![]() |
Helaas voor de doemdenkers, Natrium als alternatief voor Lithium
Citaat:
Dus i.p.v. Li-ionen die vloeien zijn het Na-ionen die vloeien. De energieinhoud is wel (veel) lager maar toch zouden ze 160 - 200 Wh/kg halen met de tabless-technologie zoals Tesla. Maar het is vooral de prijs die telt, eerst 80$/kWh dan naar 30$/kWh bij genoeg massaproductie (dan moet er genoeg vraag naar zijn) Voor veel goedkopere instapmodellen en EVs waar minder rijbereik gevraagd wordt. En die gaan er massaal komen, zeker in Aziatische markten. Dus alweer een grote ontgoocheling voor de doemdenkers die al roepen dat de Lithiumprijzen te hoog gaan oplopen door hoge Li-vraag op korte termijn. (en de Li-mijnen niet kunnen volgen). Citaat:
|
Citaat:
Er zijn al langer (labo) natrium batterijen. Dendrietenvorming aan de anode was (en is) het probleem. Er komt het laatste jaar heel wat literatuur voorbij waar de dendrietvorming kan vermeden worden. Niet alleen vanuit China. Maar het zou mij niet verbazen moesten de Chinezen ooit de eerste echt lang meegaande commerciele natriumbatterij ontwikkelen. Ze lijken mij net dat ietsje verder te staan in de overschakeling naar electriciteit als voornaamste energiedrager. |
Citaat:
|
Citaat:
CATL: Citaat:
|
Heeft iemand al eens nagedacht waar dat natrium vandaan komt?
Meestal is het de electrolyse van natriumchloride... |
Via wiki
Verschijning De aardkorst bestaat voor 2,83% uit natriumverbindingen. Natrium is daarmee het op zeven na meest voorkomende element op aarde. Uit spectrumlijnen van veel sterren blijkt natrium daar ook veelvuldig aanwezig te zijn. Naast de verschijning in natriumchloride komt natrium ook veel voor in allerlei mineralen zoals amfibool, cryoliet, haliet en zeoliet. Het wordt op commerciële basis geproduceerd uit elektrolyse van natriumchloride of natriumhydroxide. Vanwege de ruime aanwezigheid en de eenvoudige bewerkingsmethode is natrium het goedkoopste alkalimetaal dat er verkrijgbaar is. |
Citaat:
Ik gok dat u nog nooit gewerkt hebt met natriumhydroxide. Natriumchloride an sich is niet zo erg, maar zoals iedereen weet, wat veel in't water, en de meeste planten in uw tuin gaan dood. Het wordt wel leuker als men het natrium en de chloor gaan scheiden. |
Citaat:
Alleen niet windafwaarts van dat ding passeren... |
Hmm electrolyse van zeewater direct. Vergeet het gebruik van goedkope electrodes, want die corroderen sneller weg dan uw loon onder de grijpgrage blik van de (r)overheid.
Maar ja, uw opmerking van bovenwinds blijven is goed advies. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(maddox-style) Leuke plantjes die natrium nodig hebben, zoals de zulte: Citaat:
Is maar een vertaling uit wikipedia hoor, alvast zeker niet proper die wikipedia, kost energie. :roll: Ik ben alvast een grote tegenstander van zout strooien op wegen en op alles en nog wat (door de domme mens). Nu is er nog een extra reden. |
Betreft het minimaliseren van chloorgas:
https://www.universiteitleiden.nl/ni...n-uit-zeewater https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jacs.8b05382 |
Citaat:
Het is trouwens thermodynamisch onmogelijk om metallisch natrium via elektrolyse uit zeewater te krijgen. De elektrodepotentiaal van Na is dubbel zo hoog (in negatieve zin) als die van water (met vorming van waterstof), waardoor het evenwicht ligt bij waterstofproductie, en niet bij dat van metallisch natrium. Vandaar dat metallisch natrium enkel via elektrolyse van gesmolten NaCl of NaOH kan worden verkregen (is geen water aanwezig). |
Deze nieuwe batterij gaat het zout op onze patatten worden.
Mogelijks. |
Citaat:
Los daarvan: Na-ion batterijen zijn inderdaad wel een pak goedkoper te maken, maar zullen geplaagd worden door lage energiedichtheden, en zijn dus enkel geschikt voor stationair toepassingen. De reden is dat Na-ionen meer dan 2 keer zo groot zijn als Li-ionen (en beide wisselen maar één elektron uit), dus energiedichtheid is sowieso ten minste 2x zo laag als li-ion - op volumebasis weliswaar, op massabasis is een Na-ion zelfs 4x zo zwaar als een Li-ion. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Chinezen zijn geen oenen. Blijkbaar kunnen die dingen goed tegen de koude, en dus ook geschikt voor tractie-batterijen in zulke toestanden. Ook sneller laden dan LFP. Vooral nog eens goedkoper. CATL legt de eerste generatie uit die reeds 160 Wh/kg halen, en vergelijken ze direct met hun LFPs (zie figuur), en daar zit nog rek op... https://www.catl.com/en/news/665.html Based on a series of innovations in the chemistry system, CATL’s first generation of sodium-ion batteries has the advantages of high-energy density, fast-charging capability, excellent thermal stability, great low-temperature performance and high-integration efficiency, among others. The energy density of CATL’s sodium-ion battery cell can achieve up to 160Wh/kg, and the battery can charge in 15 minutes to 80% SOC at room temperature. Moreover, in a low-temperature environment of -20°C, the sodium-ion battery has a capacity retention rate of more than 90%, and its system integration efficiency can reach more than 80%. The sodium-ion batteries’ thermal stability exceeds the national safety requirements for traction batteries. The first generation of sodium-ion batteries can be used in various transportation electrification scenarios, especially in regions with extremely low temperatures, where its outstanding advantages become obvious. Also, it can be flexibly adapted to the application needs of all scenarios in the energy storage field. ![]() Dr. Qisen Huang, deputy dean of CATL Research Institute Advantages of the first-generation sodium-ion battery performance ![]() Lage energiedichtheid ja, maar de voordelen zijn niet zomaar weg te lullen door doemdenkers. :lol: Citaat:
https://www.electrichybridvehicletec...-and-wood.html https://www.reuters.com/technology/c...es-2021-07-29/ |
Citaat:
Maar goed, 160 Wh/kg op cel-niveau is eerder iets van 120 Wh/kg op pack-niveau (3/4den). Een auto die 200 Wh/km verbruikt heeft dus al 170 kg/100 km aan batterijpack nodig, dat is toch zwaar. Na-ion heeft ook maar een levensduur van 1/4-de van LFP en een 1/2 van Li-ion (in termen van het aantal cycli). Het argument hier zal zeker, goedkopere batterijen en dus regelmatiger vervanger, zijn? Wel spijtig dat CATL heeft gekozen voor een kathode gebaseerd op Pruisisch blauw in hun Na-ion batterij. De productie van dergelijke cyanide-gebaseerde zouten is niet echt milieuvriendelijk. |
Citaat:
Een EV verbruikt ook wel eens 150 Wh/100 km. (zie onderaan) Batterijpackniveau ken je al niet precies. Want cell-to-body in de toekomst en niet cell-to-pack... (spaart ook geld) nog een drietal maanden en dan weten we wat een Model cell-to-body 4680 weegt tov een Model Y 2170 batterijpack... En inderdaad vergelijkt men Na-ion met LFP en die zwaardere 62 kWh-LFP-packs rijden al en halen vlotjes 300-400 km w/z. Gewicht is nu ook geen echt nadeel op de snelweg he > 90 kmh. En wie heeft er nu 300 km nodig als pakweg de gemiddelde bestuurder 40 km/dag aflegt? En dan aan 50 kmh tot 70 kmh en zelden veel meer... (Vlaanderen, dichtbevolkte regio's) CATL heeft overigens een batterijfabriek op 3 km van Tesla Giga Shanghai... en levert al LFPs Citaat:
https://insideevs.com/news/514450/mi...om%20the%20U.S |
Hey, je hoort mij niet klagen, alles wat de accu's voor mijn e-trikes en gevechtsrobots lichter en goedkoper kan maken krijgt van mij 2 duimen omhoog.
|
Nieuwe grote stap in de ontwikkeling van betere Natrium-ion cellen, de duurzaamheid zou nu veel beter zijn:
Meer dan 300 laadcyclussen gehaald en nog +90% restcapaciteit, de eerste keer. Of een serieuze stap dat ze een alternatief worden voor Lithium-ion, zelfs voor electrische auto's. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be