Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Rijden met GSM in de hand is nooit verstandig. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263217)

reservespeler 31 januari 2022 07:25

Rijden met GSM in de hand is nooit verstandig.
 
Bestuurder die met gsm bezig is rijdt frontaal op tegenligger in Nieuwpoort: drie gewonden

Een man van 33 uit Diksmuide heeft zaterdagnamiddag in Ramskapelle bij Nieuwpoort een zwaar ongeval veroorzaakt. De man was bezig op zijn gsm terwijl hij reed. Hij reed frontaal in op een tegenligger. Het koppel zestigers in de andere auto raakte gewond. De bestuurder uit Diksmuide had ook te veel gedronken. De politie heeft zijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken.

Het ongeval gebeurde zaterdag even na 15 uur op de Diksmuidse Weg in Ramskapelle, deelgemeente van Nieuwpoort. In een bocht ter hoogte van een hoeve kwam het tot een zware frontale botsing tussen een elektrische Audi en een Mercedes S-Klasse. Volgens de politie was de 33-jarige bestuurder van de elektrische Audi naar zijn gsm aan het kijken. Toen hij zijn blik opnieuw op straat richtte, kon hij een frontale botsing met de Mercedes niet meer vermijden. De ravage was enorm.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...edgdhp&pc=U531


Veel woorden moeten we hier niet aan vuil maken.
Gsmen en autorijden hoort nu eenmaal niet samen.


Garry 31 januari 2022 11:45

[quote=reservespeler;9883070]Bestuurder die met gsm bezig is rijdt frontaal op tegenligger in Nieuwpoort: drie gewonden

Een man van 33 uit Diksmuide heeft zaterdagnamiddag in Ramskapelle bij Nieuwpoort een zwaar ongeval veroorzaakt. De man was bezig op zijn gsm terwijl hij reed. Hij reed frontaal in op een tegenligger. Het koppel zestigers in de andere auto raakte gewond. De bestuurder uit Diksmuide had ook te veel gedronken. De politie heeft zijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken.

Het ongeval gebeurde zaterdag even na 15 uur op de Diksmuidse Weg in Ramskapelle, deelgemeente van Nieuwpoort. In een bocht ter hoogte van een hoeve kwam het tot een zware frontale botsing tussen een elektrische Audi en een Mercedes S-Klasse. Volgens de politie was de 33-jarige bestuurder van de elektrische Audi naar zijn gsm aan het kijken. Toen hij zijn blik opnieuw op straat richtte, kon hij een frontale botsing met de Mercedes niet meer vermijden. De ravage was enorm.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...edgdhp&pc=U531


Veel woorden moeten we hier niet aan vuil maken.
Gsmen en autorijden hoort nu eenmaal niet samen.

[/QUO Ge hebt er die dat dat kunnen en ge hebt er die dat dat niet kunnen hé. En Pfff, een lekske verf en 't is terug een nieuwe hé. Niets is zo slecht dat het niet goed is voor iets anders. Dit is goed voor de economie.

reservespeler 31 januari 2022 17:15

[quote=Garry;9883263]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9883070)
Bestuurder die met gsm bezig is rijdt frontaal op tegenligger in Nieuwpoort: drie gewonden

Een man van 33 uit Diksmuide heeft zaterdagnamiddag in Ramskapelle bij Nieuwpoort een zwaar ongeval veroorzaakt. De man was bezig op zijn gsm terwijl hij reed. Hij reed frontaal in op een tegenligger. Het koppel zestigers in de andere auto raakte gewond. De bestuurder uit Diksmuide had ook te veel gedronken. De politie heeft zijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken.

Het ongeval gebeurde zaterdag even na 15 uur op de Diksmuidse Weg in Ramskapelle, deelgemeente van Nieuwpoort. In een bocht ter hoogte van een hoeve kwam het tot een zware frontale botsing tussen een elektrische Audi en een Mercedes S-Klasse. Volgens de politie was de 33-jarige bestuurder van de elektrische Audi naar zijn gsm aan het kijken. Toen hij zijn blik opnieuw op straat richtte, kon hij een frontale botsing met de Mercedes niet meer vermijden. De ravage was enorm.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...edgdhp&pc=U531


Veel woorden moeten we hier niet aan vuil maken.
Gsmen en autorijden hoort nu eenmaal niet samen.

[/QUO Ge hebt er die dat dat kunnen en ge hebt er die dat dat niet kunnen hé. En Pfff, een lekske verf en 't is terug een nieuwe hé. Niets is zo slecht dat het niet goed is voor iets anders. Dit is goed voor de economie.

Ik zie het goede voor de economie echt niet.
De auto's zijn waarschijnlijk schroot, is slecht voor het milieu.
De brandweer is moeten komen om te bevrijden, is slecht voor de financiën van het korps.
De ziekenwagen is de gewonden komen ophalen, is maatschappelijke kost.
De verzorging, de revalidatie, de ... van de gewonden is een zware kost voor de maatschappij.

Patrick M 1 februari 2022 10:33

Gsm gebruiken achter het stuur: ik zou het zo oplossen.
Gsm afgeven, kaartje terug aan de eigenaar geven en Gsm aanslaan.

Blue Sky 1 februari 2022 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9883070)
Bestuurder die met gsm bezig is rijdt frontaal op tegenligger in Nieuwpoort: drie gewonden

Een man van 33 uit Diksmuide heeft zaterdagnamiddag in Ramskapelle bij Nieuwpoort een zwaar ongeval veroorzaakt. De man was bezig op zijn gsm terwijl hij reed. Hij reed frontaal in op een tegenligger. Het koppel zestigers in de andere auto raakte gewond. De bestuurder uit Diksmuide had ook te veel gedronken. De politie heeft zijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken.

Het ongeval gebeurde zaterdag even na 15 uur op de Diksmuidse Weg in Ramskapelle, deelgemeente van Nieuwpoort. In een bocht ter hoogte van een hoeve kwam het tot een zware frontale botsing tussen een elektrische Audi en een Mercedes S-Klasse. Volgens de politie was de 33-jarige bestuurder van de elektrische Audi naar zijn gsm aan het kijken. Toen hij zijn blik opnieuw op straat richtte, kon hij een frontale botsing met de Mercedes niet meer vermijden. De ravage was enorm.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...edgdhp&pc=U531

Veel woorden moeten we hier niet aan vuil maken.
Gsmen en autorijden hoort nu eenmaal niet samen.


Veel ongevallen waarbij men "om onverklaarbare reden" van zijn baanvak afwijkt zijn te wijten aan de GSM.

Enige tijd geleden besliste men om de boete voor middenvak rijden op hetzelfde niveau te brengen als het GSM gebruik in de wagen. Dit omdat het veel mensen ergert. Door de GSM vallen er elk jaar weliswaar doden, doch de boete bedraagt een schamele € 116.

In Nederland, waar ze wat slimmer zijn, is dit het dubbele.

Enkel recentelijk heeft men de boetes eindelijk verhoogd, doch dit zou gerust € 500 mogen zijn gezien de zware gevolgen voor derden ( fietsers, voetgangers en automobilisten ).

fox 1 februari 2022 15:37

Ik begrijp dat eigenlijk allemaal niet zo goed. Gsm ligt altijd op dezelfde plek in de wagen om te laden en voor de rest kan je alles met de apple car play van je wagen zelf. Die kerel met zijn e-tron is dus alleszins een klare debiel. Nu ja, uiteindelijk ben je even hard afgeleid als je op het scherm van je boordcomputer zit te prutsen ipv om uw gsm scherm. Maar in het eerste geval ben je wel niet beboetbaar.

reservespeler 1 februari 2022 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9884179)
Veel ongevallen waarbij men "om onverklaarbare reden" van zijn baanvak afwijkt zijn te wijten aan de GSM.

Enige tijd geleden besliste men om de boete voor middenvak rijden op hetzelfde niveau te brengen als het GSM gebruik in de wagen. Dit omdat het veel mensen ergert. Door de GSM vallen er elk jaar weliswaar doden, doch de boete bedraagt een schamele € 116.

In Nederland, waar ze wat slimmer zijn, is dit het dubbele.

Enkel recentelijk heeft men de boetes eindelijk verhoogd, doch dit zou gerust € 500 mogen zijn gezien de zware gevolgen voor derden ( fietsers, voetgangers en automobilisten ).

Dat is toch 175 euro.

Garry 2 februari 2022 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9884437)
Ik begrijp dat eigenlijk allemaal niet zo goed. Gsm ligt altijd op dezelfde plek in de wagen om te laden en voor de rest kan je alles met de apple car play van je wagen zelf. Die kerel met zijn e-tron is dus alleszins een klare debiel. Nu ja, uiteindelijk ben je even hard afgeleid als je op het scherm van je boordcomputer zit te prutsen ipv om uw gsm scherm. Maar in het eerste geval ben je wel niet beboetbaar.

Mogen ze dan nog wel handgeschakelde auto's maken. Automatic verplichten zodat ge uw handen aan het stuur kunt houden.

Ik denk dat vrouwen ook moeten verboden worden want ik wil ze niet de kost geven die in hun achteruitkijkspiegel meer met hun haar en hun schmink bezig zijn dan met wat anders.

reservespeler 2 februari 2022 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9884930)
Mogen ze dan nog wel handgeschakelde auto's maken. Automatic verplichten zodat ge uw handen aan het stuur kunt houden.

Ik denk dat vrouwen ook moeten verboden worden want ik wil ze niet de kost geven die in hun achteruitkijkspiegel meer met hun haar en hun schmink bezig zijn dan met wat anders.

Het schakelen is een automatisme, ik denk niet dat er iemand naar z'n pook moet kijken als ie schakelt.

Om een GSM te bedienen, word je afgeleid; je moet effe op het schermpje kijken en ...


In mijne Ranger kan dat allemaal met stemherkenning, daardoor wordt je echt niet afgeleid. Het is gewoon alsof je een gesprek voert met iemand die naast je zit.

Blue Sky 2 februari 2022 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9884538)
Dat is toch 175 euro.

Daar dient "slechts" te staan.

Fietsers, voetgangers per ongeluk van de baan maaien, frontaal op tegeliggers knallen ... € 175 daarvoor is peanuts.

Garry 2 februari 2022 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9884970)
Het schakelen is een automatisme, ik denk niet dat er iemand naar z'n pook moet kijken als ie schakelt.

Om een GSM te bedienen, word je afgeleid; je moet effe op het schermpje kijken en ...


In mijne Ranger kan dat allemaal met stemherkenning, daardoor wordt je echt niet afgeleid. Het is gewoon alsof je een gesprek voert met iemand die naast je zit.

Met mijne blauwen tand ook en schakelen doe ik al heel lang niet meer, waarom zou ik als het prima automatisch kan. Maar wanneer ge een telefoongesprek binnen krijgt op uw GSM kost dat u niet meer van uw concentratie dan schakelen hoor. Dat oppakken is evengoed een automatisme waarbij je niet hoeft op het schermpje te kijken.

De rede dat het verboden is is alleen omdat het makkelijk te constateren is en te verbaliseren, kassa kassa tik tik tik, 160 euro, kan ik even ontvangen a.u.b ?

Garry 2 februari 2022 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9885045)
Daar dient "slechts" te staan.

Fietsers, voetgangers per ongeluk van de baan maaien, frontaal op tegeliggers knallen ... € 175 daarvoor is peanuts.

Fietsers van de baan maaien? Dat is niet nodig, daar zorgen die zelf wel voor.


Al eens gekeken naar het programma Luk Allo en de wegpolitie?

Elke overtreding met een auto, "Kunnen we niet door de vingers zien he Luk". Daarentegen, iedere overtreding van een fietser, verkeerd gebruik van het fietspad, aan de verkeerde kant tegen de richting in, even waarschuwing en verwijzing naar de andere kant en rij maar door. Verbaliseren, nooit!

Dat is onze fameuze rechtstaat hier.

Al eens door de woonstraatjes in de steden gepasseerd? Al eens gezien de troepen fietsen en bakfietsen die op het trottoir her en der staan?De wet zegt nochtans dat je geen obstakels mag achterlaten op het trottoir? Verbaliseren???Nooit, maar zet gij uw auto niet ergens weg op een manier dat er wat op aan te merken valt hé.

De fietsers en trottinette rijden volop kris kras door elkaar trottoir op en trottoir af zonder zien en als ge er toevallig eentje mee hebt zouden ze je nog onmiddellijk je rijbewijs durven intrekken.

Blue Sky 2 februari 2022 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9885159)
Fietsers van de baan maaien? Dat is niet nodig, daar zorgen die zelf wel voor.


Al eens gekeken naar het programma Luk Allo en de wegpolitie?

Elke overtreding met een auto, "Kunnen we niet door de vingers zien he Luk". Daarentegen, iedere overtreding van een fietser, verkeerd gebruik van het fietspad, aan de verkeerde kant tegen de richting in, even waarschuwing en verwijzing naar de andere kant en rij maar door. Verbaliseren, nooit!

Dat is onze fameuze rechtstaat hier.

Al eens door de woonstraatjes in de steden gepasseerd? Al eens gezien de troepen fietsen en bakfietsen die op het trottoir her en der staan?De wet zegt nochtans dat je geen obstakels mag achterlaten op het trottoir? Verbaliseren???Nooit, maar zet gij uw auto niet ergens weg op een manier dat er wat op aan te merken valt hé.

De fietsers en trottinette rijden volop kris kras door elkaar trottoir op en trottoir af zonder zien en als ge er toevallig eentje mee hebt zouden ze je nog onmiddellijk je rijbewijs durven intrekken.

Dat is ook logisch gezien een fietser en autoterrorist vergelijken hetzelfde is als een mug met een olifant.

Immers hoeveel mensen zijn er al gedood door autoterroristen en hoeveel door fietsers?

Op basis van deze objectieve gegevens is het dan ook logisch dat men deze figuren - die dood en vernieling zaaien - meer controleert dan fietsers of voetgangers bijvoorbeeld. Al krijgen die uiteraard ook geen vrijgeleide.

In ieder geval zijn er nog veel te weinig controles. Zo rijdt 50% te snel in bebouwde kom, gebruikt 7/10 richtingaanwijzer niet aan rond punt, gebruikt 2/3 GSM in wagen ... Nog veel werk aan de winkel bij de groep die zichzelf de koning van de weg waant me dunkt!

fred vanhove 2 februari 2022 12:20

[quote=reservespeler;9883558]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9883263)

Ik zie het goede voor de economie echt niet.
De auto's zijn waarschijnlijk schroot, is slecht voor het milieu.
De brandweer is moeten komen om te bevrijden, is slecht voor de financiën van het korps.
De ziekenwagen is de gewonden komen ophalen, is maatschappelijke kost.
De verzorging, de revalidatie, de ... van de gewonden is een zware kost voor de maatschappij.

Anderzijds gaan daar ook weer een hoop mensen geld aan verdienen. Medisch personeel, kinesisten,tandartsen,advocaten, auto experten, garages en koetswerk herstellers, verzekeraars en ik zal er nog wel enkele vergeten.

Zelfde met misdadigers. Al eens gedacht hoeveel mensen er zonder werk zouden zitten mocht er morgen nog 0,0 criminaliteit zijn.

Garry 2 februari 2022 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9885211)
Dat is ook logisch gezien een fietser en autoterrorist vergelijken hetzelfde is als een mug met een olifant.

Immers hoeveel mensen zijn er al gedood door autoterroristen en hoeveel door fietsers?

Op basis van deze objectieve gegevens is het dan ook logisch dat men deze figuren - die dood en vernieling zaaien - meer controleert dan fietsers of voetgangers bijvoorbeeld. Al krijgen die uiteraard ook geen vrijgeleide.

In ieder geval zijn er nog veel te weinig controles. Zo rijdt 50% te snel in bebouwde kom, gebruikt 7/10 richtingaanwijzer niet aan rond punt, gebruikt 2/3 GSM in wagen ... Nog veel werk aan de winkel bij de groep die zichzelf de koning van de weg waant me dunkt!

En hoeveel fietsers liggen niet zelf aan die basis? Als ik 10 keer aan een kruispunt kom van rechts terwijl er een fietser aan komt van links en ik zou daar normaal door rijden heb ik minstens 9 keer die fietser op mijn motorkap liggen want schijnbaar is 90 % van de fietsers er van overtuigd dat zij voorrang van links hebben.

Als ze dan toch willen iets doen aan de veiligheid van de fietsers, dat ze dan eens beginnen bij de fietsers zelf en er niet vanuit gaan dat de chauffeurs ook ogen achterop hun hoofd hebben.

Veiligheid voor de zwakke weggebruiker begint bij het besef van de zwakke weggebruiker zelf, het besef dat het hij is die de zwakke weggebruiker is en niet andersom, en dat het juist daarom nodige is dat hij de nodige voorzichtigheid moet aan de dag leggen. 8-)

Garry 2 februari 2022 17:11

[quote=fred vanhove;9885245]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9883558)

Anderzijds gaan daar ook weer een hoop mensen geld aan verdienen. Medisch personeel, kinesisten,tandartsen,advocaten, auto experten, garages en koetswerk herstellers, verzekeraars en ik zal er nog wel enkele vergeten.

Zelfde met misdadigers. Al eens gedacht hoeveel mensen er zonder werk zouden zitten mocht er morgen nog 0,0 criminaliteit zijn.

Dus, goed voor de economie.

Garry 2 februari 2022 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9885211)
Dat is ook logisch gezien een fietser en autoterrorist vergelijken hetzelfde is als een mug met een olifant.

Immers hoeveel mensen zijn er al gedood door autoterroristen en hoeveel door fietsers?

Op basis van deze objectieve gegevens is het dan ook logisch dat men deze figuren - die dood en vernieling zaaien - meer controleert dan fietsers of voetgangers bijvoorbeeld. Al krijgen die uiteraard ook geen vrijgeleide.

In ieder geval zijn er nog veel te weinig controles. Zo rijdt 50% te snel in bebouwde kom, gebruikt 7/10 richtingaanwijzer niet aan rond punt, gebruikt 2/3 GSM in wagen ... Nog veel werk aan de winkel bij de groep die zichzelf de koning van de weg waant me dunkt!

Overigens, een voetganger is ten overstaan van een fietser ook een zwakke weggebruiker en daar is de fietser ook een terrorist die van het voetpad gebruik maakt naar hartenlust. Hij is dus geen moer beter dan die autoterrorist. Een gewone auto is ten overstaan van vrachtwagens ook een zwakke weggebruiker maar dat geeft hem nog niet het recht het verkeersreglement niet te moeten naleven.

reservespeler 2 februari 2022 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9885528)
En hoeveel fietsers liggen niet zelf aan die basis? Als ik 10 keer aan een kruispunt kom van rechts terwijl er een fietser aan komt van links en ik zou daar normaal door rijden heb ik minstens 9 keer die fietser op mijn motorkap liggen want schijnbaar is 90 % van de fietsers er van overtuigd dat zij voorrang van links hebben.

Als ze dan toch willen iets doen aan de veiligheid van de fietsers, dat ze dan eens beginnen bij de fietsers zelf en er niet vanuit gaan dat de chauffeurs ook ogen achterop hun hoofd hebben.

Veiligheid voor de zwakke weggebruiker begint bij het besef van de zwakke weggebruiker zelf, het besef dat het hij is die de zwakke weggebruiker is en niet andersom, en dat het juist daarom nodige is dat hij de nodige voorzichtigheid moet aan de dag leggen. 8-)

En dan hebben we het nog niet over de fietsers die denken dat ze voorrang hebben bij een fietsoversteekplaats.

Blue Sky 2 februari 2022 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9885557)
En dan hebben we het nog niet over de fietsers die denken dat ze voorrang hebben bij een fietsoversteekplaats.

Of automobilisten die niet weten dat fietsers voorrang hebben op een doorlopend fietspad. Zowat de helft weet dat nog niet eens. Kun je dat geloven?

Dat rijdt dan met een moordwapen rond, heeft zogezegd een rijbewijs moeten halen maar kent de voorrangsregels nog niet eens ... 8O

Blue Sky 2 februari 2022 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9885544)
Overigens, een voetganger is ten overstaan van een fietser ook een zwakke weggebruiker en daar is de fietser ook een terrorist die van het voetpad gebruik maakt naar hartenlust. Hij is dus geen moer beter dan die autoterrorist. Een gewone auto is ten overstaan van vrachtwagens ook een zwakke weggebruiker maar dat geeft hem nog niet het recht het verkeersreglement niet te moeten naleven.

Hoeveel voetgangers zijn er al gedood door fietsers en hoeveel door autofundamentalisten?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be