Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
(Bericht 9890862)
Dat zijn er die de reclame en propaganda geloofden.
|
Dus jij weet het ook niet.
Tesla model S werd vanaf september 2015 in Be verkocht, beetje later model X, Tesla model 3 vanaf februari 2019, maar wel in veel grotere aantallen. De gemiddelde Tesla was volgens de data van CarPass 2 jaar oud. Ze rekenen dus alle jaren vóór en tem 2019.
Het komt er op neer, dat Teslas ideaal zijn om verre afstanden af te leggen, vooral voor professioneel gebruik. En dat al sinds einde 2015 (zeer weinig snellaadpalen van Tesla).
Uiteraard ook omdat er gemiddeld meer professioneel gereden wordt zijn die Tesla-jaarkilometers zo hoog, maar meer dan 5000 km meer op Volvo die vandaag 7 plug-in hybrides modellen aanbiedt verwondert me wel. Ook Audi heeft heelwat plug-in hybrides, ook in het verleden.
De nuancering van Car-Pass is dan ook terecht.
Citaat:
https://www.car-pass.be/nl/nieuws/ja...vaststellingen
De data van Car-Pass geven ook een nauwkeuring beeld van hoeveel kilometers auto’s van een bepaald merk per jaar rijden. Tesla-rijders zijn met gemiddeld 27.662 km/jaar, de grootste kilometervreters. Tesla’s zijn overwegend jonge wagens (gemiddeld 2 jaar) die voor het merendeel ingezet worden voor professioneel gebruik. Dit verklaart het hoge jaargemiddelde. We mogen niettemin concluderen dat je met een elektrische wagen niet bang hoeft te zijn om heel wat kilometers af te leggen. Volvo en Audi bekleden met respectievelijk 22.425 en 21.390 km/jaar de rest van het podium.
|
Citaat:
Nu zie je niet veel meer.
|
8O 8O
Amai wat een kemel (tov BEV, zelfs tov diesel), en dat in PHEV-land bij uitstek België (die de PHEV nog altijd in de watten legt, NVA wil zelfs na 2023 verder gaan met PHEVs heb ik gelezen)
Hebben ze al die PHEVs dan al versleept naar het buitenland? :lol:
Aja, daarvoor moet je wel kijken... en het verschil weten.
Jij dus niet nee, maar er zijn er wel veel meer bijgekomen dan pure electrische autos. De groei 2021 (+5,2%) was meer dan dubbel zoveel dan BEV (+2,4%). Volvo XC40 staat bij de bestverkochte PHEVs.
Nog iets over "nu", PHEV (90,3%) werden in 2021 meer ingeschreven door ondernemingen of zelfstandigen dan BEV. (87,7%)
Citaat:
Bedrijfswagens stuwen de verkoop van hybride en elektrische motorisaties
Terwijl in 2021 in België 22.669 100% elektrische auto's (BEV) werden ingeschreven - een nieuw record - werden bijna 9 op de 10 BEV's (87,7%) ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen, en 12,2% van de nieuwe BEV-inschrijvingen in 2021 op naam van particulieren.
Hetzelfde geldt voor hybride auto’s met een stekker (PHEV): 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan 9 op de 10 (90,3%) door ondernemingen of zelfstandigen werden ingeschreven en de particulieren 9,7% van de PHEV-kopers in 2021 vertegenwoordigen.
|
Tabelletjes en cijfers vind je hier:
Citaat:
http://www.febiac.be/public/pressrel...D=1398&lang=NL

Geëlektrificeerde auto’s voor het eerst op hetzelfde niveau als dieselauto’s
Met een marktaandeel van 52% in 2021 (+0,2%) blijft de benzinemotor de eerste keuze van de Belgische automobilisten. Na een lichte stijging in 2020 (+1,1% t.o.v. 2019), zag de dieselmotor zijn marktaandeel opnieuw dalen, met -9,2 procentpunten ten opzichte van 2020.
De daling van het marktaandeel van de diesel is grotendeels te wijten aan de stijging van het aandeel hybride auto’s met een stekker (PHEV) en zelfopladende hybride auto’s (HEV). Deze auto's, die in 2020 goed waren voor 10,8% van de markt, zagen hun marktaandeel in 2021 verder stijgen tot 17,5%.
Ook kennen de 100% elektrische auto's (BEV) een sterke groei: van 3,5% van de markt in 2020 tot 5,9% in 2021.
Met een volumestijging van 63,8% in één jaar hebben geëlektrificeerde auto’s (hybride en elektrische auto’s samen) een marktaandeel van 23,5%, een niveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens.
Alle auto’s met een stekker, d.w.z. 100% elektrische (BEV) en hybride auto’s met een stekker (PHEV), waren goed voor 18,4% van het marktaandeel.
Ten slotte hebben zelfopladende hybride auto’s (HEV) in 2021 een marktaandeel van 5% bereikt, waardoor dit aandrijftype als een gevestigde waarde kan beschouwd worden.
Bedrijfswagens stuwen de verkoop van hybride en elektrische motorisaties
Terwijl in 2021 in België 22.669 100% elektrische auto's (BEV) werden ingeschreven - een nieuw record - werden bijna 9 op de 10 BEV's (87,7%) ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen, en 12,2% van de nieuwe BEV-inschrijvingen in 2021 op naam van particulieren.
Hetzelfde geldt voor hybride auto’s met een stekker (PHEV): 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan 9 op de 10 (90,3%) door ondernemingen of zelfstandigen werden ingeschreven en de particulieren 9,7% van de PHEV-kopers in 2021 vertegenwoordigen.
De markt is evenwichtiger voor zelfopladende hybrides (HEV), met 19.516 nieuwe inschrijvingen waarvan 52,7% door particulieren en 47,3% door ondernemingen en zelfstandigen, ingeschreven werden.
Het geëlektrificeerde aanbod blijft groeien!
De automobielsector investeert zwaar in de ontwikkeling en het op de markt brengen van geëlektrificeerde voertuigen. Dit komt niet alleen tot uiting in het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's, maar ook in het steeds groter wordende modellenaanbod. Eind 2021 waren er in ons land 70 verschillende BEV-modellen en 87 verschillende PHEV-modellen te koop. Een record!

|