je ijdelheid laten prevaleren op andermans veiligheid wel...

Die bestaat al, "Cara". Alleen zijn er veel artsen die zelf niet weten, of doelbewust er over zwijgen, wanneer hun patiënt kampt met een medisch probleem dat hem normaal verplicht langs cara te gaan.

Bij het vliegen is het bij een speciaal daarvoor bevoegde arts dat ge uw medisch onderzoek moet passeren. Daar draaien ze je wel binnenste buiten.

PeterCC 20 januari 2022 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9872897)
(...)
Weinig verkeersdoden

Daarbij wijst de ADAC, de Duitse automobilistenclub, op de cijfers in vergelijking met andere landen. Per miljoen inwoners telt Duitsland een stuk minder verkeersdoden (39) dan landen met een maximumsnelheid, zoals België (54) en Frankrijk (51).

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buit...ing-ongelukken

Dat klopt. Duitsland is best goed qua verkeersveiligheid, en inderdaad Duitsland bewijst al 50 jaar dat een algemeen geldende snelheidsbeperking op autowegen nergens voor nodig is.

Daarnaast is Duitsland wel niet best in class. Daarvoor moet je naar Zweden, of Zwitserland, of UK, of Noorwegen. Die zitten ergens rond 25.

PeterCC 20 januari 2022 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 9872923)
Nee, wel een medische keuring. Zoals die nu al geldt voor andere groepen die meer kans hebben ongevallen te veroorzaken.
Mensen met vallende ziekte en mensen met zware oncontroleerbare diabetes bvb.
(...)

En volgens welke criteria ga je dan bepalen of iemand nog wel of niet meer mag rijden? Vb zicht: de norm kan dan zijn dat je zicht minstens 70% moet zijn, vb. Die sukkelaar met 69% mag niet meer rijden en die gelukzak met 70% nog wel.

Nee, ik ben helemaal niet te vinden voor dergelijk systeem. Dat creëert een hoop bureaucratie en vermaalt mensen in een systeem waartegen ze totaal machteloos staan. We krijgen al meer dan genoeg overbodige onzin over ons heen.

De Rode Willem 20 januari 2022 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9874572)
Dat klopt. Duitsland is best goed qua verkeersveiligheid, en inderdaad Duitsland bewijst al 50 jaar dat een algemeen geldende snelheidsbeperking op autowegen nergens voor nodig is.

Daarnaast is Duitsland wel niet best in class. Daarvoor moet je naar Zweden, of Zwitserland, of UK, of Noorwegen. Die zitten ergens rond 25.

Hoeveel km vrije snelheid zijn er nog in Duitsland ?

PeterCC 20 januari 2022 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9874579)
Hoeveel km vrije snelheid zijn er nog in Duitsland ?

Veel. Dat kan ik je zeggen. Onlangs nog via Aken, Keulen, Frankfurt, München naar Oostenrijk gegaan. Bijna niks beperkte stroken.
Je moet enkel iets verder weg gaan dan Nordrhein-Westfalen.

Garry 20 januari 2022 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9874578)
En volgens welke criteria ga je dan bepalen of iemand nog wel of niet meer mag rijden? Vb zicht: de norm kan dan zijn dat je zicht minstens 70% moet zijn, vb. Die sukkelaar met 69% mag niet meer rijden en die gelukzak met 70% nog wel.

Nee, ik ben helemaal niet te vinden voor dergelijk systeem. Dat creëert een hoop bureaucratie en vermaalt mensen in een systeem waartegen ze totaal machteloos staan. We krijgen al meer dan genoeg overbodige onzin over ons heen.

Het zal van zichzelf wel blijken tot wat iemand nog al dan niet instaat meer is. Wel een behendigheidstest, daar sta ik wel achter. Zo vallen bv al alle in 't bezit zijnde van een rijbewijs die zo goed als nooit gereden hebben in al die jaren en zij die eigenlijk nooit een rijbewijs hadden mogen krijgen, zo van die pottentaten die trager een straat in draaien dan dat een geroutineerde chauffeur parkeert. Terug naar het systeem van "vlot kunnen deelnemen aan het verkeer, anders mist het hebben van een rijbewijs zijn doel als iedereen, ongeacht of hij/zij in voldoende mate veilig zich kan tussen een druk verkeer begeven .

Garry 20 januari 2022 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9874582)
Veel. Dat kan ik je zeggen. Onlangs nog via Aken, Keulen, Frankfurt, München naar Oostenrijk gegaan. Bijna niks beperkte stroken.
Je moet enkel iets verder weg gaan dan Nordrhein-Westfalen.

Straks is de snelheid van de autosnelweg zodanig naar beneden aangepast dat ge met een trottinette ook op de " snelweg" moogt rijden.

PeterCC 21 januari 2022 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9874636)
Het zal van zichzelf wel blijken tot wat iemand nog al dan niet instaat meer is.
(...)

Oudere mensen komen daar zelf wel achter. Naargelang hun afnemende mogelijkheden krimpen mensen uit zichzelf hun autonomie in. Ze rijden niet meer 's nachts, niet meer als het slecht weer is, en steeds minder ver, op den duur enkel nog naar de lokale winkel bij wijze van spreken. Of ze besluiten op een dag dat ze niet meer gaan rijden.
Je moet niet vele duizenden mensen lastigvallen met een log, onmenselijk bureaucratisch systeem voor die enkele, zeldzame gevallen waar het misschien fout gaat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be