Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Welk merk rijdt de meeste kilometers per jaar? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263352)

Micele 8 februari 2022 21:18

Welk merk rijdt de meeste kilometers per jaar?
 
Is al 2 jaar oud, maar des te opvallender omdat er in 2019 (veel) minder (snel)laadpalen waren.

Dit bewijst nog maar eens dat een EV helemaal niet hinderlijk is dagelijks veel kms af te leggen. Dit is een gemiddelde per jaar, en ruim 5000 km/jaar meer dan de tweede.

Citaat:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/belgi...ometers-23186/
30 april 2020

Met een gemiddelde van 27.662 kilometer per jaar zijn Tesla-rijders de grootste kilometervreters van ons land.

In zijn jaarverslag brengt vzw Car-Pass verschillende interessante cijfers aan het licht met betrekking tot de autosector in België. Zo berichtten we al over de 10 strafste kilometertellerfraudes van 2019. Maar de data van Car-Pass geven ons ook een precies idee over het aantal kilometer dat de auto’s van elk merk per jaar rijden. Volgens de cijfers die Car-Pass publiceert in zijn verslag van 2019 rijden Tesla’s proportioneel gezien de meeste kilometers in ons land.

Met gemiddeld 27.662 kilometer per jaar zijn Tesla-rijders de grootste kilometervreters van België, voor Volvo- en Audi-bestuurders, die respectievelijk 22.425 en 21.390 kilometer per jaar rijden.

Dadeemelee 8 februari 2022 22:16

Zou kunnen. Hier zie ik Tesla’s voornamelijk door zelfstandigen/bvba’s gekocht die hem als ‘bedrijfswagen’ gebruiken.

Micele 8 februari 2022 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9890818)
Zou kunnen. Hier zie ik Tesla’s voornamelijk door zelfstandigen/bvba’s gekocht die hem als ‘bedrijfswagen’ gebruiken.

en? Verklaart dat die ruim 5000 km meer per jaar? Nee toch?
Is een Tesla dan geschikter dan een ICE- of PHEV-bedrijfswagen? (ook 100% aftrekbaar)


Citaat:

zelfstandigen/bvba’s
In die tijd zeker, maar nu kopen particulieren ook EVs, volgens Febiac 12,2% in 2021.

En in 2026 zal quasi elke "bedrijfswagen" een EV zijn.

Met de jaren komt het verstand. lol.

Dadeemelee 8 februari 2022 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9890825)
en?

In die tijd zeker, maar nu kopen particulieren ook EVs, volgens Febiac 12,2% in 2021.

En in 2026 zal quasi elke "bedrijfswagen" een EV zijn.

Wat en?
Ik zeg gewoon zoals het is. EV’s zijn interessant voor vennootschappen. Ik denk dat Huts er wel wat rondrijden heeft. ;-)

Voor de rest: hopelijk blijft elektriciteit betaalbaar.

Micele 8 februari 2022 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9890829)
Wat en?
Ik zeg gewoon zoals het is. EV’s zijn interessant voor vennootschappen. Ik denk dat Huts er wel wat rondrijden heeft. ;-)

Voor de rest: hopelijk blijft elektriciteit betaalbaar.

Dat verklaart nog altijd niet waarom net Tesla ruim 5000 km/jaar meer doen dan andere fiscaal 100% aftrekbare wagens zoals plug-in hybrides.

Mambo 8 februari 2022 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9890818)
Zou kunnen. Hier zie ik Tesla’s voornamelijk door zelfstandigen/bvba’s gekocht die hem als ‘bedrijfswagen’ gebruiken.

Dat ligt veel meer aan hun belasting aftrek dan aan hun km afstand..

Dadeemelee 8 februari 2022 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9890835)
Dat verklaart nog altijd niet waarom net Tesla ruim 5000 km/jaar meer doen dan andere fiscaal 100% aftrekbare wagens zoals plug-in hybrides.

Geen idee, ik heb niks tegen Tesla’s. Mooie auto’s ook.

Micele 8 februari 2022 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9890840)
Dat ligt veel meer aan hun belasting aftrek dan aan hun km afstand..

Plug-in-hybrides zijn evenzo 100% aftrekbaar, slecht geprobeerd.
In 2019 zelfs alle plug-in-hybrides.

Citaat:

Met gemiddeld 27.662 kilometer per jaar zijn Tesla-rijders de grootste kilometervreters van België, voor Volvo- en Audi-bestuurders, die respectievelijk 22.425 en 21.390 kilometer per jaar rijden.
Volvo en Audi zullen veel PHEVs hebben, salariswagens. Maar die vallen dan zonder naft. lol

Micele 8 februari 2022 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9890842)
Geen idee, ik heb niks tegen Tesla’s. Mooie auto’s ook.

Voila, ik weet het ook niet.

Mambo 8 februari 2022 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9890846)
Plug-in-hybrides zijn evenzo 100% aftrekbaar, slecht geprobeerd.
In 2019 zelfs alle plug-in-hybrides.


Volvo en Audi zullen veel PHEVs hebben, salariswagens. Maar die vallen dan zonder naft. lol

Dat zijn er die de reclame en propaganda geloofden.

Nu zie je niet veel meer.

Micele 9 februari 2022 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9890862)
Dat zijn er die de reclame en propaganda geloofden.

Dus jij weet het ook niet.

Tesla model S werd vanaf september 2015 in Be verkocht, beetje later model X, Tesla model 3 vanaf februari 2019, maar wel in veel grotere aantallen. De gemiddelde Tesla was volgens de data van CarPass 2 jaar oud. Ze rekenen dus alle jaren vóór en tem 2019.

Het komt er op neer, dat Teslas ideaal zijn om verre afstanden af te leggen, vooral voor professioneel gebruik. En dat al sinds einde 2015 (zeer weinig snellaadpalen van Tesla).
Uiteraard ook omdat er gemiddeld meer professioneel gereden wordt zijn die Tesla-jaarkilometers zo hoog, maar meer dan 5000 km meer op Volvo die vandaag 7 plug-in hybrides modellen aanbiedt verwondert me wel. Ook Audi heeft heelwat plug-in hybrides, ook in het verleden.

De nuancering van Car-Pass is dan ook terecht.

Citaat:

https://www.car-pass.be/nl/nieuws/ja...vaststellingen

De data van Car-Pass geven ook een nauwkeuring beeld van hoeveel kilometers auto’s van een bepaald merk per jaar rijden. Tesla-rijders zijn met gemiddeld 27.662 km/jaar, de grootste kilometervreters. Tesla’s zijn overwegend jonge wagens (gemiddeld 2 jaar) die voor het merendeel ingezet worden voor professioneel gebruik. Dit verklaart het hoge jaargemiddelde. We mogen niettemin concluderen dat je met een elektrische wagen niet bang hoeft te zijn om heel wat kilometers af te leggen. Volvo en Audi bekleden met respectievelijk 22.425 en 21.390 km/jaar de rest van het podium.
Citaat:

Nu zie je niet veel meer.
8O 8O
Amai wat een kemel (tov BEV, zelfs tov diesel), en dat in PHEV-land bij uitstek België (die de PHEV nog altijd in de watten legt, NVA wil zelfs na 2023 verder gaan met PHEVs heb ik gelezen)
Hebben ze al die PHEVs dan al versleept naar het buitenland? :lol:

Aja, daarvoor moet je wel kijken... en het verschil weten.

Jij dus niet nee, maar er zijn er wel veel meer bijgekomen dan pure electrische autos. De groei 2021 (+5,2%) was meer dan dubbel zoveel dan BEV (+2,4%). Volvo XC40 staat bij de bestverkochte PHEVs.
Nog iets over "nu", PHEV (90,3%) werden in 2021 meer ingeschreven door ondernemingen of zelfstandigen dan BEV. (87,7%)

Citaat:

Bedrijfswagens stuwen de verkoop van hybride en elektrische motorisaties

Terwijl in 2021 in België 22.669 100% elektrische auto's (BEV) werden ingeschreven - een nieuw record - werden bijna 9 op de 10 BEV's (87,7%) ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen, en 12,2% van de nieuwe BEV-inschrijvingen in 2021 op naam van particulieren.
Hetzelfde geldt voor hybride auto’s met een stekker (PHEV): 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan 9 op de 10 (90,3%) door ondernemingen of zelfstandigen werden ingeschreven en de particulieren 9,7% van de PHEV-kopers in 2021 vertegenwoordigen.
Tabelletjes en cijfers vind je hier:
Citaat:

http://www.febiac.be/public/pressrel...D=1398&lang=NL



Geëlektrificeerde auto’s voor het eerst op hetzelfde niveau als dieselauto’s

Met een marktaandeel van 52% in 2021 (+0,2%) blijft de benzinemotor de eerste keuze van de Belgische automobilisten. Na een lichte stijging in 2020 (+1,1% t.o.v. 2019), zag de dieselmotor zijn marktaandeel opnieuw dalen, met -9,2 procentpunten ten opzichte van 2020.
De daling van het marktaandeel van de diesel is grotendeels te wijten aan de stijging van het aandeel hybride auto’s met een stekker (PHEV) en zelfopladende hybride auto’s (HEV). Deze auto's, die in 2020 goed waren voor 10,8% van de markt, zagen hun marktaandeel in 2021 verder stijgen tot 17,5%.

Ook kennen de 100% elektrische auto's (BEV) een sterke groei: van 3,5% van de markt in 2020 tot 5,9% in 2021.

Met een volumestijging van 63,8% in één jaar hebben geëlektrificeerde auto’s (hybride en elektrische auto’s samen) een marktaandeel van 23,5%, een niveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens.
Alle auto’s met een stekker, d.w.z. 100% elektrische (BEV) en hybride auto’s met een stekker (PHEV), waren goed voor 18,4% van het marktaandeel.
Ten slotte hebben zelfopladende hybride auto’s (HEV) in 2021 een marktaandeel van 5% bereikt, waardoor dit aandrijftype als een gevestigde waarde kan beschouwd worden.

Bedrijfswagens stuwen de verkoop van hybride en elektrische motorisaties

Terwijl in 2021 in België 22.669 100% elektrische auto's (BEV) werden ingeschreven - een nieuw record - werden bijna 9 op de 10 BEV's (87,7%) ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen, en 12,2% van de nieuwe BEV-inschrijvingen in 2021 op naam van particulieren.
Hetzelfde geldt voor hybride auto’s met een stekker (PHEV): 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan 9 op de 10 (90,3%) door ondernemingen of zelfstandigen werden ingeschreven en de particulieren 9,7% van de PHEV-kopers in 2021 vertegenwoordigen.
De markt is evenwichtiger voor zelfopladende hybrides (HEV), met 19.516 nieuwe inschrijvingen waarvan 52,7% door particulieren en 47,3% door ondernemingen en zelfstandigen, ingeschreven werden.

Het geëlektrificeerde aanbod blijft groeien!

De automobielsector investeert zwaar in de ontwikkeling en het op de markt brengen van geëlektrificeerde voertuigen. Dit komt niet alleen tot uiting in het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's, maar ook in het steeds groter wordende modellenaanbod. Eind 2021 waren er in ons land 70 verschillende BEV-modellen en 87 verschillende PHEV-modellen te koop. Een record!





Johan Daelemans 9 februari 2022 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9890825)
en? Verklaart dat die ruim 5000 km meer per jaar? Nee toch?

Neen.

De hype rond de wagens verklaart dat.
Het was 'in' om in een dure Tesla gezien te worden.
Vandaag laat het rijden met een Tesla al een andere indruk na.

En verder, wat zouden de gemiddelde afgelegde kilometers van de andere merken zijn indien je de particulieren uit de lijst schrapt?

Ook zie ik die gemiddeld afgelegde kilometers van die EV's jaar na jaar dalen.

Wat zouden de gemiddeld afgelegde afstanden zijn van bestelwagens? Hier zitten ook amper particulieren tussen. Beter appelen met appelen vergelijken.

Johan Daelemans 9 februari 2022 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9890842)
Geen idee, ik heb niks tegen Tesla’s. Mooie auto’s ook.

Hij vergelijkt weer appelen met peren.

Wagens die uitsluitend door bedrijven worden gebruikt vergelijken met wagens die in hoofdzaak door particulieren worden gebruikt.

reservespeler 9 februari 2022 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9890825)
en? Verklaart dat die ruim 5000 km meer per jaar? Nee toch?
Is een Tesla dan geschikter dan een ICE- of PHEV-bedrijfswagen? (ook 100% aftrekbaar)



In die tijd zeker, maar nu kopen particulieren ook EVs, volgens Febiac 12,2% in 2021.

En in 2026 zal quasi elke "bedrijfswagen" een EV zijn.

Met de jaren komt het verstand. lol.

Laten we het hopen, want Elektrisch kan nooit de toekomst zijn.

Onzijdig 9 februari 2022 13:08

Heb een elektrisch bed, daar heb ik al wat kilometers in gereden.

Effe serieus nu, Micele ik heb zo een licht vermoeden dat je verslaafd bent aan elektrische auto's.
Een naftmoteurke is niet meer aan jou besteed.

chris k 9 februari 2022 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9891118)
Heb een elektrisch bed, daar heb ik al wat kilometers in gereden.

Effe serieus nu, Micele ik heb zo een licht vermoeden dat je verslaafd bent aan elektrische auto's.
Een naftmoteurke is niet meer aan jou besteed.

In zijn dromen heeft hij al eeuwen een EV ( zeker van 2 000 voor Christus -> silex-tijdperk )

Als hij wakker is heeft hij 2 fossiele verbranders .:twisted:

Micele 9 februari 2022 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9891118)
Heb een elektrisch bed, daar heb ik al wat kilometers in gereden.

Effe serieus nu, Micele ik heb zo een licht vermoeden dat je verslaafd bent aan elektrische auto's.
Een naftmoteurke is niet meer aan jou besteed.

Naja onze twee "naftmoteurkes" gebruiken we nog.

De oudste (33 jaar) moest gisteren 13 uur aan de stekker tot lampje groen (druppellader, elke 6 weken routine).

Dat heb je als naftmoteurkes niet zonder gezonde batterij kunnen.
Anders klak-klak noppes bij de eerste mooie dagen in maart, en dat is echt geen zicht als het ander plofmoteurke onderweg is.

Ik denk dat we dat oud plofmoteurke nog enkele jaren gaan houden.
Naja een goede aanbieding kan me toch van gedachten doen veranderen. ;-)

Johan Daelemans 9 februari 2022 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9891371)
Naja onze twee "naftmoteurkes" gebruiken we nog.

En welke EV heb je?

maddox 10 februari 2022 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9890829)
Wat en?
Ik zeg gewoon zoals het is. EV’s zijn interessant voor vennootschappen. Ik denk dat Huts er wel wat rondrijden heeft. ;-)

Voor de rest: hopelijk blijft elektriciteit betaalbaar.

Voor hen die een Tesla S en/of X hebben is nu het nabij zijn van Tesla chargers een dik voordeel. Die laden nog "gratis", en mits wat creatief denken, is de wagen een thuisbatterij. Met 50Kwu kan je al een aardige woning in gang houden wanneer je thuis bent.

Alleen, hoe goed is het voor de accu om zoveel laadcycli extra te doen?

Johan Daelemans 10 februari 2022 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9891558)
Voor hen die een Tesla S en/of X hebben is nu het nabij zijn van Tesla chargers een dik voordeel. Die laden nog "gratis", en mits wat creatief denken, is de wagen een thuisbatterij. Met 50Kwu kan je al een aardige woning in gang houden wanneer je thuis bent.

Alleen, hoe goed is het voor de accu om zoveel laadcycli extra te doen?

Ik vermoed dat de eigenaars van Tesla's niet de moeite gaan doen om gratis ergens energie te tanken voor thuis. Dat is een beetje zoals
goedkope benzinestations opzoeken met een wagen van 50.000 euro.
Graag pronken met veel blink blink en tegelijk moeten letten op het wisselgeld...

Wel toegeven, er lijken toch aardig wat individu's rond te lopen met zo'n manier van leven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be