Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   binnen kort e 85 ook in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263211)

Garry 30 januari 2022 22:58

binnen kort e 85 ook in België
 
Ecologie / E85 bio-ethanol binnenkort naar België
Tot nu toe was E85 bio-ethanol verboden in de Belgische pompen, maar de brandstof zou naar ons kunnen komen. Deze ‘biobrandstof’ is al talrijk aanwezig in andere landen, zoals Frankrijk. Maar je hebt er een aangepaste motor voor nodig.


https://www.autogids.be/autonieuws/e...in-belgie.html

PeterCC 31 januari 2022 17:26

Dat artikel dateert van augustus 2019. Bij mijn weten is er nog geen E85 aan de pomp beschikbaar, tenminste ik heb het nog nooit gezien.

Micele 31 januari 2022 17:42

Zoals men kan lezen zal dat niet komen, en als het komt zal het een dikke flop zijn. En enkel voor wagens die buiten garantie zijn.

Landbouwgrond voor brandstof? 8O

Citaat:

E85 bio-ethanol zou in 2020 in België moeten komen. De minister van Energie, Marie-Christinge Marghem (MR), heeft een ontwerp-besluit voorgelegd aan de Raad van State, dat het analyseert. E85 is een brandstof op basis van alcohol uit bieten, maïs of tarwe. Het bevat 70 tot 85% van dit soort ethanol, de rest bestaat uit ‘gewone’ benzine. Het werd een tijd geleden gepresenteerd als ‘biobrandstof’, maar tegenwoordig zijn de meningen verdeeld door het gebruik van landbouwgrond dat ook voor voedselproductie zou kunnen dienen. Bio-ethanol zou de CO2-uitstoot met 45% kunnen verminderen, maar enkel als het uit maïs of suikerbiet wordt gewonnen. Ethanol uit tarwe zou maar een effect van 3% hebben. En dat terwijl het verbruik hoger ligt (+25%) met dit type brandstof.

Compatibele motor

E85 wordt veel goedkoper verkocht bij onze Franse buren (€0,70/l), maar dat betekent nog niet dat de situatie hetzelfde zal zijn in België. Daarvoor zou E85 moeten worden gesubsidieerd, zoals in Frankrijk of Zweden. Anders kunnen we ons verwachten aan een prijs tot €2/l aan de pomp! In elk geval is het niet mogelijk om bio-ethanol te tanken met een auto die enkel ontworpen is voor E5- of E10-benzine (Eurosuper 98 of 95). Je moet dus een compatibele ‘FlexFuel’-wagen hebben (verschillende constructeurs bieden ze aan op andere markten), of je benzinewagen uitrusten met een ombouwkit. Zo’n systeem kost in Frankrijk tussen de €700 en de €1.600 volgens de cijfers van Le Figaro.

Garry 31 januari 2022 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9883569)
Dat artikel dateert van augustus 2019. Bij mijn weten is er nog geen E85 aan de pomp beschikbaar, tenminste ik heb het nog nooit gezien.

Ja, maar gij woont dan ook in België hé. Dat verklaart alles. Hier debatteert men eerst 25 jaar voor er een beslissing genomen wordt. Tegen dan weet niemand nog waarover het eigenlijk gaat en tegen dat het eindelijk op punt staat gaan ze op zoek naar een reden waarom het niet kan.

En dan staan ze verwonderd dat een groot deel van de bevolking zegt, "wordt het niet stilletjes tijd om hier heel dat België-gedoe, met zijn ontelbaren tegenstrijdige politici, op te doeken".

PeterCC 1 februari 2022 18:33

Ik denk het niet.

Op zich is brandstof uit plantaardige bronnen een goed idee, maar niet als het ten koste gaat van landbouwgrond die voor de teelt van voeding kan worden gebruikt. Micele heeft daarin gelijk.

Bovendien vereist de E85 brandstof subsidie en dat terwijl onze overheid slapend rijk wordt met de torenhoge belasting op klassieke brandstoffen. Geen fijne gedachte voor een overheid die altijd uit is op geld.

Ik ga ervan uit dat onze overheid tussen 2019 en nu tot het inzicht gekomen is dat E85 toch niet zo een goed idee is en daar vanaf is gestapt.

Garry 2 februari 2022 02:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9884608)
Ik denk het niet.

Op zich is brandstof uit plantaardige bronnen een goed idee, maar niet als het ten koste gaat van landbouwgrond die voor de teelt van voeding kan worden gebruikt. Micele heeft daarin gelijk.

Bovendien vereist de E85 brandstof subsidie en dat terwijl onze overheid slapend rijk wordt met de torenhoge belasting op klassieke brandstoffen. Geen fijne gedachte voor een overheid die altijd uit is op geld.

Ik ga ervan uit dat onze overheid tussen 2019 en nu tot het inzicht gekomen is dat E85 toch niet zo een goed idee is en daar vanaf is gestapt.

Ik denk dat je eraan bent voor de moeite. Je hebt hem waarschijnlijk al in je tank gehad.

https://energyfactor.exxonmobil.eu/n...tof-gebruiken/

Johan Daelemans 2 februari 2022 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9882959)
Maar je hebt er een aangepaste motor voor nodig.

Dat valt wel mee. De bio brandstof is agressiever voor kunststof (plastiek/rubber)
en zonder aanpassingen riskeer je na een tijdje brandstoflekken of zoals hier, bij een recent aangekochte Renault 5, (injectie) een piepende brandstofdruk regelaar.

Wil je echt geen risico lopen dan kost een ombouw je ergens 600€.
In Frankrijk kost de E85 ongeveer 0,7 €/liter.
Ook kleine lonen kunnen daar milieu bewust rijden. 8-)

Johan Daelemans 2 februari 2022 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9883868)
"wordt het niet stilletjes tijd om hier heel dat België-gedoe, met zijn ontelbaren tegenstrijdige politici, op te doeken".

Dat hadden wij al door in 2005. Erg om te zeggen maar België wordt al een halve eeuw geregeerd door de nieuwe baronnen, hertogen, prinsen en koningen.
OK, beetje bij beetje vervangen door 'verkozenen van het volk' die vervolgens werden ingewijd in de gebruiken en gewoontes met als
beloning, een rijkelijk leven waar het woord verantwoordelijkheid niet bestaat.

Moest het zijn dat er geïnteresseerden opdagen, verkoop de gewesten aan de hoogste bieder ...

Garry 2 februari 2022 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9885069)
Dat valt wel mee. De bio brandstof is agressiever voor kunststof (plastiek/rubber)
en zonder aanpassingen riskeer je na een tijdje brandstoflekken of zoals hier, bij een recent aangekochte Renault 5, (injectie) een piepende brandstofdruk regelaar.

Wil je echt geen risico lopen dan kost een ombouw je ergens 600€.
In Frankrijk kost de E85 ongeveer 0,7 €/liter.
Ook kleine lonen kunnen daar milieu bewust rijden. 8-)

Johan, jij bent redelijk goed op de hoogte van brandstoffen hé. Iets wat een beetje in de vergeethoek blijkt geraak te zijn, maar valt er niet iets te doen met carbuur ?? Ik weet nog dat mijn ouders als kind speelde met carbuur en daar knalbussen mee maakten van oude verfpotten, maar wat en hoe weet ik niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carbid..._=(carbid).jpg

PeterCC 2 februari 2022 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9884924)
Ik denk dat je eraan bent voor de moeite. Je hebt hem waarschijnlijk al in je tank gehad.

https://energyfactor.exxonmobil.eu/n...tof-gebruiken/

In benzine E10 en diesel B7 zit een beperkt percentage biobrandstof, maar dat is geen E85, dat is 85% bio-ethanol. (in E5 zit in principe ook bio-ethanol tot max 5% maar er zijn fabrikanten die zeggen dat ze er geen bijdoen)

PeterCC 2 februari 2022 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9885593)
Johan, jij bent redelijk goed op de hoogte van brandstoffen hé. Iets wat een beetje in de vergeethoek blijkt geraak te zijn, maar valt er niet iets te doen met carbuur ?? Ik weet nog dat mijn ouders als kind speelde met carbuur en daar knalbussen mee maakten van oude verfpotten, maar wat en hoe weet ik niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carbid..._=(carbid).jpg

Ik weet niet of dat zo een goed idee is. Met carbid zelf kan je al zeker niet rijden. Dat is een vaste stof.

Je moet het carbid laten reageren met water om acetyleen te produceren. Dat acetyleen zou je als brandstof kunnen gebruiken.
Met 1kg carbid kan je een 400 gram acetyleen maken, maar je hebt ongeveer 2kg carbid nodig om evenveel energie te hebben als in 1 liter diesel.
Heb even gezocht en carbid kost als snel 5 - 10€/kg.

Dus technisch moeilijk en duur.

Micele 2 februari 2022 18:11

Superbenzine 95 E10 verbruikte 1,5 % meer dan Superbenzine 95 E5.

Bio-ethanol heeft minder energie-inhoud dan 100%-benzine, verbruik stijgt.
Hoe meer bio-ethanol hoe minder energie.

Daar gaat al een deel van de goedkopere prijs van E10...

Er werd slechts 0,9% minder CO2 uitgestoten met E10 tov E5 (dat is gewoon rekenen, het ethanolverschil is 4,2%)

Bron ADAC rollenbanktest volgens oude NEDC-cyclus, en dat zijn "bromfietssnelheden" (33,35 kmh gemiddeld). Getest in 2020.

Citaat:

Verbrauchsmessungen zur Einführung dieses Kraftstoffes auf dem ADAC Abgasprüfstand bestätigten diesen theoretischen Wert. So ergaben Vergleichsmessungen mit E10- und E5-Kraftstoffen (E10: 9,1 Vol.% Ethanol, E5: 4,9 Vol.% Ethanol) im Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ) einen Kraftstoffmehrverbrauch von 1,5 Prozent (4,85 l/100km zu 4,78 l/100 km) bei der Verwendung von E10. Als Testfahrzeug diente ein Opel Agila 1,2 l (69 kW, Euro 5). Die CO2-Emissionen wurden dagegen um 0,9 % (110,59 g/km zu 111,65 g/km) reduziert.

https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...el/e10-tanken/

De Rode Willem 3 februari 2022 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9885632)
Ik weet niet of dat zo een goed idee is. Met carbid zelf kan je al zeker niet rijden. Dat is een vaste stof.

Je moet het carbid laten reageren met water om acetyleen te produceren. Dat acetyleen zou je als brandstof kunnen gebruiken.
Met 1kg carbid kan je een 400 gram acetyleen maken, maar je hebt ongeveer 2kg carbid nodig om evenveel energie te hebben als in 1 liter diesel.
Heb even gezocht en carbid kost als snel 5 - 10€/kg.

Dus technisch moeilijk en duur.

Calcium carbide produceren vergt veel meer energie dan het carbide ooit kan vrijstellen (kalksteen verhitten met steenkook (liever cokes) tot 2000+ °C)
Dit lijkt mij ook milieutechnisch en CO2 (komt vrij bij reactie tussen kalksteen en steenkool + verbranding van de steenkool bij die hoge T) gewijs niet de meest ideale oplossing.

Garry 5 februari 2022 02:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9886415)
Calcium carbide produceren vergt veel meer energie dan het carbide ooit kan vrijstellen (kalksteen verhitten met steenkook (liever cokes) tot 2000+ °C)
Dit lijkt mij ook milieutechnisch en CO2 (komt vrij bij reactie tussen kalksteen en steenkool + verbranding van de steenkool bij die hoge T) gewijs niet de meest ideale oplossing.

Ja Willem, daarom dat ik de vraag stelde. Ik ben alles behalve een chemicus dus niet op de hoogte van dat soort materie. Ik vroeg het mij alleen maar af omdat dat zo iets is dat compleet in de vergeethoek beland is.

Ik had inmiddels ook al gevonden dat de prijs iets van een 15 euro/kg bedraagt, iets dat ik helemaal niet verwacht had. In het gedacht zijnde dat dat volledig uit gebruik was was ik van mening dat de kostprijs veel minder zou zijn.

Ik denk dat ik voortaan in Frankrijk biobrandstof ga tanken aan 0,7 /L Ik moet er dan wel 40 km voor rijden x 2 aan 5 of 6 L/100km. Pak nu nog 6 L op 80 km. Dat is 6 x 0.7 = 4,20 €. Koppel ik daar gelijk mijn aankopen in de Auchan en Le Roy Merlin aan en dan heb ik die paar eurootjes al dubbel en dik terugverdiend en weet je wat met België?:fist:

Johan Daelemans 6 februari 2022 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9885639)
Superbenzine 95 E10 verbruikte 1,5 % meer dan Superbenzine 95 E5.

Er bestaat geen superbenzine 95 E5.
E5 is superbenzine 98.



Wat weet jij eigenlijk echt? Posten zonder dat je echt weet waar je het over hebt, het blijft raar hoor.

Johan Daelemans 6 februari 2022 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9885593)
Johan, jij bent redelijk goed op de hoogte van brandstoffen hé. Iets wat een beetje in de vergeethoek blijkt geraak te zijn, maar valt er niet iets te doen met carbuur ?? Ik weet nog dat mijn ouders als kind speelde met carbuur en daar knalbussen mee maakten van oude verfpotten, maar wat en hoe weet ik niet.

Pas terug van ergens waar ik nog geen internet verbinding heb. ;-)
Het antwoord is trouwens al gepost. Carbuur zou trouwens ook een goede remedie zijn tegen mollen. Wat carbuur in een mollengang, de ingang
dichtmaken en het carbuur dat vrijkomt zou de mol naar de buren verjagen.
Informatie over het ontploffingsgevaar gaf de informatiebron niet.

Johan Daelemans 6 februari 2022 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9888008)
Ik denk dat ik voortaan in Frankrijk biobrandstof ga tanken

Als de zever met de fiscus achter de rug is ga ik permanent in Frankrijk wonen.
De mensen leven daar nog, hier wroeten de mensen zich te pletter om alles betaald te krijgen en worden nog bedrogen op de koop toe.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be