DebianFox |
14 januari 2022 15:03 |
flamingant maar niet meer Vlaamsgezind stemmen
Ik ben nog steeds een flamingant, maar voor het eerst overweeg ik om niet meer op een Vlaams-nationalistische partij te stemmen.
Jarenlang stemde ik uitsluitend voor de N-VA. Ik was gecharmeerd door hun republikeinse gedachte en dit was m.i. ook de enige partij die een humaan gezicht gaf aan het Vlaams-nationalisme.
Ik herinner me nog heel goed hun electorale opmars ten tijde van de BHV-crisis nadat het kartel met de tsjeven werd opgeblazen.
Doch ben ik al meerdere malen ernstig teleurgesteld in de N-VA, en dit omwille van volgende redenen:
• Het stappen in een federale regering met de MR, waarbij het communautaire aspect – toch de core business - volledig naar de prullenbak werd verwezen in ruil voor regeringsdeelname.
• Het niet ogenblikkelijk tegenhouden van de achterlijke speculatietaks die destijds gefrustreerde ACW’ers en tsjeven doorgedrukt hebben. Deze taks heeft de liquiditeit van de beurs en meer bepaald small caps grondig ondermijnd. Tot overmaat van ramp waren meerwaarden gerealiseerd binnen 6 maand belastbaar, en verliezen niet aftrekbaar. Daardoor kon je bijvoorbeeld verlies gedraaid hebben, en toch belasting dienen te betalen wanneer je aandelen binnen de 6 maand had verkocht.
• De woonbonus werd door de Vlaamse Regering – waar de N-VA in zetelt - afgeschaft per 1 januari 2020. Dit stond in geen enkel verkiezingsprogramma. Het is verder verantwoordelijk voor een enorme discrepantie op fiscaal vlak tussen mensen die voor en na 2020 een eigen woning kochten. De lichte daling van de registratierechten weegt hier amper tegenop. Ook de prijzen van het vastgoed koelden zoals in politieke kringen geinsinueerd werd niet af, integendeel..
Daarnaast merk ik ook dat N-VA als de dood is voor Forza Flandria – zeg maar een alliantie met het Vlaams Belang – maar keer op keer laat De Wever zich een mes in de rug steken door de traditionele partijen. Voor het Vlaams Belang zie ik mezelf ook niet stemmen.
Naar mijn bescheiden mening kan gerichte migratie zeker een positieve bijdrage leveren tot een samenleving. Over meerdere generaties heen is er uiteindelijk toch sprake van min of meer volledige assimilatie.
Mijn grote probleem met het Vlaams Belang is eigenlijk hun linkse economische agenda.
Zelf haal ik heel wat inkomen uit vermogen, iets wat in Belgie veel gunstiger belast wordt dan inkomsten uit arbeid. Vermogensaangroei uit aandelen wordt niet belast, inkomsten uit geschreven call en put opties zijn niet belastbaar en ingehouden roerende voorheffing op dividend (= 30 %) kan voor een beperkt deel teruggevorderd worden via de belastingaangifte.
Wanneer partijen die economisch links zijn de plak zwaaien, zal dit vroeg of laat voor mij persoonlijk repercussies hebben voor wat betreft taxatie. Ik zou hier persoonlijk en financieel onder lijden, daarom zal ik wellicht niet meer op een flamingante partij stemmen.
Ik overweeg zelfs mijn kat te sturen wanneer er verkiezingen plaatsvinden. Ik voel me politiek dakloos als flamingant met een rechts-liberale agenda, zijn er nog mensen in hetzelfde schuitje?
|