Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Zuid-Afrika "kraakt" code voor coronavaccin (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263249)

Rudy 2 februari 2022 11:47

Zuid-Afrika "kraakt" code voor coronavaccin

Een Zuid-Afrikaans biotechnologiebedrijf is erin geslaagd om de formule van het Moderna-coronavaccin te ontcijferen. Dat is een belangrijke eerste stap om een goedkoop coronavaccin in Afrika zelf te produceren, om zo de kloof met rijke westerse landen te verkleinen.

De grote farmabedrijven die de coronavaccins tot nu toe produceren, hebben hun patenten op de vaccins niet vrijgegeven. Daardoor is hun formule niet beschikbaar voor andere bedrijven om het vaccin zelf te maken. Afrika - waar nog maar een kleine minderheid van de mensen volledig gevaccineerd is - hangt op die manier af van westerse farmareuzen.

Verder op: VRT NWS

Ik vind dit op z'n minst merkwaardig.
Werden er aan Afrika geen vaccins geschonken ?

Hoofdstraat 2 februari 2022 11:50

Corona is al gekraakt in Afrika, 99,9% is al besmet

Rudy 2 februari 2022 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9885203)

Hier ook, naar mijn bescheiden vermoeden.

patrickve 2 februari 2022 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885201)

Een Zuid-Afrikaans biotechnologiebedrijf is erin geslaagd om de formule van het Moderna-coronavaccin te ontcijferen. Dat is een belangrijke eerste stap om een goedkoop coronavaccin in Afrika zelf te produceren, om zo de kloof met rijke westerse landen te verkleinen.

De grote farmabedrijven die de coronavaccins tot nu toe produceren, hebben hun patenten op de vaccins niet vrijgegeven. Daardoor is hun formule niet beschikbaar voor andere bedrijven om het vaccin zelf te maken. Afrika - waar nog maar een kleine minderheid van de mensen volledig gevaccineerd is - hangt op die manier af van westerse farmareuzen.

Ik begrijp dat betoog niet. Normaal gezien is het zo dat als je een patent aanvraagt, daar bij hoort dat je de gepatenteerde methode ook vrijgeeft. Dat is trouwens een van de redenen voor een patent: dat er geen geheimen 'verloren gaan'.

Daarentegen, wettelijk gezien mag men het dan wel WETEN hoe je het doet, het is VERBODEN om het na te doen.

Maw, je kan een patent niet kraken, want een patent legt juist bloot hoe het gedaan wordt: de kennis is dus openbaar gemaakt. En tegelijkertijd heb je een wettelijke beperking om het NA TE DOEN.

Rudy 2 februari 2022 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9885281)
Ik begrijp dat betoog niet. Normaal gezien is het zo dat als je een patent aanvraagt, daar bij hoort dat je de gepatenteerde methode ook vrijgeeft. Dat is trouwens een van de redenen voor een patent: dat er geen geheimen 'verloren gaan'.

Daarentegen, wettelijk gezien mag men het dan wel WETEN hoe je het doet, het is VERBODEN om het na te doen.

Maw, je kan een patent niet kraken, want een patent legt juist bloot hoe het gedaan wordt: de kennis is dus openbaar gemaakt. En tegelijkertijd heb je een wettelijke beperking om het NA TE DOEN.

Dat is ook de bedenking die ik maak.
Het is niet omdat ik weet hoe en met wat Coca Cola wordt gemaakt dat ik Coca Cola mag produceren.

Rapture 2 februari 2022 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885293)
Het is niet omdat ik weet hoe en met wat Coca Cola wordt gemaakt dat ik Coca Cola mag produceren.

De kunst is om de samenstelling lichtjes te wijzigen. Er bestaan toch immers nog zo'n honderden andere merken van cola.

Het is niet dat Pfizer en Moderna een patent hebben op mrna-vaccins tegen corona.

Jay-P. 2 februari 2022 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885210)
Hier ook, naar mijn bescheiden vermoeden.

[Bmo]Moest dat niet bescheten zijn?[/Boduo mode off]

IJsboer 2 februari 2022 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9885203)

Hoe heb je dat percentage berekend?
Wie is de overige 0,1%?

Allez, ik ga er gewoon vanuit dat je hier geen leugens en willekeurige cijfers zit te sommeren.

TheFourHorsemen 2 februari 2022 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9885281)

Correct.

Een patent is geen kwestie van geheimhouding. Het is een kwestie van een wettelijk verbod om uw uitvinding te kopiëren.

TheFourHorsemen 2 februari 2022 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9885446)
Wie is de overige 0,1%?

Allez, ik ga er gewoon vanuit dat je hier geen leugens en willekeurige cijfers zit te sommeren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperbool_(stijlfiguur)

Sneaky 2 februari 2022 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9885452)
Correct.

Een patent is geen kwestie van geheimhouding. Het is een kwestie van een wettelijk verbod om uw uitvinding te kopiëren.

Klopt, als ge het geheim wil houden dan vraagt ge gewoon geen patent he. Maar dat werkt dus enkel als ze dat niet kunnen reverse-engineeren...

fred vanhove 2 februari 2022 16:03

Citaat:

Ach morgen hoor je daar weer niks meer over.

Die Johan Neyts had enige tijd geleden toch een vaccin klaarliggen in zijn schuif dat effectief zou zijn tegen alle varianten.

https://www.demorgen.be/nieuws/team-...-zet~b9f4ba86/

Dat staat dan in de gazet en de dag erna staat er weer iets anders in de gazet;-)

Rudy 2 februari 2022 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9885478)
Ach morgen hoor je daar weer niks meer over.

Zo fatalistisch ben ik niet.

Rudy 2 februari 2022 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9885446)
Wie is de overige 0,1%?

De cijfers zijn uit de duim gezogen.

Rudy 2 februari 2022 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9885452)
Correct.

Daarom dat ik mij afvraag waarom een code voor een vaccin zou kunnen worden gekraakt.
Met andere woorden, de code of samenstelling van het vaccin is dus wereldwijd gekend.

patrickve 3 februari 2022 05:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885871)
Daarom dat ik mij afvraag waarom een code voor een vaccin zou kunnen worden gekraakt.
Met andere woorden, de code of samenstelling van het vaccin is dus wereldwijd gekend.

Inderdaad, anders kan men er geen patent op nemen. Dat hoort bij de publicatie van het patent.

fred vanhove 3 februari 2022 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885747)
Zo fatalistisch ben ik niet.

Toch ook niet te goedgelovig mag ik hopen.

Boduo 3 februari 2022 09:59

Citaat:

geschonken: een kinderhand is gauw gevuld.

Boduo 3 februari 2022 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885868)
De cijfers zijn uit de duim gezogen.

Zoals de meeste cijfers & statistieken & diagrammen die gemanipuleerd zijn tot & met.

gertc 3 februari 2022 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9885293)

De bedenking klopt. Het voorbeeld is wel slecht gekozen. Het recept van Coca Cola is namelijk niet gepatenteerd. O.a. om de aangehaalde reden: dat vereist dat Coca Cola het recept publiceert. En bovendien vervalt een patent na 20 jaar. Ze kozen dus voor intellectuele rechten (trade secret).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be