Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Beslissingsfactoren om al dan niet voor een EV te kiezen bij de volgende wagen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263049)

Micele 21 januari 2022 13:24

Beslissingsfactoren om al dan niet voor een EV te kiezen bij de volgende wagen.
 
~vertaald uit 2 bronnen, ook voor de figuren:
Citaat:

https://www2.deloitte.com/global/en/...mer-study.html januari 2022
Analysis 2022 Global Automotive Consumer Study
Tracking key trends in the automotive industry
ook: https://teslamag.de/news/studie-hohe...erfaktor-44970

Ondernemingsraadgever Deloitte heeft consumenten over de hele wereld ondervraagd over hun voorkeuren en houding ten opzichte van auto's, en elektrische auto's spelen - tegenwoordig bijna vanzelfsprekend - daarbij een belangrijke rol. Het onderzoek in verschillende landen levert interessante resultaten op en maakt ook vergelijkingen mogelijk van wat zich op de voorgrond bevindt en waar.
Bijna overal worden klimaatproblemen en lagere kosten gezien als cruciale factoren bij het kopen van een elektrische auto.

Hoogste EV-aankoopintentie in Korea
De 2022 Global Automotive Consumer Study van Deloitte is gebaseerd op een online-enquête onder ruim 26.000 mensen die redelijk gelijk verdeeld zijn over 25 landen.

Individuele resultaten worden echter alleen gegeven voor de VS, Zuidoost-Azië, China, India, Duitsland, Japan en Zuid-Korea.

In een grafiek over de vraag welke aandrijving de voorkeur heeft bij het kopen van de volgende auto, staan deze landen en regio's in precies deze volgorde: 69 procent van de Amerikanen is van plan een benzine- of dieselmotor te kopen, maar slechts 37 procent van de Koreanen:


Digitale transformatie in de auto-industrie

Van september tot oktober 2021 hebben we meer dan 26.000 consumenten in 25 landen ondervraagd om meningen te peilen over een aantal kritieke kwesties die van invloed zijn op de automobielsector, waaronder de ontwikkeling van geavanceerde technologieën. Onze 2022 Global Automotive Consumer Study biedt belangrijke inzichten die bedrijven kunnen helpen prioriteiten te stellen en hun bedrijfsstrategieën en investeringen in het komende jaar beter te positioneren.

In het onderzoek van dit jaar kwamen vier belangrijke trends naar voren:

- Betaalbereidheid voor geavanceerde technologieën blijft beperkt
- Interesse in elektrische voertuigen wordt gedreven door lagere bedrijfskosten en een betere ervaring
- Persoonlijke aankoopervaringen hebben nog steeds de voorkeur van velen
- Persoonlijke voertuigen blijven het favoriete vervoermiddel

Download het volledige rapport voor meer informatie over deze zich ontwikkelende trends in de auto-industrie.

De huidige beslissingsfactoren voor een EV te kiezen als volgende wagen, naargelang belangrijkheid van 1 en 2 ... tot 6/7= minst belangrijk, rondvraag 7 landen/regio wereldwijd:


Rangschikking gemiddeld, hoe minder hoe belangrijker:

1. totaal 11: voor klimaat = minder emissies: 3x op 1, 4x op 2)
2. totaal 13: voor de lagere brandstofkosten: 4x op 1, 2x op 2, 1x op 4: China


3. totaal 23: omwille van de betere rijervaring (beste score China: op plaats 2)

4. totaal 36: voor de mindere onderhoudskosten, (beste score S-Korea: plaats 3; Duitsland en Japan geven slechste score: 7, China ook maar 6)
4. totaal 36: voor de subsidies/minder taksen, (beste score Duitsland: 3; China geeft 7 of slechtste, India en SE-Azië slechts score 6)


6. totaal 44: vrees voor extra taksen/heffingen voor ICE-wagens: 3x7 en 3x6, toch een 5 van China.

Ook de tweewieler, OV, autodelen, enz... wordt niet vergeten in de wereldwijde mobiliteitsrondvraag, de verschillen zijn soms groot:

Mobility modes to meet transportation needs:

Dadeemelee 21 januari 2022 13:45

De prijs/autonomie is uiteraard de doorslaggevende factor.

Plus specifiek voor ons land: het net kan dat niet aan en waar gaan we al die elektriciteit aan een haalbare prijs halen? We zitten nu al in de soep.

Micele 21 januari 2022 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9875057)
De prijs/autonomie is uiteraard de doorslaggevende factor.

Plus specifiek voor ons land: het net kan dat niet aan en waar gaan we al die elektriciteit aan een haalbare prijs halen? We zitten nu al in de soep.

Is sowieso weerlegt en off topic, daarbij het aantal ICE-wagens is zelfs nog lichtjes stijgend in België.

Ook de occasiemarkt is pakweg 2x groter dan de nieuwe markt, en ook daar zullen 99% ICE-wagens bij zitten

We zitten nergens nu in de soep, we waren zelfs de laatste drie jaar netto-exporteur van electriciteit. Electriciteit stopt sowieso nergens aan de grens, tenzij je op een ver afgelegen eiland woont.

Momenteel alweer netto exporteur +6,79 % van onze elec-productie naar vooral Frankrijk en GB:
https://app.electricitymap.org/zone/BE dat is echte soep hé.

Laat uw glazen bol eens repareren of vervangen die vertoont al heel grote barsten.

Als de kerncentrales nog 10 jaar openblijven gaan we nog tot 2035 stroom exporteren. FNAC rules. :-)

Aurora_Borealis 21 januari 2022 14:38

Lagere brandstofkosten ?

De gemiddelde elektriciteitsprijs, volgens de VREG, bedroeg deze maand 0.50 euro/kWh - een jaar geleden was dit nog 0.27 euro/kWh.

Een 18 kWh/100 km-verbruikende EV is daardoor duurder in energiekost alleen dan een 5L/100 km-verbruikende ICE... zucht.

reservespeler 21 januari 2022 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9875030)
~vertaald uit 2 bronnen, ook voor de figuren:

ook: https://teslamag.de/news/studie-hohe...erfaktor-44970

Ondernemingsraadgever Deloitte heeft consumenten over de hele wereld ondervraagd over hun voorkeuren en houding ten opzichte van auto's, en elektrische auto's spelen - tegenwoordig bijna vanzelfsprekend - daarbij een belangrijke rol. Het onderzoek in verschillende landen levert interessante resultaten op en maakt ook vergelijkingen mogelijk van wat zich op de voorgrond bevindt en waar.
Bijna overal worden klimaatproblemen en lagere kosten gezien als cruciale factoren bij het kopen van een elektrische auto.

Hoogste EV-aankoopintentie in Korea
De 2022 Global Automotive Consumer Study van Deloitte is gebaseerd op een online-enquête onder ruim 26.000 mensen die redelijk gelijk verdeeld zijn over 25 landen.

Individuele resultaten worden echter alleen gegeven voor de VS, Zuidoost-Azië, China, India, Duitsland, Japan en Zuid-Korea.

In een grafiek over de vraag welke aandrijving de voorkeur heeft bij het kopen van de volgende auto, staan deze landen en regio's in precies deze volgorde: 69 procent van de Amerikanen is van plan een benzine- of dieselmotor te kopen, maar slechts 37 procent van de Koreanen:


Digitale transformatie in de auto-industrie

Van september tot oktober 2021 hebben we meer dan 26.000 consumenten in 25 landen ondervraagd om meningen te peilen over een aantal kritieke kwesties die van invloed zijn op de automobielsector, waaronder de ontwikkeling van geavanceerde technologieën. Onze 2022 Global Automotive Consumer Study biedt belangrijke inzichten die bedrijven kunnen helpen prioriteiten te stellen en hun bedrijfsstrategieën en investeringen in het komende jaar beter te positioneren.

In het onderzoek van dit jaar kwamen vier belangrijke trends naar voren:

- Betaalbereidheid voor geavanceerde technologieën blijft beperkt
- Interesse in elektrische voertuigen wordt gedreven door lagere bedrijfskosten en een betere ervaring
- Persoonlijke aankoopervaringen hebben nog steeds de voorkeur van velen
- Persoonlijke voertuigen blijven het favoriete vervoermiddel

Download het volledige rapport voor meer informatie over deze zich ontwikkelende trends in de auto-industrie.

De huidige beslissingsfactoren voor een EV te kiezen als volgende wagen, naargelang belangrijkheid van 1 en 2 ... tot 6/7= minst belangrijk, rondvraag 7 landen/regio wereldwijd:


Rangschikking gemiddeld, hoe minder hoe belangrijker:

1. totaal 11: voor klimaat = minder emissies: 3x op 1, 4x op 2)
2. totaal 13: voor de lagere brandstofkosten: 4x op 1, 2x op 2, 1x op 4: China


3. totaal 23: omwille van de betere rijervaring (beste score China: op plaats 2)

4. totaal 36: voor de mindere onderhoudskosten, (beste score S-Korea: plaats 3; Duitsland en Japan geven slechste score: 7, China ook maar 6)
4. totaal 36: voor de subsidies/minder taksen, (beste score Duitsland: 3; China geeft 7 of slechtste, India en SE-Azië slechts score 6)


6. totaal 44: vrees voor extra taksen/heffingen voor ICE-wagens: 3x7 en 3x6, toch een 5 van China.

Ook de tweewieler, OV, autodelen, enz... wordt niet vergeten in de wereldwijde mobiliteitsrondvraag, de verschillen zijn soms groot:

Mobility modes to meet transportation needs:

Belast zo'n wagen hoe ie belast moet worden, het zal Godverdomme heel wat minder zijn. Nu betalen ze volledig onterecht bepaalde belastingen niet.

PeterCC 21 januari 2022 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9875057)
De prijs/autonomie is uiteraard de doorslaggevende factor.
(...)

Het contract van mijn huidige leasewagen loopt nog tot einde 2023.

Wat ik kan leren van collega's die nu al een nieuwe moeten kiezen is dat onze werkgever hen met financiële dwang duwt richting full electric. De voorwaarden voor full electric zijn genereus.

Ik zal daar dus ook wel niet aan ontkomen.

Voor woon-werkverkeer en lokale verplaatsingen zal zo een EV wel bruikbaar zijn. Voor verdere verplaatsingen zullen we dan onze echte auto moeten gebruiken.

Dadeemelee 21 januari 2022 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9875510)
Het contract van mijn huidige leasewagen loopt nog tot einde 2023.

Wat ik kan leren van collega's die nu al een nieuwe moeten kiezen is dat onze werkgever hen met financiële dwang duwt richting full electric. De voorwaarden voor full electric zijn genereus.

Ik zal daar dus ook wel niet aan ontkomen.

Voor woon-werkverkeer en lokale verplaatsingen zal zo een EV wel bruikbaar zijn. Voor verdere verplaatsingen zullen we dan onze echte auto moeten gebruiken.

Bij leasewagens heb je zelf weinig keuze. De leasemaatschappij zal wel berekenen wat voor hen het voordeligst is.

Micele 21 januari 2022 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9875510)
Voor verdere verplaatsingen zullen we dan onze echte auto moeten gebruiken.

Schrik van snellaadpalen ofzo? :lol:

reservespeler 22 januari 2022 07:43

Ik vrees dat, eens er voldoende mensen met elentrik rijden, en de markt voor plofmotoren afgesloten wordt, dat er velen van een koude kermis gaan thuiskomen.

De BIV, de fisvale aftrek, ..., al de gunstmaatregelen kost de staat een pak geld aan minder inkomsten.
Hoe lang gaat dit nog duren?

De Rode Willem 22 januari 2022 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9875641)
Ik vrees dat, eens er voldoende mensen met elentrik rijden, en de markt voor plofmotoren afgesloten wordt, dat er velen van een koude kermis gaan thuiskomen.

De BIV, de fisvale aftrek, ..., al de gunstmaatregelen kost de staat een pak geld aan minder inkomsten.
Hoe lang gaat dit nog duren?

Tot de waterstofwagen de heilige koe wordt.

PeterCC 22 januari 2022 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9875513)
Bij leasewagens heb je zelf weinig keuze. De leasemaatschappij zal wel berekenen wat voor hen het voordeligst is.

En mijn werkgever bepaalt wat mijn budget is.

PeterCC 22 januari 2022 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9875641)
Ik vrees dat, eens er voldoende mensen met elentrik rijden, en de markt voor plofmotoren afgesloten wordt, dat er velen van een koude kermis gaan thuiskomen.

De BIV, de fisvale aftrek, ..., al de gunstmaatregelen kost de staat een pak geld aan minder inkomsten.
Hoe lang gaat dit nog duren?

Daar zit zeker wat in.

Elektrische auto's bestaan alleen bij de gratie van bergen staatssubsidie.
In plaats van jaarlijks bergen inkomsten te verwerven uit auto's, het gaat over dik 20 miljard € per jaar, pompt onze overheid nu belastinggeld in het elektrificeren van het wagenpark. De opbrengst daarvan qua CO2-uitstoot is beperkt tot enkele procenten.
Vroeg of laat zal die frank vallen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be