Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zo vind ik het elektrisch plaatje al ..... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262975)

Garry 16 januari 2022 21:13

Zo vind ik het elektrisch plaatje al .....
 
Zo heb ik al iets meer interesse in het elektrisch rijden, alleen moet het vermogen drastisch opgevoerd worden en moet het ook mogelijk zijn zonder de handbak.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kilometer-ver/

Mijn allereerste Citroën was zo een DS special halfautomaat. De beste auto die ooit heeft rondgereden alleen spijtig, geen aanrader om er mee in Rome rond te rijden de 1900 en de 2100 dat ging nog maar de 2300 geraakte moeilijk gekoeld met zijn aanzuiging van de koellucht langs de onderkant van de auto, zo vlak boven het soms gloeiendhete asfalt, vooral in een periode van een hittegolf. Elektrisch zou dat geen probleem meer mogen zijn.

Dadeemelee 16 januari 2022 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9870938)
Zo heb ik al iets meer interesse in het elektrisch rijden, alleen moet het vermogen drastisch opgevoerd worden en moet het ook mogelijk zijn zonder de handbak.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kilometer-ver/

Mijn allereerste Citroën was zo een DS special halfautomaat. De beste auto die ooit heeft rondgereden alleen spijtig, geen aanrader om er mee in Rome rond te rijden de 1900 en de 2100 dat ging nog maar de 2300 geraakte moeilijk gekoeld met zijn aanzuiging van de koellucht langs de onderkant van de auto, zo vlak boven het soms gloeiendhete asfalt, vooral in een periode van een hittegolf. Elektrisch zou dat geen probleem meer mogen zijn.

Een hoger vermogen is bij een EV geen probleem. Alleen gaat dat ten koste van het rijbereik. En de remmen en zo van die DS moeten het ook aankunnen.

Garry 16 januari 2022 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9870942)
Een hoger vermogen is bij een EV geen probleem. Alleen gaat dat ten koste van het rijbereik. En de remmen en zo van die DS moeten het ook aankunnen.

Oorspronkelijk was een DS 23 injection électronique. Die had een motorinhoud van 2347 cc; leverde 141 SAE pk en had een topsnelheid van 188 km/h.
Bij de vernieuwde elektrische versie hebben ze het over 122 pk.

Vergeleken bij mijn huidige Citroën c5 22 met dubbele uitlaat en vermogen van 200 PK met een topsnelheid van 225 km/u , komt de elektrische versie denk ik wel wat te kort, of zie ik dat verkeerd.

Toen ik de C5 aankocht had ik het eerder gemunt op de C6 met min 6 cilinder en meer dan 3000 cc maar eerlijk gezegd, de C5 kost me jaarlijks aan wegentaks al meer dan 700 euro. De C6 ging mij zeker nog een pakje meer gekost hebben.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...en-c6-gebouwd/

Dadeemelee 16 januari 2022 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9870974)
Oorspronkelijk wan een DS 23 injection électronique. Deze laatste (leverbaar vanaf september 1972) had een motorinhoud van 2347 cc; leverde 141 SAE pk en had een topsnelheid van 188 km/h.
Bij de vernieuwde versie hebben ze het over 122 pk. Vergeleken bij mijn huidige Citroën c5 22 met dubbele uitlaat en een PK van 200 met een topsnelheid van 225 km/u komt de elektrische versie denk ik wel wat te kort, of zie ik dat verkeerd.

Wat ik bedoel is dat er elektromotoren instoppen met 250 pk ipv 122 pk niet zoveel extra kost (als je enkel de kost van de motor bekijkt).

Garry 16 januari 2022 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9870984)
Wat ik bedoel is dat er elektromotoren instoppen met 250 pk ipv 122 pk niet zoveel extra kost (als je enkel de kost van de motor bekijkt).

Dat is nu ook niet direct de bedoeling maar pak weg een 160/180 PK ligt al beter in proportie voor zo een wagen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be